[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:00

ja bij de borstopening inderdaad van de deken, niet van de hals.

aan de beide kanten een kleine stukje stof/bies dubbel vouwen en dicht stikken, een Vtje er in zetten noemen wij met meestal, werkt goed, en je kunt het er ook weer makkelijk uithalen.

Kasmir

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:04

Ik zal morgen eens kijken in dit deken. Ben zo bang dat ik straks weer met een maat 195 zit wat niet past :') Maar goed, zonder te passen weet ik het ook niet natuurlijk :).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:06

wat heb je normaal voor maat en wat heb je nu van deze?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:20

Tsja ik weet het nog niet precies met haar, heb natuurlijk stad en land afgezocht voor m'n vorige stippel ;(
Ze heeft een regendeken van maat 185 liggen, dit is een 6.0 dus wil nu een 6.3 voor haar proberen. Alleen hebben bijna alle dekens de neiging op haar borst teveel te 'hangen' de opening is gewoon te groot. Haar regendeken is nu ook een wug modelletje dat past haar beter omdat die doorgaans wat smaller zijn bij de hals. Blijkbaar heeft ze niet zo'n brede borst (heb niet het idee dat ze een smalle borst heeft als ik naar haar kijk maar goed, blijkbaar wel xD).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:26

ow lastig is dat, als de ruglengte goed is maar ze zijn op de borst te wijd...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:30

Ja daardoor gaan ze er omheen 'hangen' /trekken en daardoor juist op de borst te strak. Ga deze denk ik toch gewoon in maat 6.3 proberen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:34

Ik zou kijken voor bucas dekens als ik de bouw van je paardje zie, mijn paard lijkt kwa bouw wel iets, daar ligt bucas beter op dan horsewear

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:43

Ik lees alleen veel slechtere ervaringen met de buikflap van Bucas, die ligt te dicht op de lies?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:46

Dat kan je met 2 steekjes vast zetten mocht het nodig zijn, maar mijn ervaring zegt dat bucas goed ligt of eigenlijk helemaal niet zo lekker. Kwestie van proberen. Bij veel paarden ligt amigo goed, ik vind deze deken van voren al te laag, laat staan een maat groter.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:48

Van voren gaat deze inderdaad hangen, dus precies wat je zegt.
Ik ga dan eens een bucas proberen, maat 190 (6.3) gok ik dan maar. €68,75 voor een full neck is ook nog wel de moeite van het proberen waard. Kan ik waarschijnlijk nog wel goed verkopen als hij niet past xD.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:49

bucas valt meestal wel smaller voor inderdaad, is het proberen waard!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:37

Bucas vind ik niet perse smaller. Ik heb ze op mijn paint merrie die je veel, maar niet smal kunt noemen. Ze zijn geschikt voor paarden met een hogere hals inzet, mijn merrie heeft een giga schouder, en in verhouding nek maar deze begint vrij hoog. Normale dekens hebben dus zo'n 15 tot 20cm teveel ruimte onder de hals, waardoor ze gaan trekken (zoals ook bij paardje op de foto). Echter is mijn merrie breder dan menig ander paard hihi.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 00:16

Ik ben aan het oriënteren voor wel en geen deken en zo ja, welke.
Het was mijn intentie om mijn paard zonder dekens te laten, maar helaas blijkt ze zomer eczeem te hebben. Dus ze staat nu met een eczeemdeken op.

Het liefste wil ik haar van de winter zonder deken laten. Maar ik weet niet of dat handig /verstandig is in mijn geval.
Ze staat overdag in een paddock, zonder schuil mogelijkheden en het is open vlakte, dus veel wind. Met een beetje pech moet ze tot november met eczeemdeken lopen, als ze dan langere tijd in de regen staat met die deken lijkt me niet zo fijn. Of kan dat geen kwaad?
En kun je een paard zonder beschutting en zonder deken laten staan?

Vandaag ben ik in de ruitersport zaak dekens wezen kijken. De Amigo met liners vind ik interessant. Maar de Bucas vind ik ook mooi. Ik weet even niet meer hoe hij precies heet, maar hij kan van 15 graden tot -10. Dat lijkt me wel handig dat je dan niet hoeft te scheren.

Ze gaat trouwens rond 8 uur naar buiten en 's avonds rond 8 uur weer naar binnen, een beetje afhankelijk van hoe laat ik er ben. Als ik 's avonds ga rijden haal ik haar eerder uit de paddock, maar ze staat pas rond 8 uur echt op stal.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:16

TinkerTreas schreef:
Het was mijn intentie om mijn paard zonder dekens te laten, maar helaas blijkt ze zomer eczeem te hebben. Dus ze staat nu met een eczeemdeken op.

Het liefste wil ik haar van de winter zonder deken laten. Maar ik weet niet of dat handig /verstandig is in mijn geval.
Ze staat overdag in een paddock, zonder schuil mogelijkheden en het is open vlakte, dus veel wind. Met een beetje pech moet ze tot november met eczeemdeken lopen, als ze dan langere tijd in de regen staat met die deken lijkt me niet zo fijn. Of kan dat geen kwaad?

Vandaag ben ik in de ruitersport zaak dekens wezen kijken. De Amigo met liners vind ik interessant. Maar de Bucas vind ik ook mooi. Ik weet even niet meer hoe hij precies heet, maar hij kan van 15 graden tot -10. Dat lijkt me wel handig dat je dan niet hoeft te scheren.

Ze gaat trouwens rond 8 uur naar buiten en 's avonds rond 8 uur weer naar binnen, een beetje afhankelijk van hoe laat ik er ben. Als ik 's avonds ga rijden haal ik haar eerder uit de paddock, maar ze staat pas rond 8 uur echt op stal.

Ik zou dit niet zonder deken doen. Eerst draag je de exceemdeken al lang door, iedere deken maakt niet uit welke 'belemmerd' het aanmaken van haar. Dan gaat hij in ongeveer december dus af en komt je paard in de regen/sneeuw en harde wind buiten te staan met een vacht die niet helemaa winterproof is. Tot die tijd staat ze misschien soms wel een hele dag met een zeiknatte deken in de wind want dat droogt echt niet zo snel als in de zomermaanden. Savonds wil je dan rijden maar je paard is misschien heel nat, en door de paddock krijgt ze toch zand in haar vacht. Dit gaat schuren met je zadel en kun je wachten tot ze droog is om het zand eruit te poetsen. Een deken zoals die bucas die je het hele jaar kan dragen lijkt mij een betere optie. Ik zou in iedergeval goed investeren in een goede waterdichte deken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:39

Ik denk ook dat zo'n dunne deken de ductie van de vacht wegneemt: haren omhoog wanneer het koud is. Dat lukt met een natte dunne deken dus niet.

Persoonlijk ben ik fan van het liner systeem, kun je meer kanten mee op. De Bucas klinkt heel goed maar ik hoog iedere 5 graden 100 gram op. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat 1 deken voldoet bij temperatuurverschillen van 25 graden. Bij 15 graden, dat is nu, doe je toch geen winterdeken op?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:42

Ik was ook sceptisch, maar heb de bucas all in one extra en mijn paard komt er altijd goed onder vandaan. Nooit te warm.Nooit te koud.
Toen ik nog losse dekens had kwam ze dat wel eens. Bucas moet alleen wel goed passen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:48

Ik heb die all in one extra ook wel eens gehad voor mijn fries maar die vond ik erg dik en warm. Stond ze wel eens onder te zweten. Maar die gaat toch tot -25? Ik denk dat die normale dan een betere optie is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:50

Vannacht 100 grams opgehad, paard staat 24-7 buiten en is nogal een koukleum :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:53

Starbreeze schreef:
Ik heb die all in one extra ook wel eens gehad voor mijn fries maar die vond ik erg dik en warm. Stond ze wel eens onder te zweten. Maar die gaat toch tot -25? Ik denk dat die normale dan een betere optie is.

Klopt, mijn paarden gaan zodra ze geschoren zijn daar onder en blijven ze tot de lichte deken op kan (50 voor boven de 10 graden). Ongeschoren zou ik de normale denk ik aan raden.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:02

smurffie schreef:
Bucas vind ik niet perse smaller. Ik heb ze op mijn paint merrie die je veel, maar niet smal kunt noemen. Ze zijn geschikt voor paarden met een hogere hals inzet, mijn merrie heeft een giga schouder, en in verhouding nek maar deze begint vrij hoog. Normale dekens hebben dus zo'n 15 tot 20cm teveel ruimte onder de hals, waardoor ze gaan trekken (zoals ook bij paardje op de foto). Echter is mijn merrie breder dan menig ander paard hihi.

Dit klinkt hoopvol, ik heb m vrijdag besteld dus heb m volgende week een keer binnen. Vond de prijs nog meevallen dat is ook altijd fijn xD. Ben erg benieuwd hoe die valt!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:05

TinkerTreas schreef:

Je zou eventueel een Horseware waterproof liner onder je exceemdeken kunnen bevestigen, met die verstande dat je ook een Horseware eczeemdeken hebt. Een geniale uitvinding....die waterproof liner!

Daarbij zou je ook kunnen kiezen voor een 0 grams outdoordeken (met hals) en losse liners.
Mijn merrie (lichte eczemer overigens) staat meestal vanaf september onder haar 0 grams en bij kouder weer komt daar een liner onder afgestemd op de temperaturen uiteraard.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:37

Hier ook een fan van de waterproof liner!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:52

Amiigo schreef:
Vannacht 100 grams opgehad, paard staat 24-7 buiten en is nogal een koukleum :=

Mijne vandaag de regendeken op.
Had niet het id dat ze het koud hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:01

Hier vandaag droog, alles nog zonder dekens gehad.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:31

Blij dat ik de 0gr toch opgedaan heb vanmiddag al vanaf 4 uur regen regen regen... Gerust hart op bed straks, paard staat in elk geval niet te trillen in de wei waar ze helaas snel last van heeft! :)