[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Re: [Centraal]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:29

Hallo, Is dit ook en topic om advies te vragen?
Ik wil namelijk mijn eigen machine aanschaffen maar zie door de bomen het bos niet meer.
met de watts en gewichten van de apparaten.

Budget 300/350 euro max.
Is voor mijn eigen paar ( 2 keer per jaar scheren)
En 2 Shetlanders (1 keer per jaar scheren)

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:42

De heiniger xperience!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:47

Hallo Jeroen,
Bedankt voor je snelle reactie.
Er zitten standaard messen bij van 21/23 tanden. Is dit voor paarden geschikt?
of kan ik andere messen bijbestellen?

Deze veescheermachine van Heiniger is zeer licht in gewicht en is de stilste scheermachine in de markt. Een super degelijk scheerapparaat met een sterke 250watt motor geschikt voor het scheren van koeien en paarden. Standaard geleverd met scheermessen 21/23 tanden. Geschikt dus voor zowel paarden als koeien. Geleverd in een mooie opberg/transportkoffer, inclusief 1 fles smeerolie, 1 schoonmaakkwastje en een speciale schroevendraaier.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:56

Jaa dat kan wel! Ik heb zelf nog de 31/15 erbij, die scheren erg fijn. Ik heb hem bij e. Puttenstein uit wezep voor 315 met die messen standaard erbij!

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:16

Ik heb een vraagje over delaval scheermachines.
Heeft er iemand ervaring mee? Zijn ze fijn in gebruik? Zijn de messen makkelijk verkrijgbaar etc.
Liefs

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:18

Ik heb een delaval gehad, maar dat was gewoon een kopie van de heiniger handy. Zaten dus gewoon heiniger messen op. Was verder een prima machine, alleen wat zwaar voor mij.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:46

talievlietie schreef:
Ik heb een vraagje over delaval scheermachines.
Heeft er iemand ervaring mee? Zijn ze fijn in gebruik? Zijn de messen makkelijk verkrijgbaar etc.
Liefs

Ik scheer met 1 (Delaval/Alfa Laval). Passen Heiniger messen op. Hij ligt wel wat zwaarder in de hand dan mijn Hauptner maar het is een prima machine. Heb er nooit wat mee en krijg ze er allemaal kaal mee.

Afgelopen weekend voor het eerst met de Hauptner geschoren. Fijne machine, wat lichter in de hand dan de Alfa Laval en een mooi resultaat. Er is wel een lagertje stuk waardoor hij iets meer herrie maakte en snel warm liep. Pap zou kijken wat voor lager het is en dan een nieuwe bestellen.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:28

Jeroenschot schreef:
Jaa dat kan wel! Ik heb zelf nog de 31/15 erbij, die scheren erg fijn. Ik heb hem bij e. Puttenstein uit wezep voor 315 met die messen standaard erbij!

Bedankt.
Dan ga ik die bestellen

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:49

Had je em daar besteld ook? Vandaag precies na het 2e paard klaar was, hoorde ik wat knappen in mijn apparaat. Nee he dacht ik, teruggebracht naar de beste man en kan hem morgen weer zo goed als nieuw terugverwachten, top service!
Ik wou hem na het weekend ook wegbrengen voor een onderhuidsbeurt, iets eerder dan gepland dan maar!

Afbeelding

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:31

Zo dat is snel kapot! Wel mooi dat hij zo snel wordt gemaakt

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:34

Ja heb em nu een goede 1,5 maand pas.. Wel een hele hoop paarden mee geschoren, stuk of 40 denk ik dus hij was wel toe aan een beurtje

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:45

Veerblad zo te zien? Die vervang ik ook na ongeveer 30 paarden. Dus wel een logische beslissing van het onderhoud.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:48

Um geen idee hoe het heet haha. Maar het stuk dat over het centreerblokje valt, de pootjes zegmaar

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:59

Die zijn normaal niet zo heel duur en kun je prima zelf vervangen. Maar de eerste paar keer heb ik het ook altijd laten doen.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:02

Bwor schreef:
Ik weet niet of dit al eerder gevraagd is, maar mijn scheerapparaat scheert niet. We hadden hem naar een winkel gebracht zij zouden hem laten nakijken, degene die naar de scheermachine zou kijken wilden zijn handen niet branden, want het was een goedkoop Chinees merk zeiden ze. Ik was bijna overtuigd dat het aan de messen lag, dus nieuwe messen besteld(moest er sowieso een setje bij hebben). Ik vandaag weer scheren, het ging maar nog niet zoals het hoorden, eindelijk twee achterbenen eruit heb ik weer het zelfde probleem als voor de nieuwe messen.
Het punt is dat de messen wel bewegen maar niet snijden, ligt dus niet aan de messen maar waaraan dan wel? Heb ook het idee dat hij inmiddels een klein beetje een ander geluid maakt.. Oliƫn doe ik trouwens wel altijd
Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Bleek toch aan de messen te liggen, waren super bot zeiden ze, had ze net laten slijpen -.- maar dan blijft toch de vraag waarom mijn nieuwe messenset het niet goed doet (vrees dat ze iets scheef op mekaar staan ofzo)
Vandaag maar weer een poging gewaagd om te scheren, en halleluja hij deed het _/-\o_ was al bang dat ik mijn stalgenoot weer moest vragen

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:03

Helemaal blij met mijn Heiniger experience!
Nogmaals bedankt voor het advies!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:49

Effe een vraagje aan diegene hier die ervaring hebben met de moser tondeuzes.

Ik heb nu een oster golden A5(2 speed),maar na 5 jaar intensief gebruik weigert hij dienst.
Deze week knollie dus volledig met de grote machine gedaan(easculap econom)maar dit was geen succes,hoofd en oren vond ze maar niets op deze manier.Dus toch maar terug investeren in een tondeuze.

Nu denk ik erover om een moser aan te schaffen:de max45 of de adeler(met 2 accu's).

Maar hoe zit het nu met de messen?

Bij de moser zit standaard een 3mm mes bij,ik zie ook in dit forum dat velen dit mes gebruiken.Op mijn oster zit een scheerkop nr 10=1,6mm.Met de moser ga je dan toch een enorm verschil zien tegenover hetgeen met het grote machien gedaan is?Op de grote zitten de heiniger 31F(=31/15 tanden).

Ik vind van moser ook nergens scheerkoppen met lengte 1,6mm trouwens.
Of misschien zoek ik niet goed,kan ook natuurlijk... :D ;) .

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:59

Inderdaad niet goed gekeken...
blijkbaar passen op de moser 45max ook de oster scheerkoppen dus dan kan ik mijn eigen scheerkoppen gewoon behouden.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:23

Mijn grote scheerapparaat met heiniger 31/15 messen scheren op 3 mm, en mijn mosermax dus ook en zie je geen verschil

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:58

Hallo, ook hier even een vraag over scheermachines. Zijn er ook machines die langer als 1 of 3 mm kunnen scheren?

Doordat ik mijn tinker dit jaar voor het eerst de buik en de hals geschoren heb (omdat ze het zo warm kreeg tijdens het rijden) met een toiletteer apparaat lengte 9mm (omdat ze ook veel buiten loopt en ik haar niet te kaal wilde hebben) vroeg ik me af of er scheerapparaten zijn om het hele paard te scheren op zo'n lengte. Deze lengte beviel mij namelijk prima (lange haren kwijt en paard niet meer zo warm maar ook geen onrustig, het koud krijgend paard, tijdens de bosritten) maar met een toiletteerapparaat schoot dit natuurlijk niet echt op...

Ook heb ik nog een pony op leeftijd die zelf niet zo goed meer door zijn vacht heen komt. Het leek mij nog geen gek idee om hem deze zomer te scheren maar hij loopt ook veel buiten (zonder deken) dus een heel kort vachtje is dan ook niet echt handig.

Op internet heb ik wel de Moser Avalon gevonden maar deze werkt op een accu en dit lijkt mij niet ideaal wanneer ik het apparaat voor een heel paard zou willen gebruiken. De Heiniger Progres of de Liscop Lite leken mij mooie machines maar volgens mij zijn daar de langste scheerlengtes 3 mm..

Of misschien is dit wel een heel gek idee en zijn er redenen waarom je een paard niet op meer als 3 mm zou moeten scheren? :o

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 01:15

Aan een machine zou ik je niet kunnen helpen, misschien de moser max45 die is wel op snoer!

Ik denk dat ze vooral op 3 mm een grote hebben, omdat je daar over het algemeen wel een heel paard mee doet en over het algemeen scheer je die dan kort, een gemiddelde kwpner heeft nieteens 9 mm aan haar!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 10:32

Je hebt de moser meskopjes in diverse maten 2, 3, 5, 7 en 9mm

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:21

Ik heb idd ook opzetkopjes bij mijn moser max45. De langste is 9 mm.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:42

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 15:59