[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

galopje2000

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:01

hallo, ik heb even een vraag met spoed aan jullie.
ik ben vandaag mijn paard gaan scheren, nu hoef ik nog maar 2 benen en een stukje buik en de scheermachine is ermee opgehouden. het motortje doet het nog wel, maar als je dat wilt scheren scheert hij de haren niet zegmaar (snappen jullie het nog? :') ) wat moet ik nu met de machine doen zodat hij het weer doet? ik heb hem al uit elkaar gehaald, met de compressor haren weggeblazen, en nu weet ik het niet meer. help!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:40

Ik ken het helaas... wat voor merk is het?
Je kunt proberen de messen helemaal schoon te maken met het kwastje en een doek en dan alles wat onder de messen zit helemaal haar vrij maken. Het kan zijn dat er tussen de messen haar is gekomen en dat hij blokkeerd. Het kan ook gewoon een flut apparaat zijn (wat ik dus had) en dan kun je nog maar alleen met het uiteinde van het mes scheren dus ongeveer een cm. Zo heb ik eens een keer een half paard geschoren, 3 uur bezig geweest met een kant en spuug lelijk.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:16

Hallo,
Ik heb een scheermachine aangeschaft, een oude aesculaap econom.
Hebben jullie enig idee wat het wattage precies inhoudt? Hij is 65 watt. Kan ik daar mijn paard mee scheren? Of kan ik beter met een Hauptner electric rapide met 160 watt scheren?

Enig idee?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:18

Heel vaak zijn de messen dan gewoon bot

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:46

Denk inderdaad ook dat de messen bot Zijn. Aesculap zijn prima machines om mee te scheren.de econom is geschikt voor paarden en koeien.

JetVerlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 22:58

Hoe moet ik mij paar scheren ? Helemaal, of het deel van t zadel ongeschoren houden ?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:06

Ik Zou het zadel gedeelte Niet doen!

JetVerlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:08

lemanthia schreef:

Zou jij me uit kunnen leggen waarom niet ? Niet raar bedoeld hoor ik vraag me dat gewoon af :)

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:22

Hallo allemaal,

Ik twijfel over hoe ik mijn merrie zal scheren. Een dekenmodel, dus een uitrijdeken van vacht of helemaal?

Ik wil in januari haar gaan starten en ik hoor veel mensen zeggen dat een dekenmodel niet zo gewaardeerd wordt op wedstrijden. Vandaar de vraag.

Vorig jaar is ze helemaal geschoren, maar toen werd ze zo druk dat ik dr amper kon houden.

Ter info:
Ze is zes. Staat snachts binnen en overdag komt ze er zo'n 5u uit verdeeld over de hele dag.
Ik rijd op L1 niveau dressuur met haar. Ik rijd 5 à 6 keer per week, en dan een uur met tussendoor altijd even stappen, zeg maar om het kwartier.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 23:41

Ik heb wel alles eraf, incl de rug dus geen zadelplek. Als ik rij ligt er een bontje onder dus genoeg bescherming

JetVerlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:02

Batlow schreef:
Ik heb wel alles eraf, incl de rug dus geen zadelplek. Als ik rij ligt er een bontje onder dus genoeg bescherming

Mijn zadel is ook goed opgevuld en er lig een bontje onder met nog een goede dikke pad. Dan doe ik hem ook helemaal scheren denk ik.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:06

Vacht van mijn pony was heel erg dik, dus dat er op laten zitten was helemaal niet praktisch... Succes!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:50

JetVerlangen schreef:
lemanthia schreef:

Zou jij me uit kunnen leggen waarom niet ? Niet raar bedoeld hoor ik vraag me dat gewoon af :)

Heb een merrie gehad, met een goed passend zadel. Maar kreeg schuurplekken van het dekje.
Sindsdien laat ik het zitten en bevalt goed.

Bontje gebruiken de meeste niet op de huid maar met een dekje ertussen. Dus kan het dekje alsnog gaan schuren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:10

Ik heb geen stevige dekjes, goeie zachte. En doordat bontje tussen zadel en dekje zit kan het minder gaan schuren. In ieder geval, pony heeft nooit schuurplekken daar

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:08

Ik heb een vraagje :)
Waarschijnlijk wordt mijn merrie binnenkort ook voor het eerst helemaal geschoren. Nu verwachten we dat ze het niet leuk gaat vinden, zeker niet naar mate we dichter bij het hoofd gaan scheren. Aangezien er dan iemand komt om te scheren kunnen we ook niet oefenen, wat is het beste om te doen? Er werd ons aangeraden om een lichte sedering te geven maar ik heb het liever op een andere manier. Als het niet anders kan vind ik het ook geen probleem. Heeft een praam evenveel effect? De dierenarts vind ze ook spannend en ze is wel een paard dat het duidelijk laat merken dat ze het niet leuk vindt :=
Wat raden jullie ons aan?

edit, Ik twijfel ook of ik een vlak laat staan onder het zadel. Is het beter om dat wel te doen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:20

Praam heb ik gebruikt, en nee als he paard het eng vindt werkt het niet... Mijn pony kwam daar zo doorheen

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:12

Calente schreef:
Hallo allemaal,

Ik twijfel over hoe ik mijn merrie zal scheren. Een dekenmodel, dus een uitrijdeken van vacht of helemaal?

Ik wil in januari haar gaan starten en ik hoor veel mensen zeggen dat een dekenmodel niet zo gewaardeerd wordt op wedstrijden. Vandaar de vraag.

Vorig jaar is ze helemaal geschoren, maar toen werd ze zo druk dat ik dr amper kon houden.

Ter info:
Ze is zes. Staat snachts binnen en overdag komt ze er zo'n 5u uit verdeeld over de hele dag.
Ik rijd op L1 niveau dressuur met haar. Ik rijd 5 à 6 keer per week, en dan een uur met tussendoor altijd even stappen, zeg maar om het kwartier.

Ik rij ook wedstrijden en heb nog nooit commentaar gehad op het model van scheren.
Natuurlijk staat helemaal geschoren veel mooier, echter doe je het scheren niet alleen voor het oog...

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:20

Batlow, dat dacht ik al..
Wat voor sedering zouden jullie dan aanraden? wat het minst gevaarlijk is. Eigenlijk het liefst zonder de dierenarts erbij.. Ik dacht zelf aan Tranquigel, maar ik zag deze ook:
http://www.ej.nl/products/10000160/7910 ... R+PRIMEVAL

Iemand hier ervaring mee?

Bij tranquigel staat dat het 8-12 uur na inbrengen nog 'doorwerkt'. Is dat echt zo lang? Ze mogen toch niet eten met een sedering?

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:28

ik heb een vraagje :P
ze zeggen altijd dat je je paard eerst goed moet wassen voor het scheren, maar ik vind het nu wel erg koud om hem nog te wassen….
is een kleine poetsbeurt ook goed( dat het meeste zweet er af is)?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:46

het is beter voor de messen als het paard geschoren is, vooral zand in de vacht maakt de messen snel bot.
Ik neem aan dat je het zweet er wel afborstelt na het werk, of zet je hem met zweet en al weg?

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:21

@morrie
ik doe hem wel even borstelen maar hij droogt in 2 uur nog niet, dus ik doe gewoon de zweetdeken op en wissel die later om. dan is bijna al het zweet er af, de dag erna het laatste beetje

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 19:26

Robin_Rikkie schreef:
Batlow, dat dacht ik al..
Wat voor sedering zouden jullie dan aanraden? wat het minst gevaarlijk is. Eigenlijk het liefst zonder de dierenarts erbij.. Ik dacht zelf aan Tranquigel, maar ik zag deze ook:
http://www.ej.nl/products/10000160/7910 ... R+PRIMEVAL

Iemand hier ervaring mee?

Bij tranquigel staat dat het 8-12 uur na inbrengen nog 'doorwerkt'. Is dat echt zo lang? Ze mogen toch niet eten met een sedering?

Probeer het eerst eens zonder (je zou wel tranquigel of praam achter de hand kunnen houden natuurlijk). Mijn paard (x jazz) was ook nog nooit geschoren, mocht met tondeuse zijn hoofd niet eens doen. Ik ben gewoon rustig begonnen, eerst machine aan ter hoogte van buik, dan aaien met machine en vervolgens beginnen op de buik. Rustig aan doen en veel belonen. Ik kon steeds verder bij zijn hoofd komen, uiteindelijk mocht ik zijn kaken en baard zelfs scheren! Had ik niet verwacht maar ging dus super. En ja hij vond het spannend, maar och dat mag.

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:16

evelien11 schreef:
Calente schreef:
Hallo allemaal,

Ter info:

Ik rij ook wedstrijden en heb nog nooit commentaar gehad op het model van scheren.
Natuurlijk staat helemaal geschoren veel mooier, echter doe je het scheren niet alleen voor het oog...

Welk model heb je geschoren? Heb je misschien ook een foto voor het idee? (mag ook in een pbtje)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:17

Mijn pony wordt woensdag geschoren, eindelijk.
Ik koop er een 300 grams halsdeken bij. Ik heb ook een 200 grams staldeken, die wil ik er dan als het nodig is onder doen als het echt koud is, kan dit of is de overgang van 300 naar 500 te groot?

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:26

ik had ook een vraag, als ik alleen de onderkant van de hals scheer en de borst, moet ik dan een deken op doen?