zebra strepen op paard schilderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:45

xTesske schreef:
paardjes123 schreef:
Ik vraag me af waarom de dazen de strepen van een zebra onaantrekkelijk vinden, maar mijn appaloosa wit met zwarte stippen gewoon erg lekker vinden?

nou ik heb geleerd dat het niet door de strepen komt, de zeebra's hebben wel degelijk last van en vliegen en muggen maar de muggen etc kunnen simpelweg gewoon niet steken omdat de huid van een zebra daar te dit voor is.

Sorry, maar dat klopt dus niet ben ik bang (het gaat trouwens om dazen en niet om muggen en vliegen). Hier is onderzoek naar uitgevoerd recentelijk;

FlyAway schreef:
Hieronder de vertaling van het wetenschappelijke artikel in "The Journal of Expirimental Biology" waaraan Sprintje op de vorige pagina refereert.
HippoSupport schreef:
Hieronder vind je een samenvatting in het Nederlands van een wetenschappelijk artikel over de effectiviteit van Zebrastrepen in het afweren van bijtvliegen. In dit artikel kun je lezen dat het zeker zin heeft om zebrastreeppatroon na te bootsen in de strijd tegen de dazen! Het onderzoek is uitgevoerd door Ádám Egri et al en op 28 november 2011 gepubliceerd in The Journal of expirimental biology.

De karakteristieke strepen van zebra’s zijn aanleiding voor veel speculatie over de functie en het ontstaan van dit specifieke patroon. Helaas is hier weinig onderzoek naar gedaan. In dit artikel wordt aangetoond dat het karakteristieke streeppatroon van de zebra minder bijtvliegen (tabanids) aantrekt in vergelijk met effen zwart, bruine, grijze of witte paarden. Deze bijtvliegen komen veel voor in Afrika en kunnen een behoorlijk effect hebben op de gezondheid en fitheid van hun potentiële gastheren. Een van de meest waarschijnlijke onderliggende mechanismen van bescherming , naast de helderheid, is waarschijnlijk de polarisatie van het gereflecteerde licht van de gastheer.

In dit artikel wordt aangetoond dat de verminderde aantrekkingskracht van het streeppatroon voor bijtvliegen ook wordt bereikt als er alleen gebruik wordt gemaakt van gepolariseerde streeppatronen (parallelle strepen met afwisselende orthogonale richtingen van polarisatie) in horizontale of verticale richtingen op een effen grijze ondergrond. Bijtvliegen reageren sterk op lineair gepolariseerd licht, en het artikel toont aan dat de lichte en donkere streeppatronen van de Zebra’s vacht een heel verschillende polarisatie reflecteert op een manier welke de aantrekkingskracht van de bijtvliegen verstoord. Deze aantrekkingskracht neemt af naar mate de streeppatronen een kleinere streepwijdte hebben, en dat strepen onder een bepaalde dikte effectief zijn in het niet aantrekken van bijtvliegen. Verder wordt er aangetoond dat het specifieke streeppatroon van de zebra in het meest effectieve bereik liggen om de aantrekkingskracht voor bijtvliegen te verstoren.

Ook het streeppatroon van verschillende andere zoogdieren zou door een vergelijkbaar mechanisme van verschillende helderheid en polarisatie een functie kunnen hebben in het minder aantrekkelijk zijn voor bijtvliegen.

Dit artikel levert een experimenteel gefundeerde verklaring voor het onderliggende mechanisme welke een selectief voordeel geeft aan een zwart-wit gestreept vacht patroon.

Voor het volledige en originele artikel (in het Engels) http://jeb.biologists.org/cgi/content/f ... /5/736/DC1

Vertaling naar het Nederlands: Dr. S. Bijl, HippoSupport.

Bron: http://www.hipposupport.nl/index.php/laatste-nieuws/12-nieuws/18-zebraprints-op-dekens-en-paarden-zin-of-onzin

Somebitch

Re: zebra strepen op paard schilderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:48

Ik heb geen meel in huis :( Is er nog iets anders wat je zou kunnen gebruiken?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:50

Je zou kalk (bijvoorbeeld de kalk die gebruikt wordt om stallen te witten) kunnen gebruiken, als je dat in huis hebt natuurlijk, of stoepkrijt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:53

Heb ik ook allemaal niet. :') Lastig haha
Heb wel houtskool, maar die van mij is bruin...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:55

Dan wordt het lastig natuurlijk. :D Als je een vliegendeken hebt die licht is van kleur, dan zou je met de houtskool daar de strepen op kunnen maken. Geen idee alleen of je dat er dan weer uit krijgt :o?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:56

Heb geen vliegendeken, hier zijn niet heel veel horzels het is voornamelijk voor onder het zadel, maar dus ook geen vliegenuitrijdeken. :=

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:57

Dan weet ik het ook even niet :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:59

cakemix?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:00

Vandaag zullen er sowieso weinig dazen zijn, morgen dus even meel halen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:04

Jaa ik zie dat ik wel meel heb! Dan ga ik straks lekker schilderen en rijden. :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:05

Hoeveel water gebruiken jullie?

Dirtylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:44

Echt grappig!
Ik ga het volgende week ook proberen!
Maar welke kleur kan je het beste gebruiken voor een schimmel?

Gr.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:48

Help het echt? Of denk je dat het helpt omdat je er zoveel werk mee hebt gehad?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:01

Ik heb tarwe bloem gebruikt
En ik heb gewoon een beetje staan proberen met water en bloem dat het een beetje een dikkig papje werd.
Zo ziet de mijne er nu uit
Afbeelding
Hij heeft alleen loggen rollen dus is er en klein beetje af, maar dat valt me nog mee!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:04

Dinopino schreef:

Ik ga het eens proberen als het weer écht goed is, vorige week heb ik dik 20 dazen kapot moeten slaan in het bos, paard had op meerdere plekken bloed, dazen waren erg hardnekkig hihi
Ik ga haar dan inkleuren en voor ongeveer de zelfde tijd in het zelfde bos zitten, kijken of ze er nog zoveel last van heeft! :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:33

Dinopino schreef:

Ik hoop dat het helpt, niet om het werk, dat is zo gepiept, maar om het paard. Het viel mij op dat het paard onder e dazen zat voor het schilderen, en daarna waren ze weg, dus dat is al positief. Vandaag geen daas te zien, maar dat komt van het weer, denk ik.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:38

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:40

Zwart én wit, wit op bruin en zwart op wit :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:52

Volgens mij werkt t niet, drie horzels op z'n lijf gehad die ik dood moest slaan. Ze vlogen alleen niet met zwermen mee maar dat kan aan t weer liggen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:55

xSlvna schreef:
Zwart én wit, wit op bruin en zwart op wit :)

Rivaldo's voskleurige vlekken zijn vrij licht, en het scheelt wel gedoe :) en zoals je op de foto zag, Rivaldo's vlekken hebben niet zo veel contrast, het loopt een beetje over in elkaar, dus ik dacht misschien dat ik alleen zwart kan gebruiken?

wat denken jullie ervan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:58

Op rivaldo is alleen zwart denk ik het beste ja.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 14:59

Somebitch schreef:
Volgens mij werkt t niet, drie horzels op z'n lijf gehad die ik dood moest slaan. Ze vlogen alleen niet met zwermen mee maar dat kan aan t weer liggen.

Foto van je geverfd paard?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:13

Ja zit nu op m'n telefoon zal steaks even plaatsen. Maar wat een troep zeg. Paardlief heeft gerold en de strepen zijn EEG pff daar gaat m'n uur werk!

Niks voor mij dus!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:20

Ik had hetzelfde somebitch :P Strepen waren na 1 rol helemaal grijs/zwart dus ik houd het ook voor gezien haha.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:30

Afbeelding Na het rijden en rollen

Afbeelding
ik kreeg de strepen ook niet goed dun...
Afbeelding

Afbeelding