hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shiana

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:12

Ah kijk jij komt al verder dan ik :) , binnenkrijgen van meel zal niet zo erg zijn.. Maar dat vingerverf zou ik ook minder snel doen.
Hoorde ook iemand over kalk met water, of meel met azijn. Wil alleen ook niet dat het gaat branderig wordt als de zon er op staat.. Ik ga er dit weekend eens mee stoeien..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:30

Ik ga dan eerder gewoon voor zo'n zebradeken eerlijk gezegd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:20

Ze komen toch ook af op warmte en het uitademen en daar kun je geen einde aan maken (tenzij je je paard doodmaakt maar dat is dan ook weer zo drastisch he := )

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:44

Ik heb niet het gevoel dat het erger is als andere jaren. Dan konden we ook geregeld niet op pad of alleen in draf/galop.
Dit is gewoon het perfecte weer voor ze, dus ze zijn op hun actiefst. Het rijden staat in elk geval op een lager pitje dan normaal.

Aan sprayen ga ik niet beginnen, alleen tijdens het rijden. Ik gebruik phaser, de dazen zwermen nog wel om ons heen, maar ze gaan minder snel zitten. En ik spuit mezelf in met deet en dat lijkt wel te werken, want ik ben gewoonlijk ook aardig het haasje bij deze rotbeestjes.

Als ze geen loopstal zouden hebben, zou ik voor een vliegendeken gaan :j .

In principe trekken donkere kleuren het meest aan, daarom zijn dazenballen ook zwart. Maar geur zal ook een rol spelen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:57

Mijn fjord is beige en veel meer het haasje dan mijn zwarte (oke, ondertussen weer zongebruinde),
maar dit rot dazen gaan dan op haar uier zitten, dat is donker.
Maar verder ook op alle andere plekken waar geen deken ligt.

Ga morgen die zwarte eens met meel en water bewerken, fjordje zaterdag middag pas, die moet eerst
nog naar de keuring zaterdag, denk niet dat ik zwart er anders af heb op tijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 06:54

Overr het zwart wit verhaal, andere jaren zaten de dazen vooral op de zwarte vlekken van onze tinker, afgelopen twee jaar vooral op de witte stukken en juist niet op de zwarte delen. Zo volledig tegennatuurlijk.

Het enige wat ik aan logica nu zou kunnen bedenken met de dazen waarom wel of niet is koeien. Ons stukje wei ligt naast een wei waar koeien lopen. Een groot deel van deze dieren draagt zo n insecten werende oorflap. En zijn nagenoeg daasvrij ook. Vorig jaar heeft onze tinker zo n flapje ook gehad alleen toen werd hij toch lekgeprikt door dazen. De vliegen waren wel weg.

Het stukje wei waar ze niet zitten is aan een kant voorzien van boerenwormkruid als enige. Verder alleen aan de achterkant op het pad met eikenbomen en aardappels erachter stikt het van de dazen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:17

Volgens mij is de theorie achter de donkere kleuren dat deze warmer worden en ze op de warmte afkomen?? Maar andere kleuren zullen inderdaad net zo smakelijk zijn helaas.

Het zijn gewoon kl*tebeesten die het rijden in de zomer verpesten. Wat zou het geweldig zijn als er iets was, wat ze echt op afstand zou houden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:43

ik ga maar eens kijken voor een andere vliegenspray, ik heb nu daasweg maar het lijkt alleen te werken als ik het er net op heb gespoten en 10min later niet meer.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:50

Die van mij heeft geen zebra kleur maar is panterbont en heeft toch net zoveel last als de andere, misschien wel meer ze heeft een gevoelige huid

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:08

Nou het lijkt dit jaar erger dan vorig jaar..ik heb een goede spray maar me paard zit elke keer onder de bulten! Rot beesten zijn het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:44

Het wordt steeds erger, hier echt heel veel, normaal 1 of 2 per jaar....je wordt gewoon belaagd en niet alleen de paarden, als je er naast staat, komen ze ook op jouw.

De schimmel heeft het erger dan de donkerbruine

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:04

Mijn zwarte en donkerbruine hebben meer last dan de panterbonte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:21

Ons buitenritje was ook geen succes :n , in een recordtijd weer thuis. Zelfs in volle draf reden we midden in een zwerm. 1 minuut stappen en we zaten helemaal onder. Dus voor ons even geen buitenritjes met dit weer. Wel jammer, het is nu zo lekker om 's avonds te rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:06

Vanmorgen om half 7 de paarden op stal gezet en de hond ff z'n ding laten doen....ben halverwege onze oprit weer naar huis gevlucht terwijl ik tot de voordeur werd achtervolgd :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:32

Hier worden de paarden er ook gek van. Spuiten ze wel in maar deken op doen durf ik niet met die van mij. Gelukkig kunnen ze binnen staan en daar staan ze dan ook vrijwillig af en toe gaan ze even naar buiten om vervolgens in een volle galop terug naar binnen te gaan. Die van mij is zwart en die heeft volgens mij wel het meeste last.

Grumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:44

Nou hier in de buurt barst het van de steekvliegen ik zelf ben al te veel gestoken
En ben ook nog een gevoelig er voor heb al van alles geprobeerd om ze niet te krijgen maar niks helpt
Ik slik al 2 antie histamine tabletten per dag maar heb nu weer een plek zo groot als m'n hand
Het is heet rood jeukt en niks helpt maandag maar naar de dokter
Als jullie nog tips hebben graag
Heb al ijs azijn tijger balsem van alles homeopathisch geprobeerd

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:54

Ik heb er helaas geen verdere tips voor, behalve ervan af blijven, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan :(:)
Of after-bite of iets dergelijks, maar dat vind ik ook niet echt helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:54

Vieze dazen, ik heb wat vliegenspul dus de andere paarden worden buiten meer gestoken maar mijn paard reageert er heel heftig op dus de laatste tijd speel ik vliegenmepper als ze weer onrustig doet met haar hoofd buiten. :( Gelukkig ben ik er zelf niet gevoelig voor, maar ik houd er af en toe wel wondjes aan over. :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:08

Grumpie schreef:
Nou hier in de buurt barst het van de steekvliegen ik zelf ben al te veel gestoken
En ben ook nog een gevoelig er voor heb al van alles geprobeerd om ze niet te krijgen maar niks helpt
Ik slik al 2 antie histamine tabletten per dag maar heb nu weer een plek zo groot als m'n hand

met je nagel een kruisje er in drukken, dan komt dat speeksel dieper in de huid en wordt het sneller afgebroken. Kan zijn dat je het een paar keer moet herhalen. Ik krijg gelukkig niet van die plakkaten, maar jeuken wil het wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:22

Grumpie schreef:

Wat bij mij helpt om dikke jeukende plakkaten en ontstekingen te voorkomen is gelijk/zo snel mogelijk na het bijten de plek ruim en goed schoonmake/ontsmetten met sterilon. Als het toch nog/weer gaat jeuken gelijk weer ontsmetten. Een wereld van verschil bij mij! (en de jeuk negeren helpt ook, als je gaat wrijven en het wordt warm verspreid het zich meer dan wanneer je er niet aan zit.)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:49

Boh ik heb echt met paardlief naar de stallen moeten rennen en ondertussen sloeg ik de dazen op haar en mijn lichaam kapot. Nu moet ik wel zeggen dat ze met een fel blauwe vliegendeken minder last heeft als ze op de wei staat. En de wespen en bijen zijn deze zomer ook nauwelijks te vinden.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 09:01

Gister voor het noodweer gingen de dazen en horzels ook voor de mensen (voorheen gingen ze alleen voor de paarden). Ze moesten dan al wel heel wanhopig zijn geweest... meerdere mensen werden gister op stal gestoken

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:56

Samblabla schreef:
Boh ik heb echt met paardlief naar de stallen moeten rennen en ondertussen sloeg ik de dazen op haar en mijn lichaam kapot. Nu moet ik wel zeggen dat ze met een fel blauwe vliegendeken minder last heeft als ze op de wei staat. En de wespen en bijen zijn deze zomer ook nauwelijks te vinden.

Dat is mij ook opgevallen, had een lichtblauwe vliegendeken en daar zaten beduidend minder vliegen en dazen op dan op de witte vliegendeken. Is van oudsher ook bekend, dat blauw vliegen afschrikt :)

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:40

Mijn paard staat overdag veilig en koel in z´n stal, en gaat savonds en snachts naar buiten.

Overdag is hier geen doen meer, paarden worden panisch, doen niets anders als rennen om maar bij de vliegen weg te komen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:27

ik dacht vandaag lekker naar buiten te gaan met deze wind. Dacht dat dazen niet bijster goed konden vliegen, nou ik & paard zaten werkelijk waar helemaal onder. Laatste stuk naar huis gedraafd, want dit was echt niet normaal.

Nu nog ergens een route vinden waar ik op open vlaktes rijd :')