vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:22

inkepink schreef:
_Lott schreef:
zulke erge gevolgen inkepink?

waterbakjes hebben wij geen last van. stallen zitten aan het huis en dat geeft voldoende warmte .

wellicht heb ik gewoon pech gehad hoor.......mede door het niet hebben van mogelijkheid tot afspuiten in de winter

ik weet het ook niet.. zelfs als het vriest kan ik mijn paarden helemaal douchen. nooit een probleem gehad

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:37

Hoi, ik ben even aan het meelezen.
Wij hebben een buitenbak met een fijne bodem, die houdt weinig water vast. Even slepen, beetje zout, en KLAAR! Ik weet niet wat voor zout. Na het rijden even afspoelen en klaar is Kees,ik heb Bowie nog niet horen klagen.De binnenbak is op een kwartiertje stappen hier vandaan, maar ik durf niet alleen met hem de weg op. (slechte ervaring met ander paard in het verleden). Dus voor het echt slecht wordt, moet ik nog maar gauw de route ofenen. Op zich is er heen stappen geen probleem, als mijn paardje geen ijzers onder heeft.

Wie niet naar de binnenbak gaat, geeft zijn paard dan vakantie. Maar ik vind dat toch wel zonde! Maar vaak is het de enige oplossing als je geen binnenbak of trailer hebt.
Maar gaan jullie dan wel regelmatig naar de paarden toe, als ze volpension staan? Ik sta dan maar wat te poetsen en te doen, en na een half uur staat ie weer op de wei met zijn winterdeken. Dat vind ik wel een beetje zinloos....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:36

_Lott schreef:
helpt zout strooien met -6? kun je dan gewoon rijden?

Wij hebben vorige winter gewoon in de buitenbak kunnen rijden en longeren dus :j !
+/- 8 zakken zout bij de Boerenbond voor die gehele periode :D

Ok, als ik de ingesneeuwde auto-foto zie (van paar pagina's terug) dan snap ik dat het geen zode aan de dijk zet :n Poehoe zeg :(:) , zo erg was het bij ons nie! maar tot een cm of 15 sneeuw is het te doen.
Kost alleen tijd maar dan heb je ook wat!
En grappig van sneeuw is: als je het weghaald (en de ondergrond was al met zout behandeld) dan is het zand eronder weer gewoon los (door de isolatie, zeg maar)! Dus dat harkt weer gemakkelijker :)*

Tes82

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:15

Zout helpt ook bij -6 hoor. Volgens mij is het vanacht ook aardig koud geweest en onze bak was net nog mooi los. Er lag wel een klein laagje sneeuw op, maar dat mengt heel snel met het zand, dus heb gewoon lekker kunnen rijden.

En idd wat hierboven gezegd wordt; als er veel sneeuw ligt isoleert dat inderdaad, dus als je dat weg schuift dan is de ondergrond vaak nog zacht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:22

Dan moet de ondergrond wel los zijn voor het gaat sneeuwen. Hier was alles al strak bevroren, dus ik kan helaas niets meer doen. Gelukkig waren ze voor de sneeuw nog in de paddock geweest maar nu is het over voor ze. Dat wordt weer op en neer tuffen naar de binnenbak en longeren in een gestrooide cirkel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:43

Ik ben ook een meelezer.
Vraag me ook af of zout effect zou hebben als ik het op de bevroren grond strooi.
Waarschijnlijk niet?
Balen dat ik te laat ben zeg

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:44

Toch wel fijn, wat lotgenoten :)) De bak was redelijk vandaag bij ons, een beetje hard met een laagje sneeuw erop, maar heb iig even kunnen rijden :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:39

unicorn_kiss schreef:
Ik ben ook een meelezer.
Vraag me ook af of zout effect zou hebben als ik het op de bevroren grond strooi.
Waarschijnlijk niet?
Balen dat ik te laat ben zeg

Nee, helaas :(:) . Pas als het zonnetje begint te schijnen, beginnen sommige stukken te ontdooien en kun je weer gaan beginnen met harken en zout...

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:51

Mijn bak was tot vanochtend prima te rijden.
Doordat ik voor het weekend 40 kg zout had gestrooid en elke dag de bak had gesleept
was de boven laag mooi los.
Maar nu ligt er ongeveer 4 cm sneeuw in de bak :(
Hoe krijg ik dat nou weg?
Mijn paard staat rond om met ijzers(en heeft deze ook echt nodig)
Ik heb wel rubbere ringen besteld maar die zijn er helaas nog niet.
Deze moeten uit Duitsland komen en ik heb geen idee hoe lang dat gaat duren?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:09

Krijg je niet weg! Ik ben bang dat ieder op een moment komt waarop hij zich realiseert dat het te gevaarlijk wordt om te rijden of te longeren.
Maar ik vind het ook zo zielig voor een paard om maar de hele winter op de wei en de stal te staan zonder te werken.....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:32

Sneeuw...
ESSIE70 schreef:
Hoe krijg ik dat nou weg?

stalone2 schreef:
Krijg je niet weg!

Jawel hoor :D !
Als jullie even terug hadden terug gelezen, had je het antwoord geweten :)*
4 pagina's geleden is dat al omhoog gekomen -:)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:39

Ik heb even 4 pagina's terug gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk
hoe ik die sneeuw uit de bak krijg :o?
Ik heb achter de tracktor een losse sleep hangen waarmee ik de bak egaliseer.
Maar de sneeuw krijg ik hiermee niet weg,toch?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:58

yvonnedv schreef:
Als je je bovenlaag goed los hebt en daar zout doorheen hebt zitten kan je met een weidesleep de sneeuw zo naar een kant van de bak schuiven en de rest blijft goed berijdbaar.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:01

hier heeft het inmiddels ook gesneeuwd., en onze bak was al keihard bevroren, enkel de hoefslag en volte waren redelijk begaanbaar.
baal er vreselijk van, was net begonnen met onze nieuwe aanwinst, oefenen aan de lange leidsels.........
iemand tips hoe ik de training kan voortzetten? of wat ik nog kan gaan doen om hem wat hulpen etc. bij te brengen? (kan er niet op zitten, is pony voor mn dochtertje)

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:23

Hier heeft het nog steeds niet gesneeuwd.. :n Jammer, want alleen vorst vind ik niet zoveel aan.. :o

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:33

moet zo werken, dus al die pagina's met tips ;) lees ik later door..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:05

Hi hi Evelinepien, het was mij ook even ontschoten, goed dat je het nog even hebt aangekaart!
e longeercirkes zoet hij ook met zout, maar die is te klein om met de tractor te rijden.

Wat ik ga proberen? Slepen en Bowie laten trekken! Vorig jaar heeft mijn Stormpie dat ook gedaan en dat vond hij prachtig.(Ik heb hem daana verder opgeleid en uiteindelijk verkocht als tuigpaard. Hij vond dat veel leuker dan onder de man werken! ) En ik kan dan meteen een beetje oefenen met betuigen... Ook leuk als afwisseling voor een jong paardje!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:06

Sita_ schreef:
Hier heeft het nog steeds niet gesneeuwd.. :n Jammer, want alleen vorst vind ik niet zoveel aan.. :o

Kom maar naar omgeving delft.
grrrr.

Gisteravond ijzel. Heb er bijna een uur over gedaan om thuis te komen.
Glibberde heerlijk de weg op.

Trouwens waar ze eergister, ondanks dat de bak wat bevroren was zout hadden gestrooit was het toch wat ontdooit, wel degelijk dat het zin heeft.
Is natuurlijk niet zo effectief wanneer de bak los was geweest, maar de bovenlaag was los.
Dus gisteravond de hele bak gestrooid. Het heeft vannacht hier niet zo gevroren, dus hopelijk kunnen we vandaag de bak wat losser krijgen en wat egaler.

Heb gister wel wat aan de hand oefeningen kunnen doen, dus als het niet anders kan, doen we dat maar de hele vriesperiode.
Eowyn zakte wel 1 keer licht door de been heen, omdat het daar wat oneffen was, maar ze ving dat goed op, dus volgens mij geen schade daardoor, maar ik schrok wel effe.
Iertje beult gewoon door, die is met recht ook af en toe onvoorzichtig. :7

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:16

Ik baal ook als een stekker want wij hebben een buitenbak waar ik normaal vaak longeer en dan met de auto naar de manege om
te rijden.

we kunnen helaas met een trekker of zo de bak in dus kan ik er nu niets mee.

met de auto en trailer was ook te link dus meneer staat al weer 3 dagen stil. :(

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:19

eowyn04 schreef:
Sita_ schreef:

Kom maar naar omgeving delft.
grrrr.

Gisteravond ijzel. Heb er bijna een uur over gedaan om thuis te komen.
Glibberde heerlijk de weg op.

Trouwens waar ze eergister, ondanks dat de bak wat bevroren was zout hadden gestrooit was het toch wat ontdooit, wel degelijk dat het zin heeft.
Is natuurlijk niet zo effectief wanneer de bak los was geweest, maar de bovenlaag was los.
Dus gisteravond de hele bak gestrooid. Het heeft vannacht hier niet zo gevroren, dus hopelijk kunnen we vandaag de bak wat losser krijgen en wat egaler.

Heb gister wel wat aan de hand oefeningen kunnen doen, dus als het niet anders kan, doen we dat maar de hele vriesperiode.
Eowyn zakte wel 1 keer licht door de been heen, omdat het daar wat oneffen was, maar ze ving dat goed op, dus volgens mij geen schade daardoor, maar ik schrok wel effe.
Iertje beult gewoon door, die is met recht ook af en toe onvoorzichtig. :7

Dan neem ik mijn paarden ook allemaal mee... Goed? :D

Ik doe nu ook veel dingen aan de hand, veel wandelen, en langs de fiets..
Wat grondwerken enzo.. En we gaan ons maar eens op wat Parelli en lange lijnen storten. Een van onze weides is wel heel vlak, dus misschien dat ik daar zelfs nog wel op zou durven rijden ook... Eens met mijn vriend overleggen wat hij daarvan vind..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:22

Nou gezellig sita.
Zorg ik voor een bakkie :9k :D

Pas je op met rijden in het land, vind dat altijd wel een beetje eng hoor, als dat bevroren is.
Doe dan wat grondwerk, lijkt me veiliger.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:33

Ja is ook zo... Ik zou natuurlijk dan alleen wat stapwerk doen.. Maar toch.. Nja, dan maar niet rijden... :n
Ik ga niet klagen hoor, ik vind dit an sich heerlijk weer.. Maar met enkel vorst kan ik niks, ja schaatsen.. Als er sneeuw ligt kunnen we nog sleeën met de paarden enzo... ^)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:35

schaatsen.........daar krijg je pijn in je voeten en rug van. Niet voor mij weg gelegd.
(hoewel ik vroeger onwijze tochten heb geschaatst 8-) ).

Sneeuw, acht leuk voor 1 a 2 dagen. Lekker bezig met de hondjes.
Paarden vinden het idd wel leuk. Die vonden het niet erg buiten gister.
Maar dan heb ik het wel gehad.

Ik wil naar zuid-frankrijk!!! :7

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:39

Vroeger heb ik ook veel geschaatst, maar helaas door veel enkelblessures houd ik het geen 10 minuten meer vol op de schaats.. -O- Dus geen elfstedentocht voor mij dit jaar! :+

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:39

Trouwens, volgens mij is het in Frankrijk niet veel beter weer.. :P