Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:51

Focussed schreef:
M_D_H schreef:
800 gram is echt max...
de meeste paarden hebben dat niet eens nodig...
volgens mij bestaat er uberhaubt geen 1000 gram deken?

De dikste deken die ik ken was een 600 grams van Rambo
Dan zou je nog 2 onderdekens van 200 eronder moeten doen _O-

800 grams deken bestaat toch ook niet?

Je kan toch ook 'gewoon' 2x 500 gram opdoen, heb je ook 1000 gram ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:53

Focussed schreef:
M_D_H schreef:
800 gram is echt max...
de meeste paarden hebben dat niet eens nodig...
volgens mij bestaat er uberhaubt geen 1000 gram deken?

De dikste deken die ik ken was een 600 grams van Rambo
Dan zou je nog 2 onderdekens van 200 eronder moeten doen _O-

De dikste deken die ik heb ik 370 grams en die heeft ze echt alleen om met de mega vorst(of naja had, dit jaar mag ze voor het eerst pluizenbol worden ;) )

zap

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:54

Wat leuk ijssnuiver, die van mij dit jaar ook voor het eerst pluizenbol worden :D. Ze worden dan altijd zo schattig (hoop ik :P).
Ik vind het stiekem wel een beetje spannend hoor hoe ik dat ga doen met rijden ed.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:00

Yep, mijn merrie en mijn ruin staan 's nachts al met zomerdeken op. Buiten nog geen deken. Daar moeten ze het nu maar met hun eigen vacht doen, maar 's nachts wel.
Rond half september, eind september. ligt aan het weer dat we gaan krijgen, gaan ze een tussendeken opkrijgen (dik canvas) en in oktober ga ik starten met gevoerde dekens, maar ik laat het afhangen van het weer.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:02

Focussed schreef:
1000 grams is niks mee, sommige paarden hebben dat nodig.
En somige kunnen het prima doen met 300 grams.

Je gaat mij niet wijsmaken dat er met 1000 grams op staan. Tenzij het -25 is en een naaktpaard hebt die geen schuilstal heeft en 24/7 buitenstaat.

Ik heb in de periode dat het 's nachts -20 was en ze binnen stonden 500 grams opgehad. En daar stond ze al na een paar dagen onder te zweten..Terwijl die van mij echt een koukleum is

Ik hoef het je ook niet wijs te maken, het blijft desalniettemin een feit dat dat wel geregeld voor komt.
Met de strenge winter afgelopen jaar, had ik bucas all in one 490 grams opliggen, dit is een deken die het zelf regelt, daarover een 250/350 grams, en daar tussen een echte zware wollen deken. Dan zit je al ruim over de 1000 heen :+

Nope, gebeurt vaker dan dat je denkt ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:13

Ik heb van de winter ook 3 paarden over de 1000 grams gehad hoor...

Hier vroor het afgelopen winter -23, nog wat
Ik had er eentje onder 1200 staan
eentje onder 1150
en eentje op de 1000
de andere stonden rond de 800

2 winters terug was het hier -27,nogwat stonden ze er ook onder hoor

Er is niets mis mee zolang je weet wat je doet en geen 4 regendekens over elkaar doet...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:14

Die van mij krijgt met slecht weer buiten een regendeken op, verder nog niets. In oktober wordt ze geschoren.

Ik ga in de winter niet dikker dan 800 gram en dat vind ik al veel. Dan heeft ze op stal een 500 op en gaat er buiten een 300 waterdichte overheen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:20

zap schreef:
Wat leuk ijssnuiver, die van mij dit jaar ook voor het eerst pluizenbol worden :D. Ze worden dan altijd zo schattig (hoop ik :P).
Ik vind het stiekem wel een beetje spannend hoor hoe ik dat ga doen met rijden ed.

Ik vind het altijd wel schattig ja die wintervacht, van die lekkere beertjes :P . Maar inderdaad, stiekem vind ik het ook wel een beetje spannend hoor. Maar mijn paard heeft wel een onwijse conditie en is überhaupt al amper in het zweet te krijgen, dus daar heb ik mijn hoop op gevestigd. Ik hoop gewoon dat ze niet drijfnat wordt en ach anders stappen we gewoon wat langer uit ;) . Mocht ik van de winter merken dat ze toch echt last krijgt van die vacht kan ik altijd nog scheren, maar dat is echt in uiterste noodgeval, als ik alle andere mogelijkheden uitgeput heb.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:20

Ik zie zo vaak, ik vind dit teveel of dat teveel.
Je kijkt naar het paard, en wat die nodig heeft en niet of het veel klinkt of niet :+

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:22

Nou ik heb Zafier toch wel een regendekentje omgedaan. Zag dat hij al een vachtje kreeg terwijl hij dat vachtje vorig jaar had pas had. Dus toch maar even dekentje. Anders moet ik hem straks (zoiezo) scheren.. En daar heb ik niet zoveel zin in. :P

Maar mijn paarden krijgen geen 800gram op hoor! Dan moet je paard wel een echte koukleum zijn..

300 grams vind ik genoeg. Als ze het koud krijgen krijgen ze wel een dun vachtje.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:24

Een vraagje:

Hier in Gelderland is het nu keihard aan het regenen, stromen, waaien etc.
Paard staat kaal 24/7 buiten zonder beschutting. (stuk bos er wel bij inbegrepen.) Maakt het dan al een wintervacht aan?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:26

die van mij hebben vanaf gisteren ook hun ongevoerde regenjasje aan gekregen, en ja die houden ze nu ook binnen op.
de ene is niet te scheren en zweet altijd erg veel na, dus wil echt geen dik vachtje.

als het nog warm gaat worden in september gaan ze gewoon weer af, ik kijk niet naar de datum maar meer naar de temperatuur :))
en dat kan wel eens betekenen dat ik elke ochtend en avond met die kl*te dekens in de weer ben, lang leve de zomer :(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:28

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:29

R0oszs schreef:
Nou ik heb Zafier toch wel een regendekentje omgedaan. Zag dat hij al een vachtje kreeg terwijl hij dat vachtje vorig jaar had pas had. Dus toch maar even dekentje. Anders moet ik hem straks (zoiezo) scheren.. En daar heb ik niet zoveel zin in. :P

Maar mijn paarden krijgen geen 800gram op hoor! Dan moet je paard wel een echte koukleum zijn..

300 grams vind ik genoeg. Als ze het koud krijgen krijgen ze wel een dun vachtje.

Een dun vachtje is niet erg als je niet wedstrijden rijdt etc. Anders is het niet handig, en juist die staan vaak dik ingepakt ;)

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:38

Ik ga niet verder dan 300 grams.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:48

0 grams regendeken over als ze naar buiten gaat in 't land, ze staat minstens een halve dag op het land.
En op stal gewoon geen deken, bij ons op stal is t meestal redelijk warm :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:38

ladylay schreef:
R0oszs schreef:

Een dun vachtje is niet erg als je niet wedstrijden rijdt etc. Anders is het niet handig, en juist die staan vaak dik ingepakt ;)

Waarom is een dun vachtje erg als je wel wedstrijden rijdt dan? Dan zweet hij toch wat? Wat maakt dat nou weer uit, nog nooit een paard van dood gegaan. Zolang het geen teddybeer is is dat geen probleem, ook niet op wedstrijd.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:21

Focussed schreef:

Waarom is een dun vachtje erg als je wel wedstrijden rijdt dan? Dan zweet hij toch wat? Wat maakt dat nou weer uit, nog nooit een paard van dood gegaan. Zolang het geen teddybeer is is dat geen probleem, ook niet op wedstrijd.

Wat zweten is niet erg, maar als ze een klein vachtje aanmaken is het in de winter vaak dikker dan zomers....En dan is het dus niet handig als je intensief traint etc.

En daarnaast, zo'n aangegroeit vachtje ziet er vaak totaal niet uit, geeft niet maar als je wedstrijden rijdt staat het niet netjes.
Kleine moeite om er een wat dikkere deken op te gooien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:23

Staat niet netjes := ?
Je punten voor verzorging worden echt niet eens onvoldoende als die van jouw een "klein" vachtje heeft. Zolang hij onder een 300 grams staat komt er misschien een beetje bij, maar meer niet. Intensief trainen, ik train ook intensief in de winter. Ook al start ik dan niet, dan stap je hem 10 minuten uit zodat hij droog is op de huid en zet je hem daarna niet op de tocht. Zijn ze zo droog.

En een 'wat' dikkere deken := Dan spreek ik over 100 grams, niet 1000 :=

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:26

Staan er sirieus nu al mensen onder een 300 gr deken of zelf een nog warmere deken?
Arme paardjes die zweten zich vast helemaal kapot :(:)

een 0 gr regen deken oke met dit weer maar warmer kan toch nog niet, want het is absoluut niet koud buiten.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:31

Ik kijk naar de temperatuur. Mijn paarden krijgen nu s'avonds (uurtje of 11) een deken op en deze gaat er s'morgens weer af. Mijn paarden staan wel aan huis, dan is het natuurlijk wel makkelijker.
Ik wil graag dat ze dun in het haar blijven, ze reageren natuurlijk ook op het korter worden van de dagen maar met op tijd met een deken beginnen kun je ook de haargroei wat beperken.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:45

Mijn pony staat nu onder een 0 grams regendeken en staat dit jaar voor het eerst overdag buiten (van 8 tot 6 ong) en komt maximaal onder een 500 grams. :)

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:12

ik heb geen maximum waar ik mijn paarden onder doe, is trouwens ook moeilijk in te schatten want na een keer wassen zijn ze lang zo dik niet meer, en dan heb je ook nog verschillende vullingen zodat de ene 300 de andere niet is (dit uit een betrouwbare bron :)) )in iedergeval iemand die er verstand van heeft)

ik zie wel weer hoe het allemaal gaat lopen, maar ben echt geen fan van de dekentijd, vooral het naseizoen niet, al dat gewissel, wordt er gek van, en paardjes denk ik ook :D

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:17

M_D_H schreef:
Focussed schreef:

:? :? :?

Ik doe mijn 300 grams op als het gaat vriezen! Het wordt deze week overdag nog 20 graden %) %)

:? :? :? :?

de mijne krijgt zijn 30 gr pas tegen december op...
of mocht het eerder gaan vriezen idd eerder...
maar nu al?
wat zal die van jou het warm hebben :?

wat krijgt hij straks dan al wel niet op?
als het weer zo'n slechte winter word?

Hellaas heeft mijn pony het snel koud, is sinds 2wk al verschrikkelijk in de rui.
Hij krijgt zelfs met 500gr dekens een dikke wintervacht.Alle WWD.
(nu zullen de meerdere keren gewasssen dekens nog wel al wat minder in grams zijn dan dat ze waren)

Warm :? :? Hahaha nee hoor was dat maar, hij stond met 25graden wassen buiten te trillen van de kou (gewoon een watje)!
Ik scheer hem zowieso pas rond oktober.
En navanand het weer pak ik hem in.
En het ligt er ook nog eens aan op wat voor een stal je staat.....
De stallen die aan de binnebak liggen zijn 10graden wammer als de stal waar mijn pony staat.

Ene 20graden, wanneer....???
Ik heb geen problemen met m'n dekens wisselen hoor ik pas me wel aan.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:20

De mijne heeft een heel dun velletje, maar hij heeft nu alleen een katoentje op hoor, vooral tegen de vliegen.
Straks eerst 250gr (geloof ik), dan 400gr en tenslotte als het heel koud is de 250gr met een 200gr onderdeken. Daar heeft hij het dan echt niet koud mee hoor, voelt altijd lekker aan ´s winters. Even de handjes warmen onder zijn deken na het mesten. :D