[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:09

Gini schreef:
Ik denk dat iedereen nu met hetzelfde probleem zit. Temperatuurverschil overdag en 's nachts is te groot. En moest het nou 15 graden of minder zijn, dan zou ik ook zeggen die "paar uurtjes dat ze het te warm hebben". Maar hier heeft het zeker 6 uur lang de 20 graden aangetikt. Ik had mijn tussenseizoenjasje aan om met de hond te gaan wandelen en ik had het pokkewarm. Laat staan hoe een paard met jas zich dan voelt. Maar 's ochtends loop je bijna te klappertanden met datzelfde jasje aan. Ook mijn paard heeft ineens een spurt genomen in de aanmaak van wintervacht, maar ik heb toch besloten om nog altijd niet met dekens te beginnen zolang het overdag zo mooi weer is.

+1

Bij mij niet de mogelijkheid om 's avonds er een deken op te laten leggen en 's ochtends hem eraf te halen en vind het belachelijk dat als ik 's middags in een t-shirt rondloop mijn paard met een deken op moet staan zodat ze minder wintervacht aan maakt. Hierdoor moet ik waarschijnlijk wel eerder (en wellicht vaker) scheren, maar dat heb ik er voor over. Volgens het weerbericht blijven de komende 2 weken de (overdag) temperaturen 15+ en weinig regen en dan zal zij dus ook zonder deken blijven staan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:40

Blondie_ schreef:
belachelijk hoeveel paarden er al met deken staan. T zijn geen mensen...

Beetje kort door de bocht, vind je ook niet?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:52

ijssnuiver schreef:
Blondie_ schreef:

Beetje kort door de bocht, vind je ook niet?

+1

Higoma145

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:49

ruin(geschoren) overdag 150 gram en snachts 200 gr, ga binnenkort een 50 gr of fleecje eronder doen, aangezien het al een paar nachten tegen het vriespunt aan zit..

en merrie (ongeschoren) overdag 100 gr op en snachts 150

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:19

Ik zag op de vorige pagina iets voorbij komen over het minder dik worden van een deken door het wassen.
Dat heb ik ook en bracht van de week een deken weg, wat ik 4 jaar geleden heb gekocht als een 360 grams.
Ik zei tegen die vrouw: hij wordt met het jaar dunnen. Dit kon niet kreeg ik als antwoord...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:26

Met Tommie begin ik niet meer aan dekens. Hij verscheurt ze..
En ik rijd geen wedstrijden meer en hoef ook niet meer intensief te trainen. Hij heeft dus geen last van zijn teddyvacht.
Ik snap dat dekens heel handig kunnen zijn, maar soms zie je paarden met dekens staan die niet werken en geen last hebben van de kou en de regen, maar puur voor de eigenaar. Dat vind best sneu.

Heb weleens aan een regendeken gedacht, want Tommie wordt ook een dagje ouder. Hij moet er zelf niets van weten, dus dan maar niet. Zolang hij zichzelf goed warm kan houden, laat ik het zo.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:30

Het is normaal om met dekens te beginnen als de dagen korter worden, dan wordt de wintervacht namelijk aangemaakt. Dat is in augustus, het is nu bijna oktober dus vroeg is het echt niet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:31

Ben ik met je eens hoor Annemiek. De dekens moeten wel echt een voordeel opleveren voor het dier, hetzij vanwege de minder dik vacht, ziekte/slechte weerstand, ouder worden, oid. Maar niet omdat de eigenaar het mooier/makkelijker vind dat het dier korter in de vacht zit..

precies om die reden heb ik 1 wel onder de deken en de ander lekker zonder deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:33

Korter in het haar zitten is voor een intensief gereden paard ook zeker een voordeel, hierdoor zijn ze na het werk sneller weer droog en op adem en kost het werk vaak ook minder energie omdat ze het minder warm krijgen en hun warmte beter kwijt kunnen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:35

Die had ik ook al in het rijtje van voordeel voor het dier :) .
Maar je ziet ze ook die niet in het werk staan en dan puur voor het gemak van de eigenaar deken aan moeten, dat vind ik dan weer onzin(medische uitzonderingen ed daargelaten).

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:35

ik vind die dekens echt niet makkelijker, daar doe ik het ook niet voor hahah. Ik moet haar nu ook wel met een deken op laten staan, scheren is nog geen optie, daar is ze veel te stresserig voor, ik denk dat mijn paard dan in het plafond zit. Dus dan maar met deze temperaturen een deken op. Ze staat nu trouwens dag en nacht met een gevoerde regendeken op

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:38

ijssnuiver schreef:
Die had ik ook al in het rijtje van voordeel voor het dier :) .
Maar je ziet ze ook die niet in het werk staan en dan puur voor het gemak van de eigenaar deken aan moeten, dat vind ik dan weer onzin(medische uitzonderingen ed daargelaten).

ah oke niet goed gelezen... :D

jeps, klopt...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:40

Mijn pony is met pensioen, wordt wel wat meegedaan, maar echt trainen niet meer.
Teddybeer is ze altijd al geweest in de winter, en mijn paard sloopt haar dekens.
Dus besloten lekker zo te laten, zeker met dit weer.
Mocht het cht koud worden en zij heeft er last van, dan gaat hij op.

ullie2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:06

Ik heb sinds gisteren een 100 grams op gelegd, weet alleen niet of ie dit nog is hij is nl. een jaar of 7 oud.
Maar goed hij is iets gevoerd en beter als een 0 grams. Met een mooi zonnetje mag ie lekker bloot.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:53

Heb die van mij sinds vandaag een 0grams regendeken opgedaan. 's nachts op stal houdt ze die op en overdag een paar uur in de wei. Maar staat wel een koude wind. Echter zag ik net dat het deze week misschien nog wel 20 graden wordt. Even afwachten dus wat ik ga doen :+

MaxineRehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:07

Ik vind het ook moeilijk. Als ik 's ochtends buiten sta is het soms 6 graden en dan in de middag weer 16 of 17. De paarden worden in de ochtend buiten gezet, inclusief veulen wat pas 6 november wordt afgespeend. Het is een open weiland en als ik ze rond 7/8/9 uur binnen haal (maar net wanneer ik er ben) dan is het ook al best koud maar niet onder de 10 graden volgens mij, of het tikt het net aan. Ik hou het constant bij op mn telefoon. De paarden voelen wel koud aan, en die kleine heeft nog een lekkere fluffy vacht gelukkig. Maar moeders zit hoog in haar bloed en maakt niet snel een dikke vacht aan. Haar vacht voelt koud 's avonds maar heb niet het idee dat ze het echt koud heeft. Maar ze staan wel in de wind etc, er zit echt niets in de buurt wat het tegen houdt.

'S nachts op stal is het natuurlijk dan wat warmer, en voelen ze al gelijk wel beter aan. Nu hoeft ze denk ik nog niets op. In november pak ik haar weer op en omdat ik niet wil scheren (angstig) wil ik haar vacht ook niet heel dik zien. Maar wanneer begin ik nou met een deken en welke? En die kleine dan als ze nog drinkt, lijkt me ook lastig.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:25

Blondie_ schreef:

dit zegt meer over jouw dan wij goede eigenaren van de ponys/paarden

mijn pony kan gerust zonder deken met de winter, maar dan kan ik niet rijden en aan scheren begin ik niet aan

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:29

Ik ben echt verbaasd over wat ik lees, dat sommige paarden al dik in vacht zitten (Ook andere topics). Amber zit nog hartstikke dun in het haar. Verhaart nu wel, maar totaal geen dikke vacht. Heb er nu een goede week een ongevoerde regendeken op liggen. Verder staat ze momenteel gewoon dag en nacht nog buiten, nu kan het nog dus nog mooi even van genieten.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:48

die van mij verhaard ook best erg ... en dun in het haar!
staat onder 0 gram.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:53

Mijn paard staat ook nog niet superdik in het haar, maar ik merk wel sinds een week een enorme spurt. Tot nu toe was de vacht nog aardig dun, maar nu ziet ze er toch best wel wollig uit. Nog een week gevuld met zulke koude nachten en ik denk dat ik al een halve teddy heb.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:05

De shet is ook al weer ontploft naar teddy en die van mij word ook al wat wolliger

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:24

Die van mij is ook echt al teddy. Binnen 1week zag ik der gewoon fluffy worden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:42

Mijn kwpn is ook al best teddy, maarja die krijgt ook een pak haar waar menig fjord jaloers op is. Wordt weer scheren helaas

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:06

Mijn paardjes beginnen ook al weer hartstikke fluffy te worden. De twee kleine mogen lekker teddybeertjes worden, mijn ruin wordt dit jaar voor het eerst geschoren.
M'n merrie heeft vandaag even lekker zonder exceemdeken opgestaan, nu weer op en de andere twee nog steeds dekenloos.

Sjefano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:06

de mijne heeft al een weekje een super dunne deken om. het is eigenlijk gewoon een laagje stof. perfect voor dit soort weer !