Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:42

Die van mij krijgt na het weekend haar deken op. Zaterdag wordt het warm en daarna blijft het wat kouder. Als ze naar buiten gaan dan krijgt ze voorlopig een 0 grams regendeken op en als ze binnen blijven (in binnenbak) gooi ik er eerst een zomerdekentje op.
Heb naast deze 2 dekens nog een 100/150 grams regendeken en een 250 grams winterdeken. Paard krijgt geen teddy vacht gelukkig. :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:50

Die van mij krijgt nu snacht een 0 grams regendeken met hals en een fleece deken met hals op en overdag verschilt. morgen niets, maar op zo'n dag als vandaag regendeken met hals en alles wat er tussen in zit zonder half wel een regendeken!

weet iemand hier of je ook ringen aan je deken kan laten zetten voor een hals?
of klittenband?

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:07

Het is een beetje afhankelijk van het weer, vandaag was het best warm en dan krijgt die van mij dus geen deken op. Als het regent krijgt ze gewoon haar regendeken op met 0 gram voering.
Normaal kan je gewoon aan de bovenkant van je deken ringen laten plaatsen en dan kun je een los halsstuk kopen.

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:33

heyy,,
ik heb een klein vraagje:

mijn welshje wil ik dit jaar onder deken omdat hij zelf niet goed meer uit zijn vacht komt naar de winter.
op dit moment is hij aan het verharen en krijgt hij al een klein beetje wintervacht.
denken jullie dat hij al onder een regendekentje moet?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:52

ik heb hier de ongevoerde weer opgedaan vond het toch iets te warm met de 100 grams met de weersvoorspelling dit weekend had hem gister overdag zonder deken staan maar meneer vond het toch iets te koud :(:)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:00

livito,
grappig dat jij weet dat je paard het te koud vond, volgens mijn weten vinden paarden een temperatuur van 15 graden echt heerlijk? heb je het aan je paard gevraagt?

_janneke_
als hij nu echt al aan het verharen is, dan kan het wel slim zijn. als je het echt doet omdat die anders niet door zijn vacht heen komt, houd er wel rekening mee dat het weer elke dag anders is. dit weekend zeggen ze dat het warmer word en sommige dagen is het veel frisser.

even over mijn paard, die heeft nog geen deken op. met veel regen wou ik er wel 1 op doen maar uiteindelijk toch niet gedaan. is een blijft een paard en loopt niet hoog in de sport waarom zou ik nu al een deken op gooien.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:06

@wilmatj ; ja hij gaf gelijk antwoord :j
niet ieder paard is hetzelfde he ;) maargoed ga die discussie helemaal niet aan er bestaat ook nog zoiets dat je het aan een paard kan zien ;)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:07

Het paard van mijn moeder wordt over een week of 2 al geschoren, is echt al een mega teddy en al een heer op leeftijd die zelf niet meer zo goed door zijn vacht heen komt. Is met rijden nu al echt niet meer te doen :=

@Livito: Ik zie het ook altijd aan mijn paard hoor :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:10

Die van mij krijgt de deken pas op als het echt kouder gaat worden 's nachts en overdag. Het is niet handig en verstandig om iedere avond de deken erop te leggen en 's morgens weer eraf te halen aangezien ik wisseldiensten werk. Het komt dus geregeld voor dat ik pas om 23.30 uur thuis ben of om 06.30 uur naar het werk moet gaan....
Als het overdag en 's nachts kouder wordt krijgt ie de deken op, is het alleen 's nachts wat kouden dan gaat ie gewoon weer naar binnen 's avonds (op dit moment staan ze nog 24/7 buiten in de wei met de mogelijkheid om zelf te kiezen om de stal in of uit te gaan).
Mijn 2-jarige krijgt overigens helemaal geen deken op. Alleen mijn rijpaard omdat ik hem anders niet droog krijg na het rijden met zijn teddy-vacht..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:14

Livito schreef:
@wilmatj ; ja hij gaf gelijk antwoord :j
niet ieder paard is hetzelfde he ;) maargoed ga die discussie helemaal niet aan er bestaat ook nog zoiets dat je het aan een paard kan zien ;)

je kan het niet zien aan een paard! als een paard zijn haren omhoog heeft staan betekend dat dat hij die dat moment nodig heeft. maar hij heeft het echt niet koud dan hoor..
dit komt touwens ook omdat zijn winter haren er nu nog niet door zijn

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:25

Lees jijergens dat mijn paard zijn haren omhoog heeftstaan ?
Maar maakje niet druk hij staat nu zonder deken ;)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:26

Mijn paard krijgt echt nog geen deken op. Dan blijf ik ook bezig want sommige dagen is het weer warm. Ze staat ook nog lekker buiten, gaat ook nog niet op stal.

Mijn Fjord blijft sowieso de hele winter buiten zonder deken, die kan dat prima aan..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:29

ik heb ze vanmorgen op stal allemaal de dekens afgehaald, het was al warm en best benauwd, denk dat ze echt gaan zweten als het zonnetje door komt...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:32

Livito schreef:
Lees jijergens dat mijn paard zijn haren omhoog heeftstaan ?
Maar maakje niet druk hij staat nu zonder deken ;)

als dat niet is waar aan jij het gezien hebt dat je paard het koud heeft.
dan vind ik het zoizo super knap van jou dat je dat kunt zien :Y)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:34

vandaag heeft ze niets om,
de dagen daarvoor een 150 grams
en daarvoor ong 2 weken een 0 grams
regendek! ze is erg gevoelig en wordt
snel ziek etc. dus ben altijd al vroeg
in de dekens! mijn shetlandertje had met
alle storm etc. een regendekje om,
nu niks!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:48

@ _janneke_ : Je kunt best al beginnen, zeker omdat hij nu al begint met zijn wintervachtje (wat de mijne overigens ook doet := ) Maar houd er wel rekening mee, eens je begint met dekens en wisselen, kom je er de hele winter niet meer vanaf!

Ik heb besloten het nu zo aan te pakken: laat pony zonder deken staan, en kijk over 1 tot twee maanden of hij geschoren moet worden. Dan weet ik ook meer of het mij gaat lukken hem in training te houden deze winter. Als me dat niet lukt mag hij gerust zonder blijven staan, wel zo lekker voor hem (geen gedoe met evt. schuurplekken, dingen om zijn lijf, lekker paard zijn) maar minder handig voor mij.
Ook kan hij dan nu met dit wisselende weer gewoon zonder staan. Het lukt mij ook niet om elke ochtend en avond de deken te gaan wisselen!

Voor de pony van mijn zusje zou het sowieso lekker zijn als ze zonder deken kon blijven, omdat ze de hele zomer al met eczeemdeken moet staan. Ik ben er echt van overtuigd dat een pony zelf het beste zijn temperatuur kan reguleren, zonder al die dekens. Ben er het vorig jaar alleen toch niet onderuit gekomen... Na het trainen droogde hij echt niet meer. Heb toen alleen niet geschoren, maar gewoon een deken er extra over gedaan. Wil dit jaar dan misschien voor 't eerst laten scheren dus.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:33

Het is een heel gedoe, maar ik ga op het moment 2 keer per dag naar mijn paard, 's morgens en 's avonds en dan kijk ik welke deken ze op moet. Vandaag is het bij ons erg warm en er zaten verschrikkelijk veel vliegen, vandaag heb ik haar dus haar vliegendeken maar terug omgedaan. Vanacht op stal zal ze waarschijnlijk geen deken op krijgen aangezien het normaal niet echt koud wordt.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:54

Die van mij had gisteren ook een ongevoerde deken op.
Vanochtend voelde hij nog koud aan, maar toen ik terugkwam met mijn pony toch maar uitgedaan, aangezien de zon doorbrak.
Bij mijn shet gaat hij over paar weken een deken om, hij is nu een dikkere vacht aan het maken. En droog niet meer op nadat we terugkomen met de kar. Dus die krijg eind deze maand deken op en word geschoren

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:39

Die van mij staan nu onder een zomerdeken, 's nachts onder een 100 grams staldeken. Paarden zijn geschoren.

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:40

die van mij staat onder een regendekentje :) 0 grams.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:47

Onze paarden staan dag en nacht buiten (met schuilstal) en worden intensief bereden. Dus wij zijn toen het weer van de week omsloeg met lage temperaturen, veel onweer en stevige wind + regen begonnen met de regen deken met daaronder een dunne deken. Met name onze oudste merens gaat snel in een dikke vacht zitten als ik geen deken op doe en dan moet ik hem gaan scheren of moet hem iedere keer heel lang laten drogen na rijden. Niet handig dus.
Buiten paarden scheer ik liever niet en te dikke vacht is ook niet handig.
Helaas is het weer erg veranderlijk en hebben wij de paarden niet aan huis. Dus vanochtend alleen bij beiden paarden de regen dekens op gedaan want morgen wordt ook warm verwacht (inclusief de nachten) en wij kunnen pas maandag weer naar de paarden.
Maandag kijk ik dan wel weer verder en zal het wel weer regen dekentje met dunnen deken eronder worden zodat ze niet in een te dikke wintervacht komen te zitten.
Wij werken zonder hals dus hoofden en hals en onderbenen komen wel altijd in de dikke vacht. Maar ze hebben genoeg dunnen vacht om met rijden te ventileren in de winter.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:07

Jeetje nu al onder deken sommige paarden, daar vind ik het nog echt te vroeg voor.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:15

ik denk dat die van mij geen deken op krijgt dit jaar...
lekker teddy heeft ook wel wat!
en wat doen wij nou eigenlijk ook helemaal?
:n mijn poown mag dit jaar lekker paard zijn :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:21

jesito schreef:
Jeetje nu al onder deken sommige paarden, daar vind ik het nog echt te vroeg voor.

Jesito, je zet geen paarden onder de dekens omdat het te koud zou zijn nu maar omdat je wilt voorkomen dat ze te dik in de haren gaan zitten. Als je niets doet dan staan de buitenpaarden over twee , drie weken onder een zeer dikke vacht.

Zoals mijn voorganger schreef: mijn tinker mag lekker paard zijn en ik gooi er niets op. Dat is een verstandige keuze want dan krijg je een lekkere dichte vacht en omdat er toch weinig in de winter mee gedaan wordt heb je geen problemen met zweten, verkouden worden enz. Ik zou het dan zelfs zeer onverstandig vinden om er dekens op te gooien.
Het gaat er juist om als je paarden altijd buiten staan zoals bij ons, dan gaan die nu al in de wintervacht (ook zichtbaar) en als je er niets op gooit dan wordt die vacht heel erg dik net als een teddy beer. Scheren voor paarden die altijd buiten staan vind ik persoonlijk geen optie. Dan moeten ze 's nachts in de stal kunnen en dat is niet bij ons. Als je paard op stal staat 's nachts, kun je niets doen en ze gewoon scheren later met dekentje er over en klaar is Kees dan in de winter.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:34

Mijne staat weer lekker in haar blote billen. :D