[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:49

N paard wat op benen en hoofd na geschoren is zou ik ook niet zonder deken buiten zetten, n paard wat alleen geschoren is op de luchtpijp maar verder zn vacht gewoon nog heeft kan gewoon zonder deken buiten gezet worden.

Mijn merrie is half geschoren (hoofd, hals, schouderpartij, stukje buik en dan schuin aflopend richting dr uier) maar die gaat met de temperaturen hier normaal niet zonder deken naar buiten, dat komt ook door het feit dat t hier gewoon n graad of -10 is. Overdag is het iets minder koud mss maar imo te koud om dr met dat beetje vacht dat ze heeft (bijna geen vacht dus) in de kou te gooien.

Nu mag ze sowieso niet naar buiten omdat ze op quarantaine staat maar goed, als ze al wel naar buiten zou mogen dan ook absoluut niet zonder deken.

Kwa de vraag of je de fries nog zou kunnen scheren: Ja hoor, zijn wel meer paarden die nu nog geschoren worden. Je zou n dekenmodel kunnen scheren als je paard echt heel erg zweet en je denkt dat alleen de luchtpijp scheren niet voldoende zou zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:57

AlwaysH schreef:
Ik ga die van mij niet zonder deken buiten laten lopen. Behalve benen en hoofd is hij helemaal geschoren. Als het rond de vijf graden is (net als nu) vind ik het te koud om zijn nieren/flanken onbeschermd te laten. Ben gelukkig niet de enigste die er zo over denkt.

Ik mag toch niet hopen dat er überhaupt mensen zijn die denken dat dat kan? :oo

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:00

Pantykous schreef:
AlwaysH schreef:
Ik ga die van mij niet zonder deken buiten laten lopen. Behalve benen en hoofd is hij helemaal geschoren. Als het rond de vijf graden is (net als nu) vind ik het te koud om zijn nieren/flanken onbeschermd te laten. Ben gelukkig niet de enigste die er zo over denkt.

Ik mag toch niet hopen dat er überhaupt mensen zijn die denken dat dat kan? :oo

Ik hoop het niet. Vind vijf graden op een open land veel te koud met mijn driedubbele winterjas, en ik ben niet eens kaal geschoren, hehex)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:47

Houdt wel rekening met dat de paarden al in de rui zijn ! En ze bezig gaan met zomervacht .
Als je te lang wacht met scheren beschadig je die nieuwe vacht en zijn ze zomer niet zo mooi glad .
Neem aan dat je de zomer niet wilt gaan scheren

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:03

Eigenlijk zou je inderdaad niet meer moeten scheren na de kortste dag. Nu de dagen weer gaan lengen wordt de zomervacht weer aangemaakt en kan het zijn dat je de puntjes van de nieuwe vacht afscheert.

Zo heb ik het altijd geleerd en ik zou daar geen risico mee durven nemen. Ken een paar pony's die in het voorjaar nog werden geschoren en die bleven door de zomer heen een vale doffe kleur houden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:17

Dat is niet mooi nee.. kan het ook kwaad?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:21

Nooit geen last van gehad. Ik heb een paar klanten waarvan de paarden 4-6x het hele jaar door geschoren worden
Paarden blijven mooi glanzen :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:00

Ik scheer vaak zat zelfs in maart nog en die paarden kregen nog een prachtige zomervacht.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:57

Vraagje:

Kun je een paard het hele jaar door scheren? Of zijn er periode's waarin je ze het beste kan scheren zodat ze een mooie zomer/wintervacht krijgen?

Ik weet dat de ene zweert bij niet na de kortste dag van het jaar scheren en de ander het hele jaar door scheert. Ikzelf scheer mijn paard meestal in november en hoef dan maar 1x te scheren. Maar nu krijg ik over 3 weken een teddy op stal en ik wil hem eigenlijk kort in het haar hebben ivm zweten en gevoeligheid huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:07

Ik heb vaak genoeg die van mij in de lente en zomer deels geschoren (figuurtjes oid) maar als die vacht weer aangroeit zie ik geen enkel verschil hoor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:09

Ik vind het ook flauwekul. Het is van diezelfde praat als dat scheren een hele ellende zou zijn. Zo bijzonder is het allemaal niet.

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 12:23

Top thanks! :Y) Lekker scheren dus.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:15

Els_175 schreef:
Top thanks! :Y) Lekker scheren dus.

:j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:54

Interessant!! Ik heb dat dus altijd zo geleerd en van anderen gehoord en toevallig dan ook een paar keer gezien dat het wel zo was dat de vacht niet mooi terugkwam, maar kennelijk hoeft het dus niet altijd zo te zijn :-)

Nooit te oud om te leren za'k maar zeggen :Y)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:55

Ik ook hoor!

Ik ben ook benieuwd dat als je een deel van de zomervacht al afscheert hoe dat dat kan dat je daar niks van ziet, dat blijven toch afgeschoren haren?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 21:43

Omdat dat weer doorgroeit. Als paarden er slecht onder vandaan komen zaten ze vaak al niet zo mooi in het haar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:06

oke, ik zou het bijna een keer proberen om het te zien :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:38

Ik heb wel een keer eind september geschoren en daarna niet meer. Daar zag je niks van hoor. Zag er uit als een normale vacht, het V-tje bij de staart zag je ook niet.

Duidelijkere foto dan dit heb ik niet, is van november en de vacht werd nog een heel stuk dikker dan dit.

Afbeelding

Eind van de winter scheer ik ook bijna altijd als de rui al is begonnen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:42

Ik heb er ook 1 die ik in het voorjaar scheer ivm niet door de rui komen en die heeft ook gewoon een goede vacht.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:49

Mijn witte schoor ik vaak in juni nog,zag je ook niets van.
Maar das bij een witte natuurlijk al snel ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:58

Nee bij de wintervacht zie je het inderdaad nauwelijks meer als je vroeg scheert, maar ik vroeg me af of dat bij de zomervacht ook zo is als die als het ware stuk scheert als die nog aan het doorkomen is, maar daar zie je dan dus ook niks van blijkbaar...
weer wat geleerd! :D

loveronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:58

Mijn paard heeft zoon wintervacht niet normaal , maar ik zit met een probleem :oo
ik wil mijn paard heel graag scheren maar hij is zo wild dat hij de hele tent afbreekt !
zal ik wel scheren of niet ?? :? :? Wat zouden jullie doen ? scheren of niet?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:04

Hoe bedoel je wild? Wild met scheren?

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:01

loveronaldo schreef:
Mijn paard heeft zoon wintervacht niet normaal , maar ik zit met een probleem :oo
ik wil mijn paard heel graag scheren maar hij is zo wild dat hij de hele tent afbreekt !
zal ik wel scheren of niet ?? :? :? Wat zouden jullie doen ? scheren of niet?

Heel herkenbaar, mijn merrie breekt ook echt de tent af hoor!!
1x geschoren met tranquigel, hier reageerde ze niet op. Met praam erbij kunnen scheren, en uiteindelijk ben ik nog met gekneusde ribben geindigd door een trap.

de volgende x laat ik haar verdoven door de dierenarts

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:06

Als het echt zo extreem is zou ik inderdaad laten verdoven door een DA.