[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:51

Vroeg het me af omdat de koude natuurlijk recht op die borst komt .. alhoewel, dan moet hij zijn neus/hoofd maar naar beneden houden :Y) :)) Misschien denk ik ook wel weer te ver door, ga het gewoon eens proberen, weten we meteen hoe het werkt ;)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:54

Mijn merrie stap ik als het wat kouder is wel altijd in met een deken, en als het heel koud is of regent dan rijd ik gewoon met een deken. Ze kan nog wel eens gevoelig zijn op de spieren en ze houdt ook totaal niet van de kou, zonder deken wordt het dan een bommetje :+

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:57

[***] schreef:
Vroeg het me af omdat de koude natuurlijk recht op die borst komt .. alhoewel, dan moet hij zijn neus/hoofd maar naar beneden houden :Y) :)) Misschien denk ik ook wel weer te ver door, ga het gewoon eens proberen, weten we meteen hoe het werkt ;)

Het is het belangrijkste dat de rug en achterhand waar oa de nieren zitten warm gehouden worden :)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:01

Ik rij ook (buiten) met een uitrijdekentje (waterdicht met fleecevoering) als het onder de 10 graden is, afgelopen dagen dus niet. Hij staat al een paar dagen nu onder een 50 grams regendeken, echt warm genoeg, eind van de week maar weer kijken of er weer wat bij moet...

[***]: Als alleen de hals/borst geschoren is zou ik geen halsdeken om doen bij deze temperaturen, als het richting vriespunt gaat misschien wel als het paard de hele dag buiten staat. Ook een uitrijdeken lijkt me niet echt noodzakelijk dan, omdat hij toch dan waarschijnlijk met rijden veel te warm wordt aangezien hij nog gewoon een vacht heeft op de rug.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:47

Hoi! Voor de gene die hun paarden 24/7 buiten hebben lopen en volledig zijn geschoren, doen jullie ook de benen?

Mijn pony staat snachts binnen en overdag buiten, hij is nu helemaal geschoren op z'n benen na. Maar zit er toch over na te denken om ze ook te doen. Dit omdat ik het simpelweg mooier vind ;) maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat hij het niet koud krijgt overdag buiten.

De man in kwestie:
Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:15

Ik scheer de benen en hoofd ook inderdaad.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 22:20

Ik scheer de benen wel maar het hoofd niet, mijn paarden staan nooit in de modder dus geen koude natte vieze benen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:04

Als ik benen laat staan , wat ik overigens lelijk vindt , laat ik wel bv zadel dekje staan ...

Heb mijn dame aantal weken geleden geschoren ! Zit al weer royaal in t haar .
Wilde nog een keer scheren deze week , maar ze is al volop aan t ruien .
Als ik nu toch scheer maak ik de nieuwe zomer vacht dan stuk ?
De topjes van de nieuwe haartjes ?
Of denk ik te ver door , nu ze net aan t ruien is ...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:21

Ik scheer de benen niet, bij mijn zwarte zie je nauwelijks kleurverschil en hij is erg gevoelig op zijn benen en nog angstig met scheren, dus wie weet later als hij het allemaal niet zo eng meer vindt...
Ik scheer het hoofd tot de bakstukken.

Ik heb eind okt geschoren, hier ook alweer aardig wat haar, twijfel ook wel of niet nog een keer...

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:37

Mijn paarden staan 24/7 buiten en ik heb ervoor gekozen om de benen en het hoofd niet te scheren.
Die van mij hebben een schuilstal met stro maar kiezen er toch vaak voor om in het natte zand te liggen. Om die reden vond ik het een prettiger idee om de benen behaard te laten.
Hier vorige week ook 1tje voor de 2e keer geschoren en deze week mag haflinger nummer 2 er ook aan geloven :) Na December scheer ik niet meer, want dan beginnen ze alweer aan hun zomervacht.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:32

Mijn paardje staat 24/7 buiten (wel met een bijna volledig dichte stal in een schuur maar kan altijd naar buiten) waarbij ik de benen wel mee heb geschoren. Hoofd niet (tot de bakstukken) maar dat is meer persoonlijke voorkeur. Staat dus wel in de modder maar merk niet dat ze het er koud mee had. Helaas groeide de vacht binnen 3 weken alweer bijna helemaal terug ;(

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:31

Bedankt voor de reacties! Toch maar besloten om z'n benen ook te scheren :)
Z'n hoofd laat ik zoals het nu is, tot de bakstukken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:31

Ik ga die van mij vandaag of morgen ook nog een keer scheren .
En dan de haren op de rug er ook af !
Hoofd tot de bakstukken ...
Hele hoofd vindt ze spannend .
Of zou d'r moeten sederen .
Maar ze staat ook in t land en heb zelf al last van de harde wind op m'n hoofd als ik buiten met paarden bezig ben ...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:11

ik heb een vraagje voor de scheerders onder ons...
Als jullie bij iemand een paard gaan scheren, en het paard maakt je materiaal stuk (bv schopt de machine uit je hand, springt op de draad en de draad beschadigd, ...)
hoe doen jullie dat? Vragen jullie dan een meerprijs voor het beschadigde materiaal? Of laat je dit herstellen op eigen kosten?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:26

Verhalen op de verzekering misschien?

Nooit gehad, maar ik vind persoonlijk dat de scheerder verantwoordelijk is voor zijn apparatuur. Je weet dat je met levende dieren te maken hebt en tja, niet elk paard blijft fijn stilstaan.....

Desalniettemin is het wel zuur als het je overkomt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:51

kaatje77 schreef:

Nooit gehad, maar ik vind persoonlijk dat de scheerder verantwoordelijk is voor zijn apparatuur. Je weet dat je met levende dieren te maken hebt en tja, niet elk paard blijft fijn stilstaan.....

Ik weet het niet goed...
Ik heb al 2 jaar nooit problemen gehad, maar vandaag sloeg het paard ineens de machine uit mijn hand. Gelukkig is het 'maar' de machine en heeft hij mij niet geraakt, want dan was ik er niet goed vanaf gekomen denk ik.

Maar de kop is van mijn machine afgebroken en volgens de winkel gaat dit mij veel geld kosten. (ze zei dat ik misschien voor dat geld beter een nieuwe kon kopen).

nogal een tegenvaller dus...
Ik heb de eigenaar geen extra vergoeding ofzo gevraagd, want ik dacht inderdaad...dit kan al eens gebeuren. Maar ik vroeg mij af hoe anderen dit deden.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:17

Vandaag toch geschoren. Benen al eerder gedaan vandaar dat ze modderpootjes heeft. Wat was ze weer braaf.
Afbeelding

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:03

ikkebenhier schreef:
kaatje77 schreef:

Ik weet het niet goed...
Ik heb al 2 jaar nooit problemen gehad, maar vandaag sloeg het paard ineens de machine uit mijn hand. Gelukkig is het 'maar' de machine en heeft hij mij niet geraakt, want dan was ik er niet goed vanaf gekomen denk ik.

Maar de kop is van mijn machine afgebroken en volgens de winkel gaat dit mij veel geld kosten. (ze zei dat ik misschien voor dat geld beter een nieuwe kon kopen).

nogal een tegenvaller dus...
Ik heb de eigenaar geen extra vergoeding ofzo gevraagd, want ik dacht inderdaad...dit kan al eens gebeuren. Maar ik vroeg mij af hoe anderen dit deden.

Dat is wel heel zuur....

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:50

Normaal als je dit bedrijfsmatig doet (andermans paarden scheren) heb je hier zelf een verzekering voor nodig.
Ik zou proberen of je het kan verhalen op de verzekering van de eigenaar van het paard. Zij is verantwoordelijk voor schade wat haar paard aanricht. En daar zijn verzekeringen ook voor toch... Is gewoon WA.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:00

Heeft hier toevallig iemand functioneel geschoren?
Ik twijfel om misschien een streep over de hals/borst te scheren zodat ze tijdens het rijden de warmte wat beter kwijt kan maar niet direct met deken op moet komen te staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:11

Ook ik heb een vraag, ik heb vroeger mijn paarden wel altijd geschoren in de winter maar dat is alweer zo lang geleden dat ik het niet goed meer weet. Ik wil mijn paard gaan scheren, maar moet ze dan daarna een halsdeken op of is dat niet nodig?

Ze staat nu zonder deken zelfs vanwege de temperaturen maar na het scheren komt er sowieso een deken op. Ik heb een fleecegevoerde regendeken, een dikke winterdeken van 400 gram en een 200 grams staldeken (die kan ook als onderdeken). Alleen geen halsdeken bedacht ik me net.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:57

Ik heb ze alleen met halzen op buiten staan bij erg veel regen of wind, bij zacht rustig weer staan ze zonder halzen en binnen ook.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:03

Mijn paard heeft buiten altijd een halsje op, binnen gaat hij af, behalve als het echt heel koud wordt. Hij heeft snel kou op zijn spieren.
Vorige paard had ik altijd zonder hals, ook buiten.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:37

Heb ik gedaan Josien! Bij mijn shet heb ik een strook bij haar hals weggeschoren. Pony staat 24/7 buiten kan ook in de schuilstal.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 16:48

Mijn paard heeft nooit een hals op en die is vorig jaar helemaal geschoren geweest en dit jaar gedeeltelijk (voorkant geschoren)... Heb per toeval laatst een deken aangeschaft waar een hals bij zit maar die ligt nog in de verpakking. Mijn paard is ook totaal geen koukleum dus ik denk niet dat hij blij wordt van een hals.

De enige hals die hij wel draagt is de hals van de vliegendeken maar dat is meer vanwege de stomme ellendige prikbeesten waar hij niet zo goed tegen kan...