Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lui_

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:39

Morgen gaat ze weer naar buiten (staat voor de nacht even binnen) en dan gaat mijn gevoerde regendeken erop.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:44

Hier de BWP en Anda een 0-grams regendeken op gedaan. De rest staat zonder deken.
24/7 buiten met schuilstal.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:50

haan schreef:
Wat was mijn nieuwe paard blij met haar deken, toen ik vanmiddag bij de wei kwam was haar humeur niet al te best en stond ze helemaal te rillen van de kou :brr: dus maar snel een 0 grams regendeken op gedaan.
Vanavond was ze weer vrolijk en blij en onder de deken was ze weer droog geworden, ook was het onder de deken niet al te warm, dus ze was er echt aan toe :(:) en houden we de deken er maar lekker op !

Begrijp ik hier nu goed dat je een regendeken op je zeiknatte paard heb gelegd?? >;)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:53

aan het schrijven te lezen volgens mij wel ja :j niet echt slim :=

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:53

Darkness85 schreef:
haan schreef:
Wat was mijn nieuwe paard blij met haar deken, toen ik vanmiddag bij de wei kwam was haar humeur niet al te best en stond ze helemaal te rillen van de kou :brr: dus maar snel een 0 grams regendeken op gedaan.
Vanavond was ze weer vrolijk en blij en onder de deken was ze weer droog geworden, ook was het onder de deken niet al te warm, dus ze was er echt aan toe :(:) en houden we de deken er maar lekker op !

Begrijp ik hier nu goed dat je een regendeken op je zeiknatte paard heb gelegd?? >;)

Het is te hopen van niet.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 21:57

Onze paarden staan ook heel de zomer buiten op het land, maar nu gaan de twee die worden gereden toch echt naar binnen in de avond met een dekentje (100 grams) op.. Ze gaven aan het koud te hebben: trillen, sacherijnig, terugvallen in hun gewicht en conditie. Afgelopen zaterdag weer een nachtje zonder deken geprobeerd, maar in de ochtend staan ze dan alsnog met hun haren overeind te trillen..

Afgelopen jaren kregen de paarden hun deken pas op in oktober, maar deze zomer was zo waardeloos dat het gras weinig is gegroeid, dus weinig eten en weinig reserves opbouwen en nu met het natte weer hebben ze het eerlijk waar koud.. BAH :(

Maarja, met bijna geen zomer moet er nu ook haast geen winter komen, dus geen bevroren bak en lekker winterzonnetje O:)

Edit: als je een goed ademende deken hebt is het geen ramp als je hem op een nat paard legt mijn inziens. Alles beter dan dat rillen met een opgetrokken buik

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:02

Ik heb de mijne vanavond maar een deken opgedaan. Geen idee hoeveel grams, maar is de najaarsdeken van Rambo, de lichte versie dus. Haren stond vanavond overeind, en de hele dag in regen en wind is niet echt fijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:30

die van mij hebben met de lekkere dagen afgelopen weekend overdag niks opgehad, enkel s'nachts een deken 200 grams nu staan ze weer dag en nacht onder 200 grams.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:34

Mijne staan nog onder 0 gram. Gaan vd week snachts weer naar binnen. Zit te twijfelen mbt onderdeken gzien t zaterdag 26 graden word :?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:46

van mij begon weer stevig te schuren dus heb nu de eczeemdeken onder de regendeken gelegd

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:29

Marise01 schreef:
Edit: als je een goed ademende deken hebt is het geen ramp als je hem op een nat paard legt mijn inziens. Alles beter dan dat rillen met een opgetrokken buik

Een paard word ijskoud als je hem over het zeiknatte lijf een deken op gooit. En ze blijven er veel te lang nat onder omdat t vocht amper ergens heen kan. Hoe erg de dekenfabrikanten ook beweren hoe ademend hun dekens wel niet zijn. Zo'n beest kan kou vatten en doodziek worden.

Als je het beest dan echt zo graag een deken op wil als hij nat is moet je hem eerst mee naar stal nemen. En hem daar op laten drogen. Of dmv handdoeken en zweetdekens.Pas als hij droog is de regendeken er op. (Zo doe ik het tenminste)

En als je daar geen mogelijkheid toe (Geen stal of schuilstal) hebt of geen tijd, dan moet je paardje het maar even uitzingen tot het droog is en hij weer goed opgedroogd is voor er een deken op kan.

Maar dat is mijn manier van doen natuurlijk.... -:)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 23:35

Darkness ben het met je eens. De vergelijking mens en paard gaat niet op, maar laat jezelf eens natregenen en dan ook echt nat als je dan droge kleren aan trekt zonder je af te drogen krijg je het ook niet meer warm tenzij je een lekkere douche neemt natuurlijk. Wat ik zeg de vergelijking gaat niet helemaal op, maar je krijgt wel een idee waarom het niet bepaald goed is om een nat paard een deken op te gooien.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:02

niet echt slim idd om een deken op je natte paard te leggen.. Leg dan een wollen deken er op, even een uurtje op stal laten staan, dan kun je best de regendeken er op gooien. Maar ik zou niet je regendeken op een nat paard gooien. Worden ze alleen maar ziek van.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:49

R.X. schreef:
Darkness85 schreef:

Het is te hopen van niet.

Wow, wat ben ik slecht voor mijn paard ;( Ja ze was zeiknat en ik heb over de kelddernatte rug een deken gegooid, nee natuurlijk niet %)
Op de rug was ze nog een beetje nat en ik heb haar eerst goed drooggewreven, (maar daar voorkom je niet mee dat ze toch nog een beetje vochtig blijven) en daarna de deken opgedaan.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:49

Ondanks mijn vele moeite met dekens, heb ik zojuist eten gegeven aan een teddy beer -O-

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:57

De mijna staat nog dag en nacht zonder schuilplaats op het land. Hij had eerst alleen een 0 grams regendeken op maar met dat rotwer van gister heb ik er ook maar een zweetdeken onder gedaan.. Zijn haren stonden recht overeind. Ik laat het vandaag en vanacht nog op. Morgen haal ik hem terug naar mijn eigenstal en staat hij weer lekker warm binnen. Denk dat ik dan ga beginne met een zweetdekentje op te gooien.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:07

Toch wel blij om te lezen dat ik echt niet de enige ben die al een dekentje op heeft gedaan. Paard heeft het eigenlijk al heel de 'zomer' koud. We hebben echt met z'n 2en gewacht op in ieder geval iets wat op een zomer lijkt, maar ik heb de moed inmiddels opgegeven....
Voorheen was ik nooit zo snel met de dekens, misschien ben ik nu wat sneller om, omdat ze nu meer buiten dan binnen staat.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:14

Paard staat 's nachts op stal en meestal overdag buiten. Hij heeft geen deken, maar ik zag wel dat zijn wintervacht al begint door te komen (haren staan wat meer overeind en worden wat borstelig). Dat is lastig, als er ook nog van die hete dagen tussen zitten als afgelopen zaterdag (31 graden in Z-Limburg!) want hij heeft het dan wel echt warm. Dekens doen wij pas later op als er nachtvorst in de lucht zit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:16

een deken op nat paard kan best mits deze fleece gevoerd is bv de bucas dekens

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 14:51

deken op een nat paard gooien lijkt mij idd ook geen slim plan. :n

dacht doe een o grams regendeken even op stal om maar na 5 min stond ze al te weten dus maar weer af.. dit weer heb je echt helemaal niks aan :?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:04

Het is hier nog boven de 15 graden buiten en ze staat met slecht weer en 's nachts binnen. Nog geen deken op.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:05

bij ons staan ze overdag buiten snachts binnen, nog zonder deken. behalve de dazen deken als het nodig is :)

arosier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 15:28

Mijne ook nog zonder deken, hij begint al wel donker te worden maar nog geen vacht te ontwikkelen.. Even kijken wat het weer gaat doen, anders een goed ademende 0grams regendeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:09

haan schreef:
Wow, wat ben ik slecht voor mijn paard ;( Ja ze was zeiknat en ik heb over de kelddernatte rug een deken gegooid, nee natuurlijk niet %)
Op de rug was ze nog een beetje nat en ik heb haar eerst goed drooggewreven, (maar daar voorkom je niet mee dat ze toch nog een beetje vochtig blijven) en daarna de deken opgedaan.

ik ook gister en ben net gaan kijken, ze leeft nog steeds :D

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:21

Ik vind het ieder jaar toch weer moeilijk....Ik heb er 1 die nu zijn exceemdeken nog op heeft, en de ander is nog dekenloos...
Ze staan de hele ochtend op de wei en voor de rest binnen.
Aangezien het zaterdag alweer 26 graden wordt heb ik maar besloten om even te wachten en na het weekend wellicht de dunne deken op te leggen.