[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gladijs

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:19

@[***] ik heb net een plaatje 6 geschoren en dat bevalt mij heel goed :j mijn paardjes staan 24/7 buiten met deken en hals... Met rijden is het echt een verademing *\o/* maar je moet het maar net mooi vinden :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:49

Scheren kan daar inderdaad goed voor helpen. Ik heb ze gewoon volledig geschoren 24/7 buiten lopen, maar zo'n model kun je ook eerst proberen. Er kan altijd nog meer vanaf.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:49

Die van mij heeft alleen nog behaarde benen (en hoofd), bevalt ook erg goed. Zeker omdat hij overdag in het land staat en dan blijven zijn benen niet te koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:26

Dank jullie :)
Nr. 6 is voor nu nog teveel uitdaging, laat de achterhand liever intact :P Ook omdat hij in het verleden wat spierdingetjes heeft gehad en zijn knieën zijn zwakste punt lijken wil ik het daar liever gewoon warm houden ;)

Hebben jullie ook ervaring met buiten adem raken door teveel haar/warmte niet goed kwijt kunnen? Zit daar een verband tussen of moet ik daarvoor in een andere richting zoeken?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:33

Pantykous schreef:
De slijper krijgt dat weer goed rakje :j

Oh dat is super om te horen!

Ik laat ze voor de zekerheid toch eerst maar slijpen voor ik aan dat paard van mijn zusje begin.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:37

[***] schreef:
Dank jullie :)
Nr. 6 is voor nu nog teveel uitdaging, laat de achterhand liever intact :P Ook omdat hij in het verleden wat spierdingetjes heeft gehad en zijn knieën zijn zwakste punt lijken wil ik het daar liever gewoon warm houden ;)

Hebben jullie ook ervaring met buiten adem raken door teveel haar/warmte niet goed kwijt kunnen? Zit daar een verband tussen of moet ik daarvoor in een andere richting zoeken?

Mijn fjord was voor het scheren ook heel erg buiten adem en na 15 min. Stappen nog niet op adem, puur doordat hij zn warmte niet kwijt kon. Ik scheer alleen de onderzijde van de hals en onderkant buik. Hij staat in een buitenbox en komt ook een aantal uren in een paddock. Hij heeft geen deken om.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 07:43

Er zit zeker een verband tussen teveel vacht en minder energie ( buiten adem raken )
Ga zelfs eens wat hardlopen met dit weer in een lange broek en winterjas !
Je energie is sneller op , dat verbruik je aan t zweten .
Ik merk terdege flink verschil tussen geschoren en ongeschoren paard .
Ben ondanks dat ik eeg twijfelde echt blij dat ik t toch gedaan heb ...
Paard heeft meer energie

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:27

Ja. Scheelt enorm. Alleen de luchtpijp eruit scheelt al enorm ;)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:35

Ik heb mijn Fjorden inderdaad altijd nummertje 06 geschoren. Sinds twee jaar doe ik ze in september helemaal en daarna in november nog een keer alleen dan laat ik de benen het en hoofd staan. Krijg op buitenrit vaak leuke reacties. Laatst een kindje: "hee dat paard heeft beenwarmers aan" :D of "hee dat is net een poedel" maar ook "bent u niet een stuk vergeten?" :')

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:47

:') dat laatste _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:50

Haha, grappig :D
Fijn die ervaringen. Nog een klein vraagje: levert het verder geen problemen op als je dan wel buiten gaat rijden? Owv eventuele koude en dan geen deken op zoals in de weide..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:57

Een uitrijddeken gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:00

Ja, maar heb het over de hals ;) Ga sowieso niet volledig scheren.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:51

Ik rijd met mijn haflingers ook veel buiten en gebruik geen uitrijddeken.
Ik probeer wel na het warmstappen wat sneller te gaan draven zodat ze sneller opwarmen. Gaat prima en de paarden hebben nooit ergens last van.
Alleen als het regent gebruik ik een uitrijddeken,
Die van mij zijn geschoren op benen en hoofd na

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:20

Ik gebruik eigenlijk nooit een uitrijdeken. Als ze het koud krijgen ga ik gewoon wat eerder draven. Zo'n koude uitrijdeken waar meestal niet eens vulling in zit er op heeft toch niet heel veel nut. Hooguit tegen de regen, waar ik hem vroeger ook wel voor gebruikte, maar tegenwoordig probeer ik altijd te voorkomen dat ik in de regen moet rijden. O:)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:53

Gevoerde uitrijddeken die waterdicht is daar rijd ik mee in de regen of bij droog weer. Of een fleece deken of willen deken. Ligt eraan wat voorhanden ligt en wat droog en schoon is.
Ik heb mijn paard in een buitenstal staan en hij staat momenteel met 400 gr op. Om hem dan zonder uitrijddeken los te stappen. Sorry. Dat gaat er bij mij niet in :x
Persoonlijk valt dat bij mij onder het kopje gemakzucht....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:56

Maar als je hem bij 15 graden onder 400 hebt, wat doe je dan bij -10?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:58

Nee hoor, geen gemakzucht. Heb er ook zat dekens voor liggen, maar gewoon het nut nooit gemerkt dus er maar mee gestopt. Missen doe ik het ook niet, stap zelf ook gewoon gelijk zonder jas op. Dat het dan een paar minuten koud is overleven zowel ik als paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 17:07

kaatje77 schreef:
Gevoerde uitrijddeken die waterdicht is daar rijd ik mee in de regen of bij droog weer. Of een fleece deken of willen deken. Ligt eraan wat voorhanden ligt en wat droog en schoon is.
Ik heb mijn paard in een buitenstal staan en hij staat momenteel met 400 gr op. Om hem dan zonder uitrijddeken los te stappen. Sorry. Dat gaat er bij mij niet in :x
Persoonlijk valt dat bij mij onder het kopje gemakzucht....

Niks geen gemakzucht...

Als ik mijn paard los rij met uitrijdeken dan kan ik de grond gaan knuffelen := , nee hoor ik zadel op en ga rijden (wel lekker binnen) dan draaf ik wel wat eerder.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:15

Jeetje! 400 grams! Dat is wel heel erg veel voor deze temperaturen.
Het weekend was het bijna 14 graden hier. Ik heb die van mij zelfs nog gewisseld van 200 gr naar 150 gr omdat ze zo enorm warm voelde eronder. En 1 van de paarden is vorige week opnieuw geschoren. Ik vraag me idd ook echt af wat je dan doet als het daadwerkelijk gaat vriezen... Die van mij lopen 24/7 buiten overigens.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:27

Die van mij heeft zelfs afgelopen zondag half geschoren is hij, zonder deken op de paddock gestaan en daarna zijn 200 grams omgewisseld naar 100 gram. Straks maar eens kijken hoe hij daaronder voelt... En koud had ie het niet op de paddock want in 20 minuten tijd is hij lekker relaxed blijven staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:28

Nies_ schreef:
Als ze het koud krijgen ga ik gewoon wat eerder draven.

Misschien een heel domme vraag, maar hoe merk je dat? :o
Stomme is dat pony niet meer de jongste is en wel instap/opwarmtijd nodig heeft naar mijn idee, weet niet of het dan zo bevorderlijk zou zijn om snel(ler) te gaan draven ..

Qua uitrijdeken zelf heb ik een 3-delig, is echt wel fijn (alleen nog weinig gebruikt met die winters van tegenwoordig :P ). Is ofwel een regendeken, ofwel een fleecedeken, of je maakt ze aan elkaar en hebt dan een regendeken met fleece-voering. Dus niks koud/kaal hier :Y) :D

Maarja, wil dus de hals/borst scheren en daar komt geen uitrijdeken, dus vraag me dan wel af wat het effect dan zou zijn als we naar buiten zouden gaan .. Wil wel graag dat pony beetje vrolijk blijft :P

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:10

Jildau schreef:
Maar als je hem bij 15 graden onder 400 hebt, wat doe je dan bij -10?

Als het onder 0 is krijgt hij er een gevoerde halsdeken bij onder. En 15 graden in december kun je niet vergelijken met 15 in september.

Bij ons was het vandaag bar koud. :brr

Daarbij goede ademende dekens gebruiken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:21

Nies_ schreef:
Scheren kan daar inderdaad goed voor helpen. Ik heb ze gewoon volledig geschoren 24/7 buiten lopen, maar zo'n model kun je ook eerst proberen. Er kan altijd nog meer vanaf.

Ik heb hem ook helemaal geschoren, ook hoofd. 24/7 buiten met halsdeken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:42

[***] schreef:
Nies_ schreef:
Als ze het koud krijgen ga ik gewoon wat eerder draven.

Misschien een heel domme vraag, maar hoe merk je dat? :o
Stomme is dat pony niet meer de jongste is en wel instap/opwarmtijd nodig heeft naar mijn idee, weet niet of het dan zo bevorderlijk zou zijn om snel(ler) te gaan draven ..

Qua uitrijdeken zelf heb ik een 3-delig, is echt wel fijn (alleen nog weinig gebruikt met die winters van tegenwoordig :P ). Is ofwel een regendeken, ofwel een fleecedeken, of je maakt ze aan elkaar en hebt dan een regendeken met fleece-voering. Dus niks koud/kaal hier :Y) :D

Maarja, wil dus de hals/borst scheren en daar komt geen uitrijdeken, dus vraag me dan wel af wat het effect dan zou zijn als we naar buiten zouden gaan .. Wil wel graag dat pony beetje vrolijk blijft :P

Dan worden ze meestal een beetje dribbelig of wat drukker. Als sneller gaan draven geen optie is zou je wel een deken kunnen gebruiken, maar als je alleen de borst en hals scheert is het sowieso niet nodig.
Verder heb ik met modellen geen ervaring, ik heb maar een stand en dat is alles eraf.