Angela schreef:Ikheb mijn paard na de 2 koude dagen nu ook weer dekenloos. Als de temp. weer gaat zakken gaat hij weer op. In de nacht op stal, dus daar is het vorlopig nog warm genoeg.
hier ook
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:Ik heb een paard met een mega bos manen, en om die reden kies ik ervoor om geen deken met hele hals te gebruiken, maar een halve hals. Daarmee spaar je de manen (volgens mijn stalgenoten-met-paarden-met-een-mega-bos-manen, het is mijn eerste jaar)
_bloempje_ schreef:Iemand hier trouwens ervaring met de Nika dekens op een paard? Zelf heb ik een kwpn van 1.65 en ben erg benieuwd of die dekens hier een geschikte pasvorm voor hebben.
Sodeletuut schreef:absque_dubio schreef:Hoe houden jullie de (lange) manen van de paarden heel onder een deken met hals? Vlechten, of los? En nog iets anders doen om te zorgen dat ze heel blijven?
Zou het zonde vinden als ze er deze winter allemaal af gaan door de deken.
Ik heb een paard met een mega bos manen, en om die reden kies ik ervoor om geen deken met hele hals te gebruiken, maar een halve hals. Daarmee spaar je de manen (volgens mijn stalgenoten-met-paarden-met-een-mega-bos-manen, het is mijn eerste jaar)
_bloempje_ schreef:Dat klinkt positief. Vaak heeft mij paard op een gegeven moment schuurplekken bij de borst.
Het onderdeken koop je gewoon in dezelfde maat als het deken?
* Nu in de aanbieding bij de paardendrogist dus vandaar dat mijn interesse werd gewekt.
xWildrose schreef:Ik kom hier even binnenvallen, hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik zit er over te denken om deze winter mijn paardje te scheren. Afgelopen winter niet gedaan, maar soms kon ze zo zeiknat zijn, vind ik helemaal niks. Had ook het idee dat het haar soms ook echt in de weg zat. Nu heb ik een vraagje. Als ze geschoren zijn, is het dan een prioriteit om een halsdeken te hebben? Zoja een half of een hele. Amber heeft een flinke bos manen en wil dat eigenlijk graag zou houden. Ben bang dat het dan gaat schuren of iets. Hoe is jullie ervaring hier mee? En daarnaast hoe doen jullie dat met rijden? Ik moet ongeveer 10 minuten stappen naar de bak, heb wel een fleece uitrijd deken en ongevoerde reflectiedeken maar dat lijkt me nooit warm genoeg als ze geschoren is.. Hopelijk kan iemand me helpen!
XladyX schreef:Mijn ervaring met scheren bij een dikke vacht is dat het ze vaak wel erg oplucht en dat ze wat frisser in het werk worden, maar ik vind dat altijd wel lekker! In wat voor stal staat ze en hoeveel staat ze buiten? Als ze 24/7 zonder beschutting staat lijkt een halsdeken wel fijn, maar als ze overdag buiten staat en 's nachts in een binnenstal is een halsdeken niet direct nodig. In de meeste gevallen redden ze het prima zonder halsdeken.
Met rijden kun je altijd een gewoon (fleece) deken of zelfs bij erge kou je eigen deken over je zadel gooien wanneer je naar de bak rijdt en dan afdoen wanneer je aan de slag gaat.