[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:12

Angela schreef:
Ikheb mijn paard na de 2 koude dagen nu ook weer dekenloos. Als de temp. weer gaat zakken gaat hij weer op. In de nacht op stal, dus daar is het vorlopig nog warm genoeg.

hier ook

_bloempje_

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:10

Bedankt Chilvaldi! Ga ik overwegen deze aan te schaffen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:16

Sodeletuut schreef:
Ik heb een paard met een mega bos manen, en om die reden kies ik ervoor om geen deken met hele hals te gebruiken, maar een halve hals. Daarmee spaar je de manen (volgens mijn stalgenoten-met-paarden-met-een-mega-bos-manen, het is mijn eerste jaar :') )

Mijn ervaring is dan half om half ;)
Heb ooit ook een wug gehad, nou voorste helft vd manen nog mooi, maar achterste helft uitgedund -O-
En dat is eigenlijk nooit weer mooi vol geworden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:23

ik heb vorig jaar een wug geprobeerd bij mijn merrie met flinke hals en lange manen, maar ik vond het halve halsdeel behoorlijk veel druk geven op de hals, terwijl ik toch al een ruime maat had genomen...

hele hals zat bij haar beter vond ik en kun je er ook afhalen als 'ie niet nodig is om de manen even lucht te geven

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:56

Iemand hier ervaring met het liner onderdeken systeem van Horseware?
Werkt dit fijn alsof het een deken is en schuurt dit niet?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:02

_bloempje_ schreef:
Iemand hier ervaring met het liner onderdeken systeem van Horseware?
Werkt dit fijn alsof het een deken is en schuurt dit niet?

Ik doe dit nu al een jaar of 3, echt top, zou niks anders meer willen. Nooit meer schuurplekken. (Voorheen HH, S&K, Sectolin gehad die dat wel deden)

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:09

Dat klinkt positief. Vaak heeft mij paard op een gegeven moment schuurplekken bij de borst.

Het onderdeken koop je gewoon in dezelfde maat als het deken?
* Nu in de aanbieding bij de paardendrogist dus vandaar dat mijn interesse werd gewekt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:21

_bloempje_ schreef:
Iemand hier trouwens ervaring met de Nika dekens op een paard? Zelf heb ik een kwpn van 1.65 en ben erg benieuwd of die dekens hier een geschikte pasvorm voor hebben.

Ik heb een Nika deken maat 185 en vind het een erg fijne deken! Ik vind wel dat ze vrij ruim vallen?

Sodeletuut schreef:
absque_dubio schreef:
Hoe houden jullie de (lange) manen van de paarden heel onder een deken met hals? Vlechten, of los? En nog iets anders doen om te zorgen dat ze heel blijven?
Zou het zonde vinden als ze er deze winter allemaal af gaan door de deken. :\

Ik heb een paard met een mega bos manen, en om die reden kies ik ervoor om geen deken met hele hals te gebruiken, maar een halve hals. Daarmee spaar je de manen (volgens mijn stalgenoten-met-paarden-met-een-mega-bos-manen, het is mijn eerste jaar :') )

Hmm lastig, misschien wisselen tussen geen hals op mooie dagen, halve hals op mindere dagen, en hele hals op de koude dagen?
Dat worden wel heel veel dekens. :=

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:26

_bloempje_ schreef:
Dat klinkt positief. Vaak heeft mij paard op een gegeven moment schuurplekken bij de borst.

Het onderdeken koop je gewoon in dezelfde maat als het deken?
* Nu in de aanbieding bij de paardendrogist dus vandaar dat mijn interesse werd gewekt.

ik heb vorig jaar voor het eerst de liners gebruikt, onder de rambo die er ringen voor heeft, maar ook gewoon onder m'n dominick deken, ze blijven prima liggen en schuren niet.
ik heb ze in dezelfde maat als de buitendekens

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:31

Absequi: Bedankt voor je reactie. Het is prijstechnisch ook een heel gunstig deken.

Nouvel: Bedankt voor je reactie. Ik twijfel nu sterk wel deken ik ga aanschaffen.

Een nika is prijstechnisch heel voordelig. Maar horseware zijn over het algemeen kwalitatief zeer goede dekens en als het liner systeem zo fijn werkt is dat misschien ook wel heel zinvol.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:35

Ik werk dan niet met de liners, maar heb gewoon staldekens van Amigo onder mijn Rambo outdoordekens en ook dat blijft liggen als een huis.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:33

Ik kom hier even binnenvallen, hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik zit er over te denken om deze winter mijn paardje te scheren. Afgelopen winter niet gedaan, maar soms kon ze zo zeiknat zijn, vind ik helemaal niks. Had ook het idee dat het haar soms ook echt in de weg zat. Nu heb ik een vraagje. Als ze geschoren zijn, is het dan een prioriteit om een halsdeken te hebben? Zoja een half of een hele. Amber heeft een flinke bos manen en wil dat eigenlijk graag zou houden. Ben bang dat het dan gaat schuren of iets. Hoe is jullie ervaring hier mee? En daarnaast hoe doen jullie dat met rijden? Ik moet ongeveer 10 minuten stappen naar de bak, heb wel een fleece uitrijd deken en ongevoerde reflectiedeken maar dat lijkt me nooit warm genoeg als ze geschoren is.. Hopelijk kan iemand me helpen!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:51

Mijn ervaring met scheren bij een dikke vacht is dat het ze vaak wel erg oplucht en dat ze wat frisser in het werk worden, maar ik vind dat altijd wel lekker! In wat voor stal staat ze en hoeveel staat ze buiten? Als ze 24/7 zonder beschutting staat lijkt een halsdeken wel fijn, maar als ze overdag buiten staat en 's nachts in een binnenstal is een halsdeken niet direct nodig. In de meeste gevallen redden ze het prima zonder halsdeken.

Met rijden kun je altijd een gewoon (fleece) deken of zelfs bij erge kou je eigen deken over je zadel gooien wanneer je naar de bak rijdt en dan afdoen wanneer je aan de slag gaat. :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:56

Ik merkte bij die van mij de afgelopen jaren dat die zonder hals ook weer erg snel een dikkere vacht krijgt bij de hals. Ik scheer haar in oktober en december en na de 1e keer scheren, krijgt ze op de hals weer een dikkere vacht, ze wordt helemaal wel weer wat dikker in de vacht, maar de hals nog dikker. Als ik haar in december heb geschoren doe ik dan wel een hals op, meestal ook omdat het dan nog weer kouder is.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:59

Fris is ze zat, dus dat hoeft niet erger te worden haha :') Ze staat gewoon thuis dus kan het zelf bepalen. Haar stal is 'half' buiten. Ze staat onder een kapschuur waardoor dus van een kant wind kan komen. Het is verder allemaal dicht dus tocht het niet, ook komt de regen er natuurlijk nooit. Eerder stond ze wel volledig binnen en heb niet ervaart dat ze het afgelopen winter kouder had. Daarnaast staat ze in de tweede stal, dus eigenlijk amper last van wind of iets. Eerder gewoon net wat meer frisse lucht. Over het algemeen staat ze inderdaad overdag buiten en s'nachts binnen. Zou wel mooi zijn, want heb verder zat dikke dekens voor haar.
Laatst bijgewerkt door xWildrose op 24-09-13 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:01

Ik twijfel zal ik mijn fleece gevoerde regendeken vandaag op doen of morgen? Mijn paard staat 24/7 buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:14

ik heb de deken er voor het eerst sinds een paar weken weer afgelaten, stond gisteravond te zweten, lastig he nu... -O-

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 17:57

Mijne stond alleen maar te zweten dus alleen met een koude nacht krijg hij regendeken op

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:29

xWildrose schreef:
Ik kom hier even binnenvallen, hopelijk kan iemand hier mij helpen. Ik zit er over te denken om deze winter mijn paardje te scheren. Afgelopen winter niet gedaan, maar soms kon ze zo zeiknat zijn, vind ik helemaal niks. Had ook het idee dat het haar soms ook echt in de weg zat. Nu heb ik een vraagje. Als ze geschoren zijn, is het dan een prioriteit om een halsdeken te hebben? Zoja een half of een hele. Amber heeft een flinke bos manen en wil dat eigenlijk graag zou houden. Ben bang dat het dan gaat schuren of iets. Hoe is jullie ervaring hier mee? En daarnaast hoe doen jullie dat met rijden? Ik moet ongeveer 10 minuten stappen naar de bak, heb wel een fleece uitrijd deken en ongevoerde reflectiedeken maar dat lijkt me nooit warm genoeg als ze geschoren is.. Hopelijk kan iemand me helpen!

Je kunt ook aan de onderkant vsn de hals wat scheren. Ik vind het zonder hals anders wel wat koud.
Voor "onderweg" zou ik een grote wollen deken gebruiken.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:53

Mijne totaal niet warm onder haar 100 grams deken. Ze voelde er prima onder, verspreid over de dag hebben meerdere stalgenoten gevoeld. Paard is niet geschoren en zit dun in het haar. Staat hele dag buiten en snachts in loopstal.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:47

Mijn paard (ook ongeschoren) heeft het met een 0 gram zelfs warm met dit benauwde weer. Staat overdag dus ook weer lekker bloot en 's nachts weer de 0 gram op :) ..

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:59

Die van mij staat ook nog onder een 0 gram, maar had het vandaag wel wat warm er onder.
Het is maar raar weer zo deze week. :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:37

ja ondanks dat de temp niet extreem hoog is staan ze toch snel te zweten onder dekens vind ik, ik denk doordat het zo vochtig is...

ik heb de deken afgelaten, terwijl ik 'm liever op had gelaten als 'ie er een paar weken op ligt, maar zwetend onder de deken vind ik ook niks...
dan desnoods maar een paar weken eerder scheren...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:43

Ze zweet gelukkig niet onder de deken, ik heb hem daarom niet afgedaan maar ben nu wel alert en controleer op de dag nu wat vaker.
Na het werken heb ik ook lekker aan de hand buiten super lang uitgestapt (met zweetdeken) zodat ze er ook niet warm onder kwam.
Het is lastig inderdaad maar ik kies er dan voor om hem op te laten, die van mij word ook geschoren (heb ik toch besloten)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 22:13

XladyX schreef:
Mijn ervaring met scheren bij een dikke vacht is dat het ze vaak wel erg oplucht en dat ze wat frisser in het werk worden, maar ik vind dat altijd wel lekker! In wat voor stal staat ze en hoeveel staat ze buiten? Als ze 24/7 zonder beschutting staat lijkt een halsdeken wel fijn, maar als ze overdag buiten staat en 's nachts in een binnenstal is een halsdeken niet direct nodig. In de meeste gevallen redden ze het prima zonder halsdeken.

Met rijden kun je altijd een gewoon (fleece) deken of zelfs bij erge kou je eigen deken over je zadel gooien wanneer je naar de bak rijdt en dan afdoen wanneer je aan de slag gaat. :j

Als je paard weer snel in de haren schiet kun je beter wel een hals op doen :) Die van mij staat overdag buiten snachts op stal en heeft ook altijd een hals op!