[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneeD

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:19

Weet niet of ik het hier mag vragen. Weten jullie iemand die goed en met veel geduld scheert in de provincie Drenthe omgeving Assen? Het gaat om een sensibele merrie :)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:12

Heeft er iemand fotos van geschoren zwarte paarden die heel licht worden? Ik ben benieuwd hoe een geschoren hoofd dan word.
Dit is mijn merrie , hier zie je heel goed haar kleur verschil. Niet de meest mooie pose maar gaat om haar kleur haha

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:47

Geen geweldige foto maar mijn zwartjes worden iets lichter/grijzer, gelukkig niet veel. Als je vroeg scheert is het kleurverschil wel minder vind ik.

Afbeelding

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:53

Mijn merrie heb ik al 3x geschoren... vorig jaar 4x.. het is een ijslander dus hele dikke snel groeiende vacht met veel wol :p

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:33

Dat is veel verschil inderdaad zeg!
Ik heb mijn zwarte eind okt geschoren en daarbij zie je helemaal geen verschil, gewoon nog echt diep zwart...

Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:34

Zow hee die glimt!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:42

ik ga het scheerapparaat maar weer es opzoeken: tussen de billen komen weer lange haren en bij de koker verzamelt zich weer allemaal meuk, meneer de ruin is 17 en ligt veel 's nachts en dan komt die meuk ook op de achterbenen.... oude-ruinen-kwaal. Als alles kort geschoren is, is het geen probleem

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:55

Perryx schreef:
Zow hee die glimt!!!

:D
thanx, geschoren en wel... 8-)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 20:44

Ik heb 2 vragen voor de scheerders onder ons:
1. Ik scheer vaak pony's met dik, wollig haar en ook veel paarden met Cushing. Het haar is dan heel dik en vooral wollig. Ik scheer met een Lister star met korte messen (2f= 1,8mm dacht ik). Er zijn ook messen die iets langer scheren, ik dacht op 2.3mm. Nu vraag ik mij af of ik met de messen die langer scheren, beter door het wollige haar ga komen. Of ligt dit enkel aan de krachtigheid van de machine?
2. Het paard insprayen met ontklitter zou ervoor zorgen dat je gemakkelijker door het haar komt. Maakt dit echt verschil? Hebben hier mensen ervaring mee?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:32

Ik scheer alles op 3mm en heb nooit problemen met vachten dat ik er niet doorheen kan komen.

Antiklit komt imo alleen bovenop de vacht te liggen en niet in de dikke ondervacht.

Laatst natte modderbenen geschoren en machine ging er zo doorheen.

Of het bevorderlijk is voor de messen: Nee, maar soms kun je niet anders ;)

Gister weer een jong paard geschoren wat voorheen enorm kopschuw was, dus zag de bui al hangen.......maar paard liet zich echt fijn bewerken. Alleen achter de oren vond hij eng, dus daar even een praam gebruikt. Baas was ook enorm blij dat het paard zich zo liet bewerken :D

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:27

ikkebenhier schreef:
Ik heb 2 vragen voor de scheerders onder ons:
1. Ik scheer vaak pony's met dik, wollig haar en ook veel paarden met Cushing. Het haar is dan heel dik en vooral wollig. Ik scheer met een Lister star met korte messen (2f= 1,8mm dacht ik). Er zijn ook messen die iets langer scheren, ik dacht op 2.3mm. Nu vraag ik mij af of ik met de messen die langer scheren, beter door het wollige haar ga komen. Of ligt dit enkel aan de krachtigheid van de machine?
2. Het paard insprayen met ontklitter zou ervoor zorgen dat je gemakkelijker door het haar komt. Maakt dit echt verschil? Hebben hier mensen ervaring mee?

Ik scheer standaard op 3mm, ik vind 1 of 2mm echt veel te kort. Heb eergisteren nog een cushing paard gedaan met de krullen erin en dat ging prima. Wat Karin zegt, misschien niet altijd bevorderlijk voor je messen maar soms moet je wat.

Antiklit heeft geen zin. Schone droge paarden kom je evengoed makkelijk doorheen en als je een modderbeer hebt gaat een antiklit je niet redden. :n

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:53

Hoe belangrijk is het laten zitten van een zadelvorm? Mijne wordt morgen geschoren wegens rainrot maar dat heeft hij ook in lichte mate op de zadelplek. Leek mij verstandig om dat dus mee te scheren maar hoor horrorverhalen over drukplekken en moeten rijden met bontjes enzovoorts.

Wat zeggen jullie?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:54

Ik scheer die er altijd af, nooit een probleem mee gehad. Zowel met als zonder bontje.

De reden dat ik dat eraf scheer is dat anders dat plekje na het rijden ook nog nat is. En ik scheer mn paard omdat... juist, ik wil dat hij droog is na het rijden.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 18-12-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:55

Jildau schreef:
Hoe belangrijk is het laten zitten van een zadelvorm? Mijne wordt morgen geschoren wegens rainrot maar dat heeft hij ook in lichte mate op de zadelplek. Leek mij verstandig om dat dus mee te scheren maar hoor horrorverhalen over drukplekken en moeten rijden met bontjes enzovoorts.

Wat zeggen jullie?

Ik scheer het altijd weg en merk geen verschil als ik hem zou laten staan of niet. 1x had ik hem laten staan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:32

Als hij daar rainrot heeft zou ik het er ook af scheren dat de huid goed kan genezen.

Doorgaans laat ik altijd wel een dekje staan. Mocht je paard ziek worden kun je dat vaak aan de vacht zien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:15

ik schoor het dekje er altijd af, maar paard krijgt er toch wat irritaties van, nu laten staan en geen problemen meer

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:16

De mijne staat dit jaar toch maar niet geschoren omdat hij'kerstvalantie' heeft:)

Is dan toch niet nodig.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:08

AlwaysH schreef:
De mijne staat dit jaar toch maar niet geschoren omdat hij'kerstvalantie' heeft:)

Is dan toch niet nodig.

Vergeet wat hierboven staat :+ _O-

Cor heeft besloten ze toch maar te scheren omdat het gewoon te warm is nu met trainen en Raymond soms helemaal wat van het zweet wordt... :')

Dus nu is paard lief kaal:)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:39

Mijn merrie is een week of 6/7 geleden geschoren . Maar dat haar komt vrij snel terug . En t zweten dus ook tijdens t werk .
Twijfel om d'r nog eenmaal te scheren ....
Wordt ze dadelijk nog lichter van kleur .
Ze is al bruinig nu ipv zwart .
Glimmen doet ze wel

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 21:59

Ik heb een hele domme vraag.. Ik heb mijn scheermessen laten slijpen, in de winkel zijn ze eraf gehaald, niet goed opgelet.
Nu krijg ik ze er niet meer op
Lukt wel, maar ik hou een onderdeel over.
Ik heb een sectolin se800

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:09

Liquorice schreef:
Ik heb een hele domme vraag.. Ik heb mijn scheermessen laten slijpen, in de winkel zijn ze eraf gehaald, niet goed opgelet.
Nu krijg ik ze er niet meer op
Lukt wel, maar ik hou een onderdeel over.
Ik heb een sectolin se800

Ik krijg die messen er echt met geen mogelijkheid af, van hetzelfde apparaat.

Erop weet ik wel, maar kan ik echt niet uitleggen

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:42

Hoi allemaal,

Ik heb laatst mijn spiksplinternieuwe messen uitgeleend aan iemand waarvan ik dacht dat ie meer verstand had..

Had pas 1 keer met de messen geschoren en krijg ze zo terug:

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft ze dus na het scheren wel in geolied, maar daarna nog eens afgespoeld met water en dit niet afgedroogd, met als resultaat: roest.

Ik kreeg deze messen gisteren zo terug, maar wilde eigenlijk straks het paard van m'n zusje scheren.. Kan iemand zien of dat met deze messen nog kan? En kan de slijper ze weer schoon krijgen??

Ik baal zo erg van dit -O-

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:19

Afbeelding
Geschoren

Afbeelding
Ongeschoren

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:34

De slijper krijgt dat weer goed rakje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:48

Even een lekenvraagje over scheren als dat mag :)

Pony in kwestie krijgt een meer dan behoorlijke vacht, heb nog nooit aan scheren gedacht omdat we doorgaans een winterstop hebben in de zin van "werk" doen waarbij pony niet eens denk aan te gaan zweten :+ Nu we deze winter (voor zover je het winter kan noemen :P ) gewoon door kunnen werken zijn mij wat dingen gaan opvallen, en vraag ik mij af of scheren een optie is voor ons.

Wat mij is opgevallen is dat pony in de piste heel snel buiten adem is, nu dacht ik eerst dat dit gebrek aan conditie was wat waarschijnlijk ook voor een stuk zo is, maar het valt mij wel op dat er een groot verschil is tussen buiten rijden en in de piste terwijl het werken op zich niet zoveel verschilt denk ik (piste is natuurlijk zand tov bos/veldwegen en wat kortere bochten door de figuren ed). Zou het kunnen dat hij daar buiten beter mee om kan omdat hij meer "koeling" heeft? We rijden in een binnenpiste.

Hij zweet ook, dit voornamelijk achter zijn oren, onderkant luchtpijp, borst, tussen de voorbenen en waar de singel zit. Hij is nooit druipnat, maar toch altijd wel klammig en dat zit me ergens niet lekker. Hij staat 24/7 buiten (met schuilstal), momenteel heeft hij een ongevoerde regendeken (met hals) op vanwege het warme weer (heeft eerder 150g op gehad maar die heb ik weer af gedaan).

Dus scheren .. een oplossing? Sowieso voor de klammige vacht, maar kan het ook voordelig werken op het buiten adem raken? Of is dat echt puur conditie? Ik dacht aan scheren dan model nr. 11, of misschien 10, of een kruising :P

Afbeelding

Moet ik dan nog ergens rekening mee houden qua buiten staan & dekens en dergelijke?
Iemand hier die een leek wat info wil geven? :Y)