Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:04

Die van mij staan nu nog gewoon zonder, eind september/begin oktober wil ik met een regendekentje gaan beginnen bij lucky en dan eerst alleen snachts. dit is het eerste jaar dat hij 24/7 buiten staat met een schuilsal dus het zal nog even vogelen worden met de dekens :)) .
Mijn sht blijft overigens gewoon "bloot" staan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:19

Wobbe word na mijn vakantie geschoren (zal de laatste week september zijn)
neem aan dat het tegen die tijd al wat kouder is zowel overdags als 's nachts.
het minste aantal gram dat ik heb is 200gram.
dus die zal hij dan op krijgen denk ik.
verder heb ik qua lichter grams alleen een ongevoerde regendeken, zonder een fleecevoering o.i.d. dus daar gaat hij dan in zweten.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:24

Mijn pony staat nog lekker 24 uur zonder deken buiten. Maar is ook al een dikke vacht aan het kweken.

Mijn paard krijgt met veel regen wel een ongevoerde regendeken op.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:29

mijn pony heeft al en dikke vacht.
die is na 20/25minuten mennen al echt flink bezweet (ook als het buiten niet warm is en als ik niet fanatiek heb gereden)
heb ook het idee dat hij nog slomer word door zijn dikke haar.
zijn vacht is gewoon in de war door die natte en best koude zomer die we hebben.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:30

mijn paardje is alweer geschoren en staat met een ongevoerd dekentje. hij krijgt een extreem dikke vacht, al in augustus. Ik was blij dat ik het gedaan had want gisteren waren we naar het bos en het was heel warm!
Mijn vriendin was er ook met een andere ijslander die veel minder vacht had dan de mijne. Gek is dat, ze hebben niet allemaal even dik ongeveer. Ik kon niet anders, wil ik blijven rijden. Ik moet wel scheren. Hij heeft nu geschoren eigenlijk nog net zoveel vacht als een arabiertje bij hem in de wei.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:31

Vorig jaar beviel dekenloos me zo goed dat m'n pony deze winter weer zonder deken mag. Ideaal! Voorheen was het niet handig op de manege met binnenbak (warm). Nu staat ze toch voornamelijk buiten en 's nachts in een stal met half open staldeur dus dan is dit veel makkelijker. Rijd ook geen wedstrijden, 2 a 3 keer per week even gymnastieken in de buitenbak of een buitenritje en dat is het wel! :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:45

MiniLoe schreef:
ik twijfel voor dit jaar.
Ik heb mn shetlander al vier jaar in de winter met 100 grams dek op.
hierdoor komt hij moeiteloos door zijn rui heen in het voorjaar, eerst had hij elk voorjaar met warm weer hoge koorts en het zweet ging in straaltjes van hem af, sinds ik een deken gebruik geen problemen.

dit jaar heb ik twee shets en de dekens zijn aan vervanging toe, betekend twee x een nulgrams dek kopen en twee keer een 100 grams dek kopen en moet dan nog 1 extra staldek. in prenciepe doe ik niet veel met ze in de winter.

overdag kunnen ze niet schuilen of droog staan, alleen in de avond als ze op stal gaan.
Ze hebben een kleine paddock ter beschikking dus echt stukken warm lopen zal niet super goed gaan,
tenzij ze rondjes gaan lopen en blijven lopen.

verder wandel ik wel met ze in de winter maar hun training is alleen in het voorjaar, zomers en najaar, soort winter stop dus.

Eigenlijk heb ik geen zin in dekens kopen, duur, dekenwissel gedoe en het lekkerste vinden ze zonder.
maar ik heb ook geen zin in weer een zieke shet van het voorjaar en eerlijk gezegt, het is een watje en heeft de schurft aan regen! dan is zo een dek fijn

maarja in het voorjaar scheren is goedkoper dan allemaal dekens aanschaffen, zit dus in dilema of ik ze deze winter met of zonder dek laat rond lopen, maar voorgaande jaren is een deken wel goed bevallen betreft schoon houden van pony en super goed door de vacht wissel komen

Ik zou het wel doen, toch zeker bij de 'zieke' shet. Is ook sneu voor het beestje als deze zich zo voelt. Is er geen medische reden dat deze zoveel moeite heeft met verliezen van de vacht?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:05

@miniloe: ik zou zeker niet scheren als de pony niet hard aan het werk moet. Zonder dekens kan hij veel beter zijn eigen lichaamstemperatuur reguleren. Daarom zou ik het niet doen en evt wel scheren in het voorjaar, heeft hij toch de hele winter zonder gestaan.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:34

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:16

Ik een vliegendek :D Ze wordt helemaal gek van de vliegen, dus maar een weer een vliegendekentje op gedaan. Ook omdat ze anders constant zo achterlijk staat te schoppen terwijl ze net is behandeld aan haar rug.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:22

Mijn (gisteren) geschoren fjord heeft nu een regendekentje op.
Als het +- 15 graden wordt krijgt ze haar 100 grams.

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:25

vandeweek heeft die van mij wel deken opgehad, nu vleigendeken op, vanavond mischien dun dekentje

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:27

ik heb hier ook de ongevoerde regendeken weer opgedaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:35

ik wil 'm ook vanavond weer op doen ivm de voorspellingen voor morgen, maar een uur geleden was het nog 22 graden binnen op stal... -O-

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:10

die van mij staat nog lekker bloot nu.. was zo warm.. als het weer wat kouder dan 15 graden is ofz doe ik heb de ongevoerde regendeken denk ik op.. het is een fjord..

nog iemand met een fjord? hoe houden jullie de vacht dun?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:11

door optijd te beginnen met dekens

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:16

liv: ja dat snap ik.. maar met 15 graden dan al een 100 grams op?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:18

Ja maar over diegene die jij het hebt die heeft hem geschoren dat is heel anders.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:18

Nouvel schreef:
ik wil 'm ook vanavond weer op doen ivm de voorspellingen voor morgen, maar een uur geleden was het nog 22 graden binnen op stal... -O-

Lastig he! Het is best warm nog, maar vanwege osteopatische behandeling wil ik haar niet in de regen staan bloot..... even kijken hoe het morgen hier eruit ziet, morgen ochtend, dan kan ik hem altijd nog opleggen voor ze naar buiten gaan, maar lastig dat het nog zo warm is. Als het maar lichte buien zijn krijgt ze niet een regendek op.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:19

dat lijkt me wel een beetje te warm voor een fjord ..
verschilt echt per paard ,

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:20

Nu was het al heel wat afgekoeld dus nu kantie op. Ik wil hem eigenlijk overdag af en s avonds op maar ik ben bang dat ze dan s avonds nog nat is waardoor deken niet op kan. Helaas is het paard niet slim genoeg om binnen te staan als het regent, gisternacht met de onweer stond ze blijkbaar ook gewoon weer buiten -O-

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:23

Ik heb ze deze week de 0 grams deken snachts op.Als het morgen slecht wordt laat ik ze op anders doe ik ze weer af. Ze zitten nog mooi glad in hun velletje!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:36

deze week word herfstachtig tot zelfs stormachtig, blij dat ik mn shet niet heb laten terug scheren nog.
heb dr manen deze dagen ingevlochten gehad en dat scheelde al een hoop, veel minder gezweet sinds dien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:40

net nog langs stal geweest, nog steeds 20 graden binnen en 19 graden buiten...

ik ga als het echt koud en nat is morgenvroeg maar voor m'n werk langs om de deken op te doen voor ze naar buiten gaat...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:43

Vind het echt stom weer, geen pijl op te trekken. Ik ga morgenochtend kijken hoe het weer is, als ik de regendeken op doe staat ie sowieso van 10 uur tot 7 uur daaronder.. Maar wil toch wel zo snel als het kan naar de deken want die van mij begint nu al lange haartjes te krijgen!