[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:01

Op dagen als vandaag heb ik toch wel een beetje medelijden met mijn dekenloze pony. Die is al hard op weg om zijn luxe pony uitstraling te verruilen voor een een stoere teddy. Hij had het dan ook bloedheet vandaag... Gelukkig zijn dat maar een paar dagen..

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:04

ja ik heb die van mij gisteren ook op gedaan, word het ineens weer warm weer,, nja ik laat hem nu ook op ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:16

room10 schreef:
Kort in t haar houden ala, snap het verhaal van paard na t werk niet droog-krijgen. Ergens ook wel mesjokke dat je een vacht er af scheert en er vervolgens een polyester vacht overheen legt (lees deken) niets is toch fijner als het zomer-winter ritme door je paard zelf te laten regelen dan hoef je nooit te twijfelen of ie het warm of koud heeft (uitzonderingen daargelaten) dat reguleert zichzelf bij een gezond paard. En niet allemaal in de aanval, ook ik wil geen beertje, ook ik heb dekens maar mijn hart zegt toch. . . . Vind het wel vervelend dat mensen hun paard inpakken op hun eigen gevoelstemperatuur, dat is echt totaal geen vergelijking. Een paard heeft een totaal andere huishouding en warmte/koude regulering. Hoe meer lagen je er op gooit hoe meer je het systeem gewoon plat legt, dat is eigenlijk best zielig, een paard met haren overeind heeft het niet per defenitie koud, hij zet zijn systeempje aan om te koelen of te verwarmen met lagen dekens is dat niet mogenlijk dus hebben ze het misch te warm of te koud waar ze niets aan kunnen doen dan :( het (te) koud hebben is naar, het "te" warm hebben nog erger, zeker als je daar zelf niets aan kunt veranderen, konden ze maar praten *D

Tegenwoordig zijn die paarden niks meer gewend, paarden die hoog in t bloed staan hebben nu ook nog een dun velletje en in de winter word dat vast niet veel anders :)
Dan kun je kiezen, of deken op, of ophokken omdat het in Nederland een paar maanden guur weer is.
Dan scheer ik hem liever en zet ik hem onder een aantal dekens zodat die toch een uur of 8 buiten kan staan.
Heb ook liever niet dat hij een longontsteking krijgt of dat die als ik smorgens heb gereden hij nog op stal moet blijven omdat die nog bezweet is ;)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:30

room10 schreef:
Kort in t haar houden ala, snap het verhaal van paard na t werk niet droog-krijgen. Ergens ook wel mesjokke dat je een vacht er af scheert en er vervolgens een polyester vacht overheen legt (lees deken) niets is toch fijner als het zomer-winter ritme door je paard zelf te laten regelen dan hoef je nooit te twijfelen of ie het warm of koud heeft (uitzonderingen daargelaten) dat reguleert zichzelf bij een gezond paard. En niet allemaal in de aanval, ook ik wil geen beertje, ook ik heb dekens maar mijn hart zegt toch. . . . Vind het wel vervelend dat mensen hun paard inpakken op hun eigen gevoelstemperatuur, dat is echt totaal geen vergelijking. Een paard heeft een totaal andere huishouding en warmte/koude regulering. Hoe meer lagen je er op gooit hoe meer je het systeem gewoon plat legt, dat is eigenlijk best zielig, een paard met haren overeind heeft het niet per defenitie koud, hij zet zijn systeempje aan om te koelen of te verwarmen met lagen dekens is dat niet mogenlijk dus hebben ze het misch te warm of te koud waar ze niets aan kunnen doen dan :( het (te) koud hebben is naar, het "te" warm hebben nog erger, zeker als je daar zelf niets aan kunt veranderen, konden ze maar praten *D

Heb precies met deze gedachte dus de dekens af gelaten.. Ik ben altijd bang dat hij het koud krijgt, mede omdat hij ook al flink op leeftijd is. Dus ik geef hem allemaal extra's door zijn voer heen om hem te helpen zijn vacht zelf goed aan te maken. Ik neem aan dat een paard dat prima zelf kan, toch help ik hem er een beetje bij. Vind het veel gevaarlijker om dekentje op dekentje af te spelen. Je gooit heel hun systeem ermee in de war. Wel moet ik zeggen dat, ik niks met mijn pony doe. Hij staat puur buiten, en heeft geen reden om bezweet te raken etc. Voor een paard dat ik intensief zou rijden, zou ik (denk ik) wel voor scheren en dekens kiezen. Dan hoeven ze niet bezweet terug, en na het rijden gelijk een dekentje erop, koelen ze ook niet snel af erna. Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je met je paard doet, en ook van het paard zelf afhangt. Ik geloof niet dat ik mijn 30 jarige pony met de vorst zonder laat staan, maar dat hangt helemaal van hem af. Had op mijn oude stal een meisje met een 2 jarige shetlander op stal.. Stond zonder deken op stal, maar als ze ging wandelen vond ze het 'leuk' of 'schattig' om een dekentje op te doen. Kleine ding stond na een paar dagen te rillen in de hoek van de stal. Niet doen als het niet nodig is.

bello2005

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:37

dan is de mijne een uitzondering,, ik kan die van mij best zonder deken laten staan maar dan kan ik de hele winter niet rijden, te dikke haar en dan duurt het eeuwen voordat hij droog is..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:43

room10 schreef:

Zoals hier al vaker gezegd...bij de meeste mensen hier gaat het erom dat je die vacht niet kunt gebruiken bij het trainen.
Natuurlijk is het super geregeld natuurlijk bij paarden en ik ben er ook voor dat als je een jong paard hebt of eentje die niet intensief getraind wordt het gewoon zonder deken te doen.
Maar als jij in een binnenbak twee Z dressuur (of welke discipline dan ook) proeven moet doen met een paard met een enorme wintervacht, is dit gewoon bijna sneu voor het paard. Laat staan als het 's avonds is en je dus je paard met je goede gedrag 24/7 buiten hebt staan zoals ik en je die dus uren moet uitstappen voor je hem droog in de wei kunt zetten.
Wat je zegt, te warm is veel erger. Nou die paarden hebben het op wedstrijd met hun vacht ECHT te warm.
En dat is dus het voordeel van die kunstmatige synthetische vacht (dekens) die kun je dan lekker afhalen en dan heb je nergens last van :D

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:16

Ik probeer het scheren te rekken tot half november, want dan hoop ik hem deze winter eenmalig te hoeven scheren aangezien ik zelf hier geen middelen voor heb en dus iemand ervoor betaal.

Ik ben voor een nieuw winterdeken aan het kijken. Normaal als ik Wozzeck rond die tijd liet scheren, gooide ik daarna een 340 grams deken op ( twee keer gewassen dus misschien dat de voering iets dunner is geworden) en tijdens de koude winterdagen deed ik hier een onderdeken onder.

Nu twijfel ik sterk of ik een bucas deken van 300 of van 400 grams moet aanschaffen. Beide is op dit moment geen optie, dus ik moet een keuze maken. Zou de 400 grams te warm zijn om direct op te doen rond half/eind november?

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:18

Het principe van de wintervacht is natuurlijk ook erg mooi en mijn oude shet laat ik hier ook van genieten, maar de tijd dat zij nog voor de kar liep scheerde ik haar ook, omdat de vacht echt te dik was voor zware inspanning.

Mijn paard scheer ik ook voor het zweten tijdens de training, eigenlijk net zoals vele hier al aangeven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:48

Gisterenochtend deken af gedaan, en af gelaten. Ook snachts is het nog best lekker én droog.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:41

_bloempje_ schreef:
Nu twijfel ik sterk of ik een bucas deken van 300 of van 400 grams moet aanschaffen. Beide is op dit moment geen optie, dus ik moet een keuze maken. Zou de 400 grams te warm zijn om direct op te doen rond half/eind november?

Is moeilijk te zeggen, je weet natuurlijk nooit wat voor weer we dan hebben.
Volgens mij was het vorig jaar rond die tijd heel erg nat, terwijl het het jaar daarvoor droog was maar wel al vroor.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:50

Die van mij loopt omdat dit moment nog zonder, het is zulk lekker weer! (vandaag 21 graden)
Vanaf dinsdag krijgt ze haar gevoerde regendeken op.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:44

hier ook een regendeken

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:54

Bedankt voor je reactie Pally.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:12

Mijn pony staat alweer onder 100g, ik zou haar graag zonder hebben staan. Maar dan krijgt ze heel erg last van haar rug, dus denk dat ze van de winter wel onder aardig wat zal komen te staan. :o

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:59

Mijne onder de aussi allrounder

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:42

Dit is de 2e winter dat ik mijn pony heb en vorigjaar was het echt een teddybeer..

Ik heb 0 ervaring met dekens en scheren, kunnen jullie mij globaal vertellen wanneer wat?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:00

Die van mij toch maar onder de 0-grams zomerdeken gehouden... Zat wel erg te twijfelen! Maar elke keer wisselen is ook niks en t is 's nachts best koud.. Als hij er morgen onder staat te zweten gaat hij uiteraard wel af.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:03

lekker bloot :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:04

Ik heb overdag de deken af gehad, en nu net weer opgedaan. :) Morgen ochtend maar even weer kijken wat we doen!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:05

Wat voor deken erop? Soddletuut

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:08

100 grams zonder hals :) Of bedoel je wat voor merk/type?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:15

Ik heb hem afgelaten. Vandaag was het best benauwd en toen de zon doorkwam best warm.
Morgen word het ook lekker warm en ik kan geen deken eraf halen.
Dus gewoon lekker bloot. Mocht ze over een paar weken dik in de vacht komen.. scheer ik wel een deel eraf.

Zodra het weer kouder/regen komt.. dan krijgt ze de smartex rain weer op

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 22:22

Nee dit bedoelde ik! Oooh god ik heb zooo geen idee wat ik moet doen met die dekens :') j

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:44

Gisteravond toch weer regendek opgedaan, is hier nu ook nog behoorlijk koud. Als het zonnetje zijn best doet smiddags zal deken af gaan, anders blijft ie gewoon op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:49

eentje nog bloot en eentje met katoenen zomerdekentje