[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSannee

Berichten: 4379
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:34

Hier was het gister ook erg regenachtig, vandaag valt het mee...

Hoe vallen de Master dekens? Die zijn ook wel gunstig geprijsd op dit moment.
Heb een 100gr EJ deken die hem erg mooi zit, maar de Master dekens zijn nu even duur, dus is wel interessant om ook even naar te kijken.

Hij heeft nu van al zijn andere dekens maat 175, vallen de Master dekens op dezelfde maat?
En vallen ze breed? Lang? Het gaat om deze puppy, die nog wel wat aan het groeien is.

Afbeelding

Happy_Hippie

Berichten: 883
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:04

Hoi kan iemand mij helpen.. Mijn pony heeft veel last van schuurplekken op zijn schouders hij is 154cm en ik ben dus opzoek naar een andere deken van ongeveer 100gram een waterdichte ivm dat hij hele dagen buiten staat. Maat 185 en hij is erg smal van voor waardoor de dekens snel afzakken van voren..
Niet al te hoge prijs klasse a. U. B

Welke deken raden jullie me aan?


Afbeelding

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:00

Bucas freedom?

Wij hebben master gepast op een paard met hoge hals en veel schouder en dat was te krap voor.

Fairytail

Berichten: 5501
Geregistreerd: 16-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:39

Ook bij ons paste de Master niet mooi. Gij gaf voldoende ruimte op de schouder maar lag niet mooi op en rond de hals (krap).

Happy_Hippie: als je geen slopers in de groep hebt is de DR Vario wellicht wat? De La valencio 3 in 1 is volgens mij alleen in mega maten nog beschikbaar (namaak Duo).

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 07:53

Ja dat was hier hetzelfde, bij de schouders mooi los, maar halsopening te klein bij de master.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:28

Ik had een tijdje terug deze hangers gezien voor paardendekens, maar ik kan ze dus nu nergens meer vinden :=
Wellicht dat iemand hier nog weet waar ze te krijgen zijn?

Afbeelding

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:35

Master past goed bij brede paarden, maar niet bij een lage halsaanzet. De Master leek mijn Tinker heel mooi te passen, totdat ik hem liet eten van de grond. Toen schoof de hele deken naar voren. De bovenste borstsluiting zit voor hem te hoog. Als het een V-sluiting was, dan zou hij ideaal zijn!
Laatst een Amigo van iemand op stal gepast en die zat goed! Een V-sluiting zou nog beter zijn, maar hij kon er normaal mee eten. Dus Amigo met V-sluiting staat nu op het verlanglijstje.

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:43

Ik zit even met een dilemma, ik ga morgen mijn vol in de vacht zittende shetlander wassen met sebacil vanwege luizen en dus tot op de huid nat maken. Hij kan niet opgesloten worden op stal, is het dan goed om hem even een 150 gram op te leggen totdat hij weer droog is?

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:50

Ik zou hem met een hooinet aanbinden in stal, eventueel met een zweetdeken erop. En even de andere paarden bij die stal weg houden.

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:58

Dat is dus niet mogelijk. Andere pony wordt namelijk ook behandelt en die wil ik zijn stal en hooi niet afnemen. En ik heb geen zweetdeken die ik hem kan opleggen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:29

Je kan ook frontline (voor grote honden) nemen. Even druppelen bij schoft en staart, mss nog wat over de ruggegraat. Hoef je haar niet helemaal nat te maken. Zo deed ik dat met mijn fjord. Due had in de herfst steeds luis (nu ik zijn darmen onder controle heb, is dat trouwens over. Het is wel een teken van lage weerstand). Bij hem gebruikte ik 3 pipetten.

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:05

Klopt mijn pony's zijn verkouden, of in ieder geval de geschoren pony is verkouden. Jorie kuchte gisteren ook twee keer, dus die zal ook wel wat een mindere weerstand hebben. Maar het enige wat ik in huis heb is sebacil. En sowieso vind ik frontline wat twijfelachtig omdat je de hals en het hoofd niet behandelt. Vorige keer had ik het hoofd niet gedaan en toen hadden ze een paar weken later weer overal luis. Maar ik ga hem waarschijnlijk toch een middagje onder die 150 gram zetten vandaag. Heb hem liever niet koud.

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:42

Fennadev schreef:
Dat is dus niet mogelijk. Andere pony wordt namelijk ook behandelt en die wil ik zijn stal en hooi niet afnemen. En ik heb geen zweetdeken die ik hem kan opleggen.

Dan doe je ze één voor één, en hooi buiten ophangen/neerleggen voor de andere.

Overigens vind ik 1 zwetdeken en 1 regendeken wel horen bij de basisuitrusting voor je paard :o

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 12:59

Gewoon een fleeceplaid of een oude wollen deken werkt ook natuurlijk. Die koop je bij de tweedehands winkel voor een paar euro. (Fleeceplaids koop je overal)

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:24

Koper ik heb voor hem een 150 gram in zijn maat en een 300 gram. Hij is nu bijna drie jaar, zodra hij aan het werk mag, dan koop ik ook een zweetdeken in maat 105. De 300 gram is voor als ie door nood geschoren moet worden. Stal kon sowieso niet afgesloten worden. Ze vliegen nu met dekens op door de paddock dus hij heeft er geen last van dat ie even een paar uren met deken op moet drogen.

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:27

Ik heb ook een fleeceje van Ikea die ik gebruik als snelle deken :) Ik heb een mooie grote fleecedeken met hals, maar die is zwaar en onhandig als je de hals niet wilt gebruiken. Dus die van Ikea is ideaal en kostte maar een paar euro's :D

Ik zou de 150 pas op doen als ie al heel droog is, want outdoordekens zijn natuurlijk niet geschikt om vocht af te voeren, maar nemen het wel op. Als ie dan met een volgezogen deken staat krijgt ie het ook koud natuurlijk.
Gezien het een shetje is (?) zou je ook eerst een tijdje met een grote badhanddoek kunnen neerzetten?

Oh, zie dat je al gewassen hebt :)

Jorex

Berichten: 10025
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:52

Ja en hij stond tijdens het wassen te bibberen. Ik heb zojuist nog even gevoeld en de deken neemt gelukkig geen vocht op, ook niet van onderen. Als ie al heel droog is, dan heeft ie zijn vacht wel weer qua werking. Mijn moeder plukt waarschijnlijk rond vijven zijn deken eraf.

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:46

Nou... dit is nou al de vierde storm deze maand. Ik ben het zat. Paarden maar weer water- en winddicht verpakt.

Mogen we alsjeblieft vorst met een zonnetje en windstil ipv dit gewaai steeds? >;)

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:40

Ik heb vandaag Mn nieuwe dekens binnen gekregen, als ik zelf kijk zitten ze zo prima toch? Hij heeft voor wel ruimte en is achter net iets korter. Ook qua laag hanger korter en kortere Buiksingels :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:42

De blauwe deken lijkt netjes te zitten ja :) Je andere pony heeft 'm ook vast geïnspecteerd zo te zien :P

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:45

Ja caia moet altijd direct overal haar dikke tanden in zetten :D kijken of het wel ponyproof is :=
De grijze is dezelfde maat als de blauwe alleen dan 0 grams. Ook zelfde type deken in andere kleur. Dus verwacht dat die dan ook goed moet zijn

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:46

Dat zal dan vast wel, op de foto kan ik het alleen niet goed zien.

xGin
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 09:40

xSannee schreef:
Hier was het gister ook erg regenachtig, vandaag valt het mee...

Hoe vallen de Master dekens? Die zijn ook wel gunstig geprijsd op dit moment.
Heb een 100gr EJ deken die hem erg mooi zit, maar de Master dekens zijn nu even duur, dus is wel interessant om ook even naar te kijken.

Hij heeft nu van al zijn andere dekens maat 175, vallen de Master dekens op dezelfde maat?
En vallen ze breed? Lang? Het gaat om deze puppy, die nog wel wat aan het groeien is.

[ [url=m/c6uyuX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb voor mijn tinkerkruising een masterdeken. Ze vallen normaal qua maat. Zeker geen maatje groter nemen dan je normaal hebt, want dan zijn ze wel echt te groot, dat had ik in ieder geval. :P

Ik vind het hele fijne en vooral super stevige dekens. Ze zijn alleen wel echt voor opgerichte paarden ontworpen. Ik heb die van mij dan ook zo wijd mogelijk bij de borst zitten anders trekt die strak als ze wilt eten. Als die zo wijd mogelijk zit kan er bij mijn tinkerkruising nog makkelijk een vuist tussen haar hals en de deken als ze haar hals omlaag buigt. :)

EDIT: Ze hebben ook een super fijne zachte schoudervulling die de manen goed beschermd en schuurplekken voorkomt.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:02

Happy_Hippie schreef:
Hoi kan iemand mij helpen.. Mijn pony heeft veel last van schuurplekken op zijn schouders hij is 154cm en ik ben dus opzoek naar een andere deken van ongeveer 100gram een waterdichte ivm dat hij hele dagen buiten staat. Maat 185 en hij is erg smal van voor waardoor de dekens snel afzakken van voren..
Niet al te hoge prijs klasse a. U. B

Welke deken raden jullie me aan?


Ik heb een beetje hetzelfde probleem wat jij hebt. Een vrij smalle pony 1.50 ongeveer. Zij is helemaal geschoren en staat onder een bucas power turnout extra met hals. Ik had eerst een deken in maat 5.9 maar dan kon ze niet van de grond eten zo strak zat deze. Nu heb ik een 6.0, deze ligt opzich prima alleen is deze te ruim en te laag bij de borst, omdat ik een enorme fan ben van de bucas dekens en hun systeem (niet hoeven wisselen met dekens binnen verschillende temperaturen) heb ik de 6.0 toch oplaten liggen (super stom achteraf {:)-:( ).
Gevolg, (beginnende) schuurplekken op de borst.

Hebben jullie ervaring met het korter maken/ omhoog halen van het voorste gedeelte van de deken? Uiteraard door een goeie naaister. Of zou een deken in maat 5.9 met borstverlengstuk een optie zijn? Helaas kwam ik toen ik de 5.9 nog had niet met het idee om er een verlengstuk tussen te doen.

Als het niet anders kan zal ik een nieuwe deken moeten kopen maar mijn voorkeur blijft bij bucas.
Voor het idee van haar bouw, hieronder een foto van mijn merrie.


Afbeelding

Koper

Berichten: 30498
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:27

Met een borstverlenger maak je de voorkant niet lager. Ik vnd Bucas hoog sluiten bij de borst, denk dat dat een beetje de kern van het probleem is.