[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:27

AlwaysH schreef:
Scheren duurt best wel lang toch? Hoe lang zijn jullie er normaal mee bezig?

Ik doe mijn pony in een uurtje (zonder benen en hoofd tot de bakstukken).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:31

Hier deze week weer opnieuw scheren, in 1e week van maart staat alweer de 1e buitenwedstrijd op't seizoen en dan zitten ze mooi qua vacht als ik nu laatste keer scheer.

Laat de benen nu ongeschoren want vind het rotwerk en staan hele dag op de wei, zo is't wat minder koel.
En 't hoofd doe ik meestal helemaal, ff aanzien hoe braaf ze nu zijn :))

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:41

misschien rare vraag maar heb totaal geen verstand van scheren maar vraag het me wel af, groeien de sokken bij bijv. welsh cob weer helemaal aan als je scheert? en ook zo lang?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:46

Uiteindelijk groeit t allemaal weer gewoon terug.... Zal wel wat langer duren om weer hele mooie sokken terug te krijgen ;)

MelanieB

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:51

Jentecats; mijn welsh a hebben ook beste sokjes, en van 1 vd welshen waren ze geschoren toen ik 'm kocht maar zijn nu weer mooi lang. (na 1 jaar)
Toch scheer ik liever tot de knie dan met nette overgang of benen laten zitten.
Vind juist de sokjes erg mooi staan, rastypisch :D

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:01

ja daarom! maar vroeg me af stel dat je ze scheert

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:04

hooi, ik heb een vraagje: ik ga morgen mijn paard scheren, ze loopt de hele dag op de wei dus ik zat te twijfelen of ik haar benen ook scheer of niet, ze is namelijk best een kou kleum. wat is jullie mening hierover?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:13

Mijn fjorden staan dag en nacht op de wei. Ik heb de benen vorige week lekker behaard gelaten. Vind dat voor mijn gevoel toch fijner met de modder enzo. De eerste keer (september) gaan ze wel helemaal kaal.

DenDaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 23:15

Ik vraag me af (ik weet nog niet zoveel), is scheren eigenlijk wel zo broodnodig?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:16

Iemand ervaring met het vervangen van koolborstels in een scheerapparaat? Leuk ding gezien op facebook alleen dat moet vervangen worden.
Is dit een duur grapje? Of is het de gok waard

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 09:57

DenDaniel schreef:
Ik vraag me af (ik weet nog niet zoveel), is scheren eigenlijk wel zo broodnodig?

Ik vraag me af wat mensen er zo op tegen hebben. De nadelen heb ik namelijk nog nooit zo gemerkt. Mijn merrie wordt wat drukker met kou, maar als dat alles is.. :+

Ik scheer de benen wel gewoon helemaal.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:10

claudiadvx schreef:
Iemand ervaring met het vervangen van koolborstels in een scheerapparaat? Leuk ding gezien op facebook alleen dat moet vervangen worden.
Is dit een duur grapje? Of is het de gok waard

Koolborstels vervangen is niet zo duur hoor, een setje koolborstels kost rond een tientje. Weet je zeker dat dat het enige is wat er moet gebeuren aan het apparaat?

Francieen schreef:
hooi, ik heb een vraagje: ik ga morgen mijn paard scheren, ze loopt de hele dag op de wei dus ik zat te twijfelen of ik haar benen ook scheer of niet, ze is namelijk best een kou kleum. wat is jullie mening hierover?

In de benen zitten relatief weinig spieren in vergelijking met het lijf, de kou zal niet zo snel vanuit de benen komen.

DenDaniel schreef:

Als je niks met je paard doet hoef je niet te scheren. Maar even voor jezelf: zou je in een skipak met eventueel thermo ondergoed een potje gaan voetballen of gaan hardlopen? En dan lekker met een bezweet pak rond blijven lopen? Want dat is ongeveer de vergelijking die je moet maken voor ongeschoren paarden die met een dik pak haar aan het werk moeten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:27

DenDaniel schreef:

Nee, scheren is nooit broodnodig. Het is afhankelijk van je paard, de intensiteit van rijden, mogelijkheden om te laten drogen wel of geen beschutting gewoonweg handiger.

Een paard dat gewoon op de weide staat en zelden of nooit gereden wordt, is niet beter af dan met z'n eigen jas/vacht.
Rij je maar 1x/week en heb je de tijd om je paard goed droog te wrijven en te laten rollen in zand. Ook geen nood.
Rij je meermaals per week, is je paard snel aan het zweten en/of sneller "buiten adem", moet je vaak lang wachten alvorens dekens te wisselen of je paard terug buiten te kunnen zetten, dan zijn dit redenen om tot scheren over te gaan.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:12

Nies_ schreef:
DenDaniel schreef:

Ik vraag me af wat mensen er zo op tegen hebben. De nadelen heb ik namelijk nog nooit zo gemerkt. Mijn merrie wordt wat drukker met kou, maar als dat alles is.. :+

Ik scheer de benen wel gewoon helemaal.

Vraag ik me ook af _O- Ik vind het juist fijn als ze geschoren zijn, scheelt zo veel gepoets en tijd :))

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:04

Ik ben aan het genieten, ben m'n paard lekker rustig alleen aan het scheren. Is m'n accu leeg, nieuwe accu erin doetie het zegmaar 5 seconden. Nu wachten totdat m'n andere weer vol is en dan de rest nog. Paard word voor de 2de keer in z'n leven geschoren, staat los in de stal en vind alles prima. Zo zie je wat rust kan doen

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 17:55

Ik hier zometeen maar weer eens n paar paarden gaan scheren, alleen wel met onze draadloze machines want we hebben n mega stroomstoring momenteel... Brr, zal ook binnen wel snel kouder worden want t is maar 1 graad buiten.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 09:59

Ik ga aankomende week ook mijn 2 haflingers voor de 2e keer scheren. Het is weer snel aangegroeid.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:52

Hoe scheren jullie de benen van het paard? Ik ben bezig met die van mij, maar benen vind ze totaal niet leuk, ik heb allen een groot apperaat tot mijn beschikking

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:54

Ik hield ze altijd vast voor mijn scheerder. Been omhoog en naar voor :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:22

Wassen jullie je paard altijd voordat je scheert?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:32

Kirrr schreef:

Nee ik nooit. Zorg wel dat ze goed schoon geborsteld zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:43

Kirrr schreef:

hangt er wat vanaf. Als ze kort ervoor een modderbad genomen hebben en/of het zweet na het rijden moeilijk los te borstelen is wel.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:05

Ik zit te twijfelen.
Eigenlijk zou ik moeten wassen. Haal hem vrijdag op van 20 weken wei vakantie(ivm blessure van mijzelf). Dus die weidezooi zit er allemaal nog op. Maar de temperatuur nodigt niet echt uit om te wassen. Kan hem opzich warm wassen en onder een wollen deken wegzetten, dus drogen doet hij wel en ook niet zo dat hij er ziek van wordt. Maar kwa wind. Het zijn wel luiken waar hij bij staat en vind het een fris naar windje met die regen erbij.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:08

Waarom zou je hem wassen? Als je een half uur goed poetst issie wel schoon genoeg hoor

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 15:16

Met alleen poetsen krijg je echt niet al het stof en viezigheid uit de vacht. Ik zou hem wel even wassen, daarna gewoon goed inpakken.