[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:49

Vannacht voor het eerst zonder deken, bij ons.
(De geschoren pony’s)

Komende dagen blijft het warm genoeg, bij langdurige regen wil ik wel een deken gebruiken.

Weet iemand of er voor pony’s ook de regenliner te koop is? Er zitten wel haakjes in de amigo bug rug, maar heb de liner nog niet in deze kleine maat gezien. 4.3

Of weet iemand of het goed te vermaken is? Dat het wel waterdicht blijft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:10

samirah schreef:
Voor degenen met ervaring met de Rambo summer series: Heeft die liner die erbij zit echt toegevoegde waarde?
Of is een vliegendeken met waterdichte rug zoals bijvoorbeeld bucas buzz off rain net zo functioneel?

Ik heb een oudere merrie herstellende van een pittige blessure, en gevoelig voor kou/vocht op de spieren. Ze is met name op haar rug vrij gevoelig.
En vraag me af of dit als tussenstap een nuttige aanvulling zou kunnen zijn.

Ik gebruik de liner wel weer regelmatig..
Bijvoorbeeld als ze 11 tot 15 graden voorspellen maar er een beetje zo'n koud windje staat... de momenten waarop dan de zon schijnt is het best warm (maar doordat de zijkanten gaas zijn, kunnen ze toch beetje de warmte kwijt)
En als de zon dan weg is, blijft hij door het extra laagje op zijn rug toch gewoon lekker warm.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 16:35

Ik laat de deken voor nu af, even lekker bloot. Zodra het weer schrikbarend heet word, ga ik kijken voor een vliegendeken, ze heeft namelijk ook nergens beschutting in de wei.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:44

Nouvel schreef:
mavantos schreef:
Ik zoek maat 195, 0gr en mag zonder liner systeem. Aangezien ik er gewoon staldekens onder doe.

Rambo zat ik ook in dubio over, maar dat is weer zo'n geval dat je €300 verder bent en dan maar hopen dat het niet gesloopt wordt...

H

Oh dat is jammer, ik heb een rambo supreme lite in 205, hele fijne sterke deken, maar goed, die is te groot, dus dat schiet niet op…

Nou die 205 was veeeel te groot geweest. Heb een maat 198 kunnen passen van iemand en ben uiteindelijk voor de 191 gegaan.

Afbeelding

Mijn paard heeft een zware hals (zie je helemaal niet op deze foto trouwens :') ), maar het deken zit heel fijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:09

Ziet er mooi uit!

Hier vandaag 2 vliegendekens gepast. De nieuwe Lemieux (kudos? Dacht ik) en de Rambo protector. Die laatste had ik al een oude versie van voor m’n vorige paard maar daar is m’n 3 jarige echt uitgegroeid. Ik had m’n geld gezet op de Rambo maar de Lemieux zat hem toch veel mooier en minder druk op schoft/schouder met graas houding. Hij is nog ietsje te groot maar dat neem ik voor lief aangezien meneer dus nog jong is en lekker doorgroeit en uit aan het zwaren is. Van de Rambo vergeten foto’s te maken maar voor mensen die de Lemieux interessant vinden wel wat foto’s.

Afbeelding
Afbeelding

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:21

Zit mooi! Mijn ervaring met de deze deken is hetzelfde! Zit mooier dan de Rambo

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:29

mavantos schreef:
Nou die 205 was veeeel te groot geweest. Heb een maat 198 kunnen passen van iemand en ben uiteindelijk voor de 191 gegaan.

[ [url=m/qd6DDD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard heeft een zware hals (zie je helemaal niet op deze foto trouwens :') ), maar het deken zit heel fijn.

Dat ziet er goed uit!

Capriootje, klinkt goed de Lemieux!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:26

Capriootje schreef:
Ziet er mooi uit!

Hier vandaag 2 vliegendekens gepast. De nieuwe Lemieux (kudos? Dacht ik) en de Rambo protector. Die laatste had ik al een oude versie van voor m’n vorige paard maar daar is m’n 3 jarige echt uitgegroeid. Ik had m’n geld gezet op de Rambo maar de Lemieux zat hem toch veel mooier en minder druk op schoft/schouder met graas houding. Hij is nog ietsje te groot maar dat neem ik voor lief aangezien meneer dus nog jong is en lekker doorgroeit en uit aan het zwaren is. Van de Rambo vergeten foto’s te maken maar voor mensen die de Lemieux interessant vinden wel wat foto’s.

[ [url=m/m3Evrc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qRkhKh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind deze toch wel echt te lang voor jouw paard hoor. Dan gaat het deken wel trekken bij de schouders. Je paard zal wel uitzwaren, maar wordt natuurlijk geen 10cm langer ;)

Op mijn lijstje staat nog de Rambo protector, die lijkt mij wel geschikt als vliegendeken voor een beetje een sloper :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:29

mavantos schreef:

Geheel off-topic.. maar ik zou bij je paard even kijken naar de stand van de voeten. Hij staat te steil nu voor zijn hoek met de koot.

Verder mooie deken!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:38

MarjanB schreef:
mavantos schreef:

Geheel off-topic.. maar ik zou bij je paard even kijken naar de stand van de voeten. Hij staat te steil nu voor zijn hoek met de koot.

Verder mooie deken!

Paard staat correct. Onderstaande foto staat hij normaal, zelfde set ijzers ;)

Heel veel paarden staan met een gebroken voet-as, dat heeft deze absoluut niet: http://hoofcare.nl/voet-en-beenstanden/

Afbeelding

Trouwens super blij met bovenstaande zweetdeken, is van Nika en helemaal niet duur. Ideaal voor de koude dagen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:20

Zijn de Lemieux vliegendekens ook geschikt voor paarden met smallere schouders?
Of nog andere tips?
Ik blijf toch hangen in Bucas, maar ik weet niet of ik die vliegendeken fijn ga vinden…
Die halzen zijn toch vaak aan de krappe kant voor mijn Lipizzaner merk ik.
Ik wil wel graag een deken met een losse hals.

https://hypostore.nl/lemieux-vliegendek ... r-tek.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:36

Alle bucas vliegendekens zijn wel big neck geworden dus misschien dat dat wel helpt voor je Lippizaner?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:43

De lemieux regendeken is erg vergelijkbaar met de amigo Bravo en dat is volgens mij smaller dan rambo en bucas. De vliegendeken ken ik niet, maar zou hem zeker overwegen om te passen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:48

Nee de lemieux is absoluut niet vergelijkbaar met amigo bravo, althans niet met rechte sluitingen.
Valt veel ruimer en lager bij de hals

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:10

Spenk schreef:
Alle bucas vliegendekens zijn wel big neck geworden dus misschien dat dat wel helpt voor je Lippizaner?

Oh nee dat is echt te wijd..
Hij heeft juist hele smalle schouders, Rambo is voor het mooie te wijd voor hem.
Gewone bucas dekens zitten hem goed,
Maar ik zit nu te twijfelen wat voor vliegendeken ik moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:10

En een amigo big buster dan? Die vallen smaller.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:12

Spenk schreef:
En een amigo big buster dan? Die vallen smaller.

Vallen die smal voor?
Ik dacht dat die juist ruim vielen, onze arabo fries paste daar in met zijn brede borst.
Maar misschien zijn die veranderd , dat zou kunnen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:16

beegee schreef:
Ik ben ook op zoek naar een fijne vliegendeken! Dit is nu het vierde zomerseizoen waarin ik m’n paard heb en nog nooit een goed passende deken gevonden. Ik heb een normaal gebouwd paard met enorme borst die ook best hoekig is (en een normale hals, dus big neck kan hij bijv weer niet om) dus hij krijgt altijd giga schuurplekken na een dag of twee. Iemand aanraders? Ik heb echt al veel merken geprobeerd, er moet iig een loopsplit in zitten maar ook gladde voering die ver genoeg doorloopt zodat het niet zo rauw wordt. Iemand aanraders? Het is zoals het er nu uit ziet zijn laatste seizoen dus ik hoef echt niet iets dat jaren mee gaat, als het maar lekker zit voor komende tijd. En als t wel jaren mee gaat is dat uiteraard ook prima :')

Ik quote mezelf nog even. Gisteren weer de amigo 3 in 1 evolution opgelegd, dus met waterdichte bovenkant. Dat ding zit ‘m echt fantastisch, misschien toch maar aanschaffen in enkel vliegenvariant. Deze is wel warm als het niet regent. Weet iemand of de mesh stof van de amigo vamoose evolution hetzelfde is als die van de 3 in 1 evolution? En de camofly?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:18

De camofly heb ik ook naar zitten kijken, ik ben ook benieuwd naar de stof en de pasvorm.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:07

Ik heb vorig jaar de rambo protector gekocht. Met gewone sluiting zit hij tussen de 175 en 183 in. Zijn normale maat van rambo is 183. Ik ben uiteindelijk voor die maat gegaan maar dat geef veel schuurplekken.

Wat is wijsheid? Ik heb de disc besteld in 183, die valt wellicht ertussen? De normale sluiting nogmaals in 175, maar die zal ik niet voor niets geretourneerd hebben :+
En ik lees over de lemieux gladiator. Is die stof echt vergelijkbaar aan de protector? Andere stof overleeft onze ruinenkudde niet :o

En hoe vallen lemieux dekens qua pasvorm?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:19

Mijn paard heeft rhino en amigo regen en winterdekens in 205 die prima liggen, nooit schuurplekken. Heb een amigo bug buster gekocht vorig jaar, ook in 205 en die bleek veels te groot, foto’s staan een paar pagina’s terug. Heb nu de rambo protector gekocht in een 198 en die zit heel mooi…volgens mij vallen die vliegendekens groot/ anders.
Wel met v sluiting overigens, dat zit bij de mijne het mooist

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:55

Pallatin schreef:
Mijn paard heeft rhino en amigo regen en winterdekens in 205 die prima liggen, nooit schuurplekken. Heb een amigo bug buster gekocht vorig jaar, ook in 205 en die bleek veels te groot, foto’s staan een paar pagina’s terug. Heb nu de rambo protector gekocht in een 198 en die zit heel mooi…volgens mij vallen die vliegendekens groot/ anders.
Wel met v sluiting overigens, dat zit bij de mijne het mooist

Nou dat is mijn ervaring ook wel, dat vliegendekens vaak veel ruimer vallen dan gewone dekens, en vooral aan de voorkant.
Nou pas ik vanmiddag een Rambo protector 6.0 op mijn paard waar 6.0 Rambo dekens aan de ruime kant voor vallen bij zijn schouders, en deze zit gewoon strak op schouders…
Schiet mij maar lek, ik snap er niks meer van…
De duo en de summer in diezelfde maat lagen echt aan ruime kant op zijn schouders, net wat te ruim voor het mooie en dan ligt deze ineens strak aan de voorkant…
Het is wel een gebruikte, maar dan nog, die kan toch niet enorm gekrompen zijn ofzo…

Afbeelding

Afbeelding

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:56

Mijn protector ligt al 2 jaar nieuw in de kast. _O- Die moet ik dan echt eens keertje gaan passen. := Ik heb de protector met v-sluiting in exact dezelfde maat genomen als haar andere Rambo dekentjes met v-sluiting.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:04

Nouvel schreef:
Nou dat is mijn ervaring ook wel, dat vliegendekens vaak veel ruimer vallen dan gewone dekens, en vooral aan de voorkant.
Nou pas ik vanmiddag een Rambo protector 6.0 op mijn paard waar 6.0 Rambo dekens aan de ruime kant voor vallen bij zijn schouders, en deze zit gewoon strak op schouders…
Schiet mij maar lek, ik snap er niks meer van…
De duo en de summer in diezelfde maat lagen echt aan ruime kant op zijn schouders, net wat te ruim voor het mooie en dan ligt deze ineens strak aan de voorkant…
Het is wel een gebruikte, maar dan nog, die kan toch niet enorm gekrompen zijn?

Ze kunnen helaas dus wel krimpen. Dat heb ik ook bij een oud model van de Rambo Protector gehad.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:40

@ nouvel ik kan het niet helemaal zien maar is ie ook niet te lang? Bij mijn paard piept er een mini stukje bil uit maar bij de jouwe valt de naad echt een stuk over de staart aanzet heen?Afbeelding
Ook bij die van mij heb je wel een plooi bij de sluiting, of bedoel je dat niet?

@ Bagheera: dan heb je dus grote kans dat je protector te groot is voor je paard? Ik heb zoals ik al schreef alle andere horseware dekens in 205 maar de protector in 198….