[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:06

Zijn been naar voren strekken. Dan trek jende rimpels recht en kan je zo doorscheren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:34

Inderdaad been naar voor en met tondeuse, maar het blijft een poedersuiker stuk.

benthevigox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:29

Afbeelding
Best wel tevrede voor mijn eerste keer scheren :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:43

Afbeelding

Die van mij gaan de eerste keer (september) altijd helemaal kaal. De tweede keer laat ik de benen behaard. Het hoofd doe ik altijd tot aan de bakstukken, ziet er altijd netjes uit. In de wei zie je het maar met hoofdstel valt het nauwelijks op.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:44

benthevigox schreef:
[ [url=m/Sd9VLA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Best wel tevrede voor mijn eerste keer scheren :)

Dat ziet er keurig uit hoor! :j

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:46

Scheren duurt best wel lang toch? Hoe lang zijn jullie er normaal mee bezig?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:47

Wij hebben er vorige week 3 uur over gedaan.

Paardlief is het scheren volgens mij fijn bevallen. Vandaag heb ik het zadeldaken nog wat bijgewerkt omdat het wat te grof was, zonder problemen :D

Ziet er goed uur Keeyzie!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:48

Dat is fijn:)
Raymond is 1.80 dus dat gaat wel even duren met scheren, pff-_-

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:49

AlwaysH schreef:
Scheren duurt best wel lang toch? Hoe lang zijn jullie er normaal mee bezig?

Je hebt er wel geduld voor nodig. En hoe vaker je het doet hoe sneller het gaat.
Gisteren heb ik een extreem braaf paard van 1.80 gedaan in anderhalf uur. Alles eraf behalve zadeldek en helft van het hoofd.

Over een vervelend paard doe ik toch al snel twee tot twee en half uur omdat ik daar gewoon meer tijd voor neem en hem tussendoor ook even op stal zet.

Daarbij heeft het ook nog te maken met de scherpte van je messen. Deze moeten echt goed scherp zijn anders doe je er al snel twee keer zo lang mogelijk. En dan heb je ook nog de haren van het paard. Over mijn fjorden in jachtmodel doe ik net zo lang als een sportpaard (kortere haren) volledig. De haren van een fjord zijn langer en veel stugger je moet overal dus twee keer overheen wil je geen strepen krijgen. Daarnaast zijn je messen dan ook veel sneller bot. Ik kan twee of drie fjorden doen met een set messen en 6 of 7 sportpaarden, dat is nogal een verschil :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:55

Geloof me, doe van mij is net zo fluffy als de gemiddelde Fjord :')
Eigenaar heeft al vaak paarden geschoren dus ik denk dat het hem wel wat sneller afgaat. Maar of paard het leuk vind, ik heb werkelijk geen idee _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 08:37

Ik doe er ongeveer een uur over. Als paarden bang zijn oid natuurlijk wat langer.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:14

Hoe krijgen jullie de randjes van bijv het zadeldek of de overgang bij de bakkebaarden zo recht? Gisteren de laatste dingen bijgewerkt maar het lukt me echt niet zo strak. Vooral omdat je steeds tegen de haren in moet dus dan een rechte lijn trekken kan niet..

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:55

Eerst gewoon een lijn trekken zodat me de vorm hebt en dan het scheerapparaat van beneden naar boven halen en de haren er doorheen laten vallen. Erg lastig uit te leggen zo.... :(:)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:01

keeyzie schreef:
Eerst gewoon een lijn trekken zodat me de vorm hebt en dan het scheerapparaat van beneden naar boven halen en de haren er doorheen laten vallen. Erg lastig uit te leggen zo.... :(:)

Oh dus niet tegen de haren in maar van de oren naar de mondhoek scheren? (Bij de bakstukken dan)

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:10

Gister begonnen met een enorm gevoelig paard. Leek in het begin tamelijk rustig, eerste half uur/3 kwartier ging het goed dus toch besloten helemaal te scheren ipv streep. Hij was de hele tijd weg gevoelig op zijn spieren en botjes maar prima te doen.. tot het knopje om ging.. piafferen op de plaats, benen intrekken, rillerig en uit eindelijk kon ik hem nergens meer aanraken, ook niet met mn handen.
Tussendoor al rondjes gaan lopen maar dat hielp ook niet. Keuze gemaakt om het vandaag verder te proberen. Gister 2,5u verder. Vandaag zo snel mogelijk werken, we zien wel hoe ver we komen. Eigenaresse wil geen praam of verdoving.. dat maakt het wel lastiger

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:18

evaac schreef:
Gister begonnen met een enorm gevoelig paard. Leek in het begin tamelijk rustig, eerste half uur/3 kwartier ging het goed dus toch besloten helemaal te scheren ipv streep. Hij was de hele tijd weg gevoelig op zijn spieren en botjes maar prima te doen.. tot het knopje om ging.. piafferen op de plaats, benen intrekken, rillerig en uit eindelijk kon ik hem nergens meer aanraken, ook niet met mn handen.
Tussendoor al rondjes gaan lopen maar dat hielp ook niet. Keuze gemaakt om het vandaag verder te proberen. Gister 2,5u verder. Vandaag zo snel mogelijk werken, we zien wel hoe ver we komen. Eigenaresse wil geen praam of verdoving.. dat maakt het wel lastiger

Weet je zeker dat je messen nog wel scherp genoeg zijn? Anders kan het ook vervelend voor het paard voelen en dat hij daarom zo druk gaat doen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:12

Wat jammer dat de eigenaresse niet wil verdoven. Dat scheelt zoveel stress voor het paard.
Moeilijke paarden begin ik altijd de eerste keer met een hele spuit de keer daarna een halve en daarna kan ik vaak zonder verdoving werken. Toch geef ik sommige bij voorbaat een halve om de scherpe randjes er af te halen en het voor het paard zelf ook wat aangenamer te maken.

Let ook goed op de tempratuur van de messen. Meestal moet je ze tussendoor even laten afkoelen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:15

Vandaag mn Draver geschoren. Heb zn zweetplekken geschoren en hij heeft zn hoofdhaar en beenhaar mogen houden haha.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:06

evelien11 schreef:
evaac schreef:

Weet je zeker dat je messen nog wel scherp genoeg zijn? Anders kan het ook vervelend voor het paard voelen en dat hij daarom zo druk gaat doen.

Ben er zeker van dat de messen nog scherp genoeg zijn, hij vliegt er zo doorheen. Heb vandaag mijn nieuwe messen erop gezet en hebben vandaag ongeveer een half uur geprobeerd. Daarna moest ik stoppen, omdat omstanders het niet veilig meer vonden en omdat hij dus weer zo leip deed.

Keeyzie: heb haar nu zo ver dat we hem de volgende keer gaan verdoven. Heb nu alleen zijn ribbenkastkunnen doen..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:28

Ik had veel baat bij Confidence EQ !
:))

Is geen verdovend middel, maar worden ze wel rustig van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:13

Vindt dat altijd zo krom om niet te sederen ...
Scheren kan best stressvol zijn en waarom meer plagen als dat nodig is

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:38

Ik heb een fjord die volgende week weer wordt geschoren maar ben nu zwaar het bedenken om haar benen en haar sokken eraf te scheren. Wat zeggen jullie? Erop of eraf? En waarom?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:40

Eraf omdat het geen nut heeft en ik het super lelijk vind :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:11

Idd eraf is lelijk en nutteloos _O-

Gisteren een paard op m'n werk geschoren :')
Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:10

Sederen kan wel, maar ze krijgen gewoon alles mee, ze zijn verlamd in hun lichaam maar krijgen gewoon alles mee wat we doen.. ik denk dat ze het daarom niet zag zitten.