wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toke

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:21

Die van mij staan sinds zaterdagavond onder de 200gr (ook overdag buiten) en ze staan er echt niet onder te zweten hoor!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:34

die van mij staat soms zelfs onder haar regendekentje al te zweten (0 gram) tjah voor ieder paard anders dus.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:22

Die van mij staat nog steeds onder 0 grams regendeken.. Vind het overdag nog te warm met dat zonnetje.. 's nachts is het dan weer behoorlijk fris.. Scheve mond

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:12

die van mij staat snachts onder een 200 grams en overdags onder een 150 grams.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:15

Die van mij heeft een nul grams regendeken op. Ben nu wel aan het denken om er iets onder te doen, fleecedekentje ofzo.

Even ontopic. Ik ben dit jaar al vier weken geleden begonnen met een nulgrams regendeken.

FloveC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:20

Mijn paardje heeft nu ook dag en nacht een deken op,
(lichtedeken) omdat hij ook dag en nacht buiten staat!
Maar als het echt heetwordt overdag heel ik het deken gewoon af!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:17

Sinds vandaag heb ik het dek ook opgedaan.
Gewoon een regendeken, 0 gram.
's Nachts staat ze gewoon op stal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:19

ik heb sinds 4 dagen nu ook een katoenen zomerdekentje op.
200 grams oid komt er pas op als het echt koud word

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:40

200 grams oid vind ik echt teveel. Morgen word het weer 18 graden. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:19

Mijn paard begon begin september uit te haren. En heeft nu ook een regendeken op, alleen als het warmer word de vliegendeken en voor de rest gewoon een regendeken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:22

Mijntes staat nu `s nachts onder een fleece geveorde regendeken, overdag nog niet

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:39

Mijn pony staat sinds 4 dagen 's nachts onder een 100 grams deken. Die doe ik op rond 18/19 uur, en gaat rond 10/11 uur 's ochtends weer af.
Overdag is het te warm, dan staat hij nog in zn blootje. Haha!
Mocht het gaan regenen en de temp. wat graadjes dalen, dan houd ik deze ook nog op. Heb nog een bucas voor als het echt koud wordt. Ik vind dit topic wel handig, het is mijn 2de jaar dat ik met dekens in de weer ben en ik doe ik vooral op gevoel....(en teletekst in de gaten houden!)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:51

Handig topic dit. Ik zit met dezelfde vraag.
Mijn pony heeft nog nooit eerder een deken op gehad (is 3,5). hij begint nu al aardig fluffy te worden. Overdag vind ik het nog niet nodig. Maar 's nachts doe ik hem vanaf vanacht een canvasdeken op. Overdag op de wei is nog geen optie, vanwege een sloopgrage weidegenoot. Dat vind ik dan te gevaarlijk, mocht er iets mis gaan met de deken.
Maar 's nachts wordt het al behoorlijk fris op stal (buitenstal).
Ik doe dit overigens ook om zijn wintervacht enigszins in te perken. Hij schijnt echt teddy te worden. Het duurt dan zo vreselijk lang voor hij droog is. Mocht een deken niet voldoende zijn dan scheer ik hem in een streepmodel.
Voor van de winter heb ik nog een 200 grams liggen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:37

's nachts is het zeker al fris ze hebben het al over vorst aan de grond. Overdag gaat het vaak nog wel qua temperatuur maar de nachten zijn toch al behoorlijk fris.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:40

mijne stond vorige week onder 200grams regendeken ( had nog geen 0grams) en daar stond ze niet te zweten onder. Heb zondag op HE 0grams regendeken gehaalt,waar ze nu 24uur mee op staat Lachen

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:01

Onze paarden krijgen hellemaal nog geen wintervacht en ze staan nog steeds onder de vliegendeken Tong uitsteken

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:07

Bij ons gaan de paarden nu snachts binnen, omdat het snachts toch echt te koud word om zonder deken te blijven buitenstaan. Overdag is het hier nog gemakkelijk 17 graden dus staat ze overdag nog zonder. Rond 1 oktober gaat er een ongevoerd zomerdeken/regendeken op. Als de temperatuur beneden de 10 graden zakt krijgt ze een dikker winterdek op. Ze is 17 jaar en dit zal het eerste jaar zijn dat ze met deken op staat. Dit omdat ze dit jaar dagelijks gereden wordt en we nog af en toe wedstrijd rijden. Dus om te voorkomen dat ze een mega wintervacht gaat krijgen een deken op. Verder heeft ze op dit moment nog geen wintervacht, maar die zal niet lang meer op zich laten wachten. Ook om haar spieren warm te houden wil ik graag een deken op.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:19

(helemaal geschoren)
overdag zonder deken, 's nachts 150 gram.
Als het beneden de 10 graden wordt laat ik de deken dag en nacht om. Maar meer dan 150 gram krijgen ze sowieso niet om, de hele winter niet.
ik heb wel eens gevoeld met min 6, en toen voelde ie nog warm onder de 150 gram.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 07:38

Die van mij staat nu onder een zomerdekentje dag en nacht.
Als het gemiddels 5-10 graden word krijgt hij een 200 grams op.
Als het beneden de 5 graden word een 300 grams en onder 0 een 400 grams.
Vanaf het moment dat ik hem scheer krijgt hij onder de deken die die op dat moment op heeft nog een 200 grams onderdeken.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:19

Ik vind het altijd zo moeilijk om te weten wanneer ik nu met dekens moet beginnen. Normaal gaan ze s'avonds binnen maar mevrouw wou gisteren niet naar binnen. Met mij gaat ze meestal wel mee maar nu moest een stalgenootje haar binnen zetten omdat ik er niet was en die kon ze niet vangen. Nu heeft ze maar een nachtje buiten gestaan. Maar vanavond komt ze weer binnen. Dan ben ik er zelf. Heeft er iemand trouwens een idee welke de beste dekens zijn? Welk merk? Paardlief gaat eerst onder een zomerdek dan als het onder de 10 graden gaat krijgt hij een 200 grams op moet ik haar dan als het nog kouder wordt een nog dikkere deken op leggen of mag er gewoon een zweetdeken of een onderdeken onder?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:36

Pescootje: Ik ben een Weatherbeeta fan Haha! Ja

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:40

Je bent niet de enigste die dit tegen me gezegd heeft Haha!
Iemand op stal zei het zelfde tegen mij.
Verder ben ik nu druk aan het rondkijken voor een deken zodat als in orde is en moest het weer sneller omslaan dan verwacht ze er gelijk onder kan. Voorlopig staat ze nog zonder. Op 1 oktober gaat een een zomer/regendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:42

Mijne staat nu 's nachts op stal onder 0 gram zomerdeken en verder overdag op stal in z'n blote billen. In de wei staat 'ie, afhankelijk van het weer, onder een vliegendeken of een 0 gram regendeken.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:54

Hier staan ze snachts onder een zomerdeken, overdag onder een regendeken of met veel zon nog onder de vliegendeken. Als het snachts kouder wordt komen er de 150gr dekens op. Daarna maak de overstap naar de 300 grams, mocht het echt koud worden of worden ze geschoren krijgen ze daar nog onder een onderdeken van 200gr.

Hier maken de sportpaarden wel echt al winterharen aan, terwijl ik het licht aanlaat tot 11 uur savonds en toch al in weer ben met dekens Knipoog.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:02

Nibbit schreef:
Pescootje: Ik ben een Weatherbeeta fan Haha! Ja

Ik ook Haha! Hele fijne dekens goede pasvorm, kwalitatief goed en het grootste voordeel vind ik die brede staartflappen nog!