Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Re: [centraal] Scheertopic,voor alle vragen en weetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:14

Hoi ik heb vandaag mijn shets toch maar geschoren. Ik heb zijn borst geschoren, waar de singel zit, op zijn schouder, een striping over zijn kont en tussen zijn benen. Een soort laag streepmodel is. En ze zien er flitsend uit zo met die streep bij de kont. Ik heb het gewoon met een mensentondeuse gedaan en dat ging perfect.
Het was de eerste x voor ons maar ze hebben geen kick gegeven. Het ziet er maybe niet zo prof uit, maar ze kunnen nu iig hun warmte kwijt.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:19

Steffie89 schreef:
Ik ben toch aan het twijfelen om het hoofd ook gewoon niet mee te scheren.. Wat doen jullie altijd en waarom?

Ik doe het hoofd meestal wel gewoon. Maar alleen als het paard het toelaat. Sommigen hebben dr een hekel aan. dan scheer ik de helft van het hoofd. (zeg maar tot waar het hoofdstel komt)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:35

alano schreef:
het is wel zo dat ze wat heter kunnen zijn en snel lopen om zichzelf zo snel mogenlijk warm te maken....(dat heb ik gehoord) maar het is niet zo dat ze dan ineens een spurt trekken of gaan bokken of wat dan ook. ik heb een paard wat nu 4 maanden onder het zadel is en ik ga hem gewoon scheren.....anders krijg ik hem niet meer droog.

owkej .

ik had er ook nog nooit van gehoord maar ik vind dat lange haar zo'n gekloot ook met dekens en de haren erin .. dus ik wou hem graag uit zijn vacht helpen.. ik snap niet waaarom ze er op tegen is.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:58

Ben je nu weer van mening veranderd dan?
Perla word deze maand geschoren =)

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:59

ik zou hem gewoon scheren....dat ze wat sneller lopen duurt ook maar een paar weekjes. die van mij heeft nog niet zo'n goede conditie dus als ik hem wat meer op contitie wil krijgen zal hij toch wat meer moeten doen en dan is zo'n dikke vacht niks......okal stap ik een half uur dan is hij nog niet droog.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:12

Mijnes moet er als het goed is deze week aan geloven .. Hij heeft namelijk nu al last van zijn vacht, er zit een vacht op van min. 2 cm.. Iig meer dan gemiddeld en hij is soms al bezweet na alleen het instappen en het oppakken.. Dat is toch niet normaal ..

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:42

mijn vriend heeft dus een scheerapparaat waar hij zn koeien mee scheert, hij heeft nog hele net geslepen messen liggen (had hij gekregen) die zijn ietsjes fijner (scheelt heel weinig) vergeleken met de andere, maakt dat wat uit? ze zijn dus mega scherp moet je dan nog oppassen ofzo?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:25

Kyralovertje schreef:
Mag ik vragen of er mensen zijn die ook het hoofd van hun paard/pony scheren? En zoja, hoe? op welke manier?
Ik neem aan dat het dan met hetzelfde grote apparaat gebeurd?

Vorig jaar heb ik ook zijn hele hoofd gedaan, moest omdat ik met de scheermachine uitschoot. Ik doe het nooit meer. Het was lelijk omdat hij zijn hoofd niet stil wilde houden. Overal happen. Een praam ben ik geen voorstander van tenzij het om medische redenen zou moeten. Nu scheer ik alleen tot het bakstuk. (Volgens mij heet het bakstuk waar je bit aan vast zit)

Ik zit alleen nog te bedenken of ik dan onder zijn kin kan doen, misschien is dat dan een lelijk gezicht. Zijn oren weet ik ook niet goed. Niet in de oren maar eromheen. Daar zit ook veel haar en dat wordt met rijden altijd zeer nat.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:29

XlucienneX schreef:
alano schreef:
het is wel zo dat ze wat heter kunnen zijn en snel lopen om zichzelf zo snel mogenlijk warm te maken....(dat heb ik gehoord) maar het is niet zo dat ze dan ineens een spurt trekken of gaan bokken of wat dan ook. ik heb een paard wat nu 4 maanden onder het zadel is en ik ga hem gewoon scheren.....anders krijg ik hem niet meer droog.

owkej .

ik had er ook nog nooit van gehoord maar ik vind dat lange haar zo'n gekloot ook met dekens en de haren erin .. dus ik wou hem graag uit zijn vacht helpen.. ik snap niet waaarom ze er op tegen is.

Lucienne, je instructrice kan voor een deel gelijk hebben.
Maar een paard hoeft daarvoor niet geschoren te worden hoor, als je met dekens werkt kan het ook, zelfs als je geen deken ophebt.
Omdat het kouder is in de winter zijn de paarden vaak frisser, joliger, bewegen ze zich meer om zich warm te houden.
De reacties kunnen heel verschillend zijn, van geen verschil tot alleen rennen tot en met het bokken aan toe.
Maar dat ligt dus geheel aan het paard en je kan van te voren niet zeggen hoe het paard zich kan gaan gedragen.
Het ligt niet aan het scheren (niet direct iig, indirect kan wel) maar aan de kou.
Instappen/draven met een deken kan al veel helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:45

mocht er iemand in de omgeving van purmerend z`n paard geschoren willen hebben, ik heb een (heiniger) paarden scheerapparaat en heb er ervaring mee. tegen vergoeding kom ik langs. liefst mailen naar phanika1@hotmail.com of stuur een PM.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:52

De mijne gaat morgen kaal

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:32

ik heb mijn 3 jarige vandaag geschoren... het was voor mij en voor hem de eerste keer maar we vertrouwen elkaar al zo dat ik het wel aandurfde... eerst vond hijhet een beetje eng maar daarna was het net een belg... zo lomp en sloom stond hij erbij.... het maakte hem niks meer uit..... hihi... ikke blij...
ik kreeg na een tijdje een lamme arm dus moet ik morgen nog een klein stukje scheren...

ik heb gewoon met een mensen tondeuse van babyliss en HEMA geschoren... beide waren 14 euro... lekker goedkoop dus..

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:58

Hoe lang ben je dan wel niet bezig geweest Casca?

Mijn Fjorden zijn alweer bijna een weekje kaal en ik vind het heerlijk Zondag hadden we een herfstrit gedaan en zij waren ze enige die je niet uit kon wringen van het zweet. Ze stonden er nog heerlijk fris bij na 5,5 uur boscrossen!

Afbeelding

Op deze foto staan ze in het midden, let vooral op de megavachten van de rest

Afbeelding

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:25

mijn shet heeft alweer haar van 5 a 6 cm,
vorig jaar toen ik haar geschoren had, werd ze wel ineens druk en jolig ervan, gewoon omdat ze veel beter in haar vel zat.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:31

ik ga morgen scheren, nog even de temperatuursverwachting afwachten om te weten welke deken ik haar ga opleggen...

Wat voor deken hebben jullie met dit warme weer opliggen bij volledig geschoren paarden?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:13

Rhea moet er morgen aan geloven.
Wat het hoofd betrefd, mijn zus heeft vanmiddag een goede manier gevonden om het hoofs subtiel voor een gedeelte mee te scheren, zonder dat het ontzettend opvalt.
Morgen dus maar het proberen waard

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:13

Ik heb mijn pony vandaag geschoren en ze was er echt aan toe. Ze echt super mooi geworden heb alles eraf gehaald haar hoofd is ook wel kaal zal morgen wel even een foto maken.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 01:21

Onze kerel gaat vandaag of morgen ook weer geschoren worden.
Ik vind het ideaal, omdat het gewoon zo'n teddybeer is en hij zweet ontzettend snel met die dikke vacht.
Hier wat foto's van verleden jaar:

Teddybeer...
Afbeelding

Tijdens het scheren...
Afbeelding

En na...
Afbeelding

Ook onze kleine meid hebben we van de zomer voor het eerst geschoren. We hadden haar ingeschreven voor een internationale keuring en jawel, toen die show in zicht kwam was mevrouw net flink haar veulenvacht aan het verliezen. Wikken en wegen, wat zullen we doen - en uiteindelijk toch maar besloten om haar te laten scheren.
En ze gedroeg zich voorbeeldig, alsof ze het haar hele leven al deed! De vrouw die haar kwam scheren was helemaal verliefd op haar en haar karakter. En het resultaat bleef niet uit: ze werd kampioen bij de merrieveulens!

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:25

leuk,die kleurverscillen!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:57

Ik denk dat ik er vandaag een 200 grams winterdeken op gooi.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:05

Mijn paard ga ik morgen scheren en dan doe er ook een 200 grams regendeken op.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:13

Het is inderdaad even uitzoeken wat voor dikte qua deken je erop moet gooien. Ik had Hassan verleden week (toen het zo koud was 's nachts) al met een dikke deken opstaan, maar toen was hij nog niet eens geschoren. Na 1 nacht heb ik maar besloten deze eraf te halen; dan kan hij vacht kweken en anders heb ik straks niks meer om erop te gooien als hij daadwerkelijk geschoren is want dan vindt hij alles te koud

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:22

kan mijn paard ook het grootste gedeelte van de winter buiten blijven staan en dan toch geschoren worden? Ze heeft wel een schuilstal tot haar beschikking en krijgt natuurlijk genoeg dekens op met hals en buikflap etc. zou dat mogelijk zijn?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:26

kunnen de benen ook geschoren worden met normaal apparaat, heb geen opscheerapparaat... en als je de benen scheert krijgen ze dan niet sneller mok?(ze staat in de blub buiten in de winter enzo)ik houdt de benen wel goed schoon.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:31

mencis schreef:
kan mijn paard ook het grootste gedeelte van de winter buiten blijven staan en dan toch geschoren worden? Ze heeft wel een schuilstal tot haar beschikking en krijgt natuurlijk genoeg dekens op met hals en buikflap etc. zou dat mogelijk zijn?

Dat kan wel, maar dan zou ik de benen niet scheren. Alleen de plekken waar ze zweet. En inderdaad zorgen voor voldoende (waterdichte!) dekens.