Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:14

Maar men vergeet dat anders sommige er al weer bijna of helemaal een snede op hebben staan.
Dat moet dit wel compenseren dan.

Kijk wij hooien altijd rond deze tijd dus voor ons maakt het niks.
Maar niet iedereen wil dit soort gras.

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:38

We hebben in de laatste 5 jaar al 2x eerder om deze tijd gehooid. Plus deel van ons ligt er nu ook voor 2de x af. Die is eerste week mei gewikkeld. Met regen er af en met eerste regen pak in. Waren echt op het nippertje toen. Ik hoop nu weer dat is beste scenario qat ze in vooruitzicht geven in elk geval

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:46

Mooie opbrengsten overal. Hier is het er nog niet af helaas. Onze Shetlander verdwijnt inmiddels zowat als ze in de wei staat :+ inmiddels is het land wel aardig opgedroogd maar nu wordt er weer regen voorspeld voor zondag/maandag. Afwachten maar weer.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:16

Wij hadden begin juni gelukkig gemaaid anders hadden we er ook nu deze week pas op gekunt, er zitten lage stukken in. Bemesten lukte niet meer. Er zijn wel 24 grote balen afgekomen op kleine 2 hectare. Onze winter voorraad is weer genoeg *\o/* maar we doen nog een 2e snee met hopelijk pakjes als het gras klaar is om te maaien

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:08

hier gister ongeveer 75 grote vierkante balen voordroog gehaald van een stuk van ca 4ha. Het is heel grof stengelig. Ben benieuwd of de koeien en paarden het smakelijk vinden. Er zit weinig geur aan (de paar balen die ze waren vergeten te wikkelen, daar komt de loonwerker straks voor terug)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:18

DuoPenotti schreef:
Maar men vergeet dat anders sommige er al weer bijna of helemaal een snede op hebben staan.
Dat moet dit wel compenseren dan.

Kijk wij hooien altijd rond deze tijd dus voor ons maakt het niks.
Maar niet iedereen wil dit soort gras.

Precies dit.
Ik zie dan ook het meest of eigenlijk alles heel kort gedroogd en in of onder plastic gestopt hier.
Niet voor paarden bedoeld.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:29

Hier in de omgeving veel gezien wat juist heel droog was. Niet alles in kleine baaltjes, maar wel veel gortdroog in het plastic. Sommige percelen met heel veel gras, andere veel minder, die waren al een keer eerder gemaaid, maar echt alles wat maar een beetje gras had is plat gegaan hier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:47

Ja hier alles gemaaid in de omgeving.
Loonwerker heeft echt hard gewerkt. Mede omdat er ook nog de laatste mais in ging op de natste akkers.
En dan alle gras tegelijk, ander is dat meer verspreid.
Maar zag geen velden die kort gedroogd zijn eigenlijk
Wel veel plastic, maar niet meer dan anders. Is gewoon voortaan veel gebruikelijker

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:50

Wat natter voordroog kan ook wel voor paarden, als er wel eens iets met regen zo gepland moet worden. Maar deze ronde hoef dat als het goed is niet. Tijd genoeg om t er mooi droog in te krijgen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:50

Hier gisteren al de eerste levering binnen direct van het land maar wel aan huis geleverd. Midibalen voor 25 euro. Mooi droog spul.
Ik had ook de indruk dat ze een goede oogst hadden.
De prijzen waren hier de afgelopen jaren al richting de 30-35 euro gestegen, ik moet er wel bij zeggen dat het dan niet direct van het land was.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:51

plastic is ook makkelijker voor de opslag, en veilig ivm broei.

loonwerkers kunnen nu weer heel even ademhalen, en dan weer de mest in.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 09:59

En het is ook zo dat er veel mensen zijn die droog willen hebben, maar er zijn evenveel mensen die wat natter voordroog geen probleem vinden. En dan heb ik het niet over kuil, maar gewoon over smakelijk, fris ruikend voordroog, wat alleen iets natter is. Ik heb daar veel liever dan dat droge spul. Zitten misschien veel suikers in, maar kennelijk doet mijn paard het daar fantastisch op. En droog spul laat hij liggen, ik heb liever dat hij gewoon eet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:14

Hier hetzelfde. Net zo lief wat natter voordroog.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:35

We hadden vorig jaar droge voordroog ivm minimale CPL. Het was uiteindelijk dure bodembedekking. Ze aten het echt echt niet terwijl voorheen ze op kuil stonden te wachten. De laatste pakken goedkoop verkocht en nu weer nattere voordroog voor komende winter. Ze hebben het ook echt wel nodig. Nu ontzettend veel luzerne en bietenpulp extra gevoerd afgelopen winter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:23

Kuil zit in een kuil zoals mais...
Dat is geen paarden voer.

Suikers ligt niet aan natter of droger.

Dat gaat er niet uit met een of 2 dagen langer op het land liggen.

Dat ligt aan andere dingen.
Tijdstip van maaien. Of er voldoende bemest is. Te weinig water. Dat soort dingen.

Natter kan idd fijn zijn als je snel genoeg kunt voeren.
Paarden hebben dat idd graag.
Ook gras dat minder lang is door geschoten hebben ze idd liever.
Maar mijn dikbillies gaan maar lekker flink kauwen. Hebben ze wat te doen.
En het gaat tot de laatste spriet op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:32

DuoPenotti schreef:

Dat is puur taal, en streekafhankelijk.

Sommigen zeggen kuil tegen alles wat in plastic zit, nat of droog. Dan is het koeienkuil of droge kuil/paardenkuil om het onderscheid te maken.

Sommigen noemen het kuil als het een ds tot 55% heeft, pas als het droger is wordt het voordroog genoemd.

En sommigen noemen alles wat in plastic zit voordroog, ook als het nat is, en kuil alleen als het écht op een kuilplaat ligt, gehakseld is en met een kuilsnijder gevoerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-06-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:32

Een van de mensen waar ik wel eens hooi haal was net te vroeg en heeft t eraf gehaald voor deze droge periode, maar daardoor wel alles in plastic. Dat is wel jammer want veel halen daar altijd hun droge hooi. Achteraf de koe in de kont kijken en had ie misschien beter kunnen wachten. Anderzijds us zijn tweede snee misschien beter dan de tweede snee van waar het er nu pas af ging. Dat is altijd afwachten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:40

Zijn er meer mensen met loopgraven in de wei door de machines? Hoe pakken jullie dat aan? Het is bij ons net in de natste hoek van de wei. Alsof er nieuwe sloten zijn aangelegd. := Ik krijg dat zelf nooit vlak.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:45

Hier net de prijzen voor het wikkelen en persen vam de midi's bekeken maar die zijn weer fors hoger als vorig jaar. Zit er wel super strak in.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:45

wij gaan met de rol de geulen dichtrollen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:10

Hier was het gister net voor middernacht binnen :D

335 “kleine” (25+ baaltjes) van +- 1,2 ha. Weer blij dat het binnen is. Heb paar bandensporen, niet diep. Dus valt me alles mee hoe goed ons land gedroogd was.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:05

_Lorette_ schreef:
Zijn er meer mensen met loopgraven in de wei door de machines? Hoe pakken jullie dat aan? Het is bij ons net in de natste hoek van de wei. Alsof er nieuwe sloten zijn aangelegd. := Ik krijg dat zelf nooit vlak.

Hier in mijn omgeving (Woudenberg) is idd veel stuk gereden. Maar het schijnt dat onze omgeving het natst was van heel NL dus niet zo heel gek.
Utrechtse heuvelrug...gelderland en Flevoland

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:38

_Lorette_ schreef:

Ik ben om de ergste nattigheid heen gereden maar heb het niet helemaal kunnen voorkomen.
Zal wel uitvlakken met de rotor-eg worden, beetje zaad erover en dan komt het wel weer goed }:0
Ik heb nog meer sporen op te lappen op stukken waar ik de hele winter doorheen moet om hooi te pakken, dat is echt een slagveld geworden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:42

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is puur taal, en streekafhankelijk.

Sommigen zeggen kuil tegen alles wat in plastic zit, nat of droog. Dan is het koeienkuil of droge kuil/paardenkuil om het onderscheid te maken.

Sommigen noemen het kuil als het een ds tot 55% heeft, pas als het droger is wordt het voordroog genoemd.

En sommigen noemen alles wat in plastic zit voordroog, ook als het nat is, en kuil alleen als het écht op een kuilplaat ligt, gehakseld is en met een kuilsnijder gevoerd wordt.

Bijzondere spreektaal dan :D
iets wat niet gekuild word kuil noemen :P

Laten we chips en aardappelkroketjes en hutspot voortaan allemaal friet noemen, want er zit aardappel in :')

Dat laatste lijkt me taal technisch het juiste :)

ergernis , waarom moeten mensen toch altijd dat gewicht weten van zo'n ronde baal.
Die weet ik niet
En ja deze is lichter met hetzelfde volume dan die natte drek waar je het water betaald....
Net wat je wilt natuurlijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:48

Ach. Er zijn bepaalde dingen waarbij je weet dat er spreektaal is. Zoals voordroog, hooi, kuil. Ik zeg ook ik ga hooi voeren. Maar ik voer voordroog :+

Hier gebruiken we vaak de diameter als aanduiding hoe groot de baal is. Dat werkt een stuk beter dan gewicht.