Ze zijn er weer: Dazen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:48

Vandaag ondanks flink regen en nadien zon met weinig wind betrekkelijk weinig dazen... zouden ze dan toch hun biezen aan het pakken zijn?
Wel een fikse wesp gezien en het stikt van de steekvliegen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 22:53

TanteFlavie schreef:
tienus63 schreef:
Zowel de farnam Endure als de farnam Tri TEC zijn te bestellen via depaardenverzorger.nl

Tot je de bestelling plaatst.... dan komt er een rode opmerking ....

* Endure Sweat-Resistant Spray Farnam is niet beschikbaar in de gewenste hoeveelheid. 1 Product(en) worden bijbesteld.

Dat bijbestellen dat duurt eeuwen.... IK kreeg van een andere webshop al bericht dat ze er niet meer aan konden geraken.

Maar toch bedankt voor de tip!

En via die engelse site, horsehealth, daar heb ik de grijze fles besteld. Razendsnelle levering.
Link staat wel in eerder bericht van mij.

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:44

tienus63 schreef:
TanteFlavie schreef:
Ik gebruikte Endure, werkt prima in de weide... paarden stonden véél rustiger, opvallend veel rustiger.
Blijk ik dat product niet meer te vinden.

Op buitenritten worden ze volledig ingepakt, en probeer ik ook de buik in te pakken

Ik heb de Tri tec besteld in Engeland, is van dezelfde fabrikant als Endure.
http://www.horsehealth.co.uk/essentials ... ys/tri-tec

Ik ben er ook nog niet achter wat het verschil is tussen de Endure van Farnam en de Tri Tec van Farnam.

Gisteren voor het eerst gebruikt, met rijdeken. Toen nog behoorlijk veel overlast.
Vandaag zonder vliegendeken op de wei gezet en vanmiddag zonder rijdeken bosrit gemaakt, wat een genot.
Paard wat altijd bedolven cq aangevallen wordt door de dazen, een paar dazen op haar nek. Maar ze staken niet meer.
Ikzelf als ruiter ook niet meer tientallen dazen op mijn rijbroek.
Het andere paard had een enkele daas.

Topspul!! *\%/* *\%/*

Ik heb het besteld bij horsehealth, supersnelle levering!! Woensdagmiddag besteld, vrijdag voor 9 uur stond koerier al voor de deur +:)+

Dank voor de Tri tec tip! Via een mede pension gast die een dierenspeciaalzaak heeft heb ik 3 week geleden een fles Endure via Frankrijk gekocht.... ik kan nu niet echt zeggen of het echt helpt, paard wordt er wel erg glad van :D Als deze fles leeg is, ga ik de Tri tec bestellen, misschien dat die beter werkt. :o

Othilly

Re: Ze zijn er weer: Dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:52

De dazen zijn ingeruild voor steekvliegen!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:55

Vliegen hebben er dit jaar toch sowieso ontzettend veel gezeten. Die hebben we anders praktisch geen.
Hier nog wel wat dazen, maar het is echt heel goed te oden en dat terwijl het wel warm is nu.
De paarden zijn het schuilhok nog niet in geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 19:58

De dazen zijn verminderd maar wat er zit is hardnekkiger. Normaal heb ik nooit last, nu laten ze mij ook amper gerust. Prikken zelfs door shirt of rijbroek heen (en dat jeukt gvd flink).

Vliegen nog steeds massaal aanwezig, en nu ook met regelmaat een horzel of flinke wesp.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:13

Tri TEC helpt maar even tegen dazen. Ik spray al mijn paarden er mee in maar na een tijdje worden ze toch weer belaagd door die etters! Ligt er echt aan hoe warm het is.
Muggen en vliegen blijven wel lang weg door dit spul

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:27

De dazen zijn hier definitief vertrokken sinds een dag of 4.. *\%/*
Nog een enkele vlieg.. heerlijk!!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:37

De dazen lijken hier ook eindelijk hun biezen te pakken. Sinds gisteren staan de paarden weer zonder vliegendekens. Ik heb vanochtend 2 dazen doodgeslaan maar dat is peanuts vergeleken bij eerder van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:05

Ik vind sedert gisteren met regelmaat verzopen dazen in de zwarte watertonnen. Suicide squat?

babe2210

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:08

mijn paarden hebben er ook heel erg last van mijn zwarte paard meer dan mijn witte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:48

Ik vind het voor jullie allemaal fijn dat de dazen hun biezen pakken... maar jullie hadden ze écht niet mijn kant op moeten sturen!

Het STIKT hier op een aantal plekken weer enorm van die rotbeesten, niet normaal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:37

Het viel bij ons met de dazen erg mee vandaag, maar we werden op de hei echt achtervolgt door vliegen. Van die vliegen die graag op je gezicht gaan zitten, op je neus, in je oor, op je lip, in je oog. Bah.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:41

Varekaj schreef:
Ik vind het voor jullie allemaal fijn dat de dazen hun biezen pakken... maar jullie hadden ze écht niet mijn kant op moeten sturen!

Het STIKT hier op een aantal plekken weer enorm van die rotbeesten, niet normaal.

Tja met routeplanner komen ze er wel :D
Geen daas meer te bekennen.. in 1x foetsjie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:51

Stuur ze lekker zuidwaarts bij je Belgenburen was je idee zeker :+

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:01

Ik denk het, want hier zijn ze nog steeds MASSAAL aanwezig! :+

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:14

Hier zijn ze nu ineens weg...het is bijna verdacht. Aankomende week wordt het warm ik ben benieuwd of ze terug komen. Ik hoop het niet want mijn merrie heeft net haar vliegendeken gemold dit weekend :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:21

Van de week s avonds had ik ze al niet meer gezien, vandaag was ik midden op de dag en ik heb er ook nu geen een gezien.
Dit was voor ons een relatief rustig dazenjaar.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:26

Hier zijn ze ook op de plekken des onheils zo goed als verdwenen. *\o/*
Een tijd echt gigantisch veel geweest met dazen, maar ben blij toe dat ze ook redelijk vlug weer lijken op te bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 21:32

En hier zijn ze dus weer in redelijk grote getale aanwezig. Mag ik jullie vriendelijk doch dringend verzoeken om die snertbeesten niet naar hier te sturen :+

Wat mij al een aantal keer is opgevallen op wedstrijd, zijn relatief kleine vliegen, iets kleiner dan een gewone, met dezelfde kleur als een daas (grijs) waar mijn paard enorm gefrustreerd op reageert. Ik moet ze ook effectief van hem af meppen.
Zouden dat gewoon mini-dazen zijn, of nog jongeren beestjes of iets anders?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:06

Vandaag geen enkele tegen gekomen in het bos!!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:13

Flink deel van de dag op stal rondgelopen, zelf op de wei en paarden ook een deel van de middag op de wei (de rest van de tijd hadden ze paddockarrest om hooi te 'dweilen'); geen daas gezien. Wel gewone vliegen, maar vooruit.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:19

Varekaj schreef:
Wat mij al een aantal keer is opgevallen op wedstrijd, zijn relatief kleine vliegen, iets kleiner dan een gewone, met dezelfde kleur als een daas (grijs) waar mijn paard enorm gefrustreerd op reageert. Ik moet ze ook effectief van hem af meppen.
Zouden dat gewoon mini-dazen zijn, of nog jongeren beestjes of iets anders?

Ik vermoed dat het nog jonge dazen zijn. Die zijn best wel fanatiek en kleiner dan een gewone huisvlieg.
De cyclus is dat volwassen dazen eitjes leggen en die komen met een week of 2 weer uit. Zo heb je in het dazenseizoen dus meerdere generaties.

Ik hou altijd 25 augustus aan dan is hier met vrij grote zekerheid weer dazenveilig in het bos te rijden alhoewel ik er hier de laatste dagen geen meer gezien heb. Maar ... de komende dagen wordt het weer warmer dus misschien dat er nog een paar laatbloeiers uitkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:28

En hier zitten ze altijd nog tot en met de 1e week van september. Dan kan er nog wel een verdwaalde zitten, maar geen groepjes meer achter je aan.
Ik ben dus erg benieuwd deze week, nu het weer weer mooier word.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:32

Hier zitten ze nog steeds.
Wel minder dan laatste weken, maar je vindt ze nog wel.