[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:32

Galopje, ik zou niet de zelfde dag nog gaan rijden. sowieso liever niet dan wel sederen. Maar dat zal je zelf wel het beste weten.
Zelf heb ik de mijne de 1e 2 keren ook gesedeerd maar de 1e keer vloog de scheerster tegen de muur op omhoog :+
en de 2e keer was die wel braaf maar begon die onwijs te zweten en te trillen van de sedatie.. net op het moment dat we onder zijn oksel moesten scheren, wat dus niet ging want als we zn poot optilde viel die bijna neer..

Sindsdien heb ik noooooit meer gesedeerd en in dat jaar ook een tondeuse gekocht dat hij kon wennen aan het idee. Nu de laatste twee keren dus niet gesedeerd en dat gaat veel beter en is hartstikke braaf. :)

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:01

bedankt voor jullie reacties,
ik heb de DA gebeld voor de pasta, hij heeft ons gezegt hoeveel we moeten geven.
maar hoe doen jullie het dan als jullie hem niet sederen?

Piekosjj

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:08

Laten wennen. Ga een stuk van je paard af staan, zet je apparaat aan, en als je paard braaf blijft staan direct uitzetten en belonen alsof hij het beste paard van de wereld is. Als 'ie wegloopt; meelopen. Niet dichterbij komen, niet verderweg gaan staan, precies op dezelfde afstand van je paard blijven; de druk gelijk houden. Als 'ie blijft staan; direct uitzetten of een aantal stappen teruglopen; de druk afnemen. Dit steeds blijven herhalen, en letterlijk stapje voor stapje steeds dichter bij hem komen. Hier gaat heel veel geduld en wat tijd inzitten, maar het is zeker de moeite waard, mijn pony hoefde nogeneens vastgehouden te worden dit jaar.
Veel succes!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:12

Heb mijn merrie vandaag geschoren, zonder verdoving, en wat was ze ontzettend lief <3

Afbeelding

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:55

Queelens schreef:
Hier ook even een vraagje.
De mijne is een kleine maand geleden geschoren maar schiet alweer aardig snel in de haren (komt door zn leeftijd denk ik..)
Nu heb ik tot nu toe altijd iemand laten komen maar alle vorige jaren maar 1x geschoren omdat in de winter vaak blessure etc hadden waardoor stil kwam te liggen en niet meer had geschoren later.

Nu gaat het deze winter hoop ik allemaal wel goed en blijf ik dus fanatiek door rijden incl. wedstrijden 2x per maand ongeveer en is het een ongelooflijke zweetklier dus moet ik wel scheren.
Maar aangezien ik hem dus regelmatig moet scheren blijkt maar weer wil ik het eigenlijk zelf gaan doen ipv elke keer iemand laten komen.

Nu zit ik er dus aan te denken om eerst een scheerapparaat te huren om te kijken of het wel iets voor mij is (want voor hetzelfde geld bak ik er helemaal niks van en zit ik met dat apparaat te kijken..)
Is er hier toevallig iemand in regio Den Bosch die iets/iemand weet wat voor een redelijk prijsje een apparaat verhuurt?

Marieke misschien bij het ruiterhuis?
En als je een scheerapparaat gaat aanschaffen raad ik je de heiniger progress aan, heerlijk rustig apparaat scheer daar Ravelli ook mee en dat is soms niet hele makkelijke :=

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:18

Drunens doet dat niet meer had ik laatst in de wandelgangen opgevangen.
Ik had inderdaad al naar die gekeken want las al positieve verhalen hier maar ik vind m redelijk aan de prijs en Peri kan wel wat geluid hebben gelukkig dus ik kijk nog even verder of er iets goedkopers is wat t ook goed doet.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:05

Even een vraagje hier!

Mijn haflinger is 7 oktober geschoren. Iets langer als een maandje geleden dus. Nu zit ik dus in dubio of ik hem nu nog eens ga scheren. Hij staat de hele dag buiten en snachts in een open stal. Vandaar dat hij nu al zoon dikke vacht weer heeft.. Hij staat onder een 200 grams. Maar hij is nu al weer helemaal zeiknat na het rijden. Zelfs na een buitenrit is hij nat.. Nu is het wel zo dat ze een zware winter opgeven en wij alleen een buitenbak hebben.. Ik schrok ook best wel van z'n dikke vacht nu weer en merk dat hij weer minder actief is met rijden.. Dus what to do? Nu zsm scheren of de winter af wachten?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:01

je kunt prima nog een keer scheren hoor, ik heb ook begin okt geschoren en meestal scheer ik half dec nog een keer als het nodig is

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 09:59

galopje2000 schreef:
bedankt voor jullie reacties,
ik heb de DA gebeld voor de pasta, hij heeft ons gezegt hoeveel we moeten geven.
maar hoe doen jullie het dan als jullie hem niet sederen?

Oefenen :+ Wij zijn begonnen met het opscheren van de benen een paar weken vooraf. Daar gaf ze al niets om, maar vond het zelf wel fijn dat ze het geluid al kende. Paard heeft 2 uur voor een kruiwagen geparkeerd staan & scheerder heeft zonder moeite alles kunnen doen...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:02

Hoi,
ik heb een vraag, ik heb een shetlander met een hele dikke vacht. Ik zou wel graag een figuurtje eruit willen knippen, maar kan de vacht er niet té lang voor zijn dat je een raar effect krijgt?
Edit; ik wil graag een Fleur de Lys uitknippen, mijn d pony word ook geschoren en die krijgt ook eentje.

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:45

Hee! Ik heb een vraagje heb me paardje gister geschoren, maar heb ik nu tijdens het inrijden/uitrijden nu een uitrijdeken nodig? En vanaf wanneer ongeveer?

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:04

Zou ik wel doen met in en uitstappen sowieso. Als het wat frisser word, vrieskou draaf ik er ook een paar rondjes mee los.

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:26

Ik heb vandaag het geluid van de scheernachine opgenomen op mijn mobiel en laten horen aan mn paard. Hij was daar heel braaf mee. Dus ik denk dat ik hem morgen de echte scheermachine laat horen. Als hij daar braaf bij is kan ik hem misschien zonder pasta scheren, wat denken jullie?

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:00

Ik zou zeker met deken instappen zodat die even de spieren op kan warm en desnoods net als Marieke zegt paar rondjes mee draven.

Zo doe ik het zo ie zo ook zodat die even warm wordt.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:01

Zou even kijken hoe die op de echte scheer machine reageert, maar reageren zegt niet altijd iets over hoe ze zijn er zit ook een enorme tril bij en dat vinden ze vaak ook raar dus hou het ook even tegen en haal en doe alsof je bewegingen maakt ofzo en op wat verschillende plekken leggen zo heeft het geholpen bij die van mij !

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:00

Queelens schreef:
Hier ook even een vraagje.
De mijne is een kleine maand geleden geschoren maar schiet alweer aardig snel in de haren (komt door zn leeftijd denk ik..)
Nu heb ik tot nu toe altijd iemand laten komen maar alle vorige jaren maar 1x geschoren omdat in de winter vaak blessure etc hadden waardoor stil kwam te liggen en niet meer had geschoren later.

Nu gaat het deze winter hoop ik allemaal wel goed en blijf ik dus fanatiek door rijden incl. wedstrijden 2x per maand ongeveer en is het een ongelooflijke zweetklier dus moet ik wel scheren.
Maar aangezien ik hem dus regelmatig moet scheren blijkt maar weer wil ik het eigenlijk zelf gaan doen ipv elke keer iemand laten komen.

Nu zit ik er dus aan te denken om eerst een scheerapparaat te huren om te kijken of het wel iets voor mij is (want voor hetzelfde geld bak ik er helemaal niks van en zit ik met dat apparaat te kijken..)
Is er hier toevallig iemand in regio Den Bosch die iets/iemand weet wat voor een redelijk prijsje een apparaat verhuurt?

Ik heb hier precies hetzelfde probleem als jij. Die van mij heb ik nu alweer voor de tweede keer geschoren deze winter. :+
Ik doe het sinds een jaar ook zelf en vond het in het begin best spannend, maar zoveel stelt het niet voor. Ik zou gewoon zo'n apparaat kopen, ik denk niet dat je er niks van zult bakken, het is niet moeilijk. (als je een braaf paard hebt dan :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 08:45

Ik heb mijn paard vorige week voor het eerst laten scheren. Ik hou helemaal niet van geschoren paarden maar dit keer zat ze toch al wel heel dik in het haar en de winter moet nog beginnen. Ik heb hier dus ook helemaal geen ervaring mee. Vandaar even wat vraagjes. Ik heb haar nu onder een 0 grams regendek met daaronder een fleecedeken. Mijn dunste winterdeken is nl. 350 grams en dat lijkt me nu al iets teveel van het goede. Ze staat overdag nog zoveel mogelijk buiten en ''s nachts op stal. Heeft ze hier genoeg aan of is het toch verstandig om een 200 grams of eventueel een onderdeken aan te schaffen? Moet ik nu al in en uitstappen met een deken of is dat nog niet echt nodig? Ze is overigens niet heel snel nat na het werk, hooguit als ik les heb gehad een klein beetje. Sorry als de antwoorden al ergens staan, heb niet het hele topic doorgelezen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:40

Ik zou nog wel een deken halen, van 0 naar 350 is niet echt slim, denk maar idd aan 200 gram. Zou wel inrijden met inrijdeken ja, je paard kan nou kou vatten :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:56

kleiduiker schreef:
Ik heb mijn paard vorige week voor het eerst laten scheren. Ik hou helemaal niet van geschoren paarden maar dit keer zat ze toch al wel heel dik in het haar en de winter moet nog beginnen. Ik heb hier dus ook helemaal geen ervaring mee. Vandaar even wat vraagjes. Ik heb haar nu onder een 0 grams regendek met daaronder een fleecedeken. Mijn dunste winterdeken is nl. 350 grams en dat lijkt me nu al iets teveel van het goede. Ze staat overdag nog zoveel mogelijk buiten en ''s nachts op stal. Heeft ze hier genoeg aan of is het toch verstandig om een 200 grams of eventueel een onderdeken aan te schaffen? Moet ik nu al in en uitstappen met een deken of is dat nog niet echt nodig? Ze is overigens niet heel snel nat na het werk, hooguit als ik les heb gehad een klein beetje. Sorry als de antwoorden al ergens staan, heb niet het hele topic doorgelezen.

ik weet niet wat hij daarvoor op had maar wat hij nu op heeft is niet echt veel. zou het goed in de gaten houden anders schiet hij zo weer in het haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:23

Daarvoor had ze alleen de ongevoerde regendeken op. Ga vandaag toch maar evenbeen 200 grams onderdeken kopen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:27

Morgen ga ik mijn pony's voor de 2e keer dit jaar scheren.
De vorige keer (eind september) heeft het apparaat best veel haar laten staan (in de lengte zeg maar).
Ligt dit aan mij of aan het scheerapparaat (Hauptner, 15/18 dacht ik)?
En hoe kan ik dit voorkomen deze keer.

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:53

:brr: Jas uit dekentje op <3

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:24

even een vraag aan de kenners ^^ aangezien mijn fjord 24/7 op de wei staat en ik hem dus niet kaal wil, maar wel ee nstuk geschoren aangezien het bij rijden/longeren/vrijspringen niet te doen is het het zweet..
ik dacht dus aan dit 'patroon';
maar aangezien ik hem niet helemaal scheer zou hij dus ook niet het aantal grams opmoeten van een paard dat wél volledig geschoren is?
momenteel staat hij in zijn blote billen en gaat dit weekend onder een regendeken (met hals)
zou dit voldoende zijn bij deze temperatuur? verder heb ik nog een 200gr en een 300gr staldeken (voor onder het regendeken dan)

Afbeelding

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 00:36

Ik heb alle pagina's door gescrolled. Sorry bij voorbaat, als mijn vraag al eens is gesteld :)

Voor het scheren heb ik 2 apparaten. Een Heiniger Progress en een Wahl Pro Series. De laatste vooral voor het 'kleine' werk zoals toiletteren en tijdens het scheren gebruik ik hem nog wel eens voor lastige kruintjes, derde oor, enz.

Ik laat mijn messen altijd slijpen via de Paardendrogist. Al jaren ben ik erg tevreden over hun service. En voor € 18,75 worden mijn messen netjes geslepen inclusief heen- en terug sturen.

Voor de Heiniger Progress heb ik 2 sets messen. Als de ene set geslepen moet worden, heb ik nog een andere set om te scheren. Zo zit ik nooit zonder. Ik heb het idee dat de messen van de Wahl ook wel een slijpbeurt kunnen gebruiken. Nu is mijn vraag, kent iemand in de regio Utrecht een fijn en vooral betrouwbaar adres waar ze 'snel' mijn messen kunnen scheren. Zodat ik ze niet 2 weken kwijt ben?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 01:33

Opsturen naar kommer Biopharm, binnen 5 dagen terug. Rond de 7,50 voor messen en een scheerkopje volgens mij 10 euro. Ik ben er al jaren tevreden over (alles heiniger), daar gaat ook alles voor onderhoud naartoe.