hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:45

Nou idd! Terpetijn, ook ik hoor het heel graag, mocht je de gouden tip ontdekken!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:46

Ik sleep ook karrenvrachten aan als je weet welke plant het is......

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:52

het is iig geen buxes, er staat bij ons zo'n 4 hectare aan jonge buxesplantjes en wij hebben enorm veel last van dazen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:56

Klopt, wij hebben achter ons ook buxus. En taxus dus die is het ook niet (gelukkig maar, giftige krengen)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:58

even of topic Urielle kom jou ook overal tegen :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:19

Vanmorgen in record tempo een kruiwagen mest uit de paddock gehaald en toen echt gevlucht voor de dazen :( Dit belooft nog wat...zo tegen september staan we waarschijnlijk allemaal in imker pakken bij onze paarden.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:22

Hier hebben we er ook erg last van helaas.. Normaal is het nooit zo erg als nu.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:38

Ik heb nu hertshoornolie bij de vliegenspray gedaan en het scheelt echt heel veel!
Ze vliegen nog wel om ons heen met rijden maar er is een enkeling die nog op het paard gaat zitten.
Ik zeg top!

Ik heb een flesje besteld bij de gezondheidswinkel
http://www.gezondheidswebwinkel.nl/hert ... 3godiUGqkw

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:26

Ik moet zeggen, ik heb nog een lading Atex daas staan. Het helpt wel wat, maar niet zoals voorgaande jaren. Het lijkt wel of ze nog agressiever zijn geworden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:46

De laatste 2 jaar hebben wij beduidend meer last van dazen - qua aantallen en aanwezigheid dan eerdere jaren. Brrr dat belooft niet veel goeds, al gaan we dit jaar gelukkig ingrijpen en staan er al 2 vallen op het terrein en komen er zoals het er nu uitziet nog 2 bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:20

paardjes123 schreef:
even of topic Urielle kom jou ook overal tegen :+

Solly, ik kan overdag niet rijden met die hitte en de dazen dus zit mijn dagen te verdoen op Bokt en Facebook en mijn nachten breng ik door op stal :')
Tropenrooster :Y)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:54

Bij ons is het nu ook vreselijk. Kan de stal niet af of mijn paard zit onder. Vorige week in galop terug gereden. Carlos wilde niet meer stappen met al die beesten :(

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:46

Vanmorgen buiten rit gemaakt: 9.00 vertrokken, dit keer samen met een oudere Friese merrie en een leuke berijdster er van, naar en rondom het dorp Kiel Windeweer (vanuit Zuidlaarderveen).

Op sommige stukken geen daas te bemerken, andere stukken zijn we in de berm maar gaan draven om de bloedzuigende ellendelingen kwijt te raken.
Stuk tussen Kiel Windeweer en Zuidlaarderveen (zijn parallelle dorpen), gegaloppeerd, maar we waren nog niet ook maar in de buurt van het natuurparkje Zuidlaarderveen (Maandeweg), of daar begon het al weer: tientallen bestookten ons en de paarden... Rijdster van de Fries had een hemdje aan, die had het zwaar te verduren.... Zij zei dat ze bij haar ook door haar donkerblauwe rijbroek heen staken... ik heb nog geen steek mogen oplopen door mijn (altijd en eeuwig zwarte) rijbroek Weet niet of dat iets uitmaakt overigens..Het was inderdaad moeilijk de paarden in stap te houden, ze wilden voortdurend aandribbelen in draf of harder.

Friese merrie was van te voren ingespoten met een anti-daas middel, mijn paard niet, dat haalt naar mijn mening niets uit als je paard gaat zweten, die zweet zo'n middel er gewoon vanaf. Moet wel zeggen dat mijn zwartwit bonte erger bestookt werd dan de Fries.

Thuis gekomen paard compleet afgedouched, en na droogtrekken met ZZimply bespoten (of dat ergens op slaat weet ik niet, ik ken dat merk niet, maar baat het niet schaadt het niet).
Paard in de wei gezet, waar zijn jonge merrie-vriendin nog liep rond te rennen en te bokken.
Merrie ook ingespoten. In die open wei zijn ook veel dazen.

Kom ik thuis bij de Shetten... even verderop in het dorp dus...kruiwagen, uitmesten, wederom geen daas te bekennen. Ik had het zo warm dat ik bijna alles uitgegooid had, op mijn onderbroek na, hahaha, en een lekker vers schoon en droog T-shirt met korte mouwen aangetrokken. Lekker ruim... maar eh... waar bleven die dazen nou? In die hete paddock?
Daar stond ik op klompen en met een oversized T-shirt die bloedhete paddock van mest te ontdpoen.
de Shetten moesten ook ontwormd, dus meteen ook gedaan... ik was wel even bezig.... maar alsnog weer geen enkele daas tegengekomen.

Wat dit is?

Overigens vroeg ik aan mijn broer, die ook op ons erf woont, of die nog wel eens naar het "parkje"(natuurgebiedje) ging met zijn jachthond, maar die zei van niet, alleen "snachts/laat uur of 23-24 uur, want overdag werd hij (en half Zuidlaarderveen) daar zowat gekilled door de dazen, maar op die late uren heeft hij nergens last van. Geen daas te bekennen.

Zijn dazen: dag-insecten?Dat ze bij donker niet vliegen?

Rijdt iemand bij donker? Ervaringen welkom!

Het paddock raadsel (daasloos) is nog niet opgelost, maar van het weekeinde ga ik met paard naar een locatie (bosje) in de buurt rijden waar talloze Vlierstruiken staan. Ik ben benieuwd, of dat iets uitmaakt. Ik zorg dat paard bezweet is als we daar aankomen (zal wel, want het is even weg rijden).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:14

Het zijn sowieso daginsecten, ik rij nu bewust pas na 22 uur, dan zijn er geen. Vroegah gold altijd voor half 9 en na half 8 ongeveer, maar dit jaar hebben ze hun arbeidstijden stevig opgerekt want na half 8 's ochtends en voor 22 uur hoef ik echt niet te gaan rijden (of kruiwagen leeggooien, of...)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:21

jep, hier kun je 's avonds laat ook probleemloos onder de eikenbomen doorlopen, waar je anders door complete hordes dazen wordt aangevallen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:33

Ook hier zijn de arbeidstijden van de daas danig opgerekt. Pas na 10 uur zijn ze een beetje weg. "s ochtends rond een uur of 7 gaan ze weer aan het werk.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:23

paulinebes schreef:
ik stel voor een stichting "Help de dazen met uitsterven.." op te richten... Donateurs genoeg denk ik..., volgen de ideeën vanzelf..

ja ik doe mee!!
heb er vandaag wel 100 kapot geslagen en vermoord.. Wat een pokke beesten..
En toen ik met vlechten van me paard een kopstoot kreeg omdat zij last had van zo'n irritante daas.. Toen werd ik helemaal giftig.. -:(-
Haat aan de dazen!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:24

Kinke schreef:
Vanmorgen in record tempo een kruiwagen mest uit de paddock gehaald en toen echt gevlucht voor de dazen :( Dit belooft nog wat...zo tegen september staan we waarschijnlijk allemaal in imker pakken bij onze paarden.

Nou dat is opzich niet zo'n slecht idee B-) :)* 8)7 whahha zie je iedereen al lopen

Wat ik vanmorgen met me les had was dat me paard half in de spaanse draf zat vanwege die beesten. Zag er volgens andere enorm leuk uit.
Maar inderdaad zodra je wilt gaan stappen denkt je paard, neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej en blijft die heen en weer drentelen.. -O- arme paardje.
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 25-07-13 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:26

:+ ik quote per ongeluk iets..wat heel niet moest.. drukte te snel op t knopje..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:03

Urielle schreef:
Het zijn sowieso daginsecten, ik rij nu bewust pas na 22 uur, dan zijn er geen. Vroegah gold altijd voor half 9 en na half 8 ongeveer, maar dit jaar hebben ze hun arbeidstijden stevig opgerekt want na half 8 's ochtends en voor 22 uur hoef ik echt niet te gaan rijden (of kruiwagen leeggooien, of...)

Hier hebben ze ook hun werkdagen verlengd, vooral de afgelopen dagen. Zou dat komen door de hoge temperaturen? Dazen zijn dol op hitte en haten koelere lucht. Nu blijft het elke avond heel lang er warm/benauwd en is het ook al vroeg weer warm. Laten we het hopen, dan kan het al snel weer minder erg worden!

Vorig jaar kon ik de paarden gewoon overdag in de wei zetten, nu staan ze zelfs om 8 uur in de ochtend of avond te zwiepen/schoppen/bijten, ondanks spray.... En mn gevoelige mietje rent meerdere malen per weidesessie (2 uurtjes) terug naar de paddock om te ontkomen aan die krengen. Vorig jaar geen enkele keer onrust gezien en nu worden ze knettergek. Wat ben ik blij als het afkoelt en die krengen weer weg zijn!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 20:53

normaal waren ze hier altijd van 9 tot 21 uur, sinds de invasie van dit jaar en met dit hete weer moet het echt donker zijn voor ze weer weg zijn en komen ze ook al heel vroeg. zeg tussen 7:30/ 8 uur en 22:30. Maar goed dat de dagen weer korter worden wat dat betreft. Kun je 's avonds tenminste nog wat rijden als je de lampen aan doet.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:03

Het is ook hier niet te doen, zijn volgens mij echt veel meer dan voorgaande jaren .. De atex daas helpt ook niet meer zo goed als eerder, misschien omdat de samenstelling veranderd is :(
Nou lees ik wel steeds dat die zebra strepen zo goed moeten helpen , iemand daar al ervaring mee?? Je hebt een vliegendeken met zebra look. Maar nou kwam ik via facebook op een site over bremsenfrei ( dazenvrij) en daar maken ze zelf strepen op het paard om hem die zebra look te geven. Nou is mijn duits echt bagger , dus kan er niet uit wijs worden wat ze precies gebruiken. Maar voor zover ik het wel begrijp schijnt het wel enorm goed te werken.
Ben wel benieuwd of hier al mensen zijn die dit geprobeerd hebben en waarmee ze dan smeren..:))

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:36

shiana schreef:
Het is ook hier niet te doen, zijn volgens mij echt veel meer dan voorgaande jaren .. De atex daas helpt ook niet meer zo goed als eerder, misschien omdat de samenstelling veranderd is :(
Nou lees ik wel steeds dat die zebra strepen zo goed moeten helpen , iemand daar al ervaring mee?? Je hebt een vliegendeken met zebra look. Maar nou kwam ik via facebook op een site over bremsenfrei ( dazenvrij) en daar maken ze zelf strepen op het paard om hem die zebra look te geven. Nou is mijn duits echt bagger , dus kan er niet uit wijs worden wat ze precies gebruiken. Maar voor zover ik het wel begrijp schijnt het wel enorm goed te werken.
Ben wel benieuwd of hier al mensen zijn die dit geprobeerd hebben en waarmee ze dan smeren..:))

Zebrastrepen ben ik niet bekend mee, ben er ook benieuwd naar! Maar ik vrees dat er dit jaar niks helpt, die krengen zijn echt op oorlogspad.
Ik heb nog een grote verpakking atex van vorig jaar, voordat de samenstelling is aangepast, en die werkte vorig jaar prima. Nu kan ik net zo goed niks spuiten, ze komen nog net zo hard.... Dus denk dat het meer aan de agressiviteit van de dazen ligt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:38

Ja dat heb ik ook. Twee jaar geleden konden de jonge dieren zonder deken ingespoten met Atex daas prima een tijdje staan. Nu? Forget it.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:57

shiana schreef:

Van wat ik van de posts daar begrijp : meel + water (wit), kooltabletten + water (zwart) of vingerverf voor kinderen, die laatste (van de hema) ben ik wel vaker tegengekomen als veilig om paard mee te versieren. Smalle strepen schijnen het beste te werken, maar ook het contrast tussen kleur strepen en kleur vacht is belangrijk.

Ik zit er wel aan te denken, maar met spelende en bijtende ruinen weet ik niet of ik daar aan durf te beginnen ivm binnenkrijgen ervan.