Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Sneeuw, sneeuw, sneeuw... ga jij naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:42

Werk is een verplichting, je kan vragen of je een dag vrij mag maar dat hoeven ze niet toe te staan. Als je paard verzorgd wordt, dan heb je de keuze om wel of niet te gaan. Paard gaat niet dood van een dag geen knuffel, als het echt gevaarlijk is buiten, zou ik niet gaan.
Hier heeft alles vandaag buiten gestaan. Wil in kleine groepjes maar ze gaan precies bovenop de ijsplaat staan schrapen. Heb toen maar hooi in een andere hoek gelegd om ze op 1 plaats stil te krijgen. Alleen binnenzetten was eng omdat ze dan als idioten gaan vliegen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:48

Bij ons gaat het prima in de paddocks, mijn paard heeft geen ijzers, kan er nog gewoon mee in de sneeuw gaan rijden!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:01

Vandaag met de OV taxi naar stal gegaan. Bridie had het na een half uur in de sneeuwpaddock alweer gezien en wilde graag naar binnen. (Net zo'n koukleum als ik ;-) ). Die tijd dat zij buiten stond heb ik even uitgemest en toen ze weer binnen stond even de hoeven gedaan (zat weinig ijs in want ze heeft lage verzenen) en uitgebreid gepoetst en getut. Dikke zucht en zij weer helemaal tevreden.
Ik hoop dat de fietspaden morgen beter te doen zijn, maar ik vrees met grote vrezen. In de taxi heb ik nog even goed gekeken waar ik met de brommer makkelijk zou kunnen rijden, maar aangezien in Leiden het strooizout bijna op is, is dat dus nu al een groot probleem. Geen enkel fietspad is geveegd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:11

superwoman schreef:
Heb ik nu ook.Sinds gister staan ze binnen. Durf ze niet in de bak te zetten hoor, met dat ijs eronder.
Hopelijk kunnen ze vandaag of morgen weer in de stapmolen. Heb wat sneeuw weggeschept en wat zout gestrooit, maar helemaal ijsvrij krijg ik het niet dus even afwachten maar. Hopelijk blijft het droog nu en gaat het dooien.

Sorry maar ik laat ze nu liever op stal staan, dan het risico te lopen dat ze hun benen breken.... Gelukkig nog wel de ramen open kunnen doen, zodat ze lekker naar buiten kunnenm kijken.

toch gelukt vandaag *\o/*

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:40

Ik heb het goed voor mekaar vandaag! De paardjes stonden lekker op de wei toen ik kwam en de longeercirel lag klaar voor gebruik, zonder ijs of hobbels. Ik had willen gaan wandelen, maar het was echt te glad. Nu on hij zijn ei even kwijt met longeren. Daarna even rustig gestapt in de bak. Toen een nieuwe, iets dikkere deken en toen weer leker naar de wei. Om 5 uur worden ze binnen gezet, en dat zijn ze het ook wel zat buiten. En morgen om 8 uur: Hup, naar buiten! Het lijkt wel een kantoorbaan...

Al met al heeft hij tot nu toe maar 1x 48 uur in zijn stal moeten staan. Op een seizoen als deze, vind ik dat nog meevallen, ook al krijg ik er wel buikpijn van.

Oh ja, ik heb ook nog foto's gemaakt in de sneeuw. Maar ik heb geen idee hoe ik die op Bokt krijg.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:41

uploaden met bijvoorbeeld mijnalbum en dan hier de link plaatsen tussen

48 uur op stal, kan dat echt niet anders, door toch even in de gangpaden te laten lopen bijvoorbeeld?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:29

Ha ha , dat uploaden gaat nog wel- maar dan????????????? %) :o? :o?

Ons gangpad is kort en smal, maar als de stallen gemest worden, mogen ze even op de paddock, hoor. Toch vind ik het vreselijk. Gelukkig was het maar een eenmalige aanbieding :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 22:04

Paard komt gelukkig nog steeds elke dag enkele uren buiten op de paddock met vriendjes. Er staan er wel zo'n 4 a 5 kreupel nu op stal. Wrs toch te harde bodem. Zijn allemaal slankere paarden met dunnere pootjes, zoals pre-andalusiers en arabier-achtigen. De fjord-Fries-Trekpaard en aanverwante stevige types zijn OK.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:27

ik zou dus met vriendlief meegaan einde van de middag/begin avond.
De bus reed wel naar de stad dus ging ik maar even lekker naar de kapper.. sta ik daar buiten met mijn nieuwe kapsel wordt ik gebeld daar mijn pony koliek heeft. Stalgenoot kon hem overeind trekken, maar hij ging meteen weer liggen en geen vaste mest (soms diaree)
vriend gebeld, was toevallig in de buurt met de tractor. Mensen stonden raar te kijken dat ik in mijn goeie kleren en bloem in het haar ineens in een tractor sprong :o

DA gebeld en die kwam meteen.. gaskoliek.. zou eigenlijk moeten wandelen maar dat was absoluut geen optie op het erf.
Geen koorts gelukkig, mestte nog wel maar diaree..
Pijnstiller, darmontspanner en 2 liter parafine (laxeermiddel) en paar liter water via een neussode erin.. nog 2x gaan kijken deze avond en hij stond gelukkig nog steeds. Geen verse vaste mest gezien, hopen dat dat morgen wel zo is voor zover je dat kunt zien. Stal is een beetje opgepot en dierenarts vond het niet bevordelijk om de stal met deze kou helemaal leeg te trekken om zeker te zijn of hij zou blijven mesten. Goed de algemene indruk in de gaten houden. Hij is daarna als ik er was (2x dus) gewoon blijven staan dus het gaat wel beter. Morgenvroeg weer snel gaan kijken!! en hopen dat ik stuk kan lopen of even los in de paddock..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:30

Ja, iedere dag en met deze kou ook minimaal 2 keer en meestal 3x per dag om ervoor te zorgen dat ze sowieso genoeg te eten hebben en helemaal om te zorgen dat ze genoeg te drinken hebben.
Water wordt rond lunchtijd nog een keer door de buren van waar mijn paarden staan gedaan, dat hebben we zo geregeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:36

sterkte diesel, ik hoor dze winter veel koliek...isniegoed :\
ik wil nog even reageren op de post van opisop shop, je meldde in je bericht dat als je paard ergens in pension staat dat je dan betaald voor de zorg aan je paard,nou ben ik het daar met je eens,maar jij bent t toch ook met mij eens dat dit bijzondere gevallen zijn ,en dat een pensionstalhouder nu best veel extra werk voor zijn kiezen krijgt? baan en erf schoon houden en igv bevroren leidingen de paarden handmatig water geven,nou kan dat op een kleine stal een fluitje van een cent zijn maar als er 50 staan heb je wel een aardige taak erbij hoor ;)
ik heb er hier 8 staan en mijn "klanten"moeten niks maar ze doen het wel,en vroeger ,toen ikzelf klant was deed ik ook helpen,ik ben nou eenmaal van mening dat t zo werkt en hoort. als ik op stal kom en ik geef mijn paard water doe ik ook het paard van mijn buurvrouw en dat daarnaast engazomaardoor. als we dat dan allemaal voorelkaar doen ....houdt die pensionstalhouder ook nog tijd over voor zichzelf[want anders werkt ie van 7- 24u]
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 19-12-10 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:38

Ik ga iedere dag naar mijn meiden toe om te mesten en te verzorgen.
En dat doe ik op de scooter, door weer en wind, 7dagen per week.
Als ik mazzel heb en mijn man is thuis in het weekend en het is dit weer dan brengt hij mij en haalt hij me op.
Maar door de weeks zal ik toch echt zelf moeten.
Ook al word er bij ons gevoert en komen ze in de winter drie uur per dag buiten, wil ik gewoon dat ze iedere dag in een schone stal staan en aandacht geven.

En natuurlijk er leuke dingen mee doen zoals Sleeen met je paard

Wij helpen ook de stalbaas mee want net wat je zegt die hebben dubbel werk en zijn bij ons op stal wel al in de 70

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:30

Hoe is het nu met je pony Diesel_?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 08:44

Hier gewoon naar mijn jongens hoor,weer of geen weer dat maakt niet uit.Ze moeten toch verzorgt worden...ook gaan ze gewoon elke dag naar buiten,zo lang mogelijk.
Werken is geen optie omdat er ook hier niet gestrooid wordt en het is echt overal spekglad,de paddock kunnen we momenteel ook niet bereiken omdat het aan het begin van het erf zit.

Ze gaan dus lekker het land op en vermaken zich uitstekend,dat stukje erf naar het landje wordt sneeuw- en ijsvrij gemaakt zodat ze daar veilig overheen kunnen lopen.
Wij hebben er 2 met ijzers staan en 2 zonder...als mijn IJsberen op hun snuit dreigen te gaan schakelen ze wel in een andere gang en de dravers weten inmiddels ook wel dat ze op een stijfbevroren bodem niet kunnen crossen :o Zijn slimme jongens hoor en ze willen momenteel ook wel graag naar buiten,de sneeuw en ijskoude lucht maakt ze fris :D
Ik vrees dat ze de tent verbouwen als ze binnen moeten blijven :=

Als je zelf niet kunt,zul je wat met iemand moeten regelen...te lang op stal staan is niet goed voor ze.
Ik ben overigens op de fiets...normaal zo'n 10 minuten maar nu houd ik rekening met half uur tot 3 kwartier reistijd.

Diesel,hoop dat het weer wat beter gaat met je paardje :(:)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:02

Knollentuin, ik snap je standpunt. Ik had ook aangeboden om te helpen met de paarden binnenzetten vandaag. En een extra paar handjes is dan altijd fijn, nietwaar?

Aan de andere kant: het is hun werk. En ja, in de winter is dat veel werk. Maar in de zomer zijn alle stallen helemaal leeg, geen stro, geen hooi, niet mesten, wel buiten alles bijhouden.

De situatie op dit moment is vrij uitzonderlijk, daarom steek ik graag een extra handje uit. Maar in principe hoeft het niet, vind ik, want ik betaal er wel voor, in de zomer net zo veel als in de winter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:06

Vandaag wordt het wel de vraag of ik er kan komen, maar vind zo'n mega laag sneeuw ook extra bijzonder om bij de beesten te zijn, dus ik ga de uitdaging straks aan. Ik ga iig een poging ondernemen met de fiets te beginnen. Anders wordt het verder lopen, 4.5 km enkele reis.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:10

Nou, ik geloof dat ik vandaag niet op stal kan komen ;-(. Er rijdt hier sporadisch een bus en om nu elke dag 22 euro uit te geven aan de ov-taxi zie ik niet zitten. Ik weet ook niet of die taxi nu wel rijdt. Het was gisteren al twijfelachtig, maar omdat het toen droog bleef, bleven ze ook wel rijden. Ik heb vanochtend sneeuwschuivers bezig gezien om een grote doorgaande weg de stad in, maar verder wordt er nergens gestrooid of geschoven.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:12

Bne nu al bijna 3 weken dat ik gewoon niet kan Ziek/sneeuw/school/ziek/sneeuw etc maar Ze komen niks te kort ze staan gewoon lekker buiten en vanavond weer lekker in warme stalletjes :brr: mij te koud om nu te gaan fietsen hoor

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:14

Als de beessies maar verzorgd worden, hoef je je daar m.i. niet schuldig over te voelen hoor!!!!!!! Eerst dan maar lekker studeren en beter worden. (Wat zul jij dan hoge punten scoren!) Beterschap!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:24

Ik ga ook gewoon de meeste dagen hoor! Soms red ik het echt niet door mijn werk en durfde 1 x niet op pad door de sneeuwval.

Maar ik heb vandaag précies 2 maanden mijn rijbewijs (19 oktober) en ik rijdt overal naar toe hoor. Deed ik ook altijd met mijn scooter. Gewoon lekker de tijd nemen, kacheltje aan, muziekje aan en goed opletten.

Vrijdag had ik 5,5 uur in de file gestaan vanaf schiphol naar purmerend (37 km) en gisteren reden er geen bussen in de beemster. Had toen een aantal mensen die bij de bus stonden meegenomen (en eerst verteld dat het op eigen risico was en dat ik net 2 maanden me rijbewijs heb :P )en de dierenambulance gebeld voor een vogel die door de auto voor mij was aangereden (kan gebeuren, was 1 ijsbaan, maar stop dan iig een stukje verderop!)

Goede daden verricht :D Paard staat trouwens 20 km verderop

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:28

Ik kan helaas niet elke dag omdat ik in Utrecht studeer en mijn paard in Zwolle staat. Vorige week was ik erg druk met school, en omdat de treinen nu ook zo fijn rijden heb ik nog geen idee wanneer ik naar mijn paard toe kan. Als ik tijd heb, dan ga ik eigenlijk altijd wel. Maar ik heb een goede bijrijder die Mone haar welverdiende aandacht geeft als ik niet kan.

Gister heb ik alleen gezondigd. Ik was om 3 uur vrij, maar zo moe van afgelopen week, dat ik het gewoon niet kon opbrengen om naar stal te gaan. Een stalgenoot deed het voeren, dus op zich was het ook geen drama, maar ik voel me nu stiekem wel een beetje schuldig dat ik niet gegaan ben.

Hoop dat de treinen meewerken, dan kom ik maandag en dinsdag vanuit Utrecht even langs bij Moontje :) .

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:31

Ik ga elke dag, zelfs lopend (zoals gisteren 1u heen en dan natuurlijk weer terug). Voor degene die zich schuldig voelen, niet doen. Als je paard er uit komt en te eten krijgt niks aan de hand toch. Wij hebben er meer last van dan onze dieren.

edit. Zie dat jamiroquai hetzelfde zegt :)

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:32

Net een mooie wandeling gemaakt door het bos met het paard en de familie te voet. Paardje was lichtelijk neurotisch door al dat wit (terwijl ze de hele dag in een witte wei staat :P ), maar toch lekker gewandeld...! Het liefst ga ik iedere dag, of om de dag toch wel even bij het beste beestje kijken, moet een grote bult sneeuw zijn die mij tegenhoudt! Maar ik begrijp heel goed dat sommigen met dit weer eieren voor hun geld kiezen :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:34

Ik ga ook elke dag, maar ik heb dan ook het geluk dat de stal maar ongeveer 1km van mijn huis ligt.
Meestal ga ik op de fiets, maar als er echt veel sneeuw ligt kan ik ook nog lopend heen. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:34

ik zal wel moeten vandaag :+ er ligt 20 cm sneeuw