vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:49

Hier nog iemand met eigen klein stalletje. Gisteren voorbereidingen getroffen. Wil dit jaar niet weer nieuwe waterbakken bestellen omdat ze zijn kapotgevroren. Gisteren in de bak de ijsplassen kapot getrapt. Paarden staan overdag in de bak/weilandje en wil niet dat ze dan op glasse ijsplassen lopen. Hoewel ze heel voorzichtig zijn en geen ijzers. Van m'n ouwetje Duke heb ik de ijzers er vorige week af laten halen (ivm het voorspelde weer). Verder de waterbakken in stal en buiten afgesloten en leeg laten lopen. Emmers in de stallen en buiten gezet en met water gevuld.

Had alleen bij Agradi vorige week al winterdekens besteld. Heeft de bestelling vertraging opgelopen! :( Duke staat nu nog onder zijn regendeken. De dekens van vorig jaar hebben het namelijk niet overleefd. Ik houd het even goed in de gaten of ze het niet te koud krijgen. Valt nog mee tot nu toe.

Verder... lees ik nu echt dat mensen zout strooien in de bak???? Ik wilde zaterdag een buitenritje maken (ivm te harde bak). Maar ik ben juist naar een weg gegaan waar niet werd gestrooid (en niet glad was). Dat zou op die stralen kan nooit goed zijn. Is voor een hondenpootje ook niet goed, dus voor een hoefstraal zal het ook niet best zijn. Ik zou noooooit zout in de bak strooien. :n

Hoe ik de winter door kom? Rijden op de weg (mits niet teveel gestrooid) en met de trailer op pas naar les in binnenbak (mits weg te rijden is).

piewie

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:55

Mijn paardjes komen een uurtje per dag buiten nu. Ze vinden het zelf ook niets. Zelf ben ik veel aan het slepen met water. Ik voer ze op stal nu extra hooi bij en als ze buiten zijn ook.
De oudere merrie doet rustig, maar de jonge merrie is een spring in het veld als ze buiten is en durft rustig te galoperen. VInd hetzelf doodeng.
Ze wil ook zo snel mogelijk weer naar binnen. Wanneer ze een uur buiten zijn mest ik gauw de boel af. Hoop dat het snel voorbij is!

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:05

Hier is ook alles bevroren :s. Met water zuilen vind ik niet eens zo erg, maar jawel mijn volwassen merrie heeft weer eens last van mok.. Ik moet het nu dus (terwijl het vriest) elke dag goed wassen met een shampo.. Meestal is het dan binnen een weekje over.. Is alleen wel koud.

De bak bij ons buiten is ook niet te doen. Gelukkig ben ik lid van de rijvereniging bij ons in de buurt. Daar kan ik dan wel rijden, maar longeren doe ik dan maar op een grasveldje wat ook wel bevroren is off course maar dar is het gewoon vlak zeg maar.

Mijn merrie krijgt ook weer zaterdag ijzers. Zonder ijzers loopt ze gewoon gevoelig der hoeven slijten te snel. Maar ik kan met haar gewoon door de sneeuw en ijs. Dat scheelt wel.

Voordeel is ook dat ze nu het vriest gewoon het land op kan met de rest. En haar mok wordt nu iig niet erger.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

renagede hoofboots. De winterversie met spikes zijn voor gladde wegen ideaal.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:09

Wij hebben ook alleen een buitenbak.
Vorig jaar hebben mijn paarden vakantie gehad maar dat doe ik dit jaar niet meer.

Vanaf morgen gaat er Santana een paar maandjes ´logeren´ op een stal met binnenbak zodat ik hem gewoon door kan trainen. Mijn 3-jarige krijgt wel vakantie, dat doe ik omdat hij zadelmak en doorgereden is. Dan kan hij nog even lekker groeien en pak ik hem in het voorjaar weer op :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:10

Mijn paard komt overdag lekker een paar uur buiten met de andere paarden.. Ik was eerst van plan dit jaar geen deken op te doen maar dan wou ze na 5 minuten al weer naar binnen...toch maar een deken op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:11

Een uurtje per dag?!? Jemig, da's veels te weinig, daar doe je die beesten echt geen plezier mee.... ik begrijp dat niet...

Hier gaat het prima hoor, paarden krijgen nu op de wei, naast hooi, ook voederbieten te knabbelen. Vinden ze helemaal te gek!!! Ik was even bang dat ze ze niet zouden willen eten (heb zaterdag met vriendin 600 kg opgehaald, hebben ons een breuk getild en barst nog steeds van de spierpijn, maar goed, alles voor de paarden he! :D ), maar ze zijn er lange tijd mee zoet.

Gisteren voor het eerst de waterzak voor in de kruiwagen gebruikt, gaat toch sneller omdat we nu niet steeds buiten de slang helemaal leeg moeten laten lopen en het water af moeten sluiten als je klaar bent met waterbakken vullen.

Bij de hoekbox hebben we alleen per ongeluk een raam open laten staan en daar is de waterbak bevroren. Die hebben we maar even dicht gedaan en een ander raam open gezet, wat niet in de buurt van leidingen zit.
We hebben een thermometer in de stalgang opgehangen, als de paarden 's nachts binnenstaan is het +5 C op stal, terwijl het buiten -5 C is. Ik vind de overgang een beetje groot als ze 's morgens naar buiten gaan, we gaan nu de schuifdeur naar de bak 's nachts openzetten voor frisse lucht en dan kijken of het wat koeler wordt op stal. Maar tot nu toe gaat het prima.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:13

Mijn pony staat momenteel nog steeds dag en nacht buiten zonder deken, met vriendje, ze kunnen schuilen dankzij een grote rij bomen (aan 2 kanten van t weiland) en krijgen meerdere keren per dag een flinke berg hooi. Hij vind het heerlijk :D

Doen nu wel wat minder, ik kan pas op zn vroegst om 19.00 op stal zijn na een dag stage, ben vaak moe of geheel verkleumd (moet 20 min op de scooter := ) dus doordeweeks rij ik meestal niet. Hij mag dan of even de longeerbak in even lekker lopen, of in de stap/drafmolen of hij blijft bij zn vriendje staan :)

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:15

Ja ik vind het zelf ook niet leuk, maar wanneer ze op een manege zouden staan, dan zouden ze een uurtje per dag in de bak mogen en daarnaast een uur rijden per dag.
Ze hebben nu vakantie. En ze vinden het wel best, de jonge merrie galopeerd telkens naar stal en staat te drammen dat ze er weer op mag. Wat moet je dan lekker laten lopen en benen breken?? Ze geven het bij mij zelf aan....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:28

Benen breken ze niet zo snel hoor, en vaak is het "naar binnen willen" een macht der gewoonte, verveling of onze menselijke verbeelding.
Maar goed, om die discussie nu weer te beginnen... krijg je bij mensen toch niet aan het verstand en is het niet het juiste topic voor. ;)

Als het zo door gaat, ga ik vanavond mooie winterplaatjes schieten: zwarte parel op een wit besneeuwd weiland in het maanlicht! Het sneeuwt hier nu gestaag door. <3

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:28

Ik denk dat ieder paard verschillend is met hoe lang ze buiten staan. Ieder paard is anders net als met mensen :)

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:42

Ook hier iemand die baalt van het winterweer.

Door de regen en vorst kom ik in de herfst en wintermaanden weinig aan trainen toe. Hierdoor kost tijd om in het voorjaar lekker in training en conditie te komen. Heb je aan het eind van het zomerseizoen je paardje net weer lekker fijn aan het lopen begint de ellende weer opnieuw.
Merk dat ik hierdoor niet veel vooruitgang boek wat natuurlijk jammer is.

In de omgeving zijn wel voldoende binnenbakken, alleen die zijn vaak in de avonduren bezet. Daarnaast vraagt men gemiddeld 5-10 euro voor huur. Doe dit 3x in de week en je bent zo een paar tientjes kwijt per maand.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:54

GamblersCup schreef:
Benen breken ze niet zo snel hoor, en vaak is het "naar binnen willen" een macht der gewoonte, verveling of onze menselijke verbeelding.
Maar goed, om die discussie nu weer te beginnen... krijg je bij mensen toch niet aan het verstand en is het niet het juiste topic voor. ;)

Als het zo door gaat, ga ik vanavond mooie winterplaatjes schieten: zwarte parel op een wit besneeuwd weiland in het maanlicht! Het sneeuwt hier nu gestaag door. <3

Sneeuw daar? Hier niets. Alleen wat rijp. Ook mooi. En de sneeuw mag wegblijven. Ben het met je eens overigens (zonder de discussie op gang te brengen). Die van mij zijn het zo gewend om zo vaak buiten te staan. Die weten wel wat wel en niet kan. Als je ze maar laat wennen, kunnen paarden veel hebben qua ondergrond. En ik heb ze bewust ook zonder ijzers lopen.

Vandaag staan ze niet al te lang buiten. Hopelijk nog wel een uurtje of 5, maar het is heir zoooo koud. En Duke staat dus onder enkel een regendeken (wel van Bucas en dus aardig goed en warm, maar toch). Mijn moeder wilde ze alleen niet te lang buiten zetten, omdat ze het zo koud vond voor ze. Bovendien valt er nu weinig te beleven voor ze.

Sabine81 schreef:
Ook hier iemand die baalt van het winterweer.

Door de regen en vorst kom ik in de herfst en wintermaanden weinig aan trainen toe. Hierdoor kost tijd om in het voorjaar lekker in training en conditie te komen. Heb je aan het eind van het zomerseizoen je paardje net weer lekker fijn aan het lopen begint de ellende weer opnieuw.
Merk dat ik hierdoor niet veel vooruitgang boek wat natuurlijk jammer is.

In de omgeving zijn wel voldoende binnenbakken, alleen die zijn vaak in de avonduren bezet. Daarnaast vraagt men gemiddeld 5-10 euro voor huur. Doe dit 3x in de week en je bent zo een paar tientjes kwijt per maand.

Hier idem dito. Vooruitgang is er wel, maar gaat niet zo hard als bij mensen die vaker en meer en in een betere bak kunnen rijden. Maar heb tot deze week toch nog steeds aardig kunnen trainen. Alleen vanaf nu gaat het lastiger worden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:01

Duke schreef:
Sneeuw daar? Hier niets. Alleen wat rijp. Ook mooi. En de sneeuw mag wegblijven. Ben het met je eens overigens (zonder de discussie op gang te brengen). Die van mij zijn het zo gewend om zo vaak buiten te staan. Die weten wel wat wel en niet kan. Als je ze maar laat wennen, kunnen paarden veel hebben qua ondergrond. En ik heb ze bewust ook zonder ijzers lopen.

Klopt!
Die van mij hebben vorig jaar 24/7 buiten gestaan.
Ben op die stal weg gegaan, maar dat is een ander verhaal.

Maar ze mogen dus nu het land op bij ons.
De ene heeft sneeuwbeslag en de ander blote voetjes, maar je ziet ze gelijk weer aanpassen op de bodem waarop ze lopen.
Lijkt ook wel of ze het niet vergeten zijn van vorig jaar.

Ga vanaaf wel grondwerk doen, dat kan je op een bevroren bak, kan ik ze toch een klein beetje soepel houden.
Ken dat dan nog wel niet zo goed, omdat ik er net mee begonnen ben, maar ach.... ben dan lekker bezig zeg maar 8-)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:02

Mijn robuuste teddyberen-fries maakt het allemaal niets uit, buiten staan betekend voor haar niet rondgalloperen en al bokkende het weiland door te vliegen, maar al wandelende eten. Zolang er maar genoeg te eten is, vermaken ze zich wel. Maar ook achter de bal en achter de fazanten aanhobbelen en zich met elkaar vermaken (kriebelen, tegen elkaar aan staan slapen etc.) staan hier op het programma. Nu dan ook nog de voederbieten waar ze een aantal uur mee bezig zijn om ze open te krijgen en op te knabbelen en stukken te zoeken. Als ze binnen worden gehaald staan ze nog midden op het land (is dan ook geen vaste tijd van binnenhalen hier) en pas als ze geroepen worden komen ze aan. En dan willen zo ook wel hoor, dan is het dringen. Want binnen krijgen ze voer. :D

Ik denk dat we zo de winter wel door komen. Ik ben dan ook heel blij dat ik op zo'n "luxe stal" sta, waar de hele dag iemand aanwezig is die al de extra winterklussen doet.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:10

Hier is het te doen op zich.. Wei is zwaar bevroren en zet ze er wel op,maar echt veel doen ze er dus niet op.. Het bos is nog redelijk,dus ik ga zo maar het bos in denk ik, en maar weer hooi en water verzorgen op het land..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:12

hier heb je geen uitrijmogelijkheden. buiten staan ze prima. elke dag van 10 tot half 3. alleen tja het rijden is lastiger moet toch elke keer naar de manege

zodra het gaat dooien ga ik gelijk zout in de bak gooien!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:16

hier is inmiddels het gesleep met water ook weer begonnen, ben trouwens wel erg blij met mn net bestelde waterzak, scheelt toch een boel gekledder.
het is hier overigens nu gestaag aan het sneeuwen, maar de paarden hebben net wat hooi en staan nog lekker buiten, gelukkig is geen van de 4 een echt grote stuiterbal dus kunnen ze het hele winter gewoon naar buiten. Alleen het rijden wordt wat lastiger, vaak kan ik nog wel op het land rijden of longeren en anders maar wat meer aanspannen.
Zout op de bak begin ik niet aan,heb hier in het verleden problemen mee gehad (weke voeten, rotstraal etc)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:17

zulke erge gevolgen inkepink?

waterbakjes hebben wij geen last van. stallen zitten aan het huis en dat geeft voldoende warmte .

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:32

Heb t trouwens aan mijn hoefsmid gevraagd betreft zout en hoeven.

Geen probleem. Hij doet het zelf ook.
Kan geen kwaad voor de hoeven. Probeer ze na het rijden gewoon ook even schoon te maken door of af te spuiten en lukt dit niet desnoods even oude borstel over de hoeven te halen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:24

Met zout alleen oppassen voor wondjes, dat kan flink pijnlijk zijn!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:42

GamblersCup schreef:

:j
1 voordeel, dat trekt wel gelijk het wondje schoon, maar of paardlief het zo prettig vind......

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:15

_Lott schreef:
zulke erge gevolgen inkepink?

waterbakjes hebben wij geen last van. stallen zitten aan het huis en dat geeft voldoende warmte .

wellicht heb ik gewoon pech gehad hoor.......mede door het niet hebben van mogelijkheid tot afspuiten in de winter

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:18

eowyn04 schreef:
GamblersCup schreef:

:j
1 voordeel, dat trekt wel gelijk het wondje schoon, maar of paardlief het zo prettig vind......

Ik geloof niet dat het zout nu zo goed is. :n Of gebruiken jullie keukenzout?
Strooizout is best troep.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:19

was eerlijk gezegd een geintje ;)
Maar of het daadwerkelijk troep is....geen idee. Weet niet precies hoe het "gemaakt" wordt.