Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:58

CalvinenGino schreef:
Pff het is fris! Hopelijk heb ik snel mijn bestelde deken binnen!

ja wij hebben het al fris!
maar paarden nog niet hoor ;) die kunnen makkelijk zonder met deze temperaturen, okey als je paard de hele dag buiten staat zonder schuil mogelijkheden zal ik ook een dunne regendeken opdoen, maar anders niet hoor.

Al dat op en af doen wordt een paard ook gek van...

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:03

Die van mij hebben nog geen deken op. Ze lopen 24/7 buiten en hebben een stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen.
's Nachts blijft het nog ruim boven de 10 graden, dus nergens voor nodig. Vanaf morgen wordt het weer boven de 20 graden, arm dier zweet zich dan kapot.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:14

Tessabuddy schreef:
Afgelopen winters stond ze zonder deken, was geen probleem.. Maar met bijkomende wintervacht. Dat wil ik nu niet i.v.m. training/zweet.
Door op tijd een deken op te doen groeit de vacht niet zo geloof ik?
Maar bv de pony van m'n zusje loopt wel met 400 grams.
Of is het een idee om normaal een 200 grams op te doen, en wanneer het echt gaat vriezen een onderdeken eronder te doen?

Ja dat kan ook natuurlijk. Ze zeggen wel dat het niet aan de temperatuur ligt of de vacht wel of niet groeit, maar ik betwijfel dat toch een beetje. Als ik mijn pony een deken opleg, dan wordt haar haar toch echt minder lang en dik.

Wat ik zou doen in jouw situatie is als het frisser wordt (dus onder de 10 graden ongeveer overdag) dan zou ik de deken opdoen. Mocht het gaan vriezen dan zou ik nog een onderdeken erbij doen (dus als het echt koud is). Je kan ook de 200 grams oplaten, maar ervaring leert dat het dan kan zijn dat er nog wat extra haren bijkomen.

200 grams is genoeg, maar als je zeker wilt zijn dat ze niet al te dik in het haar komt dan zou je een onderdeken erbij kunnen doen.

Marleen_

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:21

Die van mij staat nu onder een dunne zomerdeken, hij had het toch wel wat koud de afgelopen dagen. En daarbij komt als hij buiten staat heeft hij geen schuilmogelijkheden dus een dun dekentje werkt voor nu. Helaas is mijn paard een koukleun ik had het liever anders gezien :-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:38

Waarom is 200 grams te weinig? Dat kan prima hoor :j. Legio paarden die het zonder deken doen, dus 200 gram kan makkelijk hoor :j[/quote]

200 gram is te weinig als je geen wintervacht wilt.
Daarom schrijf ik de rest van de factoren er ook bij.
Mijn haarbal krijgt echt heel veel haar, die staat onder 700 gram als het echt streng vriest. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet bij elk paard hoeft, maar bij 200 gram zal in mijn ogen elk paard wintervacht aanmaken in een strenge winter. En dat wil ze nou juist niet.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:54

Die van mij staat sinds maandag met een regendeken op, was toch wel erg fris met die wind en regen. Vandaag denk ik dat ik de regendeken er maar weer af haal. De rest van de week blijft het volgens mij droog en in het weekend zelfs 22 graden.

Als je echt wil dat je paard geen/weinig wintervacht aanmaakt dan zou ik wel meer opdoen dan 200 gram.
Het is natuurlijk wel per paard verschillend, maar die van mij staat in de winter met vorst met 500+ gram op.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:00

Mijne stond altijd op stal met 350 onderdeken + wolgevoerde staldeken. Maar volgens mij gaat het niet echt om de hoeveelheid dat je erop smijt, maar wanneer. Ik deed altijd 1 september dekens op en mijne had nooit een dikke vacht, terwijl anderen er bv 500 gram opsmeten, 2 maanden later en die hadden natuurlijk al een lekker vachtje

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:02

Je moet inderdaad wel op tijd beginnen :j
Als ze eenmaal al een vacht hebben is het "te laat".

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:55

Ik zit te twijfelen of ik er een dekentje op zou doen.. die van mij staat binnen maar is wel flink aan het
verharen.. maar moet zeggen als ik haar sta te poetsen dat haar vacht toch wel "uit" staat (een beetje)

Ben bang dat het te warm is om nu een deken op te doen.. terwijl ik eigenlijk wil voorkomen dat ik haar
moet gaan scheren voor het indoor- seizoen.. wat adviseren jullie?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:01

ik krijg haast de neiging hem de regendeken op te doen :o brr vind het maar frisjes.
maargoed kijk het nog een aan, hij staat nou nog met vliegendeken, en de temperaturen zouden loop van de week nog weer ietsje omhoog gaan.
Verharen doet ie nog niet, maar hij is wel heel 'dof' in de vacht al.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:02

Net even gevoeld en ze voelde niet te warm aan onder het deken. Eerder koud

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:03

nee die van mij niet, die glimt als een spiegel.. ros haar iedere dag uitgebreid (voor het rijden) maar
nog zit mn dekje helemaal vol haar :(

Op haar buik krijgt ze al een wat langere vacht.. vandaar.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:04

svdijk86 schreef:
Ik zit te twijfelen of ik er een dekentje op zou doen.. die van mij staat binnen maar is wel flink aan het
verharen.. maar moet zeggen als ik haar sta te poetsen dat haar vacht toch wel "uit" staat (een beetje)

Ben bang dat het te warm is om nu een deken op te doen.. terwijl ik eigenlijk wil voorkomen dat ik haar
moet gaan scheren voor het indoor- seizoen.. wat adviseren jullie?

Eind van de week stijgen de temperaturen naar 20 graden.. Lijkt me niet slim. :)
Regendekentje met evt. fleece zou wel kunnen denk ik.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:05

Zelfde hier. Paard is een koukleum.Nu staat hij 4-6 uur per dag buiten, dus hoeft het nog niet. Maar waarschijnlijk gaan ze einde van de week weer 24 uur het land op. Hij krijgt nu al een dikkere vacht. Vorig jaar was ik er te laat bij. Toen kwam ik terug van 2 weken vakantie en had hij een flink dikkere vacht en hij had het al koud. Nu krijgt hij dus nog niets op, maar ga het einde van de week maar even aankijken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:07

Sinds gisteravond hebben mijn paarden beide een regendekentje op gevoerd met fleece.. Ze staan in buitenboxen en de hals haren beginnen al te groeien!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:07

Deze week melden ze hier van 20 t/m 27 graden......geen deken dus, is veel te warm.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:08

Heb een bucas deken met fleece (is niet meer waterdicht, ging normaal alleen om voor in de paddock 's winters)

Bedoel je zoiets? Verder heb ik alleen 300 grams en 400 grams (en een onderdeken voor mocht t echt flink vriezen)

Zaterdag en zondag ben ik toch vroeg op stal dus dan zouden ze overdag afkunnen, of alleen zweetdekentje
om ofzo.. twijfel gewoon heel erg, want (behalve een aant. vliegendekens) niemand staat nog met dekens
op.. maar die van mij is ook 1 van de eersten die al flink verhaard (ze was ook de eerste die haar vacht
kwijt raakte in t voorjaar)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:10

Hier nog alle paarden zonder deken en 24/7 in de wei zonder schuilstal.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:10

Fleecegevoerde regendeken staat gelijk aan 100-150 grams gevoerd. Ik heb nu net een 100 grams gevoerde deken speciaal voor de overgangsperiode. Deze week idd nog geen deken op, want wordt steeds iets warmer. Na het weekend maar even opnieuw kijken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:12

Met wat voor temperaturen doen jullie wél een deken op dan?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:12

Hier ook reeds met regendeken 0 grams op de hele dag en nacht.
Vanacht was het 12 graden hier en overdag slecht 17 graden.
Nekharen beginnen al te groeien dus het dekentijdperk is voor mij begonnen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:16

ja die van mij wordt in de hals dus ook wel al donkerder.
http://94.100.115.114/1397650001-139770 ... _gIiC.jpeg

ze verhaart ook niet alleen op haar kont maar ook echt overal.. maar dekentje op en af en op en af schiet ook
weinig op.. dus moet echt een keuze gaan maken denk ik..

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:19

Ik heb sinds 3 dagen mn 0 grams deken erop liggen. Overdag staat ze de hele tijd buiten en ze werd een beetje snotterig. Het heeft zoveel geregend dus dacht ik gooi hem lekker op. Snachts op stal gaat hij af, en vandaag gaat ze ook zonder naar buiten. Ik kijk het gewoon een beetje per dag aan of het veel gaat regenen of niet

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:20

Hier nog geen dekens, dat doe ik hem echt nog niet aan, hij gaat nu wel op stal voor de nachten,
verder nog lekker bloot hoor :j

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:23

Mijne staan sinds deze week met ongevoerde regendeken (dag en nacht)
Komen s'avonds binnen.
Was afgelopen nachten al onder 10 graden, dus dan gaan hier de dunne dekens erop.
Ik zet ze om 06.15 buiten (voor ik ga werken) en vind het dan te koud om ze de dekens af te pakken.
Om 18.30 ben ik weer thuis en komen ze naar binnen