[INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: [INFO]Voor alle vragen mbt scheermachines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:07

Denken jullie dan de Opal met die Showtech messen dan wel toereikend is voor mijn pony's ?
Mijn shet heeft altijd wel een pak haar, maar als de machine zoveel fijner werkt, zou ik het ook beter bijhouden.
1x per maand ongeveer. Zo meteen als ik verhuisd ben, heb ik 2 shetlanders en 1 mini aan huis. Allen komen in het werk en moeten dus vaak geschoren worden. Geen benen en hoofd, alleen lijf.. Met grote apparaart kom ik niet altijd goed bij de singelplek en het gevoel van de trilling van mijn liscop vind ik vreselijk. Ik heb zojuist gelezen dat de A2 messen 3mm scheren, dus dan zou ik nu ook weer deze maat kiezen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:35

Ik gebruik bij mijn minis altijd de moser max 45 tondeuse voor de moeilijk bereikbare plekjes waar mijn grote apparaat niet goed tussen past.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:43

Ik scheer een groot paard gewoon helemaal met de opal en voorheen met de moser Max. Gaat prima.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:46

@pluisje, hoeveel meer tijd kost scheren met een tondeuse t.o.v. groot apparaat?

En werkt dat ook voor wintervachten geschikt voor een winter op de noordpool... (en alles behalve geschikt voor ons zachte winterweer)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:49

Nimmy schreef:
wintervachten geschikt voor een winter op de noordpool... (en alles behalve geschikt voor ons zachte winterweer)

:D :D :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:01

Ik doe ongeveer 2 uur over een paard zonder benen. Maar ik ben zowiezo een langzame scheerder. Bij een groot apparaat gaat het niet veel sneller haha.

Ik heb er een verwaarloosde shet met dreads mee geschoren..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:10

Nimmy schreef:
@pluisje, hoeveel meer tijd kost scheren met een tondeuse t.o.v. groot apparaat?

En werkt dat ook voor wintervachten geschikt voor een winter op de noordpool... (en alles behalve geschikt voor ons zachte winterweer)

Moser max werkt, deed wel ongeveer 1,5-2 uur per mini erover. Dus erg blij met mijn grote apparaat want ben nu maar een halfuur per pony kwijt. Dit was vorig jaar toen het ineens 20 graden was middenin november. Pony's stukje eruit met linkerhand nog in het gips :')
Afbeelding

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:19

Hmm 3 a 4x zolang mee bezig zijn spreekt mij toch minder aan.

Dan zou een goede scheermachine en simpele tondeuse voor benen/hoofd en lastige plekken een betere oplossing zijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:37

Nimmy schreef:

Dan zou een goede scheermachine en simpele tondeuse voor benen/hoofd en lastige plekken een betere oplossing zijn

Ik doe er echt geen 4x zo lang over hoor. Is het niet logisch dat je hierboven er langer over doet als je een hand in het gips hebt? Denk niet dat dat aan het scheerapparaat ligt..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:11

Ik denk er aan om de moser max aan te schaffen om mijn D-pony volledig te scheren. Ik lees wel dat de scheerkop snel heet wordt, wat is jullie ervaring daarmee?
En welke messen hebben jullie op de moser?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:39

Ik heb voor mijn honden een Oster golden A5 speed 1. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit apparaat voor paarden? En dan eigenlijk vooral lijf scheren en eventueel benen. En welke kop gebruik je dan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:41

amandananana schreef:
Ik denk er aan om de moser max aan te schaffen om mijn D-pony volledig te scheren. Ik lees wel dat de scheerkop snel heet wordt, wat is jullie ervaring daarmee?
En welke messen hebben jullie op de moser?

Nooit gemerkt eigenlijk…

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:54

pluisje88 schreef:
Nimmy schreef:

Ik doe er echt geen 4x zo lang over hoor. Is het niet logisch dat je hierboven er langer over doet als je een hand in het gips hebt? Denk niet dat dat aan het scheerapparaat ligt..

Ik lees, het werkt maar deed er 1.5 a 2 uur over en nu met grote in een half uur. Dat is wel echt een fors tijdverschil.

Lastig om te bedenken waar ik echt blij van ga worden qua machine. De liscop is qua functionaliteit echt top alleen dat heet worden is wel een dingetje.

Met brede messen op de Saphir of Opal? Zou dat de oplossing kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door Nimmy op 15-09-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:02

Ja voor de volledige pony inderdaad wel. Voor dat kleine streepje had ik wel maar een halfuur max nodig per pony. Maar ik vind een groot apparaat wel echt een voordeel. Desnoods zoek je 1 tweedehands, het hoeft niet duur te zijn. Ik heb nu ook een merk onbekend/niet veel voorkomend tweedehands. Wel nog extra messen bijgekocht, want er past niks anders op. Maar er staan best vaak tweedehands grote machines te koop. Zolang je ze maar even mag bekijken en aanzetten om te zien of het werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 22:27

Ik heb de heiniger saphir. Het lijf zonder benen en hoofd scheer ik in 3 kwartier ongeveer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:41

Op een groot paard heb ik ongeveer 15 minuten meer nodig dan met een groot apparaat. Voordeel is dat de kleine veel stiller is dus de paarden veel beter meewerken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:43

Ik was op Horse Event en daar hadden ze een scherpe aanbieding op de Heiniger Progress, dus die heb ik gekocht :')

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:19

SandraWierda schreef:
Ik heb voor mijn honden een Oster golden A5 speed 1. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit apparaat voor paarden? En dan eigenlijk vooral lijf scheren en eventueel benen. En welke kop gebruik je dan?

Als je met een 3mm kop scheert kan dat prima. De machine is te vergelijken met de moser max

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 17:21

amandananana schreef:
Ik was op Horse Event en daar hadden ze een scherpe aanbieding op de Heiniger Progress, dus die heb ik gekocht :')

Goede deal dus!

Pas wel op in de liesen, benen, oksels en koorholtes dat je je paard niet lek steekt. Die gebieden kun je beter met een tondeuse doen.
Messen zijn vlijmscherp, je steekt zo je paard lek en ik spreek uit ervaring.....ook al is dat wel 29 jaar geleden :')

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 01:04

Misschien al eerder gevraagd, maar het is nogal een groot topic om door te spitten. Ik wilde graag mijn de tondeusekop van mijn moser max laten slijpen. Helaas slijpt de slijper die naar volle tevredenheid de messen van mijn grote machine slijpt, deze niet. Hij wil enkel messen van machines met stelschroef slijpen.
Ik weet dat ze wel geslepen kunnen worden, maar waar? En het liefst zo dat ze wel weer even mee gaan. Iemand tips in Gelderland omgeving Ede? En zo niet in die omgeving, opsturen is ook geen probleem.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 07:52

Zit er geen Epplejeck in de buurt?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 10:53

Macrovet deed dat toch?

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:05

Bedankt voor de reacties :)
Geen Epplejeck hier.
Macrovet had ik inderdaad ook al gezien. Iemand hier ervaring of die goed is?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 00:49

ChelseaAyLee schreef:
Misschien al eerder gevraagd, maar het is nogal een groot topic om door te spitten. Ik wilde graag mijn de tondeusekop van mijn moser max laten slijpen. Helaas slijpt de slijper die naar volle tevredenheid de messen van mijn grote machine slijpt, deze niet. Hij wil enkel messen van machines met stelschroef slijpen.
Ik weet dat ze wel geslepen kunnen worden, maar waar? En het liefst zo dat ze wel weer even mee gaan. Iemand tips in Gelderland omgeving Ede? En zo niet in die omgeving, opsturen is ook geen probleem.

Ik breng ze altijd naar Kommer in heiloo, opsturen kan ook

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:06

Ik heb een vraag over de Sectolin tondeuse. Ik heb mijne net binnen gekregen.

Is het normaal dat die stelring voor de lengte (mm 0,8-2) naar links echt super moeizaam / stroef gaat? Naar rechts naar de 2 toe gaat wel goed. Ben bang dat ik wat afbreek zo hard als ik eraan moet draaien naar de 0,8mm