[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:52

kaatje77 schreef:
Pantykous schreef:
Het is zo belangrijk dat een paard dat voor het eerst geschoren wordt een fijne ervaring heeft. Ik heb een nieuwe klant, die pony loopt bijna de muren eruit zo bang. Ook door 'minder' fijne ervaringen. Dan ben je veel langer bezig om zoiets weer recht te breien dan wanneer je het gelijk goed doet.

Inderdaad. Zeg het ook zovaak, maar geloof dat niemand dat wil horen :x

Kaatje ik gun je echt alle inkomsten en lees en zie alleen maar lof over je diensten dus voel je absoluut niet negatief aangevallen... :o

Maarrrrrrrr..... een eerste goede ervaring hoeft niet perse door een persoon te worden gedaan die al 100.000 paarden heeft geschoren. Er lopen ook mensen rond die ( zonder vergoeding ;) ) mensen voorruit willen helpen zonder dat dit meteen een negatieve ervaring hoeft te zijn.

Enige waar je als paarden eigenaar rekening mee moet houden is dat iets nieuw is voor het paard en dat hij er van kan verschrikken. En je bovendien niet door moet drammen of onbezonnen moet beginnen. Maar dat is iets wat je mijn inziens altijd met een dier moet doen.

Voel me door je bericht aangesproken omdat je niet gereageerd op mijn reactie na een soort gelijke reactie van jou op mijn vraag. Ik persoonlijk vind het een beetje jammer dat deze reactie iedere keer moet volgen :) Geef wat tips, en help mensen voorruit zonder iedere keer te zeggen ga naar een professional.

Pantykous

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:55

Ik denk niet dat je je aangesproken moet voelen Anouk. Als je er iemand bij hebt die vaker paarden heeft geschoren (hoeft dus niet tegen betaling ;) ) en die gevoel heeft voor paarden dan ben je al een eind op weg. Ik heb het ook zelf geleerd op mijn eigen paard nadat ik zag hoe braaf ze was en Karin is ook ooit begonnen met een pony.

Maar ik lees ook genoeg dat er even een scheerapparaat gehaald is om het paard vast te laten wennen en ooohhh hij was wel wat bang dus apparaat maar uitgezet en nog eens geprobeerd en zo verder.. Dan ben je niet zo handig bezig en daar doel ik meer op eigenlijk.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:59

Nee maar juist daarbij heeft zo'n reactie toch geen nut..
Oke je moet onderscheidt maken in je reactie na een afweging wat voor een persoon je tegenover je hebt. ( is niet altijd makkelijk als een profiel geen vulling heeft)

Maar (ik neem mezelf maar als voorbeeld) iemand heeft zich voorbereid, iemand ingeschakeld die het meer dan 2 keer heeft gedaan als hulp, de juiste apparatuur bij de hand en kent haar paard maar wil toch nog wat vragen om zichzelf extra voor te bereiden. Wat heb je dan aan een antwoord 'zoek een professional'

Als je als voorbeeld een 15/16 jarige voor je hebt wat nog niet altijd de reacties van een paard in kan schatten oke, dan spreken we ook over een ander niveau.

Ik vind het oprecht heel jammer ( en dat is niet alleen in dit topic) dat sommige dingen opgelegd worden als het beste :) Neem aan dat de intentie toch is om mensen te helpen, soms tegen beterweten in...

Maar waarom zou je niet handig bezig zijn om je paard aan het geluid te laten wennen?
Heb ik ook gedaan, begonnen met een opscheermachine aan de benen en de baard voor het geluid toen dat goed ging heb ik het scheerapparaat er bij gepakt. Pas toen ik aan de houding en expressie van mijn paard zag dat hij berust was in de situatie is hij geschoren. Ik zelf vind het een prima start om je paard te laten wennen aan hetgeen er gebeurd.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:08

Hey hey,
Zou ik mijn jonge merrie (doet niets qua beweging) der hoofdje alleen kunnen scheren? Dus snuitje enkel?

Haar baard is altijd doorweekt door te drinken en ze krijgt steeds verkoudheidjes.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:40

A_nouk schreef:
Maar (ik neem mezelf maar als voorbeeld) iemand heeft zich voorbereid, iemand ingeschakeld die het meer dan 2 keer heeft gedaan als hulp, de juiste apparatuur bij de hand en kent haar paard maar wil toch nog wat vragen om zichzelf extra voor te bereiden. Wat heb je dan aan een antwoord 'zoek een professional'

Maar waarom zou je niet handig bezig zijn om je paard aan het geluid te laten wennen?
Heb ik ook gedaan, begonnen met een opscheermachine aan de benen en de baard voor het geluid toen dat goed ging heb ik het scheerapparaat er bij gepakt. Pas toen ik aan de houding en expressie van mijn paard zag dat hij berust was in de situatie is hij geschoren. Ik zelf vind het een prima start om je paard te laten wennen aan hetgeen er gebeurd.

Het eerste stuk van je quote: ik spreek nu voor mezelf, maar als je het zo aanpakt hoor je me niet hoor. Helemaal prima +:)+

Het tweede stuk: zoals ik het lees heb je dat ook prima opgepakt. Wat vaker gebeurd is dat mensen een paard neer zetten, het scheerapparaat gaat aan, paard wordt bang, hoooo gauw scheerapparaat weer uit. Nog een keer aan, paard weer bang, apparaat weer uit. Op die manier creëer je bange paarden en dan krijg je dus pony's zoals ik maandag had, die ging nog net niet door z'n benen van angst. Dat is zonde, en daar doel ik op.

Er is nooit een 'beste' manier, ik spreek vanuit mijn ervaring en Karin vanuit de hare (en die heeft nog een bak meer dan ik). Ik denk dat als je veel ellende ziet van paarden die al verpest zijn, je misschien wat scherper uit de hoek kan komen om men daarvoor juist te behoeden.

Luna, alles kan. Gewoon de baard afscheren en de snorharen laten zitten. Scheelt gelijk een hoop warmte.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:47

Ik ben het wel met je eens hoor. Er ook zat "professionele" scheerders die ik niet bij mijn paarden in de buurt laat. Het is gewoon meer het goed om kunnen gaan met paarden dan dat je daadwerkelijk heel goed moet kunnen scheren. Van wat streepjes hier en daar wordt een paard niet bang.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:52

Nies_ schreef:
Ik ben het wel met je eens hoor. Er ook zat "professionele" scheerders die ik niet bij mijn paarden in de buurt laat. Het is gewoon meer het goed om kunnen gaan met paarden dan dat je daadwerkelijk heel goed moet kunnen scheren. Van wat streepjes hier en daar wordt een paard niet bang.

Eensch, maar het kaf van het koren scheiden hou je toch. Er zijn ook behoorlijk wat gediplomeerde instructeurs waar ik nooit les van zou willen hebben bijvoorbeeld.

Feeling voor het paard is het allerbelangrijkste. Als je m'n post ook goed leest heb ik het ook niet over mensen die het zelf doordacht aan gaan pakken maar meer over de mensen die niet goed weten hoe ze met paarden om moeten gaan. Het is gewoon zonde als je zonder dat het nodig is met een bange/linke staat.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:54

Heb je ook helemaal gelijk in :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:56

Inderdaad Nies, iemand die je erbij haalt of jij zelf moet het paard in kunnen schatten.
De gevaren zien van een paard dat paniekerig reageert en bovenal niet op het verkeerde moment terug deinzen en stoppen want dan bevestig je het paard zijn angst. Uitzonderingen daargelaten !

Ik stel ook echt voorop dat niemand van jullie zich benadeeld/ aangesproken moet voelen door mijn post. Want ik snap heel goed dat er mensen zijn die het op de verkeerde manier aanpakken en zo een negatieve ervaring en bovenal een nog meer afwachtend paard creëren. Maar het antwoord zoek een professional draagt niet bij aan mensen het juiste pad op te krijgen :j Voordeel van verpeste paarden is dat jullie wel meer werken krijgen :p geintje uiteraard !

Vandaar ook geef kritische tips. Stel vragen ; Weet je hoe je paard reageert op onverwachte situaties, hoe je hem kunt kalmeren heb je iemand die je voorruit kan helpen of heb je zelf al meer ervaringen, als het antwoord op een van de vragen nee is dan is het antwoord zoek een professional goed, is het ja ja ja kun je onderbouwde tips geven waar mensen mee verder kunnen :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:04

Ik heb er ook nooit een professional bij gehad, ja iemand van wie ik het apparaat mocht gebruiken en die scheerde altijd koeien :')

Gewoon rustig blijven en je paard de tijd geven om te wennen. Apparaat liet ik gewoon op een afstandje aan staan tot ze niet meer reageren. Dan vlakbij het paard en uiteindelijk óp het paard. Boeiend als dat even een half uurtje duurt de eerste keer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:16

Jongens, hebben we zowaar een nette discussie hier op bokt! Das lekker :D

Ik zal het meenemen Anouk :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:27

Hahaha, ja geen rel discussie :P

Die rel discussie komen ook alleen maar omdat mensen soms vergeten om nuances in een bericht aan te brengen O:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:28

En/of omdat mensen zich snel persoonlijk aangevallen voelen :+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:31

Inderdaad, maar het kan oprecht ook heel moeilijk zijn om het iedereen naar de zin te maken.
Zolang je de mening van een ander blijft respecteren en het goede uit een bericht van een ander kunt zien kan er weinig mis gaan.

Maar er heerst de laatste jaren een beetje een ik weet het beter mentaliteit, en veel springen daar als een bezetene bovenop. Waardoor mensen amper meer vragen durven stellen of een kritische onderbouwde noot neer durven zetten.

En het is zo'n fijn forum, zou jammer zijn als het verzaakt door al die negatieve ellende ten opzichte van elkaar.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:37

Als we het nu toch hebben over wennen aan het scheerapparaat; hoe zouden jullie dat doen dan? Want juist omdat het de eerste keer is, wil ik hem een positieve ervaring meegeven. Ik ga wel sederen, just in case. Maar wil hem vandaag en morgen al wel wat laten wennen aan het geluid.

Een opscheerapparaat is trouwens nul probleem. Staat hij bij te slapen.
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 18-11-15 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:38

Goede discussie meiden :j

Ik scheer morgen voor de tweede keer dit jaar. 3e jaar voor mijn paard, eerste jaar heb ik samen met een vriendin (met veel ervaring) en kende het paard ook al en dus geeft dat ook al heel wat vertrouwen. Baasje + een bekende van het paard. Was direct al super braaf, wat we niet verwacht hadden omdat hij enorm sensibel is maar hij vind het zelfs lekker. Ik had zelf tot vorig jaar nog nooit een scheerapparaat vast gehad. Toch besloten om met hulp in handbereik het zelf te doen, op wat streepjes na ging dat hartstikke goed. Nu doe ik het dus helemaal zelf met relatief weinig ervaring maar wel een paard wat vertrouwen heeft dus ik kan op mijn gemak te werk gaan :)

Als mijn paard niet zo braaf en kalm had geweest had ik het niet zelf gaan proberen denk ik. Alleen bij hem blijven om vertrouwen te geven als baasje maar het scheerwerk door een ander persoon te laten doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:39

Kyrseltje schreef:
Als we het nu toch hebben over wennen aan het scheerapparaat; hoe zouden jullie dat doen dan? Want juist omdat het de eerste keer is, wil ik hem een positieve ervaring meegeven. Ik ga wel sederen, just in case. Maar wil hem vandaag en morgen al wel wat laten wennen aan het geluid.

Dat zeg ik net hierboven ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:45

Zoals jij het doet, doe ik het ook al meer dan 10 jaar Starbreeze....

Dat werkt gewoonweg vele malen beter dan het machine uit te zetten en weg te halen want zo bevestig je alleen maar dat het paard gelijk had om er bang van te zijn....

Na n fikse migraine aanval van gister ga ik mezelf straks maar weer even in mn scheer kleding hijsen om nog even 2 of 3 paarden te voorzien van n halve scheerbeurt... De 2 die er nu nog op mn lijstje staan zijn wel de moeilijkste om te doen, de ene heeft n mishandel verleden en vreet zowat iedereen op die in haar buurt komt (tenzij ze weet dat je echt niet bang bent!), de ander is gewoon n draak (in zn algemeenheid ;) ), de evt 3e is wel n brave maar daarvan weet ik nog niet of ik die moet doen of dat n andere trainer bij ons op stal hem gaat doen.....

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:46

Starbreeze schreef:
Kyrseltje schreef:

Dat zeg ik net hierboven ;)

Oke maar dan is het verschil dus dat jij hem niet uitzet wanneer het paard schrikt? Want die van mij zal zich alleen maar meer op gaan fokken wanneer het geluid niet 'weg' gaat, hij kan niet zo goed spanning afvloeien wanneer hij geen adempauze krijgt..
Ik heb nu zelf het apparaat uitgezet wanneer hij ook maar iets ontspande. En dan daarna (na +- minuut of 2) weer aangezet. Dus wel in de ontspanning maar wel steeds aan-uit.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:47

Mijn moeder heeft al jaren ervaring met paarden scheren dus ik had een paar keer gekeken en daarna met wat tips zelf begonnen bij een rustig en makkelijk te scheren paard wat al met pensioen is dus het maakte niet uit als het niet super netjes was :'). Sindsdien scheer ik mijn eigen paarden ook en soms 1 van een ander.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:52

Je moet jezelf duidelijk af vragen of hij schrikt, of dat hij gespannen is omdat hij wat nieuws ervaart.

Bij mijn paard is schrikken heel duidelijk, dan zet hij het op een lopen en alles wat hij tegenkomt moet en zal ook aan de kant gaan. Vind hij iets spannend dan zal hij gaan blazen en zich focussen op het apparaat.

Ik heb Justus afgeleid van hetgeen hij eng vond, het harde geluid van het apparaat. Heb het apparaat aan neergelegd en ben hem de eerste keer op mijn dooie gemak gaan borstelen. Na 10 minuten was de spanning weg en heb ik het apparaat uitgezet. Volgende dag iets dichterbij en zo verder.

Wanneer je iets uit zet wanneer het paard nog gespannen is bevestig je zelf dat iets eng is door het weg te halen.

Maar jij kent zelf je paard het beste, blijf dus goed beoordelen of je ergens de grens over gaat.
Als je paard zich meer blijft opfokken ben je dus ergens een stapje over geslagen.

Weetje de dunne grens niet te vinden --> zoek een professional en klooi niet aan :D

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:56

Ik ga het sowieso niet zelf doen. Mijn instructrice komt het doen en die kent hem ook erg goed dus dat is sowieso al fijn. Het aanzetten bij borstelen is wel een goede. Nu had ik hem puur aan en stond hij erbij en keek er naar. Geen afleiding en dus volledige focus op dat nare lawaaiige ding.

Gezien het feit dat hij een opscheer totaal niet spannend vindt, denk ik dat het scheren zelf niet zo'n probleem zal worden. Het geluid is het grootste 'probleem'.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:36

Kyrseltje schreef:

Een goed scheerapparaat maakt wel iets meer geluid dan een opscheermachine, maar als je paard daar niet op de opscheermachine reageert, grote kans dat het scheerapparaat ook meevalt. je kan met het scheerapparaat het op precies dezelfde manier aanpakken als dat je met de opscheermachine hebt gedaan.
Zorgen dat je zelf ook niet gestresst bent, dit voelt je paard aan.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:42

Hier begint de mijne al te reageren op een tondeuse! :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:43

Mijn 2-jarige reageerde bijna niet op de SE-200, wel op de max45 :+ Met de tondeuse doe je meestal wel de engste plekken voor een paard. Het lijf is meestal zo'n probleem niet.