[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:10

simongek schreef:
Starbreeze schreef:
Gewoon af laten, een paard met vacht heeft het niet koud. De vacht zal tot eind december nog wat doorgroeien.

Sorry niet mee eens.

Ik vind niet dat je een pony die eerst geschoren wordt en nu met 200 gram en daar ongevoerd over loopt zomaar zijn dekens af kan trekken omdat het je beter uit komt.

Het komt mij niet beter uit hoor geen sprake van dacht voor beesten wat lekkerder zit nu te twijfelen toen ik vanmorgen kwam was ze erg warm eronder heb haar nu ff onder alleen de regendeken staan om te kijken wat dat doet

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:33

amado7 schreef:
Hoi!

Ik heb een vraagje.
Hebben jullie advies voor mij? Ik heb hier een pony die best veel in de wintervacht zit. Het gaat om een D pony. Nu rijden we 3 keer in de week ongeveer en nog een keer longeren/losgooien. Vorig jaar was hij enorm fris, en schoot hij soms alle kanten op. Dit willen wij beslist niet weer. Op dit moment is hij super braaf en loopt hij netjes rond en schrikt weinig. Dit komt misschien ook omdat we nu alweer een jaar verder zijn. (Hij is nu bijna 5, vorig jaar dus nog net 3. )
Nu zweet hij best wel erg na een poosje gereden te hebben en duurt het ook erg lang voordat hij weer droog is, ook met zweetdeken.

Is het een optie om hem te scheren? We zitten een beetje te kijken hoe we het sowieso volgend jaar gaan doen.
Of gedeeltelijk scheren? Dat wouden we eerst niet voor het gezicht (geen idee hoe dat er uit komt te zien als je gedeeltelijk scheert :+ ) , maar als het nodig is is het nodig. We rijden geen wedstrijden nog dus het gezicht is niet belangrijk eigenlijk.

Helemaal scheren valt denk ik af, want we zijn bang dat hij dan weer zo ontzettend fris wordt, hij is natuurlijk nog jong. En dan moeten we gelijk weer allemaal met dekens werken, want we willen ook niet als je aan het uitstappen ben dat hij dan meteen rilt van de kou.

Iemand een idee hoe we dat gaan doen?

Gedeeltelijk scheren, onderzijde hals en eventueel nog onderkant buik. Meestal worden ze hier niet veel frisser van. Deze periode is het lastigst qua zweten, straks is het weer een stuk kouder en dan zweten ze ook weer minder.

Kyrseltje

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:17

Oke ik heb net voor de test even het scheerapparaat aangezet bij mijn paard. Vrijdag wordt hij geschoren en voordat we er dan achter komen dat hij het doodeng vindt, toch maar even testje. Nou hij vond het niet grappig. Het lawaai begon en hij stond achteraan op het gangpad haha.
Uiteindelijk rustig ding aan, langzaam laten wennen wat omkopen met worteltjes en toen heb ik een klein strookje mogen scheren. Maar toen was de spanning ook wel zo hoog dat hij even moest bijkomen en apparaat uit moest.

Dusss vrijdag moet er toch iets in om hem wat te versuffen. Wat gebruiken jullie daar meestal voor? Gewoon relaquine/tranquigel ofzo? Of hebben jullie goede ervaring met homeomatisch iets?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:21

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met die Confidence.
Ik haal de 27ste mijn paard van het land en wil dan of vrijdag nog en anders zaterdag mijn paard wassen en dan of zaterdag of zondag te scheren.
Wat mijn plan aanvankelijk was, hem sowieso te versuffen met tranquigel, om zijn eerste ervaring een goede ervaring te laten zijn. Maar heb ook zo een proefzakje Confidence. Dus dacht als mensen daar goede ervaring mee hebben is dat misschien beter.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 22:37

Ik heb confidence gebruikt voor het scheren en mijn paard reageerde er goed op. Niet versuft gewoon alert maar wel heel relax.

Na 2,5 uur merkte we wel duidelijk dat het uitgewerkt was :j stil blijven staan was niet meer zo vanzelf sprekend.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:02

Pantykous schreef:
Eindelijk de tijd gehad om mijn eigen knappe dolly te scheren

[ [url=m/Rn1smg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/x95QxA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap knap. Ik hoop met der tijd ook zo mooi te scheren. Maar ben,momenteel nog een,beginner. Alleen onze pony blinkt niet zo mooi als hij geschoren is. Hij is een,witte pony en zelfs in de zomer blinkt hij niet zo hard als onze vos en de bruine.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:03

Oke maar dan staat een, al aardig rustig paard, gewoon nog wat extra beter stil.. Denk je dat een redelijke hittepit het daarop goed zou doen? Als ik het zo hoor is confidence dan wel te licht of denk je niet?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:55

Ik heb confidence gebruikt tijdens het scheren van mijn shetlander haar hoofd
Had wel het idee dat het minder eng was maar nogsteeds niet prettig

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:56

Ik heb m'n paard wel verdoofd afgelopen weekend voor het scheren. Vrijdag nog geprobeerd zonder maar hij begon meteen om zich heen te slaan en schoppen. Blauwe gel in spuitje wat onder de tong moest, opgehaald bij de paardenkliniek. Geen idee hoe het heet. Na een half uurtje was meneer redelijk van de wereld hihi en heeft geen kick gegeven tijdens het scheren, zelfs niet bij z'n oren etc. Paar uurtjes later weer helemaal back on earth :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:58

Kyrsiltje, mijn paard is niet de rust zelf, bij nieuwe dingen ;)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:01

Oh haha zo las ik het. Sorry! Misschien dat ik toch maar even da bel voor iets van hen. Vertrouw hem niet zo en het is de eerste keer..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:17

Het is zo belangrijk dat een paard dat voor het eerst geschoren wordt een fijne ervaring heeft. Ik heb een nieuwe klant, die pony loopt bijna de muren eruit zo bang. Ook door 'minder' fijne ervaringen. Dan ben je veel langer bezig om zoiets weer recht te breien dan wanneer je het gelijk goed doet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:23

Wij twijfelen voor scheren. Ze hebben een mega vacht en met die regen kan je zelfs niet poetsen zo vies zijn ze. Ook zijn ze erg snel bezweet en duurt het lang eer ze weer op adem zijn.

Nu vinden wij dit een ideaal model en dan met een deken uiteraard. Alleen staan ze 24/7 buiten en hebben geen schuilstal. We willen geen hals dekens ivm kapot gaan van de manen, maar zullen ze het niet koud hebben als de hals kaal is en zonder stal buiten staan.
Afbeelding

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:47

silkeireja schreef:
Hoi hoi
Ik wil mijn witte pony (schimmel) misschien een jachtpatroom scheren. Heeft iemand ook een foto daarvan? Ik wil graag weten hoe het er bij een schimmel uit ziet als je een patroon scheert voordat ik mijn pony ook scheer. Ze zeggen namelijk dat je het bij een schimmel niet ziet.

Alvast bedankt

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:51

Pantykous schreef:
Het is zo belangrijk dat een paard dat voor het eerst geschoren wordt een fijne ervaring heeft. Ik heb een nieuwe klant, die pony loopt bijna de muren eruit zo bang. Ook door 'minder' fijne ervaringen. Dan ben je veel langer bezig om zoiets weer recht te breien dan wanneer je het gelijk goed doet.

Dat is mijn ervaring ook. Mijn paarden heb ik nooit verdoofd of gepraamd bij het scheren, ook niet bij het oren scheren. Nu snap ik wel dat er paarden zijn die het echt niet toelaten hoor ;) dan moet je iets. Maar met geduld en oefenen kom je een heel eind. Vorig jaar mocht ik niet in de buurt van de oren komen, na wat oefenen (lees belonen en brokjes erin :P) staat hij nu zelfs op rust als ik daar scheer.

Maar je hoort ook vaak dat 1x een sedatie nodig is en daarna nooit meer. Dan hebben ze toch gemerkt dat er niet gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:53

@ marlis, als je een kwaliteitsdeken koop als bucas of horseware gaan de manen niet kapot :)

Zonder hals staat in de kou en regen zonder schuilstal vind ik niet eerlijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:01

Als je geen halsdekens wilt dan moet je niet de hals scheren als ze 24/7 buiten staan, das wel heel gortig. Dan kun je kiezen voor luchtpijp, boeg eruit halen.

@Starbreeze Als je een hele vlugge hebt kun je de eerste keer ook bij bepaalde stukken een praam erbij halen, dan blijven ze ook relaxed en dat onthouden ze vaak wel. Nog vaker pak ik dan de kleine machine erbij, daar kunnen ze wel mee dealen over het algemeen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:51

Ik heb toch ook nog niks geschoren juist omdat het me niet eerlijk lijkt. En ik hier ervaring vraag.

Heb vorig jaar voor beide bucas dekens gehad helaas allemaal naar de maan door afgelopen winter hun weide genoten. Dus het is niet dat ik geen kwaliteit dekens wil voor ze. Alleen ik hoor om mij heen van heel veel mensen dat wat voor hals je ook gebruikt het de manen gewoon echt kapot maakt.

Vandaar gewoon mijn twijfels overal over. Ze staan nu nog gewoon met hun teddy berenvacht zonder deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:53

Ik vind dat wel bijzonder. Heb er namelijk nooit last van.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:55

Mijn paarden staan altijd met een halsdeken en hebben nog gewoon manen, voor zover ze ze zelf niet afschuren door de zomereczeem natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:55

Ik ook niet :n , heb dan weliswaar nu een warmbloed maar mijn haf met dikke lange manen had er ook nooit last van.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:59

Ik heb 1 seizoen een halsdeken gebruikt,van Horseware,en duidelijk verlies van manen.
Nu de wug,toch iets meer bescherming maar geen beschadiging aan de manen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:59

hier ook elke winter halsdekens en nog steeds veel te dikke manen om mooi te knotten. Mss hooguit een iets dunner stukje net voor de schoft waar het gewone regendeken en/of de onderdekens stoppen en de rand kan schuren.
Dekens met vaste hals hebben dit wel minder is mijn idee, maar ja ik doe ook graag de hals er weer vanaf van zodra het een warmere zonnige dag is.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:28

Pantykous schreef:

Inderdaad. Zeg het ook zovaak, maar geloof dat niemand dat wil horen :x

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:37

kaatje77 schreef:
Pantykous schreef:

Inderdaad. Zeg het ook zovaak, maar geloof dat niemand dat wil horen :x

De eerste keren is onze pony ook door een,professioneel gescheren. Maar omdat hij zo braaf is en,gewoon staat te slapen. Konden wij dit zelf doen. Voor ons is hij de ideale leerpony om te leren scheren. Mijn grote Kon ik zelf nooit doen. Die is redelijk bang eb flipt heel gemakkelijk. Degene die haar vroeger kwam scheren deed dat altijd zo goed en,rustig dat zij mijn merrie altijd kwam scheren. Bij haar was ze rustig. Ik moest ook,niemand anders laten komen want dan flipte ze toch bij die nieuwe persoon. Maar onze pony laat dat allemaal goed doen.