Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesJarig

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:36

Die van mij staat nog lekker zonder deken, ik stel het elk jaar zo lang mogelijk uit. Die regen moeten ze makkelijk kunnen hebben, voor een paard is het nog hartstikke warm.
Ik weet ook nog niet of ik er dit jaar überhaupt een deken op ga gooien, misschien laat ik 'r wel lekker zonder staan. Het zal wel weer veel gaan sneeuwen, dus zal het wel weer een winterstop worden van een maand of 2. Dan staat ze dus met een deken zonder dat het écht nodig is.

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:03

Mijn pony kan nu gelukkig zonder, ze heeft het afgelopen jaren in erge mate gehad.
Groetjes Kathleen

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:03

Mijn paarden staan al weer non stop onder de regendekens. Mocht het wel weer warmer worden dan gaan ze tijdelijk weer af.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:08

Die van mij staat ook onder een 0 grams regendeken.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:12

Nog steeds zonder deken, ook zonder eczeem-/vliegendeken nu.

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:19

Die van mij staat met regenachtige dagen als vandaag, met een ongevoerd regendeken op. Dit alleen maar omdat ze heel gevoelige spieren krijgt als ze nat wordt

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:24

ik ga vanmiddag even een nieuwe hals halen van 150 gram
nu heeft hij een 0 gram half om, en hij bibberde en zijn haren stonden overeind.
toch maar even een nieuwe halen!!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:11

nog steends de vliegendeken op - geen regendeken hier hoor nog veelste warm !! en die van mij word toch geschoren dus laat die haren maar ff groeien dan haha

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:25

Mijne staat ook met een 0 grams regendekentje om..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:45

Ik zit in de twijfelmodus, die van mij krijgt niet zo´n giga dikke wintervacht (althans afgelopen winter niet, en de winter ervoor wat ik gezien heb v.a. januari dan niet..), maar nu met dit weer vind ik het toch echt wel heel erg herfst weer worden. Weer wat we normaal altijd zo rond midden / eind september hadden. Het zou het eerste jaar voor hem zijn dan met dekens en twijfel enorm nu om wel of niet te beginnen, hij bibberd niet maar begint toch echt al een wintervachtje te krijgen. Haren staan overigens ook overeind..

Vanmiddag op stal had/heb ik echt de neiging om er een op te doen, maar dat is dan ook direct voor non stop. Ergens vind ik het nog te warm, aan de andere kant vind ik het toch ook beduidend kouder weer worden. Hij word niet geschoren, maar wil hem wel heel graag kort in het haar hebben.. :j

Dus ik weet het niet.... :=
Het zou dan nu gaan voor de 0 grams regendeken, zonder hals.
Wil dan als de temp dusdanig omlaag gaan overstappen naar de 200 grams met een halve of hele hals (twijfel ik nog over..)
En dan nog een 400 grams met hele hals hier hebben liggen, voor het geval het echt een koude strenge winter gaat worden.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 15:49

Die van mij staat met dit weer met een 0grams op, hij is kramperig aan beide benen achter en merk met dit weer dat hij veel meer krampt en een stuk stijver is als hij zonder deken staat.
Mocht dit niet het geval zijn geweest had hij ook nog geen deken op gehad. En zodra het weer wat redelijker weer is trek ik hem er ook gelijk weer af.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:17

_Marinke_ schreef:
Ik zit in de twijfelmodus, die van mij krijgt niet zo´n giga dikke wintervacht (althans afgelopen winter niet, en de winter ervoor wat ik gezien heb v.a. januari dan niet..), maar nu met dit weer vind ik het toch echt wel heel erg herfst weer worden. Weer wat we normaal altijd zo rond midden / eind september hadden. Het zou het eerste jaar voor hem zijn dan met dekens en twijfel enorm nu om wel of niet te beginnen, hij bibberd niet maar begint toch echt al een wintervachtje te krijgen. Haren staan overigens ook overeind..

Vanmiddag op stal had/heb ik echt de neiging om er een op te doen, maar dat is dan ook direct voor non stop. Ergens vind ik het nog te warm, aan de andere kant vind ik het toch ook beduidend kouder weer worden. Hij word niet geschoren, maar wil hem wel heel graag kort in het haar hebben.. :j

Dus ik weet het niet.... :=
Het zou dan nu gaan voor de 0 grams regendeken, zonder hals.
Wil dan als de temp dusdanig omlaag gaan overstappen naar de 200 grams met een halve of hele hals (twijfel ik nog over..)
En dan nog een 400 grams met hele hals hier hebben liggen, voor het geval het echt een koude strenge winter gaat worden.

Ik heb een beetje dezelfde twijfel als jij, Marinke!
Mijn pony heb ik ook liever niet zo dik in z'n vachtje (maar dan gebruik ik dekens zonder hals, dus daar wordt hij sowieso harig :+ ) Heb wel een losse hals liggen die ook nog eens erg lekker dik gevoerd is, die wil ik gebruiken voor als hij gezweet heeft en ik 'm toch al de wei op moet gooien.

Maar goed, mijn pony zou nu al kleine winterhaartjes maken, volgens mijn zusje! (Ben helaas niet thuis op het moment, hoop volgend weekend weer). Eigenlijk kunnen ze zelf hun temperatuur het beste regelen, dat weet ik ook wel.
Maar mijn pony heeft nu ook nog regenschurft gekregen (terwijl hij gewoon kan schuilen, maar het is zo nat en broeierig geweest, dat dat het wel geweest zal zijn). Moet ik een lichtgevoerde (schat 50 gr) regendeken op gaan doen?

Ik ben het met je eens, je begint, en komt er dan niet meer van af. En als je begint, nu al, zul je het een hele tijd moeten volhouden. Eerder liet ik mijn poown wel zelf een vachtje maken, en deed dan gewoon de 200 grams deke daaroverheen als het nog kouder werd. Terwijl hij tegen die tijd best zichzelf zou moeten kunnen warmhouden qua vacht. Het is immers een pony, een halve haf nogwel.

De dravers hier stonden ook gewoon zonder afgelopen jaar. (Behalve degene die een paar keer per week flink gereden werdt)
Ik kan helaas nu nog niet echt zeggen of ik deze winter door kan trainen. Zou heel graag willen, maar of het te doen is? In het weekend train ik sowieso, liefst ook nog doordeweeks een keer. (Omstandigheden... grr!)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:32

Ik heb paarden gezien die zonder hals stonden en daar niet zo'n dikke vacht aan maakte, maar ook paarden die zonder hals stonden en daar echt teddy waren en op de benen ook en dan onder de deken heel mooi dun vachtje. Mijn ervaring is dat ze juist het snelst zweten op de hals, onder het zadel en de flanken. Dan is een teddy vachtje op de hals echt niet fijn (en vraag ik mij een beetje het nut van die deken af). Dat maakt dus ook dat ik het rustig op wil bouwen naar hele hals, of die 200 grams al direct met hele hals wil doen. Juist om te zorgen dat z'n lichaam lekker kort in het haar zit.

Ik ga hem in september inrijden, en wil hem dan wel even door kunnen trainen en niet direct alweer op winterstop zetten vanwege te dikke vacht bv. :n

Maar wanneer beginnen? Eind vd week word het juist weer mooier...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:40

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:54

ik gooi pas als het echt echt vriest een hals erop , en heb eigenlijk afgelopen winter geen teddy gehad terwijl hij ook nog voor het eerst buitenstond overdag tot een uur of 19;00 .
zit nu ook t twijvelen om de 100 grams erop te gooien , die kou slaat toch erg snel op zn spieren maar aan de andere kant vind ik ook omdat ie snachts binnen komt zich zelf wel een beetje warm moet kunnen houden haha !

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:56

paard staat nu nog onder een vliegendeken. en als het weer erg slecht is komt de regendeken eroverheen. Nog nooit gevoeld dat ze het te warm heeft of gaat zweten. over een tijdje de vliegendeken er maar onderuit doen. want zoveel is het ook niet meer. als het kouder wordt dus onder de 10 graden dagelijks gaat de regendeken er op. en nog kouder gaat er een onderdeken onder. Wil hem dit jaar gaan scheren dus dat haar maakt nu niet echt uit. en dan komt ook de hals er op.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:07

_Marinke_ schreef:
Ik heb paarden gezien die zonder hals stonden en daar niet zo'n dikke vacht aan maakte, maar ook paarden die zonder hals stonden en daar echt teddy waren en op de benen ook en dan onder de deken heel mooi dun vachtje. Mijn ervaring is dat ze juist het snelst zweten op de hals, onder het zadel en de flanken. Dan is een teddy vachtje op de hals echt niet fijn (en vraag ik mij een beetje het nut van die deken af). Dat maakt dus ook dat ik het rustig op wil bouwen naar hele hals, of die 200 grams al direct met hele hals wil doen. Juist om te zorgen dat z'n lichaam lekker kort in het haar zit.

Ik ga hem in september inrijden, en wil hem dan wel even door kunnen trainen en niet direct alweer op winterstop zetten vanwege te dikke vacht bv. :n

Maar wanneer beginnen? Eind vd week word het juist weer mooier...

Ik begrijp wat e bedoelt, maar halzen schuren zijn bos manen er altijd af. Wat ik ook probeer. Daarnaast vind ik het halsloos, meer uitzien als pony, zeg maar :o Een van onze pony'tjes moet in de zomer al helemaal ingepakt staan (ZE) dus die laten we het liefst een tijdje zonder. Ook wel even lekker voor d'r.

Nut van de deken is dat hij minder snel zijn spieren vast gaat zetten/gaat verliezen dan zonder deken. In de winter worden ze altijd wat schraler (en ik heb pas 1 winter echt zelf moeten puzzelen qua voer, daarvoor kon ik er niks aan doen en werden ze zo mager dat het zielig was in de lente). Weet het dus nog niet precies. ZEker als k doordeweeks niet thuis ben om hun conditie te beoordelen... Nut van een deken is ook dat ik 'm (tja, eigen gemak :o ) nog wat klam op de wei kan zetten. Ik heb geen stal of zo waar hij uit de tocht kan drogen. Daarvoor hen ik dan dus wel een hals, voor na het rijden, die gaat er dan na een paar uur weer af als hij droog is.

Tenminste, zo denk ik het te gaan doen. Misschien gaan we wel zo hard met trainen dat hij tich geschoren gaat worden, ik weet het echt niet. Maar dan zou hij natuurlijk wel continu halsdekens op moeten vind ik (geschoren zonder hals... zie je best vaak maar lijkt me echt niet goed voor het paard)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:45

Mijn biefstukje staat nog steeds zonder. De reden daarvoor, is dat hij het erg snel warm heeft. Dus als de lucht bijv even een uurtje open breekt, en de zon flink schijnt. Dan is hij gelijk zeiknat onder die deken. En als het dan weer gaan betrekken en regenen/waaien staat hij daar zeiknat van het zweet te wezen onder die deken. Ik wil niet dat ie ziek word. :n

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:48

Binnenkort gaat er hier weer een wat dikkere deken op. Nu zomerdekentje straks tussendeken voor in de herst/lente.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:49

Hier ook nog zonder. Maar ik moest wel heel erg slikken hoor, de nacht van zaterdag op zondag, het was behoorlijk fris, flinke wind en heeft nonstop geregend hier volgens mij, steeds als ik wakker werd (vaak die nacht) maakt ik mij zorgen.... gelukkig stonden ze er gewoon gelukkig bij smiddags, maar ze waren sochtends wel op stal gekomen. Was ik ook wel blij mee. Ze staan nu wederom op stal, het land is te nat. Het liefst wil ik nog ff wachten, maar vannahht wordt het bv 8 tot 13 graden!!! Als ze vannacht buiten had gelopen had ze een dek op gehad waarschijnlijk. Vind het wel lastig, want als de zon doorkomt heeft die nog best veel kracht en is het zo weer te warm. Ze is flink bezig een vacht op te bouwen, dus dat is wle positief om zichzelf warm te houden. Heb tot dusver gelukkig ook nog niet rare pijntjes of stijvigheden gemerkt bij haar.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:52

Hier na een paar weken met vliegendeken sinds 2 dagen de regendeken met fleece op. Mijn KWPN merrie loopt dag en nacht buiten en heeft geen mogelijkheid tot schuilen. De weersverwachtingen zijn echter beter en als het droog blijft, gaat de katoenen zomerdeken erop. Scheren moet ik uiteindelijk toch, ze wordt altijd een wollig paard en is bij de minste inspanning dan drijfnat. Vorig jaar resulteerde dat ik twee keer moest scheren: de eerst keer al tweede week september en 4 weken later al een tweede keer. Ik scheer overigens een jachtpatroon omdat ze ook in de winter, weer of geen weer, hele dagen lekker buiten loopt.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:55

Met wat koudere dagen, zomerdekentje op

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:59

Mijne staat met regendeken. Alleen als het overdag nog echt warm word dan met vliegendeken. Andere merrie die dit jaar ook deken op moet heeft ook al regendeken aan.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:55

Bucas smartex rain er vandaag op gegooid, ze had het onder de 0 grams regendeken koud.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:01

hier toch de 0 grams opgelaten paardje voelde er goed onder :j