[INFO] Alle vragen over dekens #03.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:30

Cas123 schreef:
Hallo beste bokkers!

Ik heb voor mijn verjaadag een 100 grams regendeken gekregen.

Ik rijd best intensief maar ik rijd geen wedstrijden.

Mijn pony is 12 jaar en heeft al een beetje een wintervacht. Hij is niet geschoren.

De bedoeling is dat hij deze deken ook in de winter op krijgt. Zodat ik op een droog paardje kan stappen.

Zou ik zijn deken nu al opleggen?

Groetjes

Ik bedoelde trouwens ermee dat je die deken nu wel op kan leggen en niet dat je daar voor de hele winter genoeg aan hebt. Onderdekens zat te krijgen in verschillende diktes.

Zag dat het enig verwarring bracht haha

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:32

Kyrseltje schreef:
Hm dan zou je inderdaad toch wel een 0 grams nodig hebben met evt een liner eronder. Dus dan zou ik 0 grams en een liner doen. 100 grams waterdicht zou ik inderdaad niet doen.. Duur grapje he dekens ;).

Kan je niet evt nu een liner kopen en je ogen open houden voor een tweedehands 0 grams?

Dat heb ik nu inderdaad op het oog. Maar dan een 100 grams waterdichte en een 100 grams liner.
Een amigo 100 grams, 1200D. Samen voor €90. Is dat redelijk? Want ik weet dat een liner 100 grams €50 euro kost, dus dan zou ik voor 40 euro een 0 grams moeten scoren. Dan is dit een redelijke deal toch? Ze heeft een amigo 0 grams, maar deze is maar 600D, dan ga ik liever voor wat meer stevigheid.

Dit is wel de maat 191, mijn paard heeft nu 183 op van amigo. Hij is 4 jaar, kontje komt er nu heel bijna onderuit. Zou dit dan niet te groot zijn? Paard is nu 1.62 denk ik

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:35

Batlow schreef:
0 gram waterdicht
100 gram liner
200 gram waterdicht
300 gram waterdicht

Dit is wat ik nu verzonnen krijg, met de weatherbeeta kan ik dan 400 maken, moet wel lukken toch? :+ Of past een horseware liner echt alleen onder horseware?

dat lijkt me prima!

als je nou een 0 grams met ringen voor liners neemt kun je alle diktes liners er onder doen, wie weet kun je nog wat 2e hands vinden.
onder je dekens die je al hebt kun je ook vast de liners wel gebruiken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:40

Dan kan ik gelijk het volgende er tegenaan gooien, mijn pony heeft nu (paar weken geleden geschoren) 200 gram op. 300 grams heb ik nog liggen, waterdicht maar ook deze is aan zijn eind en die hij op heeft, die valt bijna uit elkaar.

Hoe kan ik nu het meest praktische en goedkoopst dekens kopen voor hem? (goedkoopst niet per se, maar meest voordelige in combinatie)

MoniekV

Re: [Centraal] Alle vragen over dekens #03.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:45

Hier staat een haflinger en die heeft een 0 grams regendeken, 250 gram winterdeken en 100 grams liner en daarmee komt hij de hele winter door.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:46

praktisch en het meest voordelig lijkt mij dan om voor Horseware Amigo bravo te gaan, die heb je in alle diktes, er kunnen halzen en liners aan, en die heb je ook in alle diktes, zo kun je alles bij elkaar verzamelen en combineren.

wil je wat duurder en hoger in kwaliteit gaan met hetzelfde systeem kun je voor Rhino of Rambo gaan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:49

Ik zie nu in zijn maat (165) op mp staan

Rhino original turnout (200 gram)
Rambo optimo turnout, deze bestaat uit een 400 gram liner en 0 grams deken 1000D

Mijn pony wordt sowieso altijd wanneer de winter begint, meteen geschoren en dan gaat er pas een deken op. Dit ivm cushing. Dan zou de 200 erop kunnen en bij extreme kou 400? Dan ben ik snel klaar namelijk :D Maar ik weet zelf niet of dat kan, sprongen van 200 gram maken? onder 0, 400 boven 0 graden 200?

Ik weet namelijk dat dit kwaliteit is en dan loop ik volgend jaar niet te sukkelen dan heb ik als het goed is deze dekens nog steeds..........

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 23:57

Haflinger die hier staat heeft ook cushing en het heel snel warm dus daarvoor vind ik 100 gram ideaal. Toch iets voering maar niet te warm.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:08

MoniekV schreef:
Haflinger die hier staat heeft ook cushing en het heel snel warm dus daarvoor vind ik 100 gram ideaal. Toch iets voering maar niet te warm.

Is die van jou ook geschoren? Ik heb die van mij tot nu toe al 2 x geschoren... Het groeit bij hem echt als kool en hij heeft helemaal niks aan zijn vacht, dus haal ik het eraf, anders staat hij met zo'n dikke vacht onder een deken...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:10

Batlow schreef:
MoniekV schreef:

Is die van jou ook geschoren? Ik heb die van mij tot nu toe al 2 x geschoren... Het groeit bij hem echt als kool en hij heeft helemaal niks aan zijn vacht, dus haal ik het eraf, anders staat hij met zo'n dikke vacht onder een deken...

Ja, zn vacht valt dit jaar heel erg mee want ik heb hem nog maar 1 keer hoeven scheren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:14

Nouvel schreef:
Batlow schreef:
0 gram waterdicht
100 gram liner
200 gram waterdicht
300 gram waterdicht

Dit is wat ik nu verzonnen krijg, met de weatherbeeta kan ik dan 400 maken, moet wel lukken toch? :+ Of past een horseware liner echt alleen onder horseware?

dat lijkt me prima!

als je nou een 0 grams met ringen voor liners neemt kun je alle diktes liners er onder doen, wie weet kun je nog wat 2e hands vinden.
onder je dekens die je al hebt kun je ook vast de liners wel gebruiken.

Dan moet ze alles nieuw kopen :+ kost al genoeg paarden _O-
Liners onder andere dekens kan prima! Heb nu ook een liner onder een deken liggen van de EJ

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 00:27

@Amiigo, voor mijn pony moet ik sowieso alles nieuw gaan kopen. Wat hij nu heeft valt half uit elkaar, misschien dat ik alvast enkele dekens kopen en volgend jaar de rest. Dan met wat hij nu heeft de winter door komen en even een kleine reparatie laten uitvoeren. Tot nu toe heb ik altijd maar een zooitje met dekens gehad en was het gewoon niet logisch.

Het liner systeem van amigo spreekt me heel erg aan. Mijn paard heeft momenteel dus een 200 gram amigo op maar ik weet niet of je hier een liner aan kan bevestigen. kan je dat ergens zien? Aan ringetjes oid?
Voor mijn pony haal ik dan een 200 grams deken en bij extreme kou een 100 grams liner erbij. Dan heb ik voor hem maar 2 deken. Eventueel dan nog een 0 grams voor over de 100 grams maar dan kijk ik wel tegen het eind van de winter of dat nodig is...

Ik word echt gewoon gek want je hebt zo veel manieren allemaal om dekens te gebruiken. Ik heb iedere keer weer een ander idee in mijn hoofd. Ik dacht dat de bucas handig was, van -10 tot +15 maar dat schijnt ook niet helemaal optimaal te zijn dus dat laat ik maar achterwege

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 00:47

Ja als er 3 ringetjes zitten zijn de bovenste en de onderste voor de hals en de middelste voor de liner. Heel fijn systeem, als je nog dekens enz moet kopen zeker doen :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:06

Maar een liner blijft anders ook goed liggen onder een amigo Hero? Heb het opgezocht en die heb ik nu. Moet ik dan wel of geen buiksingel gebruiken? Hij kan natuurlijk niet vast aan de Hero..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:14

Dan heb ik voor mijn paard (na lang de hersens kraken) het lijstje compleet, ik kan alleen uit 2 lijstjes kiezen met een verschil van 25 euro, beide opties kan ik van 100 tot 500
Optie 1:
- Amigo bravo 100 grams waterdicht
- Liner 100 gram
- Amigo bravo heavy 400 Gr met hals
(zelf in het bezit van amigo Hero 200)
Aanschaf: €175
Optie 2
- Amigo bravo 100gr
- Liner 100 gram
- Liner 300 gram
(Zelf Hero 200 gr)
Aanschaf €150

Het verschil zit hem dus in de bravo heavy 400 gram MET hals of een liner 300 Gr. Het verschil is maar 25 en daardoor neig ik naar 1. De bravo heavy is een verleidelijk mooie deken := maar voor minder geld kan ik ook compleet zijn, wie hakt de knoop door?

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:19

Ik zou gaan voor de bravo heavy 400 grams. Ga deze zelf ook aanschaffen (als de maat goed is) lijkt mij super fijne deken.

Ik bestel wel zonder hals, je kan altijd nog een keer een losse hals bestellen.
Die dekens met hals hebben weer geen ringetjes voor de liners extra. Zelf wil ik onder de 400 grams nog n liner van 200 gram kunnen leggen (bij vorst overdag als paard geschoren is)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 08:36

Bij deze kan de hals ook los, er wordt vermeld dat er een liner onder kan. Dan ga ik inderdaad daarvoor, scheelt ook weer dubbele dekens!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:04

Okey die bij Divoza amigo bravo met hals (wel los er af te halen) had maar 2 ringetjes. amigo bravo zonder hals hals 3 ringetjes, waarbij t middelste ringetje voor de liner is.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:15

Ah oke! Misschien is dat bij deze zo... Dan hoop ik wel dat het een beetje koud wordt zodat ik de deken ook kan gebruiken, maar heb wel een hekel aan kou :D

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:31

xNicolx schreef:
Okey die bij Divoza amigo bravo met hals (wel los er af te halen) had maar 2 ringetjes. amigo bravo zonder hals hals 3 ringetjes, waarbij t middelste ringetje voor de liner is.

Nou die twee ringetjes heb ik nu ook ondervonden bij een tweedehands amigo. Dacht dat het gewoone en bravo was maar dus 1 ringetje te weinig voor een liner.
Moet die maar los. Of zal de hals blijven liggen met aan beide kanten maar 1 klittenband vast? Gaat denk ik open waaien of niet?

Bartlow, met deze combinatie heb je dus geen 0 gram en ga je van 200 gelijk door naar 400 als ik het goed begrijp? zijn dat niet twee redelijk grote stappen?
Edit ohnee sorry. Keek scheef. Je hebt zelf nog een 200 dus daarmee kan je 300 maken. Maar dus geen 0. Die zou ik persoonlijk wel willen hebben om het seizoen mee te beginnen..

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:40

Amigo Bravo met 2 ringen lijkt mij sterk. Als het goed is zitten bij de 250 en 400 gram 4 ringen aan de buitenkant voor de hals en 2 ringen aan de binnenkant voor de liner. Bij de 100 gram zitten alle ringen aan de binnenkant.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:42

Mijn pony wordt wanneer het seizoen begint altijd eerst gelijk geschoren, dus dan is 0 grams sowieso te weinig toch? Eventueel kan ik aan het eind van het seizoen een 0 of 100 grams erbij kopen.

Edit: voor mijn pony had ik het ook al bekeken:
- 0 grams amigo bravo
- 100 grams liner
- 200 grams waterdicht amigo Hero

Mijn pony krijgt elk jaar maar tot 300 gram, zijn vacht groeit als kool. Zo kan ik ook met 100 gram beginnen en eindigen met 300.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:46

Als je toch moet aanschaffen zou ik wel voor Amigo Bravo gaan, is een stuk betere kwaliteit en die paar tientjes maken dan ook niet echt meer uit lijkt mij. Geld kost t toch al

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:51

MoniekV schreef:
Als je toch moet aanschaffen zou ik wel voor Amigo Bravo gaan, is een stuk betere kwaliteit en die paar tientjes maken dan ook niet echt meer uit lijkt mij. Geld kost t toch al

Had ik graag gedaan, maar ik kan de maat 165 niet vinden ;( de Hero is speciaal pony uitvoering, vandaar

Edit: ik zie dat agradi nog pony uitvoeringen heeft :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:55