[INFO] Alle vragen over dekens? #02

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zorro_

Re: Wie staat er nu al in de dekens? #02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:01

Bedankt! Ik had al wat reviews gelezen maar die zijn nogal wisselend.
Ik ben rustig opzoek naar een winterdeken.. en kwam toevallig de HH tegen.

Ik heb een Welshje.. ze is niet mega breed, maar erg slank is ze ook niet :+
Weet niet op wat voor paardje jij de deken had liggen?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:04

thnx voor de tips :)
na wat overleg op stal heb ik net toch maar een 0-grams regendeken gekocht
ik heb een fleecegevoerde en er is mij verteld dat een fleecegevoerde gelijk is aan 100-150 grams dus dat lijkt mij nog een beetje te warm voor nu :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:26

De bonte op me profiel, paard van 1.65 en erg breed maar niet gebouwd als een tinker/fjord/haflinger.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:21

Hier zonder dekens nog...maar moet zeggen dat t wel erg veel regen geeft. Toch is het niet koud. Ze gaan nu gewoon wat eerder naar binnen.
In het voorjaar had ik er wel 1 ziek met dat geneuzel van regendeken op en weer af mbt temperatuur en regen. Zo doe ik het nooit meer. Of op, of af, daarmee had ik nooit een ziek paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:32

Bravura schreef:
Hier zonder dekens nog...maar moet zeggen dat t wel erg veel regen geeft. Toch is het niet koud. Ze gaan nu gewoon wat eerder naar binnen.
In het voorjaar had ik er wel 1 ziek met dat geneuzel van regendeken op en weer af mbt temperatuur en regen. Zo doe ik het nooit meer. Of op, of af, daarmee had ik nooit een ziek paard.

Hier hetzelfde. Ik denk dan ook altijd maar, als ze hun wintervacht kwijt zouden zijn zit die er ook niet als het ineens kouder zou zijn of veel zou regenen. Daarbij is de temperatuur inderdaad nog prima.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:36

Is het ook slecht voor je paard om alleen in de nacht een fleece deken op te gooien?
Ik gooi wel eens een zweetdeken op als ze terug komen uit de regen, dan zuigt het water er een beetje uit en kan ik ze daarna beter borstelen. Is dat dan ook slecht voor een paard?

Ik heb besloten nog even te wachten met de regendekens, dan maar scheren. Paarden voelen zich juist happy met deze tempraturen, en dat hebben ze meer dan verdiend naar die warme zomermaanden... Probeer ze wanneer het regent naar binnen te doen maar je ontkomt er toch niet aan, vooral na regen schieten ze in de haren!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:42

Nee dat is niet slecht als het in de nacht kouder is dan overdag. En de tweede situatie is ook niet slecht, tenzij je dat natte deken erna weer op doet natuurlijk.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:50

Die van mij staat nog dag en nacht op het land en heeft sinds een paar dagen een regendekentje op. Met heel veel regen gaan ze naar binnen om het land een beetje te besparen. Ik bouw altijd rustig op met dekens dus om er gelijk een 150 grams op te gooien. Daarnaast is het ook nog niet echt koud.

Maar ieder paard is anders natuurlijk

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:45

Even jullie advies.
Ik heb een kruising welsh die sowieso deze winter nog dekenloos blijft, maar ben wel wat aan het oriënteren in volgend jaar. Hij staat nu nog niet mega intensief in het werk, jong dier=rustig aan, dus dan is de vacht nog niet heel storend. De verwachting is dat het volgende winter wel anders is.
Nou is meneer vrij breed op de borst en heeft een flinke hals en een fantastische mooie bos manen. De vliegendeken die ik heb(rambo fly protector), is bijvoorbeeld qua hals aan de krappe kant..
Ik ben op zoek naar een deken die qua pasvorm geschikt is voor dit soort types, geen schuurplekken veroorzaakt en ook zeker de manen niet wegschuurt. Ik wil geen halsdeken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:35

Weatherbeeta is breed en schuurt niet. Bucas vind ik om de schouders ook breed, zelfs bij een QH en schuurt ook niet. Deze dekens liggen prima. Rambo valt smaller rond de schouders maar zelfs bij een ronde pony ook nog goed. Een te wijde deken moet je niet willen, die regenen in.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:36

Hier gisteren toch ook maar de tegendeel erop gedaan, was ook al flink aan het ruien..

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:37

die van mij heeft al een paar dagen zijn regendeken op.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 17:23

De mijne staat ook weer met haar regenjas aan ook snachts op stal.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:21

mijne heeft een fleece regendeken op en niks te warm eronder. Brr vind het zelf ook maar koud en nat buiten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:35

Mijn paarden hebben hun 100gr regendeken op, ze voelen er goed onder :) Met die regen is het echt niet zo warm hoor!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 18:58

Mijn paardje voelde perfect onder de BSR, was een beetje bang dat 'ie het te warm zou hebben, maar hij voelde zelfs nog fijner dan een paar dagen geleden met lagere temperaturen onder een ongevoerde regendeken. :)

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:39

Starzu schreef:
Mendy1984 schreef:
hellup! ik weet even niet wat te doen....
mijn pony schiet al dikker in zn haren (staat binnen) en zn haren lijken ook langer
hij is ook redelijk snel nat als ik m aan het rijden ben
wat kan ik het beste doen betreft deken??
ik wil hem eigenlijk ook niet scheren aangezien hij niet op wedstrijdniveau getraind wordt (recreatief hobbelen in de bak)

ik heb hem afgelopen winter groen gekocht met een dikke teddyvacht en dit wil ik dus echt niet meer
dan ben ik langer aan het droogstappen als dat ie gereden wordt...

oowja en ik heb NIET de mogelijkheid om meerdere keren per dag te gaan kijken/voelen
ik ben altijd in de ochtend op stal

Waarom zou je hem niet willen scheren? Alleen omdat hij geen wedstrijd rijd? Als je hem niet wil scheren kan je nu al beginnen met elke dag flink rossen. Ik vind een puimsteen zelf het best helpen: [ Afbeelding ]
Wij hebben een haflinger midden in de winter gekocht. (Dik in de haren natuurlijk) Wij hebben maanden lang gerost en met de puimsteen gewerkt. Het kost misschien wel tijd maar wij begonnen er ook pas midden in de winter aan. Als je er nu al aan begint en het bij houd heb je de hele winter een paard met een korte vacht. Ze ging van deze vacht: [ Afbeelding ] Naar deze vacht door het borstelen: [ Afbeelding ]

(Let niet op mij maar op haar vacht) Hopelijk heb ik je kunnen helpen.

Waar koop je dat. Dat lijkt me wel wat namelijk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:46

Kun je bijna overal kopen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:22

ik ga mn dekens eens zoeken en dan ga ik inderdaad beginnen met de dekens :)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:51

Smartex rain op.... Zie dat het volgende week wel weer wat warmer word.
Eind volgende week word het 17graden..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:35

Bravura schreef:
Weatherbeeta is breed en schuurt niet. Bucas vind ik om de schouders ook breed, zelfs bij een QH en schuurt ook niet. Deze dekens liggen prima. Rambo valt smaller rond de schouders maar zelfs bij een ronde pony ook nog goed. Een te wijde deken moet je niet willen, die regenen in.

Bedankt voor je tips!
Te wijd wil ik zeker niet, maar wel breed genoeg voor de pony!

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:38

Zorro_ schreef:
Bedankt! Ik had al wat reviews gelezen maar die zijn nogal wisselend.
Ik ben rustig opzoek naar een winterdeken.. en kwam toevallig de HH tegen.

Ik heb een Welshje.. ze is niet mega breed, maar erg slank is ze ook niet :+
Weet niet op wat voor paardje jij de deken had liggen?

Ik heb de thor ook, past juist prima op mijn friezen qua ruimte voor.. Heb veel dekens gehad die voor te strak zaten, maar de HH Thor geeft bij mij juist wel veel ruimte.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 08:37

Ik krijg schuurplekken van de HH thor. denk erover na om hem te verkopen en een horseware of bucas te kopen

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:01

Hier had m'n paint binnen 2 dagen al schuurplekken en een schoftwond van de HH thor. Weatherbeeta winterdekens en een amigo regendeken bevallen prima.

Paardje heeft nu overdag een regendeken op (geen schuilmogelijkheden op het land) en staat 's nachts bloot op stal, waar het uit de wind een heel stuk warmer aanvoelt. Gevoerde dekens gaan er in principe pas op als 'ie geschoren is.

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:07

HH dekens zijn bij mij de enige die wel perfect liggen op mijn breedgeschouderde andalusische merrie, dus ik denk dat dit maar net afhangt van de bouw van je paard en dat dit dus voor elk paard verschillend is. Overigens om ontopic te blijven mijn merrie staat nog steeds bloot in de wei en blijft dat voorlopig ook, het plan is om haar eerst wat meer winterhaar te gunnen en dan een deken op te doen.