Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 14:49

mijn lease paard en de shet die er bij staat, staan met een vliegendeken op en daar zweten ze ook onder, dus laat staan als ze een grams deken op zouden hebben! volgens mij gaat de eigenarrese pas tegen eind september begin oktober beginnen met dekens

rockwitch

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:10

Zo die van mij heeft zijn jas weer uit, de zon schijnt nou toch niet fel, denk dat hij een regenbuitje wel lekker vind.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:47

De mijne staat dag en nacht buiten zonder deken. En ik weet nog niet of hij van de winter een deken krijgt, ik denk dat zijn wintervacht namelijk veel mooier is dan zijn zomer vacht. (heb m'n paard nog maar 3 maanden)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:54

Mijn beesten staan ook gewoon hele lente en zomer zonder deken. Straks met najaar als het echt koud wordt krijgen ze pas weer een deken (ze worden altijd geschoren ivm wedstrijden en zweten e.d.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:51

Ik twijfelde onlangs bij regenweer nog of ik mijn beestjes met of zonder vliegendek buiten zou zetten. dat was vooral omdat ik zoiets had "als dat vliegendek kletsnat wordt, kunnen ze zich dan wel nog warm houden"?

Nu, heb het 1 dag geprobeerd, en of het nu giet van jewelste of droog is, hier gaat gewoon altijd vliegendek op, klaar. Had ze 1 dag bij frisse temperatuur en regelmatig fikse vlagen zonder in het land gezet... Het bloed drupte van m'n hand als ik over hun hals ging, de hengst stond VOL knikkerdikke bobbels op z'n hals en sprong zowat over me heen om uit het land te mogen. Zelfs de merries in de weide iets verderop vond hij voor 1x absoluut niet boeiend, maar hij sleurde me wel zowat zijn box binnen.
Om daar als een idioot te gaan rollen en tegen de deurwanden te gaan schuren waar die bobbels zaten.

Dan heb ik liever een kleddernat vliegendek en ze 's avonds/'s ochtends op stal zetten dan een paard wat zo getreiterd wordt door die ondingen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:57

hier zweten ze helemaal niet onder de dekens?
ook niet onder een vliegendeken, ik heb eentje van HH reflecterend oid en ander paard een witte, dus die weerkaatsen de zon zowiezo.
We hebben hier wel schaduw etc waar ze vaak instaan omdat er in de paddock toch geen gras is.
In de weide hebben ze links en rechts bomen waar ze onder kunnen schuilen voor de zon.
Mijn paard heeft hooguit zweet achter de oren door het bont wat aan het masker zit.
Okal regent het, paard houd gewoon de deken op, Het is zomer, het zal nooit onder de 10 graden komen, en daaronder heb ik ook geen dekens op, omdat er dan tocch niet zoveel beesten zitten.
Deken droogt ook snel op.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:00

hier ook de vliegendeken weer op.

Noukie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:08

Ik zweet me af en toe kapot in de zon dus ik denk nog niet aan winterdekens.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:10

Tommie staat gelukkig nu altijd zonder deken. Hij was de grootste dekensloper ooit.....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:39

Had hier gister de regendeken klaar gelegd. Dacht dat het vandaag maar 13 graden en regen zou zijn, maar deze hele week wordt het boven de 20 graden en af en toe een bui! Dus gewoon een vliegendeken op. Kan niet wachten tot het september is, kunnen ze mooi nog even zonder dek lopen voor de winterdekens weer uit de kast gehaald worden.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:59

begin pas met dekens als het meerdere dagen ruim onder de tien graden gaat zakken, hoop het toch nog wel een maandje of twee te kunnen uitstellen. Nu alleen nog vliegendekens op als de zon vel schijnt, met dit bewolkte weer niet, moet zeggen dat de steekbeesten bij ons behoorlijk mee vallen.

Heb wel de dekens klaar liggen op stal en gisteren eens even allemaal uitgezocht.
Enkele gaan van de week naar de wasserette, dan is alles vast klaar voor gebruik

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:00

Bloot :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 12:01

het is hier 20 graden en erg vochtig/benauwd, dus geen dekens nog...

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:30

Ben ik ff blij dat mijn haffie een supermooie wintervacht krijg ;) niet te dik en niet te dun en mooi glanzend (nee poetse doe ik dan absoluut niet uitgebreid ;) )

Dusss neeeee voor mij geen dekens (A)

Fleygur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:39

boooo schreef:
Bloot :)

Hier ook :D

Ik vind dekens ook echt zulke ondingen :o

xemmyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:40

Alleen bij erg rotweer een dunne regendeken..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:54

Die van mij staan onder een dun zomerdekentje. Ik merk wel dat hij daardoor minder last heeft van de vliegen, hij staat een stuk kalmer op stal.

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:04

Een zomerdeken voor de vliegen hebben er bij ons wel een paar. Deze gaan wel af als het echt heel warm is.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:52

Even een vraagje...
Mijn 14 jarige merrie heeft spat, en is sinds kort met "sport pensioen". Zal hoogstens nog wat stap ritjes worden. Nu was mijn idee om haar heerlijk zonder dekens te laten deze winter. Alleen mijn merrie heeft maar dun vachtje, en staat al zolang ik haar heb onder dekens in de winter. 's nachts staat ze op stal in de winter, en overdag zo lang mogelijk buiten. Ze is een warmbloed. Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:48

gewoon goed aankijken.
wsl kan ze gewoon zonder deken blijven, maar let goed op haar gewicht. En als jij je paard goed kent, zal je ook snel zien of ze het koud heeft.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:59

die van mij staat lekker in der blootje op het moment :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 02:28

Die van mij staan onder vliegendekens. Nou ja, Rembrand niet meer. Zijn vriendje Thabor heeft de zijne gesloopt. Maar de dazen worden al minder, dus het kan wel zo. Vanaf eind augustus, als de dazen zo'n beetje weg zijn, mogen ze weer bloot.

Regendeken (0 gram) gaat hier op als het overdag tussen de 10 en 15 graden blijft, dus meestal is dat zo ergens eind september/begin oktober. Als het kouder wordt gaat er een dikkere deken op. De pony moet op een gegeven moment echt geschoren worden, die krijg ik anders niet meer droog. Rembrand krijgt op gegeven moment een "bumpermodel" geschoren, maar verder gewoon in de vacht. En het jonge paard moeten we even aanzien. Wordt zijn eerste winter straks hier.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:15

Hier zijn gisteren na wat getwijfel toch de regendekens erop gegaan...
Paarden staan in de paddocks op de wind overdags en regenen flink nat met die harde buien, temp is nu maar rond de 16 graden hier...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:46

Ik doe vanmiddag mn 22 jarige ook de regendeken op, puur voor haar gewrichten en spieren. Mn jonkie van 6 laat ik nog even zonder dekens lopen, hij heeft er toch een hekel aan :P

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:38

Nog niks. (: