[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:49

Dus ik zou het tegenover me pony echt niet kunnen maken om deze winter alleen met een 0 grams en een 300 grams te doen?
Ik heb trouwens nog wel een staldeken. (is dit hetzelfde te gebruiken als een onderdeken?) maar heb geen flauw idee hoeveel grams deze is. Hoe kun je dat zien als er geen kaartje in zit?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:50

oh oeps dan ga ik even naar het dekentopic

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:27

lelberse schreef:
Dus ik zou het tegenover me pony echt niet kunnen maken om deze winter alleen met een 0 grams en een 300 grams te doen?
Ik heb trouwens nog wel een staldeken. (is dit hetzelfde te gebruiken als een onderdeken?) maar heb geen flauw idee hoeveel grams deze is. Hoe kun je dat zien als er geen kaartje in zit?

Nee

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:51

Nies_ schreef:
Sjongejonge. Als het allemaal te veel moeite is, zet hem dan gewoon zonder deken. Als je je paard scheert moet je wel zorgen dat hij het goed heeft en niet die lamlendigheid om er maar een deken op te kwakken die je toevallig hebt liggen.

_/-\o_

Celine_Famke

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:14

Hoi allemaal!

Mijn paard is eigenlijk nog nooit geschoren.. Ik begin altijd vroeg met dekens en eigenlijk is het altijd wel uit te houden op die manier. Maar ze is ziek geweest laatst en ik merk dat ze nu toch echt een behoorlijke vacht heeft gekregen, vooral op haar hals.
Ik twijfel of ik haar zou gaan scheren.. Ben altijd bang dat ze het koud krijgt!
Ik heb wel echt zat dekens.. Maar goed. Een 0 grams regendeken met hals, 100 gram regendeken zonder hals, 200 gram onderdeken zonder hals en nog een 100 gram en nog een 200 gram zonder hals.

Ook twijfel ik of ik een vormpje op haar kont zou scheren als ik haar laat scheren :D haha. En wat voor vormpje dan.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:08

Die van mij is half geschoren, heb vandaag 1,5u moeten wachten tot ie droog was. Ik snap dat het idioot warm is voor de tijd van het jaar, maar handig is het niet :')

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:19

Voor de Moser max45 , bestellen jullie dan nog een extra paar messen / messenkop erbij of heb je hier wel genoeg aan

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:01

Ik zou er minstens een extra setje bij bestellen ;)

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:07

ik zag verschillende setjes
Een hele kop . en een orgineel setje ?
Welke is aan te raden

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:09

Nog trouwens even een vraagje.. Hoe doen jullie het met het hoofd? Aangezien mijne nog nooit geschoren is weet ik niet hoe ze erop reageert. Op haar lichaam is ze hartstikke braaf, maar dichtbij haar oren....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:10

Ik doe hem wel helemaal kaal, dus ook zijn hoofd helemaal. Maar ik heb wel een klein apparaat voor het hoofd en het onderste stuk van zijn benen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:16

Ja ik weet niet hoe het allemaal zit haha, heb er niet zoveel verstand van. Er komt ook iemand om het te doen, ik doe het niet zelf.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 23:22

Ik heb denk ik met mijn eigen paard heel wat te stellen tijdens het scheren hoor. Die is niet zo makkelijk met die dingen. Maar heb vaak zat paarden van andere geschoren en het paard voor mijn huidige was ook een lastpak met scheren. Dus heb de volste vertrouwen erin als hij over een paar weekjes van de wei terug komt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 02:41

Celine_Famke schreef:
Nog trouwens even een vraagje.. Hoe doen jullie het met het hoofd? Aangezien mijne nog nooit geschoren is weet ik niet hoe ze erop reageert. Op haar lichaam is ze hartstikke braaf, maar dichtbij haar oren....

Vaak als je het oor goed dicht knijpt vinden ze het wel best, oor dichtknijpen werkt zoals een praam. En anders in combi met een praam lukt het meestal wel :j alleen hele vuilerikken of bange paarden laten het niet toe. Met geduld kom je een heel eind.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:21

Ik heb alleen de moser max besteld met een 3mm kop verder niks

M'n pony nog nooit geschoren afgelopen woensdag eerste keer en ze liet haar hoofd ook helemaal toe echt super braaf!

Dott waarom scheer je niet helemaal?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 11:59

als het droog blijft, ga ik vanmiddag toch scheren, heb vanmorgen gereden en hij liep te puffen alsof ie een marathon moest lopen en zweten, niet normaal meer.
Gezien de weersvoorspelling is vanmiddag misschien de enige kans voorlopig (24/7 buitenpaard die echt niet onder het afdak gaat staan als het regent)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:01

Niene87 schreef:
Ik heb alleen de moser max besteld met een 3mm kop verder niks

M'n pony nog nooit geschoren afgelopen woensdag eerste keer en ze liet haar hoofd ook helemaal toe echt super braaf!

Dott waarom scheer je niet helemaal?

Omdat ik t normaal hier wel mee af kon. Dan haal ik aan de ene kant de vacht eraf, om er straks meer deken op te pakken.
Dit zijn ook wel idiote omstandigheden voor november.

Op zich is t ook functioneel genoeg, hij kan de trainingen nu wel volhoudeb.
Maar handig is anders :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:16

Mijn paard word/gaan we morgen ook voor het eerst scheren.
Gisteren heb ik hem nog eventjes gewassen om al het huidvet er vanaf te krijgen.

Liep hier ook te puffen alsof hij de marathon had gelopen na een paar minuten en niet droog te krijgen na het rijden. Weer is ook zo apart.

Hebben jullie nog tips, voor mijzelf en het paard het eerste keer dat we hem gaan scheren. Heb een ervaren persoon erbij die me op weg helpt. Heb voor de zekerheid een zakje confedence IQ die ik wil testen, baat het niet dan schaad het niet en paardlief krijgt wat watje in zijn oren :j Als voorbereiding heb ik hem al een paar dagen aan het geluid van het apparaat laten wennen :)

En ja mijn paard is een stresskip :')

Deken verzameling heb ik de laatste tijd al geüpgraded, moet alleen nog een liner van 100grams halen en dan moeten we de winter wel door komen!

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:29

Weet niet of het hier hoort:
Ik heb een opscheer machine van moser, type styling II.
Nu vroeg ik me af of iemand weet waar en welke scheer kop- mesje ik daarvoor kan kopen??

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:59

A_nouk schreef:
Mijn paard word/gaan we morgen ook voor het eerst scheren.
Gisteren heb ik hem nog eventjes gewassen om al het huidvet er vanaf te krijgen.

Liep hier ook te puffen alsof hij de marathon had gelopen na een paar minuten en niet droog te krijgen na het rijden. Weer is ook zo apart.

Hebben jullie nog tips, voor mijzelf en het paard het eerste keer dat we hem gaan scheren. Heb een ervaren persoon erbij die me op weg helpt. Heb voor de zekerheid een zakje confedence IQ die ik wil testen, baat het niet dan schaad het niet en paardlief krijgt wat watje in zijn oren :j Als voorbereiding heb ik hem al een paar dagen aan het geluid van het apparaat laten wennen :)

En ja mijn paard is een stresskip :')

Deken verzameling heb ik de laatste tijd al geüpgraded, moet alleen nog een liner van 100grams halen en dan moeten we de winter wel door komen!

Als het voor beiden de eerste keer is vind ik het wel dom :x

Sorry. Maar gooi er iets geld tegenaan en last he paard door een professional scheren. Hier gebeuren zover ongelukken mee... :o

Zelf een professional. Iemand waar ik al mijn klanten naartoe stuurde ligt in de lappenmand door de ogenschijnlijk braaf paard ;(

Ik zie veel wonden en strepen bij mensen die voor het eerst scheren. Dat is echt een vak apart.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:08

Persoon die mij helpt heeft meer als één keer ervaring Kaatje, geen zorgen :) Ze doet het alleen niet voor de kost ;)

En er lopen nog 2/3 mensen rond die ook jaarlijks meerdere paarden scheren, gaan geen roekeloze dingen gebeuren.

Wilde alleen voor mezelf wat tips vragen, of dingen waar ik wellicht nog niet aan gedacht had !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:18

@kaatje77: Ze geeft toch ook aan dat er een ervaren persoon is die haar op weg helpt.....

Ik heb het zo de 1e keer (jaar of 15 geleden) ook gedaan hoor, iedereen moet het leren.
Ja, er gebeuren wel eens ongelukjes maar dat kan ook bij een professional of iemand zoals ik die al jaren scheert ook gebeuren.

Daarnaast meestal trekken die strepen met n dag ook weer bij maar goed, dat is mijn mening :D

Ik heb hier nu een lading highschool kids (17) die het ook moeten leren.... Ik doe de buitenlijnen en de binnenzijde mogen zij scheren. Geen of nauwelijks strepen te bekennen ;)
Kids vinden het in het begin wat eng maar dat is ook wel logisch, had ik toendertijd ook :)

Even een tip voor A_nouk: Zorg dat je iig een flinke overlap hebt, zo voorkom je vaak de strepen ;) Verder goed kijken hoe de haren lopen, als je een paard hebt met mega veel weerborstels is het nog wel eens een uitdaging om die helemaal goed te krijgen (ik had er gister eentje die er op een klein stukje 10! had zitten.... Heerlijk *NOT!*)

@_Nann_: Staat er op de scheerkop zelf niet op wat het is? Misschien kan je de scheerkoppen wel gewoon kopen/bestellen bij de winkel waar je machine vandaan komt? Anders even zoeken op internet?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:29

Jus heeft op een weerborstel op zijn hoofd na geen weerborstels. Ja op de standaard plekken bij de flanken :j

Ben zelf wel van het voorzichtige en ben erg bang voor de kleur die onder zijn vacht vandaan komt, hij zit nu eigenlijk in een heel mooie donkere kleur vacht dat ik het ergens wel jammer vind dat hij er voor het praktische af moet. Heb al aangegeven dat ik hem niet super kort gemillimeterd wil _O-

Kijk wel op tegen het scheren van zijn hoofd, dat vind hij met de op scheermachine al niet prettig. Van de week voor het eerst zijn baard/ onderkant kin kunnen doen... Rest van het lijf ben ik met de scheermachine al af gegaan om hem aan het geluid en de trilling te laten wennen en hier lijkt hij allemaal goed op te reageren, geen stress. Ben liever goed voorbereid als niet.. 8-)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:57

De vossen worden hier creme, de bruine worden bijna zwart en de zwarten worden grijs :D

Zometeen mezelf maar weer in mn scheerkleren hijsen en naar stal, staat voor vandaag nog 1 paard op mn lijstje (de moeilijkste heb ik bewaard als laatste), gister had ik onverwachts ook ineens n paard dat van alles schrok.... ZUCHT! Dit paard is alles gewend maar vond ineens alles eng, dus paard terug op stal gegooid (had zn hoofd bijna af), gaan lunchen en toen weer terug gegaan. Gelukkig was het toen na n keer HEY! roepen genoeg en kon ik m eindelijk netjes maken....

Vandaag de rotzak van stal op mn lijstje staan.... Deze kan van megalief naar mega rotzak gaan in minder dan 30sec, gaat leuk worden :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:02

nou succes dan maar! :D

hier is mijn zwarte na het scheren gewoon prachtig glanzend zwart gebleven...