Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kaatje77 schreef:Perryx schreef:Gister de fysio langs geweest, had het idee dat mijn paard een beetje vast zat.
Die gaf ook aan dat ze denkt dat hij te kort is geschoren? En hierdoor last van zn spieren krijgt en hij valt ook wat af, omdat hij dan alle energie naar het warm houden stopt ipv naar de spieren, hij staat onder 450 gram met 2 halzen, hoe kan het dan dat hij het nog koud heeft ?
Heb je hem dan op 1 mm geschoren?
lelberse schreef:ik heb mijn pony geschoren (alleen buik, borst en onderhals) Nu is dit al weer heel erg aangegroeid en zweet hij zich tijdens het rijden helemaal de **... Nu wil ik hem eigenlijk bijna helemaal gaan scheren. Op zijn benen, rug (zadelplek) en zijn hoofd na. Maar hij staat altijd buiten maar beschikt wel over een schuilstal. Alleen word deze vaak ingenomen door de andere paarden die hoger in de rang staan.. Ik heb een regendekentje met hals (0 gram) en een outdoor 300 gram. Maar als ik hem dus bijna helemaal scheer kan hij dan ook met die 300 gram buiten staan als het echt koud word. Zonder hals dus maar wel geschoren.. Of beter een fleecedeken met de regendeken met hals eroverheen?
Starbreeze schreef:Ik twijfel of ik mijn paard helemaal moet scheren. Ik heb alleen zijn hals gedaan (en rondom zijn oren) omdat je daar echt zweet zag na het rijden. Zou de vacht de komende maand nog aanzienlijk dikker worden? Ik scheer liever niet na december omdat ze dan wel heel kaal zijn hartje winter.
Starbreeze schreef:Vorig jaar heb ik eind oktober geschoren, het was toen warmer volgens mij waardoor ik later met dekens ben begonnen en hij iets eerder vacht kreeg. Door de hoge temperaturen zweette hij wel wat meer dus heb toen helemaal geschoren. Zijn vacht groeide dan idd nog wat aan zodat hij niet te bloot de winter in ging. Dat is ook de reden dat ik nu twijfel, wil hem niet te kaal.
Nu alleen de hals eruit en dat werkt tot nu toe goed. Misschien moet ik het maar zo laten en evt de hals nog een keer doen als het nodig is.
Starbreeze schreef:@morrie, ja het loopt dit jaar heel andersik scheer liever niet helemaal. Vacht erop houden is toch het beste -mits paard niet erg zweet natuurlijk.
Nies_ schreef:450 gram is nu echt bizar veel. Dan is of je paard niet goed, of je dekens zijn flut. Die van mij is afgelopen weekend geschoren en staat 24/7 buiten met de Bucas Rain met hals. Vannacht om 2 uur nog gecontroleerd en had het echt niet koud.lelberse schreef:ik heb mijn pony geschoren (alleen buik, borst en onderhals) Nu is dit al weer heel erg aangegroeid en zweet hij zich tijdens het rijden helemaal de **... Nu wil ik hem eigenlijk bijna helemaal gaan scheren. Op zijn benen, rug (zadelplek) en zijn hoofd na. Maar hij staat altijd buiten maar beschikt wel over een schuilstal. Alleen word deze vaak ingenomen door de andere paarden die hoger in de rang staan.. Ik heb een regendekentje met hals (0 gram) en een outdoor 300 gram. Maar als ik hem dus bijna helemaal scheer kan hij dan ook met die 300 gram buiten staan als het echt koud word. Zonder hals dus maar wel geschoren.. Of beter een fleecedeken met de regendeken met hals eroverheen?
Fleece is flut als onderdeken. Ik gebruik zelden dekens zonder hals, vind het maar vreemd waarom je de hals niet in zou pakken. Al helemaal als ze zoveel buiten staan. De overstap van 0 naar 300 vind ik ook veel te groot en of je aan 300 genoeg hebt is ook maar de vraag.