[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:12

Ik twijfel of ik mijn paard helemaal moet scheren. Ik heb alleen zijn hals gedaan (en rondom zijn oren) omdat je daar echt zweet zag na het rijden. Zou de vacht de komende maand nog aanzienlijk dikker worden? Ik scheer liever niet na december omdat ze dan wel heel kaal zijn hartje winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:23

Wow! Ik vind 450 gram wel echt heel bizar hoor nu, wat ga je hem opdoen dan als het echt koud word?

Mijne van het weekend helemaal geschoren en staat nu onder een 100 grams zonder hals, voelt prima aan zo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:29

kaatje77 schreef:
Perryx schreef:
Gister de fysio langs geweest, had het idee dat mijn paard een beetje vast zat.
Die gaf ook aan dat ze denkt dat hij te kort is geschoren? En hierdoor last van zn spieren krijgt en hij valt ook wat af, omdat hij dan alle energie naar het warm houden stopt ipv naar de spieren, hij staat onder 450 gram met 2 halzen, hoe kan het dan dat hij het nog koud heeft ?

Heb je hem dan op 1 mm geschoren?

Das ook nog een goeie, niet aan gedacht!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:48

450 gram is nu echt bizar veel. Dan is of je paard niet goed, of je dekens zijn flut. Die van mij is afgelopen weekend geschoren en staat 24/7 buiten met de Bucas Rain met hals. Vannacht om 2 uur nog gecontroleerd en had het echt niet koud.
lelberse schreef:
ik heb mijn pony geschoren (alleen buik, borst en onderhals) Nu is dit al weer heel erg aangegroeid en zweet hij zich tijdens het rijden helemaal de **... Nu wil ik hem eigenlijk bijna helemaal gaan scheren. Op zijn benen, rug (zadelplek) en zijn hoofd na. Maar hij staat altijd buiten maar beschikt wel over een schuilstal. Alleen word deze vaak ingenomen door de andere paarden die hoger in de rang staan.. Ik heb een regendekentje met hals (0 gram) en een outdoor 300 gram. Maar als ik hem dus bijna helemaal scheer kan hij dan ook met die 300 gram buiten staan als het echt koud word. Zonder hals dus maar wel geschoren.. Of beter een fleecedeken met de regendeken met hals eroverheen?

Fleece is flut als onderdeken. Ik gebruik zelden dekens zonder hals, vind het maar vreemd waarom je de hals niet in zou pakken. Al helemaal als ze zoveel buiten staan. De overstap van 0 naar 300 vind ik ook veel te groot en of je aan 300 genoeg hebt is ook maar de vraag.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:00

Ik weet niet op hoeveel mm hij geschoren is, heb het apparaat geleend van iemand.. niet op gelet eerlijk gezegd.
Hij krijgt voldoende ruwvoer en krijgt 2 kilo brok op een dag en luzerne

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:01

1 of 3 mm moet ook niet uitmaken toch? Dat is binnen een week aangegroeid.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:51

vraag

ik bied mijn liscop 300 aan is 3 jaar oud en 6 a 8 x per jaar ge ruikt messen zijn geslepen wat kan ik hiervoor vragen ?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 18:58

Starbreeze schreef:
Ik twijfel of ik mijn paard helemaal moet scheren. Ik heb alleen zijn hals gedaan (en rondom zijn oren) omdat je daar echt zweet zag na het rijden. Zou de vacht de komende maand nog aanzienlijk dikker worden? Ik scheer liever niet na december omdat ze dan wel heel kaal zijn hartje winter.

Volgens mij is de ergste "groei" nu wel uit de vacht. Al blijft een vacht die je scheert altijd weer aangroeien. Hoe had je het vorig jaar gedaan? Als dit werkt zou ik het lekker zou houden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:01

Vorig jaar heb ik eind oktober geschoren, het was toen warmer volgens mij waardoor ik later met dekens ben begonnen en hij iets eerder vacht kreeg. Door de hoge temperaturen zweette hij wel wat meer dus heb toen helemaal geschoren. Zijn vacht groeide dan idd nog wat aan zodat hij niet te bloot de winter in ging. Dat is ook de reden dat ik nu twijfel, wil hem niet te kaal.

Nu alleen de hals eruit en dat werkt tot nu toe goed. Misschien moet ik het maar zo laten en evt de hals nog een keer doen als het nodig is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:34

Starbreeze schreef:
Vorig jaar heb ik eind oktober geschoren, het was toen warmer volgens mij waardoor ik later met dekens ben begonnen en hij iets eerder vacht kreeg. Door de hoge temperaturen zweette hij wel wat meer dus heb toen helemaal geschoren. Zijn vacht groeide dan idd nog wat aan zodat hij niet te bloot de winter in ging. Dat is ook de reden dat ik nu twijfel, wil hem niet te kaal.

Nu alleen de hals eruit en dat werkt tot nu toe goed. Misschien moet ik het maar zo laten en evt de hals nog een keer doen als het nodig is.

grappig bij mij precies hetzelfde! Ik heb de hals, boeg en bij de achterbenen een stuk geschoren en dat lijkt voldoende te zijn tot nu toe. Ik vind het nu te warm om hem met een deken te zetten als ik hem helemaal zou scheren.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:35

Ik heb mijn merrie vandaag voor de tweede keer geschoren, kwam nog best veel haar vanaf.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:07

@morrie, ja het loopt dit jaar heel anders :D ik scheer liever niet helemaal. Vacht erop houden is toch het beste -mits paard niet erg zweet natuurlijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:17

Starbreeze schreef:
@morrie, ja het loopt dit jaar heel anders :D ik scheer liever niet helemaal. Vacht erop houden is toch het beste -mits paard niet erg zweet natuurlijk.

mijn paard is nog eens niet goed ook: symptomen van kieswortelontsteking, maar toch weer niet helemaal, of een tumor in de neusholte, zat aan de antibiotica, vandaag weer koliek, dus weer stoppen met ab, dus ik durf er niet teveel aan te prutsen op dit moment. Eerst maar eens kijken of we hem erdoor kunnen halen.
Moet zeggen dat ik wel baal van die smerige, altijd natte (of regen of zweet) dikke vacht, maar ja.... ik aai hem wel op het geschoren stuk ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:25

Beterschap! En idd, dan zo maar even laten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:26

Starbreeze schreef:
Beterschap! En idd, dan zo maar even laten.

tnx, de scheermachine ligt niet werkloos in een hoek hoor, ik heb de hals/boeg/liezen al 3 x geschoren en zal het nog wel een paar x gaan doen (hoop ik)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:48

Nies_ schreef:
450 gram is nu echt bizar veel. Dan is of je paard niet goed, of je dekens zijn flut. Die van mij is afgelopen weekend geschoren en staat 24/7 buiten met de Bucas Rain met hals. Vannacht om 2 uur nog gecontroleerd en had het echt niet koud.
lelberse schreef:
ik heb mijn pony geschoren (alleen buik, borst en onderhals) Nu is dit al weer heel erg aangegroeid en zweet hij zich tijdens het rijden helemaal de **... Nu wil ik hem eigenlijk bijna helemaal gaan scheren. Op zijn benen, rug (zadelplek) en zijn hoofd na. Maar hij staat altijd buiten maar beschikt wel over een schuilstal. Alleen word deze vaak ingenomen door de andere paarden die hoger in de rang staan.. Ik heb een regendekentje met hals (0 gram) en een outdoor 300 gram. Maar als ik hem dus bijna helemaal scheer kan hij dan ook met die 300 gram buiten staan als het echt koud word. Zonder hals dus maar wel geschoren.. Of beter een fleecedeken met de regendeken met hals eroverheen?

Fleece is flut als onderdeken. Ik gebruik zelden dekens zonder hals, vind het maar vreemd waarom je de hals niet in zou pakken. Al helemaal als ze zoveel buiten staan. De overstap van 0 naar 300 vind ik ook veel te groot en of je aan 300 genoeg hebt is ook maar de vraag.

Ik heb het aan iemand gevraagd (die studeert paardenhouderij) en zij zei inderdaad dat een fleece eronder niet slim is. Ze zei dat ik dan het beste hem onder de 0 gram kan houden en als het te koud word onder de 300 gram zonder hals (ze zei dat dat wel kon) En als het dan echt koud word de 0 en de 300 grams over elkaar.. Is dit niet een slim idee dan? Een hals voor de 300 gram is ook eigenlijk geen optie want er zitten geen ringetjes aan het deken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:14

Uh nee. 0 grams over 300 grams heeft totaal geen nut buiten het feit dat het alleen maar slechter ademt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:17

Dan zou ik een nieuwe deken kopen die 100 grams is met hals en daar dan nog onderdekens bij dat je tot een 400/500 grams op kan bouwen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:58

Sowieso zou ik ervoor zorgen dat je mininaal 3 dekens hebt liggen....

Ikzelf heb er 6 liggen.

0gr outdoordeken
HH Highliner die ooit 200gr is geweest maar nu zo'n 150gr zal zijn.
100gr deken met fleece aan de binnenzijde (Bucas Shamrock Power).
200gr deken met buikflap (Tough1)
300gr outdoordeken (Weatherbeeta)
400gr outdoordeken (Shire)

Nu moet dat hier ook wel want de stallen zijn niet verwarmt of geïsoleerd (alles is hier van hout). Met temperaturen die nog wel eens richting de -27 willen gaan in de winter is het wel belangrijk dat je ze goed warm kan houden...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:07

CubaLibre, dan zou je dus in principe een pakket van 1000 gram op kunnen leggen :')
Ik heb voor beide 200 en 300 outdoor en nog staldekens van 100 en 200. Dus ik kan ook aardig opbouwen en wisselen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:17

Jups, maar ik kan iig voldoende opbouwen en wisselen, dat is wel fijn.

Weet niet hoe het weer in NL precies is maar hier is het de ene dag 19 graden en de volgende amper 6. Om nog maar te zwijgen over de nachten ;)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:38

Dan heb ik dus eigenlijk niets aan mijn 300 grams deken en moet ik weer een nieuwe aanschaffen. Ik snap alleen het nut van zo goed opbouwen niet. Ik bedoel een paard zonder deken zijn vacht is toch ook niet de ene dag dikker dan de andere.. En ze zijn toch niet van suiker? Want de ene dag is het heel koud en de volgende dag is het een best hoog temperatuurtje met de zon erbij en daar kunnen de paarden met hun eigen vacht ook tegen dus snap het nut van die dekens zo vaak wisselen niet..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:40

Maar een paard kan met zijn eigen vacht wel regelen of hij zijn haren opzet om de warmte binnen te houden, of juist warmte kwijt wil raken. Met een deken kunnen ze dit niet. Daarnaast is het hetzelfde als dat ik met 10 graden een tussenjas aantrek, maar met 3 graden een dikke winterjas, met misschien nog wel een dik vest eronder ook. Daar kun je het beste mee vergelijken als je een paard scheert.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:43

Je moet wel een beetje opletten als ze geschoren zijn ja, je kunt er niet maar wat op klappen en daar dan de hele winter mee doen. Althans, niet met dit weer.

Maar goed, we zijn offtopic. Hier is ook een dekentopic voor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:47

Sjongejonge. Als het allemaal te veel moeite is, zet hem dan gewoon zonder deken. Als je je paard scheert moet je wel zorgen dat hij het goed heeft en niet die lamlendigheid om er maar een deken op te kwakken die je toevallig hebt liggen.