Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wijslander schreef:500 en 700 gram?! Een oprechte vraag Veulen84: wat zou je doen als het -10 wordt?
kirsten4 schreef:Hoi! Ik heb al een beetje rondgezocht op internet en ook op bokt, maar wil graag toch even m'n vraag stellen en ervaringen horen (als die er zijn haha)
Mijn shet van zo'n 80/85cm heb ik 's winters geschoren en dus dekens op. Momenteel heb ik m'n dekens van NikaHorseproducts, waar ik tevreden mee ben, ze passen haar goed1 deken heb ik van een ander merk, en die is na dit seizoen echt wel aan vervanging toe haha (of ik vervang hem dit seizoen nog, maar dat moet ik even kijken)
Nu hoor ik altijd super goede verhalen over Horseware/Amigo/Bucas dekens. Is er nog meer? geen verstand van die merken![]()
![]()
Luna heeft maat 115 onderlengte, in Nika is dat 118. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke kleine maatjes van die merken en die ook weten óf en wáár deze dekens te koop zijn? Mochten deze dekens er namelijk in verschillende diktes zijn, ga ik misschien volgende winter/uiteindelijk alles vervangen als dat er is en goed bevalt. Als er bijv. alleen een 0grams in die maat is van dat merk, vind ik het niet zo nodig omdat Nika verder ook prima bevalt en wat goedkoper is haha. Ook zou ik voor een dikkere winterdeken er graag een (afneembare) hals aan willen hebben.
Dus, lang verhaal weer, maar zijn er mensen die hun ervaringen hiermee kunnen delen of evt. andere merken van kleine maten dekens kunnen aanbevelen?![]()
EDIT: Ik hoor altijd over dat linersysteem (?), is dat er ook voor die kleine maatjes?
Koper schreef:kirsten4 schreef:Hoi! Ik heb al een beetje rondgezocht op internet en ook op bokt, maar wil graag toch even m'n vraag stellen en ervaringen horen (als die er zijn haha)
Mijn shet van zo'n 80/85cm heb ik 's winters geschoren en dus dekens op. Momenteel heb ik m'n dekens van NikaHorseproducts, waar ik tevreden mee ben, ze passen haar goed1 deken heb ik van een ander merk, en die is na dit seizoen echt wel aan vervanging toe haha (of ik vervang hem dit seizoen nog, maar dat moet ik even kijken)
Nu hoor ik altijd super goede verhalen over Horseware/Amigo/Bucas dekens. Is er nog meer? geen verstand van die merken![]()
![]()
Luna heeft maat 115 onderlengte, in Nika is dat 118. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke kleine maatjes van die merken en die ook weten óf en wáár deze dekens te koop zijn? Mochten deze dekens er namelijk in verschillende diktes zijn, ga ik misschien volgende winter/uiteindelijk alles vervangen als dat er is en goed bevalt. Als er bijv. alleen een 0grams in die maat is van dat merk, vind ik het niet zo nodig omdat Nika verder ook prima bevalt en wat goedkoper is haha. Ook zou ik voor een dikkere winterdeken er graag een (afneembare) hals aan willen hebben.
Dus, lang verhaal weer, maar zijn er mensen die hun ervaringen hiermee kunnen delen of evt. andere merken van kleine maten dekens kunnen aanbevelen?![]()
EDIT: Ik hoor altijd over dat linersysteem (?), is dat er ook voor die kleine maatjes?
Mijn shet (onderlengte ergens tussen de 135 en 145) heeft een deken van Nika en eentje van Horseware (Rhino), en Horseware liners. Ik ben met allemaal heel blij. De Rhino (die onderlengte 130 is, te klein gekocht) is net ietsjes warmer en steviger (dikkere stof, dus geschikter bij veel wind) dan de Nika regendeken. De Nika is wel mooi licht, die kan ze dus ook in de zomer dragen. Maar het nadeel van de lichtere/dunnere stof is dat ze het er eerder koud onder heeft. Dat houdt dus in dat mijn pony bij veel wind de Rhino draagt, en in de zomer de Nika. Tenzij de deken echt doorweekt is, dan leg ik de andere op. De Nika draagt ze overigens in de winter ook veel, maar als het waait liever de Rhino.
Beide dekens zijn 0 grams. Ik ben niet zo heel tevreden over de vulling van Nika. Ik gebruik voor mijn pony Horseware liners, en die zijn echt super! Ik heb eentje in 100 en eentje in 200 grams, beide onderlengte 135. Ook heb ik nog een wollen deken (vervaardigd door mijzelf, het was vroeger een deken die bij iemand op bed heeft gelegen) voor als ze in de winter toch per ongeluk nat wordt en dan onder een deken moet. Een liner vind ik daarvoor niet geschikt. Ook gebruik ik die deken wel eens als het koud is en de liners nat zijn maar een wollen deken heeft het nadeel dat hij trekt op de schouders.
Ponydekens hebben geen ringetjes aan de voorkant voor de liners, ik doe de liners er dus los onder. Natuurlijk maak ik wel de clipjes aan de achterkant vast. Dat blijft prima zitten, en ik vind het een geweldig goed en flexibel systeem. Ze kunnen ook makkelijk tussendoor even in de was.
Toen ik een paar jaar geleden de Rhino kocht (bij de Paardendrogist) hadden ze daar nog een pony-Rhino in 200 grams, met vaste 0-grams hals. Die hebben ze nu niet meer, en in de praktijk heeft mijn pony dat ook niet nodig. Ik denk dat ze vorig jaar alles bij elkaar 10 dagen onder 200 gram heeft gestaan (toen het -9 was). In de praktijk kan ze bijna de hele winter met de 100 grams liner toe, deze winter heeft ze tot nu toe 2 nachten onder 200 grams gestaan. Mijn pony is niet geschoren maar ze is oud en heeft weinig weerstand. Er bestaan geen Horsewaredekens voor kleine ponies in 100 gram.
Hopelijk heb je hier wat aan
kirsten4 schreef:Dankjewel voor je uitgebreide reactie, super fijn!!Dus heel tevreden met Horseware dekens zo te lezen.. Maarja ik heb dus idd het probleem dat die van mij zo klein is.. Ze staat veel buiten en als ze dan volledig geschoren is, krijgt ze het helaas wel echt koud zonder een hals om. Ander paard op stal is ook geschoren maar redt het prima zonder hals, maar mijn koukleumpje niet haha
![]()
Ik zal sowieso even bij de Paardendrogist kijkenMaar ik zou het wel handig vinden, als ik dan Horseware dekens aan ga schaffen, dat ik dus én eentje met hals heb én dus meerdere diktes.
Bijv. als er een 0grams regendeken van Horseware in haar maat is, is dat wel leuk, maar zo'n deken heeft ze nauwelijks op. Die gaat altijd maar heel eventjes op en dan wordt ze geschoren en heeft ze echt wat warmers nodig..![]()
Maar bedankt in ieder geval voor je antwoord!
Mochten er nog andere mensen zijn die verder nog tips oid hebben, welk merk dekens dan ook, graag!