Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:15

Hier kan hij niet zonder deken staan ivm de dazen, dus hij heeft sowieso altijd vliegendeken op en op die hele regenachtige dagen een regendek.
Zonder kan ik hem niet zetten zomers, hebben we geprobrobeerd, maar hij rent de hele wei in paniek dan door vanwege de dazen en andere vliegen. Geen succes dus, dan maar de vliegendeken op en dan heeft ie er minder last van.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:46

ik heb nu de regendeken erop liggen :j

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:51

Die van mij hebben allebei een regendeken op. En ik heb ze op stal gezet vannacht, normaal lopen ze in de zomer 24/7 buiten, maar met dit weer werdt mij dat een beetje te gek....vorige week heb ik mijn pony met lichte verhoging en al bibberend uit het land moeten plukken, dus nu maar even een voorzorgmaatregel tetroffen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:52

bloot :j

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:36

ik heb ook nog steeds bloot :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:39

Ze kunnen hier zo ongeveer omhoog zwemmen sinds gister. :+ Die 's nachts binnen staan hebben hier de regendeken op vandaag in de wei. Er staan er ook een paar 24/7 buiten (logee's), die hebben sinds gisteravond een regendeken op. De oude pony had het vanmorgen zo koud ondanks haar regendeken (staat ook 24/7 buiten) dat ze er vandaag nog een wollen dekentje onder heeft gekregen.
Het was maar 9 graden in de regen en het lijkt er op dat het voorlopig ook nog niet stopt met regenen. En dit noemen ze hier dan Zomer. :D
Laatst bijgewerkt door Bravura op 24-07-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:42

de mijne heeft haar exceem deken op ,
wat een ..... weer mischien mot ik zo de deken er maar van af gaan halen dat ding wordt natuurlijk kleddernat

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:49

xsenny schreef:
wat een ..... weer mischien mot ik zo de deken er maar van af gaan halen dat ding wordt natuurlijk kleddernat

Ze hadden hier vandeweek met forse regen de vliegendekens op. Die waren zo doorweekt 's avonds dat ze in en in nat en koud waren omdat die dekens zo doorweekt waren dat ze zelfs zonder regenbuien niet meer droog werden. Zo komen ze niet snel meer op temperatuur; natte vacht, zelfs onder de manen en buik doordat de deken zo doorweekt was. Hoe vatten ze kou......

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:51

Bravura schreef:
xsenny schreef:

Ze hadden hier vandeweek met forse regen de vliegendekens op. Die waren zo doorweekt 's avonds dat ze in en in nat en koud waren omdat die dekens zo doorweekt waren dat ze zelfs zonder regenbuien niet meer droog werden. Zo worden komen ze niet snel meer op temperatuur; natte vacht, zelfs onder de manen en buik en een drijfnatte vliegendeken. Dan maar flink sprayen en zonder deken bij buien. Maar goed het zijn nu geen buien meer maar lange natte zonnestralen. Dus natter dan nat. :D

dat is waar maar is zo vervelend keuzes te maken
ik woon niet bij stal ik sta op een pension stal.
als ik de deken aflaat is alles zo kaal en kapot .
doe ik de deken op hahha dan is de drijf nat ,
maar ga zo naar stal deken af doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:51

Ik zit ook steeds met dat probleem. Wil graag vliegendeken erop omdat ze anders echt lek geprikt worden en je haast naar stal toe sleuren als je ze uit het land haalt. Alleen wordt dat dek wel loodzwaar als het regent, en het zijn echt fikse buien hier. En met zo'n kleddernat dek kunnen ze zich ook niet bepaald opwarmen lijkt me.

Langs de andere kant wil ik dan ongevoerd regendek opleggen, maar als de zon erdoor komt (en dat kan nog wel eens onverwacht in dit pokkeland) dan ben ik bang dat ze te warm krijgen en gaan zweten. Ook weer niet zo gezond.

Bloot gaat momenteel écht niet omwille van het vliegend ongedierte, mijn hengst komt na 30 minuten van het land alsof hij bubbeltjesplastic onder z'n huid heeft en schuurt dan heel z'n vacht stuk tegen de stalwanden.
Mijn merrie schuurt nog nét niet, maar op dat bloed komen dan wel weer talloze vliegen af...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:55

ja echt vervelend dit probleem ,
en helemaal als je paarden niet aan huis staan .
als ze thuis staan kan je effe snel af gooien of op gooien .
maar ja het is niet anders dan maar een paar keer op en neer en oppas regelen .

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:59

Is een losse exceem-hals met regendeken (+ staartflap) geen optie bij dit soort weer? Blijven ze toch enigszins droog en kunnen de prikbeesten niet bij de manenkam. Een doorweekte exceem-deken en een paard met drijfnatte vacht komt niet meer op temperatuur bij zo veel regen en temperaturen rond de 9 a 11 graden en veel wind......zo vatten ze vanzelf kou.
Paarden kunnen prima tegen regenbuien en kou maar als het dagen achtereen regent...en zeker met een doorweekte vliegen/exceemdeken....dan pikken ze toch snel een koutje op. Dan beter helemaal zonder.

Ze waren hier tot op de huid drijfnat onder de vliegendekens. Bij regenbuien en normalere temperaturen vanaf de 13 graden hebben ze hier ook gewoon de vliegendekens op....die drogen wel tussendoor. Alleen bij langdurige regen niet....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:03

Ik ga zo even kijken hoe ze erbij staat, ze staat (neem ik aan, of hij moet de deken op hebben gedaan) nu bloot buiten, of nog binnen. Rot weer. Denk dat ik haar met dek buiten ga zetten straks, of ze moet er rustig bij staan op de weide, dan ga ik over een paar uur weer even checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:05

Ik ga de boer waar ze staan echt niet vragen om steeds van dekens te wisselen als ze in het land staan. In vogelvlucht staan ze ook maar 1km bij me vandaan, via gewone weg 2,5km. Geen grote afstand maar ik heb ook geen zin om de hele dag door als ik vrij ben op en af te rijden om dekens te gaan wisselen. Is ook voor het paard geen gemak.

Ga toch maar kijken om een ongevoerd regendek op de kop te tikken voor de hengst, dan gaan ze daar maar een tijdje mee het land in. Vanaf dinsdag geven ze weer iets warmer, dan kan het vliegendek er weer op. Als dat nat wordt bij warm weer is dat niet zo erg, nu daarentegen is het best fris en met die verdomde wind ook...

@Bravura: om die reden ben ik nu dus echt niet zo vrolijk om hun vliegendek op te gaan leggen, zijn ook heel fijnmazige dekens met hals. Die nemen best veel water op en zijn best snel doorweekt, vooral met die hoosbuien hier. Dan wordt de vacht ook klam en nat en door het zware dek kan de vacht ook niet rechtop gaan staan en gaan ze afkoelen.
Zonder vliegendek worden ze ook kleddernat tot op de vacht en daar dan nog een keer dat vliegend ongedierte bovenop + de sterke wind. Bloot is ook geen optie.

Onder de 15° ga ik maar gewoon een ongevoerd regendek opleggen bij dit weer denk ik... Lijkt me het beste om ze te beschermen tegen regen en die rotvliegen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:08

regendeken is vrij warm voor ze gaan ze ook zweten .
het weer wisseld te vaak .
het is het nadeel dat de paarden al om 6 uur naar buiten gaan .
ik ga zo de deken eraf halen /.
en laat het dze week dan maar af volgens mij blijft het weer toch slecht

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:10

Hier stikt het normaal van de dazen, vliegen en mugjes bij het bos en vooral bij al die eikenbomen, maar met dit weer zijn ze gelukkig in de verste verte nergens te bekennen. Bij gewone buien en af en toe droog gaan hier ook de vliegendekens op, anders worden ze opgevreten door die beestjes. _-:(

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:11

Vliegendeken :j

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:30

met dit weer hebben wij juist geen vliegen of steekbeesten, dus ze staan lekker bloot.
maar savonds wel lekker droog en beschut op stal :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:35

Ga ze vandaag maar beiden met vleigendek buiten zetten en beginnen met de hengst. Mochten de hemelsluizen toch opengaan dan kan ik hem nog steeds binnenhalen en even laten opdrogen onder een lichte fleece terwijl ik dan de merrie met regendek in het land zet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:43

hihi hemelsluizen :P
hier staan ze sinds vanmorgen al open haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:59

Hier hadden ze het merendeel van de dag regen voorzien met strakke wind.

Ik heb 40are ter beschikking bij de 2 stallen die ik huur, is heel mooi stukje land, dus bij slecht weer hou ik de paarden liever dagje binnen zodat het ook niet te snel stukgelopen wordt of kaalgevreten.
Omwille hengst en merrie kunnen ze ook niet samen in het land, dus ik wissel af: ofwel allebei buiten, elk 4u ongeveer, ofwel elk om beurt een hele dag buten. Hangt van het weer, mijn werkschema en de ondergrond af.

Vandaag ga ik ze waarschijnlijk elk om beurt 4u buiten zetten. Sociaal contact is er op stal ook, ze hebben mooie ruime stal met mooie laag stro en meer hooi dan ze op kunnen. Wat ik ook wel eens doe is met de merrie gaan wandelen en in die periode gaat de hengst het land in. Kom ik na wandeling terug gaat de hengst binnen en mag de merrie nog uurtje relaxen in het gras.

Ik had me dus voorzien op echt enorm rotweer (zoals gisteren en vrijdag) en had plannen om ze binnen te houden. Het is echter al de hele ochtend droog, dus plannen veranderen en toch maar naar buiten ermee. Wandeling met merrie kan niet vandaag, heb hele huishouden om te doen :(

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:05

Die van mij ( 3 ) gaan straks kwartiertje naar buiten met regendeken, zodat ik even snel kan uitmesten en daarna naar binnen want ze zwemmen weg in het land en in de paddock, dus dan maar dagje pech op stal.. regen komt hier met bakken uit de lucht..

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:18

ik heb die van mij net de eaxceem deken af gedaan en lekker op stal gezet .
En Storm de kleine etterbak was weer uigebroken .
dus die heb ik vandaag maar bij de schetlanders in gezet .,

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:34

Ik heb ze naar buiten gegooid, grote met dek aan. Zat nog te denken shetlief zonder grasmasker naar buiten te sturen, maar dat durfte ik niet omdat ik ze ook een nieuw stukje gras heb gegeven. Vanmiddag weer even langs hoe ze erbij staan, en mag shetlief eventueel nog even zonder masker lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:01

Hier is het dus écht niet koud, wat je wel verwacht als ze maximaal 13 tot 15° voorspellen. En van de bakken regen merk ik ook niet zo veel.

Hengst staat zonder dek in het land. Veel vliegen, dat wel, maar heb geen dazen gezien.

Zit beetje in dubio nu. Ofwel de hengst tot half 8 à 8u in het land laten, dan heeft hij zo'n 7u buiten gestaan. De merrie niet. Die zou ik dan morgen van 7u tot 19u30 à 20u in het land laten. Eventueel met ongevoerd licht regendek, in geval van.
Ik maak me alleen wat zorgen omdat zij ijzers op heeft en wel eens rond durft sprinten. Heb geen zin dat ze bij slecht weer het hele land naar de vaantjes trapt of een lelijke schuiver maakt.

Ofwel moet ik over 4u de paarden gaan wisselen en dan zet ik morgen de hengst hele dag buiten, 's avonds merrie paar uurtjes en woensdag gaat merrie dan hele dag het land in....