[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 09:34

Kom hier ook even binnenvallen .
Heb mijn merrie geschoren voor t eerst in haar leven .
Mede omdat ik nu de luxe heb van een fijne binnenbak . Ze overdag elke dag buiten loopt .
En ondanks deken toch een hele dichte vacht had gekregen , waardoor ze na 20 minuten werk zeik nat was .
Zweet laten opdrogen en daarna uitborstelen is niet mijn ding . En haar na elke training afspuiten en wassen is ook zo wat met een dichte vacht .
Nu is het weer behoorlijk zacht nog .
Dus weet ik hoeveel grammen opleggen leek me niet nodig .
Heb daarom een oudere ooit 200 grams staldekentje opgedaan ( die had ze van te voren ook al op snachts ) en een micro fleece dekentje eronder .
Is dit genoeg ?
Hoe bepaal ik de juiste deken dikte zonder dat t paard t oncomfortabel warm krijgt of toch te koud .
Ze is helemaal geschoren , behalve voorhoofd en oren . Oren netjes gemaakt zonder kaal te zijn .
Haar rechter oor helemaal niet .. Want dat was een No Go gisteren bij haar ...

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 10:00

Wilde het nog uitstellen, maar helaas moet Charlie ook geschoren worden. Na 3 uur is hij nog niet helemaal goed droog.
Hoop alleen dat ik het nog red met m'n messen.. weet niet meer precies hoeveel keer ik geschoren heb na het slijpen.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 11:39

CubaLibre schreef:
Als je warm water hebt zou ik hem eerst wassen en dan scheren.

Verder ligt het er een beetje aan of je al meteen veel aan de longe gaat werken. Je kan het eerst even aankijken maar persoonlijk zou ik eerst scheren en dan met m aan het werk gaan.

Dankje! Was wat ik ook dacht. Maar is de eerste keer dat ik hem ga scheren dus vond een beetje advies wel handig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:11

Zinzi_jewel schreef:
Kom hier ook even binnenvallen .
Heb mijn merrie geschoren voor t eerst in haar leven .
Mede omdat ik nu de luxe heb van een fijne binnenbak . Ze overdag elke dag buiten loopt .
En ondanks deken toch een hele dichte vacht had gekregen , waardoor ze na 20 minuten werk zeik nat was .
Zweet laten opdrogen en daarna uitborstelen is niet mijn ding . En haar na elke training afspuiten en wassen is ook zo wat met een dichte vacht .
Nu is het weer behoorlijk zacht nog .
Dus weet ik hoeveel grammen opleggen leek me niet nodig .
Heb daarom een oudere ooit 200 grams staldekentje opgedaan ( die had ze van te voren ook al op snachts ) en een micro fleece dekentje eronder .
Is dit genoeg ?
Hoe bepaal ik de juiste deken dikte zonder dat t paard t oncomfortabel warm krijgt of toch te koud .
Ze is helemaal geschoren , behalve voorhoofd en oren . Oren netjes gemaakt zonder kaal te zijn .
Haar rechter oor helemaal niet .. Want dat was een No Go gisteren bij haar ...

Ik heb de ene geschoren nu onder 50 gram staan en de ander onder 100, ik voel regelmatig even onder de dekens of ze niet te warm/heet of koud voelen.
Ze hebben het minder snel koud dan je denkt, de temp is nog best heel hoog voor de tijd van het jaar.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:09

Zouden jullie met dit weer ook de pony zonder deken durven zetten? Hier schijnt al de hele voormiddag de zon, is zo'n 15 - 18 graden (ik kan in shirt met een vestje erover naar buiten. Mouwen opgerold)
Ze is niet pas geschoren maar heeft ook geen echte wintervacht.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:12

Ja. Alleen wel even opletten als het gaat regenen.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:23

Vandaag mijn paard voor de 2e keer geschoren. Helaas waren de messen, ondanks ze geslepen waren,niet super scherp, dus niet helemaal strak en streeploos kunnen scheren. Had voor de hals de Moser Max gekocht en kon nu stressloos deel hoofd en hals scheren *\o/* , dat lukte eerst nooit zo makkelijk! Heb toen ik klaar was met de Moser Max zoveel mogelijk geprobeerd om netjes bij te werken. Super apparaat zeg!! Maar moet er moet er niet aan denken om daar een heel paard meer te scheren, duurt mij te lang....
Ze staat nog steeds onder 100 gram. Hopelijk groeit het haar nu niet meer te snel aan, anders scheren we gewoon nog een keer :D .

Tijdens het scheren:
Afbeelding

Dit is het resultaat geworden:
Afbeelding

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:30

Hoi! Ik zit met een dilemma over wel/niet scheren en dacht dat ik dat het beste hier kon voorleggen.

Mijn paard staat al vrij dik behaard nu en ik rijd 3-4 keer per week, waarvan ik meestal twee keer per week intensief ga lessen (een uur) en en dan is ze echt wel door en door nat op de nek, rug en flank en ze droogt ook niet meer echt volledig op. Ze is erg stout bij de DA en TA dus ik ben bang dat als ik ga scheren ze ook stout zal zijn. Ze is naar mijn weten nog nooit geschoren geweest, dus ik weet totaal niet hoe ze zal reageren. Voor hetzelfde geld is ze namelijk erg braaf en staat ze rustig stil, dat zou typisch mijn paard zijn. Maar daar zit dus het dilemma: wel proberen scheren of wachten tot het kouder is en hopen dat het zweten dan minder wordt?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:40

Ik zou het voor de eerste x laten doen door een professional. Weet je direct hoe je paard reageert. ;)

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:24

Weten jullie een adresje in Noord Holland waar je Moser messen kan laten slijpen?
De adressen waar ik normaal kom doen dit merk niet (meer)??
Ik heb ze al 4x teruggehad dat ze niet goed waren...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:47

Naar Jorna in Leeuwarden opsturen.

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:39

Heleennn schreef:
Hoi! Ik zit met een dilemma over wel/niet scheren en dacht dat ik dat het beste hier kon voorleggen.

Mijn paard staat al vrij dik behaard nu en ik rijd 3-4 keer per week, waarvan ik meestal twee keer per week intensief ga lessen (een uur) en en dan is ze echt wel door en door nat op de nek, rug en flank en ze droogt ook niet meer echt volledig op. Ze is erg stout bij de DA en TA dus ik ben bang dat als ik ga scheren ze ook stout zal zijn. Ze is naar mijn weten nog nooit geschoren geweest, dus ik weet totaal niet hoe ze zal reageren. Voor hetzelfde geld is ze namelijk erg braaf en staat ze rustig stil, dat zou typisch mijn paard zijn. Maar daar zit dus het dilemma: wel proberen scheren of wachten tot het kouder is en hopen dat het zweten dan minder wordt?

Is ze bij jou wel braaf? Bijvoorbeeld met water / vliegenspray etc.? Dan zou ik eerst zelf aan de slag gaan. Niet ineens erop, maar eerst aan het geluid laten wennen, stapje voor stapje. Als ze ontspant, scheerapparaat uit en wegleggen. Desnoods eerst met een kleine tondeuse. Als je ziet dat ze braaf is en er niets om geeft kun je rustig de achterkant eens tegen haar schouder houden (dat ze de trilling voelt). Zo kun je er stap voor stap mee aan de gang. Als ze persé nu geschoren moet worden zou ik inderdaad een professional inhuren, maar dan wel bij jou thuis, als ze op locatie stout is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:54

Bij mij is ze idd wel braaf. Ik heb geen machine ter mijn beschikking, maar een stalgenootje hier scheert haar paarden wel zelf en ook steeds netjes. Daar kan ik het wel eens aan vragen geloof ik :) Maar ik zou niet willen dat zij dan bijvoorbeeld een trap krijgt van m'n paard...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:53

Kunt het toch proberen :) als het niet lukt kun je altijd nog een apparaat lenen bij bijv de ej of divoza

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:18

Laten jullie nieuwe messen altijd eerst slijpen? Mijn Moser had best wat moeite met de benen van mijn fjord. Het leek aan de messen te liggen. De andere messen van de Moser heb ik eerst op de zomervacht gebruikt met opscheren, dat was geen probleem, maar dat haar is ook een stuk minder dik.

De Heiniger messen heb ik al zo lang dat ik dat eigenlijk niet meer weet :+

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:21

Ik heb een vraag, hoeveel tanden hebben jullie messen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:32

31/15 en heb ook 2 sets 31/23. 31/15 is meer de norm.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:23

Ik heb ook 31/15 en 31/23. Zoveel scheelt dat niet.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:05

Ik twijfel al een tijdje om mijn paard te laten scheren. Elke winter heeft ze last van jeuk, alles wassen met imaverol en andere spulletjes van de DA holp niet echt. Nu heb ik het idee dat het van het (opgedroogde) zweet komt. Alleen kan ik niet altijd afspoelen, kan alleen buiten wassen met warmwater vanuit het huis. Kan dus alleen als het niet te koud is en kost veel tijd (slangen aankoppelen voor warmwater).
Ik stap ongveer 25 minuten uit, maar daarna is ze nog kletsnat. Minder intensief rijden is niet echt een optie, ze maakt zich enorm druk terwijl het maar een manege lesje is :P

Maar ze wordt maar een paar keer oer week gereden en ik heb ook gehoord dat als ze geschoren zijn drukker zijn met rijden omdat ze het kouder hebben. En dat moet niet, want ze is al zo druk waardoor ze kletsnat wordt.

Sorry voor het hele verhaal,maar wat zouden jullie doen? :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:08

niet ieder paard word drukker. die van mij word fijner te rijden, maar zekr niet drukker.
als ze het koud heeft kan je altijd ene uitrijdekentje op doen.

ik vind het het proberen waard moet ik eerlijk zeggen. opgedroogd zweet kan flink jeuken, en als ze zo zeiknat is....

helpt het niet, scheer je volgend jaar gewoon niet weer

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:10

Voor 1x per week zou ik het niet doen. Staan ze 167 uur voor met deken. En ze kunnen er inderdaad frisser van worden. Zie je geen kans om haar vaker te rijden? Wordt ze ook rustiger van :-)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:10

beter lezen jenny, 1 manegeles, maar ene paar keer per week gereden

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:12

Je kan ook een dekenmodel scheren.... Als je maar n paar x per week rijdt zou ik dat eerder doen denk ik ;)

De mijne is alleen geschoren op hoofd, hals schouderblad en buik en is daar niet feller/frisser door geworden.
Mn vorige dressuurruin werd helemaal geschoren maar was na het scheren ook niet feller/frisser en die was ook behoorlijk pittig met rijden.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:51

1 manege les idd, gewoon voor de gezelligheid maar dan hebben jullie een idee hoe intensief we rijden, tis gewoon soms een druktemaker :P . Verder 3x in de week, eens in de 2 weken een (intensievere) priveles en elke week een flinke bosrit (2/3 uur). Verder staat ze al met een deken om, dus ik zou enkel een dikkere aanmoeten schaffen. Ik denk wel dat als ze geschoren wordt, ze helemaal kaal gaat. Ben bang dat ze anders toch nog gaat jeuken op de plaatsen waar ze wel zweet (ook al is dat een stuk minder en bovendien vind ik kaal stiekem mooier O:) )
Bedankt voor jullie meningen!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:49

Vraagje, ik ga dit weekend mijn paard laten scheren. Nou vroeg ik me alleen af wat jullie doen qua halsdeken. Is dat perse nodig als je een paard volledig scheert? Of kan het ook zonder? Voelt beetje maf om alles eraf te halen en dan de hals niet te bedekken..