Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:26

Ik laat iedereen in zijn of haar waarde betreft deken keuze, maar wat ik me afvraag is als het nu overdag nog zeventien graden is, laat zeggen in een regenbui dertien graden..... hoe dik moet de deken van de winter dan niet worden als het min tien is? Als nu bij deze tempraturen al dekens op gaan?

Niet aanvallend bedoelt, begrijp me niet verkeerd... maar ik bedoel als je paard het nu al koud heeft...
Dan heb je denk ik aan driehonderdgrams niet genoeg....

Maar dat snap ik nog, als mijn paardje zou rillen kreeg die ook zn dek op, maar een dek omdat je het verkleuren lelijk vind en daardoor je paard alle dagen van het jaar een dek op..... dat vind ik triest.
Dan kan je wel zeggen hij komt tenminste het hele jaar buiten ook in de winter.... die van ons ook maar ze lopen toch zeker vijf a zes maanden lekker bloot, warm of niet een dek belemmerd altijd wel iets

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:33

voor de mensen die hun paarden met een 0 grams deken hebben staan even een vraag , als ik mijn paard vanacht een 0 grams regen deken op leg is ze de volgende ochtend steen en steen koud , terwijl als ik haar zonder deken neerzet ze toch echt een stukje warmer is . Nou vraag ik me dus af ... Met een 0 grams deken kan een paard toch zijn haren niet recht opzetten ? en zo'n 0 grams deken geeft volgens mij niet zo veel warmte . daarom staat die van mij nu 's snachts met een regendeken met een dun fleece er in ( alleen als het onder de 15 grade is en overdag (alleen als het hard waait en regent) een 0 grams regendeken . Of licht het gewoon aan mij en kan mijn paard nu 's nachts ook gewoon met een 0 grams staan :) ?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:04

MiniLoe schreef:
Ik laat iedereen in zijn of haar waarde betreft deken keuze, maar wat ik me afvraag is als het nu overdag nog zeventien graden is, laat zeggen in een regenbui dertien graden..... hoe dik moet de deken van de winter dan niet worden als het min tien is? Als nu bij deze tempraturen al dekens op gaan?

Niet aanvallend bedoelt, begrijp me niet verkeerd... maar ik bedoel als je paard het nu al koud heeft...
Dan heb je denk ik aan driehonderdgrams niet genoeg....

Maar dat snap ik nog, als mijn paardje zou rillen kreeg die ook zn dek op, maar een dek omdat je het verkleuren lelijk vind en daardoor je paard alle dagen van het jaar een dek op..... dat vind ik triest.
Dan kan je wel zeggen hij komt tenminste het hele jaar buiten ook in de winter.... die van ons ook maar ze lopen toch zeker vijf a zes maanden lekker bloot, warm of niet een dek belemmerd altijd wel iets

Wat voor belemmerende werking heeft zo'n deken volgens jou dan? Als bij jou je dekens je paarden belemmeren heb je gewoon geen goede kwaliteit imo :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:07

Ook al heb ik een lekker zittende jas, toch beweeg je altijd vrijer zonder.
Kan me niet voorstellen dat dat voor een paard anders is, alleen al de positie van haren waarin deze gedwongen worden door lichte druk van dek waar je niet onderuit kan.

Lekker het zand in je vacht rollen of lekker alle blubber over de vacht uitsmeren tijdens het rollen of het direct kriebelen op de huid door een ander soortgenoot, een dek belemerd dat allemaal hoe goed hij ook zit en dat allemaal voor alleen een ander kleurtje tegen te gaan....

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:36

MiniLoe schreef:
Kan me niet voorstellen dat dat voor een paard anders is, alleen al de positie van haren waarin deze gedwongen worden door lichte druk van dek waar je niet onderuit kan.

Lekker het zand in je vacht rollen of lekker alle blubber over de vacht uitsmeren tijdens het rollen of het direct kriebelen op de huid door een ander soortgenoot, een dek belemerd dat allemaal hoe goed hij ook zit en dat allemaal voor alleen een ander kleurtje tegen te gaan....

ik borstel mijn pony regelmatig met een rosborstel en zie d'r regelmatig kriebelen met andere soortgenoten. Ze kan ook lekker rollen, alleen niet echt in de blub, onze weides zijn van superkwaliteit waardoor we altijd goed gras hebben staan. Regelmatig mag ze even lekker in de bak rollen als ze bezweet is. Maar dan wel met peesbeschermers om en dat is vast ook weer een hele grote belemmering? :+

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 13:51

de paarden staan hier inmiddels weer lekker naakt :) zoalng er geen storm op kost is blijven ze ook weer gewoon naakt staan :)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:36

mimeslosydy schreef:
MiniLoe schreef:

ik borstel mijn pony regelmatig met een rosborstel en zie d'r regelmatig kriebelen met andere soortgenoten. Ze kan ook lekker rollen, alleen niet echt in de blub, onze weides zijn van superkwaliteit waardoor we altijd goed gras hebben staan. Regelmatig mag ze even lekker in de bak rollen als ze bezweet is. Maar dan wel met peesbeschermers om en dat is vast ook weer een hele grote belemmering? :+

Waarom zou je peesbeschermers omdoen? :)

CookieXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:11

Wie heeft vanacht z'n paard onder een regendeken staan?
Mijn paard heeft geen schuilstal en geen gras staan.. Dus gewoon een paddock buiten..
Wat zouden jullie doen? Het is 12/13 graden aan de kust bij ons vanacht..

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:14

Ik niet, had vandaag haar vliegendeken weer op omdat de zon zo hard scheen. Ik ben morgen weer op tijd op stal dus mocht het regenen kan hij eraf.

CookieXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:20

Marjolein_el: Oh oke, dus alleen met slecht weer doe je dus een regendeken op?
Waar ik op stal sta vind het grote onzin.. Dus dat brengt mij weer tot twijfelen..
Want 12/13 graden vind ik persoonlijk niet veel, zeker niet met regen.. Ik weet wel dat het per paard verschillend is..

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:23

Nou als het een dagje regent niet, dat kan ze wel hebben. Maar als het een paar dagen écht bar weer is wel, omdat ze helemaal niet kan schuilen. Dus dan vind ik het een beetje sneu als ze een paar dagen non-stop in de stromende regen staat. En mijn pony is er heel gevoelig voor.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 01:30

CookieXL schreef:
Wie heeft vanacht z'n paard onder een regendeken staan?
Mijn paard heeft geen schuilstal en geen gras staan.. Dus gewoon een paddock buiten..
Wat zouden jullie doen? Het is 12/13 graden aan de kust bij ons vanacht..

lekker af laten joh :) zelfde weer hier,, paardjes staan lekker naakt.. plukkie hooi kan nooit kwaad ( moet een paard altijd hebben snacht buiten of binnen )

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 01:39

Hier ook nog zeker geen dekens hoor, mijn jaarlingen sowieso niet, die kweken maar een beetje weerstand :P en mogen snachts op stal opwarmen en mijn 19jarige merrie doe ik ook zeker geen plezier met een deken me dit weer hoor...
Van t winter gaat zij wel weer onder een deken, maar in de zomer no way (dit is overigens verder niet aanvallend bedoeld voor degenen die Wel nu een deken op hebben)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 05:39

Hier ook weer bloot. Enkel bij langdurige regen met die wind krijgt ze hem weer op. Vind het maar niets die deken op al in de zomer, maar met de afgelopen dagen met die flinke regen & wind was ik wel blij dat ik hem had.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:10

Citaat:

Nou waarom je meestal peesbeschermers omdoet, lijkt mij logisch? Bescherming.
Als ze gewoon het weiland op gaat niet hoor, maar in de bak is toch een groter risico.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:54

mimeslosydy schreef:
Citaat:

Nou waarom je meestal peesbeschermers omdoet, lijkt mij logisch? Bescherming.
Als ze gewoon het weiland op gaat niet hoor, maar in de bak is toch een groter risico.

hoezo is de bak een groter risico ?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:04

Citaat:

Omdat daar palen omheenstaan en minder ruimte is dan in het weiland ;)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:06

De mijne krijgt nu enkel regendeken op als het aan het regenen is (gepaard met veel wind of hevige regen, voor wat mieserige regen leg ik nog geen deken op)
Liever deken op dan dat ik ze steeds alle 3 binnen en buiten, binnen en buiten de hele dag door moet zetten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:23

Het enige dek dat mijn parden voorlopig op krijgen, is een vliegendek met hals. Ben halfweg juli verhuist van pensionstal en daar was er amper last van liegen of dazen. Waar ik nu zit is het vlakbij bos. De bosrand loopt echt langs de weidedraad, en combineer dat met vochtiger grond ét voila, dazen a volonté.

Ging vorige week met hand over de hals van m'n merrie in het land, hand zat onder bloed. De hengst zag eruit alsof hij bubbeltjesplastic onder zijn huid had. Hij ging bij het binnenkomen op stal ook gelijk met heel die stukken bobbelige huid schuren. Aangezien meneer een dun vachtje heeft was het gelijk klaar dat hij een vliegendek op krijgt. De merrie heeft er niet zoveel last van maar comfortabel is het ook niet en al dat bloed trekt ook weer vliegen en andere insecten aan.

Spray gebruik ik enkel tijdens het rijden. Zijn er mensen met ervaring met een vliegendek voor buitenritten? Heeft dat nut? zweten ze er niet te snel onder?

Voorts worden de paarden hier niet geschoren en komen ze enkel met regendek/winterdek buiten als het nodig is vb bij hele dag serieuze regenval of strakke koude wind. Winterdek is bij sneeuwval, guur weer of als het echt vriest dat het kraakt...

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:27

denk dat het ook een stukje gewenning is, als je paard eenmaal een deken op heeft bij een bepaalde (lage) temperatuur, moet je dit ook volhouden. Mijn Fries heeft sinds vorige winter toch maar een winterdeken op, dit moet ik nu dus wel elke winter doen maar goed het was ook zooooooo koud, en gelukkig houdt ze m heel :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:57

mimeslosydy schreef:
Citaat:

Omdat daar palen omheenstaan en minder ruimte is dan in het weiland ;)

Aha . Okee :)

CookieXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:01

Ohke, voortaan alleen bij slecht weer dus een regendeken. Ik vind dat soms best lastig, die dekens...
Je moet tenslotte voor je paard denken..

@Tat_jana: Ja hooi krijgen ze tegenwoordig helaas alleen nog maar aan het begin van de avond, nou dat is tegen 10 uur al op.. Dus snachts hebben ze niets...

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:41

MiniLoe schreef:

Mijn pony heeft ook (bijna) altijd een dek op, niet alleen voor zijn kleur maar ook omdat hij bijvoorbeeld naar wedstrijd moet ofzo.
Meestal heeft hij dan ook alleen een vliegendeken op, maar dat tel ik ook als deken.....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:45

die van mij staan ook altijd zonder :) al is het -10. daar maken ze hun vacht wel na.
lastig met rijden, maar als ik dekens op doe kan ik elke week wel weer een nieuwe kopen, omdat ze ze niet heel leuk vinden

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:38

die van mij staat de hele zomer zonder. Pas onder de 10 graden gaat er een dekentje op.