wanneer met welke dekens beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: wanneer met welke dekens beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:52

Misschien is een ongevoerde regendeken nog wat. Dan is de overgang niet zo groot piaffe_girl

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:08

maar ja ,
ik zit ook met me ouders
heb net een nieuw zadel moest
heb een nieuw hoofdstel
allee dekens gewassen
van de week de dierenarts
en volgende week hoefdsmid dus het zit monteel niet echt in mijn lijstje Clown

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:30

Tja dan moet je die vraag niet stellen hé?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:32

uhh,, ik vroeg
hoe ik het beste kon beginnen met welke dekens die ik had Clown

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:14

200 grams is nu nog te warm

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:28

@ Mistral: Dat ligt aan de omstandigheden Clown

Die van mij staat onder ± 150, op stal.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:55

die van mij is al geschoren en staat onder een 250 grams. die staat echt niet te zweten onder haar deken, en heeft het ook niet koud wat ze onder een 150 wel had

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:58

Ben er ook al aan het denken om die van mij te scheren, maar hoe vaak scheer jij je paard per winter dan ?
Als ik hem nu scheer ben ik begin november gegarandeerd opnieuw aant scheren vrees ik..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:04

ik scheer die van mij hooguit 2x
half september
eind november als het te hard trug komt nog een keer. dan gaat er ook een extra deken bij onder.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:06

Ik probeer altijd zo lang mogelijk te wachten met scheren, Zijn haren groeien erg snel terug..
Scheer hem normaal ook altijd 2x per winter, maar als ik nu al begin worden het wel 3 keer Bloos

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:11

ik heb mijn paard gister avond een deken op gedaan. ik zag dat het onder de 10 graden zou worden 's nachts dus dat is voor mij de reden om een deken op te doen. Ik ga dan ook zo naar stal om de deken af te doen en die gaat vanavond weer op. (dus nu nog alleen voor de nachten die onder de 10graden zijn) zodra het over dag ook onder de 15 graden blijft gaat de deken de hele dag op. Verder krijgt mijn paard al een dikkere vacht dus dat betekend dat hij zich al klaar maakt voor de winter. Hij heeft het dus kouder dan normaal voor mij reden 2 om een deken nu al op te doen. ik loop zelf ook al met een jas buiten omdat ik het koud heb. en vind het dan ook reeel om mijn paard de nachten een dekentje te geven

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:16

waarom zijn er mensen die nu al hun paard scheren? dan kan je 3 keer per winter gaan scheren... (of licht dat aan mij)

Blon_D schreef:
ik scheer die van mij hooguit 2x
half september
eind november als het te hard trug komt nog een keer. dan gaat er ook een extra deken bij onder.

als het zo hard terug groeit betekend dat toch gewoon dat hij het te koud heeft...
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-09-08 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:22

Peelie, haargroei zit hem in hoelang het licht is, niet in warmte Knipoog

Vriendin heeft haar paard ook al geschoren, die zat al helemaal in haar wintervacht, terwijl ze wel stond te zweten. Die zal inderdaad waarschijnlijk 3x moeten. Dat is ook medisch, die van haar krijgt het zo warm dat haar hartslag ook eng omhoog gaat.

Bij die van mij is het precies andersom, daarbij groeit het heel langzaam (zit nog in haar zomervacht nu) ik kan dus ook maar beter vroeg scheren, dan is ze teminste niet de hele winter helemaal kaal, maar groeit het nog wat aan. Die hoeft dus echt maar 1x. Waarom ik haar dan scheer? Omdat ze tijdens het rijden wel nat wordt en zo eerder droog is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:38

ja ik ga die van mij ook scheren dit jaar maar ik begreep niet datensen nu al hun paard scheren... Kijk mediesche redenen is heel iets anders... dan kan ik me voorstellen dat je ze nu al wel scheerd. Maar waar ik nu vanuit ga zijn paarden die gewoon gezond zijn. vandaar dat ik het niet begrijp.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:26

Peelie schreef:
ja ik ga die van mij ook scheren dit jaar maar ik begreep niet datensen nu al hun paard scheren... Kijk mediesche redenen is heel iets anders... dan kan ik me voorstellen dat je ze nu al wel scheerd. Maar waar ik nu vanuit ga zijn paarden die gewoon gezond zijn. vandaar dat ik het niet begrijp.

Mijn fjord is een kou kleum en heeft dus als ik haar niet scheer nu al een vacht waar ik bijna 1 uur mee bezig ben voor ze weer droog is. Vind ik een prima reden om haar te scheren zodat ze niet ziek wordt. Ik heb nu eenmaal niet de tijd om iedere dag 1 uur te rijden en daarnaast ook nog een uur uit te stappen. Verder heeft idd de haar groei niet alleen te maken met de warmte mijn paard staat op een geisoleerde stal dus zo koud is het niet op stal alleen wel erg donker.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:29

Peelie schreef:
waarom zijn er mensen die nu al hun paard scheren? dan kan je 3 keer per winter gaan scheren... (of licht dat aan mij)

dr zijn paarden die al flinke vacht hebben , en nu toch weer wat warmer is dan onwijs staan te zweten... heb er ookal aan zitten denken om die van mij nu al te scheren maar probeer nog ff uit te stellen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:30

ok...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:30

Peelie schreef:

Bij ons op stal zijn ook een aantal pony's alweer geschoren. Voornamelijk Haflingers en andere pony's die snel een flinke wintervacht kweken. Toen het een tijdje terug zulk schijtweer was, hebben ze in no-time een behoorlijke dikke vacht ontwikkeld. Vervolgens is het nu steeds behoorlijk lekker weer en best wel warm, met als gevolg dat die pony's (dikkere wintervacht dan die van mij ooit zal krijgen, en dat eind augustus!) behóórlijk staan te zweten, zelfs overdag in de wei of op stal. Dan vind ik het niet raar dat die pony's nog even van hun dikke wintervacht worden ontdaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:34

Elaine schreef:
@ Mistral: Dat ligt aan de omstandigheden Clown

Die van mij staat onder ± 150, op stal.

Dus jou paard staat dag en nacht op stal? en dan ook nog onder een deken?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:41

Jups Ja

Ze komt de box uit voor rijden/longeren of iets. En dan, indien mogelijk, nog een keer voor ± 1.5 uur weide of los in de bak.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:43

Tja dat kan een manier zijn

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:51

even off topic mistl wat heb jij een ondsettend leuke paardjes Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:46

Dank je Peelie Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:26

Ik heb ze nog onder ongevoerde regendekens staan.
Ze staan 's nachts op stal en overdags de hele dag in de paddock.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:21

Ik vind de temperaturen overdag nu nog te warm om een deken op te doen! Ik kan pas een deken opdoen wanneer deze ook om kan blijven. En dat is nu nog zeker niet!

Denk zelf dat oktober een maand word dat ik ook ga beginnen. Maar dat ligt nog aan het weer. Eigenlijk wanneer het 's nachts en overdag onder de 10 graden blijft doe ik een 150 grams deken op.