Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:12

Grainey schreef:
Ik schrok er wel van hoe diep hij spoorde, onze eigen trekker heeft geen spoortje achter gelaten gelukkig bij het maaien of schudden. Blij dat we zo'n kleine trekker hebben, ons land heeft er niet onder geleden verder. *\o/*

Andere kant van het verhaal is dan weer dat een grote trekker met groot materieel (maaien, schudden, ruggen) minder vaak op en neer hoeft te rijden dus op mijn plekken de boel 'aan' rijdt.

Als wij zelf met een maaibalk van 1,5m waren gaan rijden hadden we aanzienlijk vaker op en neer moeten scheuren dan dat onze boer doet met 9 meter werkbreedte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:13

Wat een mooie opbrengsten allemaal. Fijn!
Zo na al dat natte weer toch goed gekomen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:14

zo! dat zijn mooie opbrengsten! heel fijn dat het weer klaar is bij de meesten. Hier gister gekuild, 2 silo's vol! De kwaliteit moet over een tijdje nog gemonsterd worden.

vandaag gaan ze op een ander stuk balen voordroog maken.

Het land ziet er verschrikkelijk uit, allemaal dood en geel. Ik hoop dat het snel bijtrekt. Zo dor heb ik het nog niet meegemaakt. Sporen vallen voor zover ik kon zien nog wel mee. Maar ik ben nog niet helemaal achter op het land geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:21

Ik liep gisteren op m'n blote voeten tijdens het balenpersen (moest even snel naar voren rennen om het hek voor ze open te doen en had geen schoenen bij de hand), en het was gewoon nog nat onder m'n voeten. En hoewel het gras er geel uitziet, is dat naar mijn idee dus meer door lichtgebrek omdat er een meter gras bovenop stond, dan door droogte. Er komen hier ook alweer groene sprieten doorheen.
Mag volgende week wel weer even een buitje vallen voor de hergroei, maar anders zetten we de sproeiers wel aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:34

Dat gele is na een week al weer weg hoor. Dan komen de eerste groen punten er al weer doorheen.

Wij hebben in die paar droge dagen gehooid begin juni en er staat nu (na regen en mest rijden) alweer dik 30cm groen gras naar ons te wuiven.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 09:36

Hier zit de opbrengst dit jaar op 20/21 balen per hectare. Het is er heel mooi in gekomen!
Maarrrrr de machines voor het balen en wikkelen waren wel aanzienlijk groter dan de trekker die kwam maaien en schudden. Helaas toch te zwaar voor het nog steeds zachte land. We hebben er nu een stel loopgraven bij waar je u tegen zegt. := Ik vind het een wonder dat ze niet vast kwamen te zitten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:11

Ik vind dat ook een nadeel.
Je rijdt beter 10 keer meer over en weer met een lichte trekken dan die zware mastodonten die loopgraven achterlaten….
Maar alles wordt steeds maar groter en zwaarder, je houdt dat niet tegen.

Hier 52 van de grootste vierkante balen van 3ha onbemest.
Een hoek was nog best nat, we zien wel of die pakken ok zijn voor de paarden, de rest is allemaal als hooi in de plastic gegaan. Heel tevreden mee ook.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 10:53

maessie schreef:
@grainy hij kan ze zo zwaar persen als hij wil? Wij laten altijd wat lichtere pakjes slaan, zodat ze nog fatsoenlijk te laden zijn. Dan maar een paar meer!

Hier een 150 pakjes binnen gehaald gister, de rest is in rol gegaan. (Misschien daar ook nog een paar niet van in plastic, dat moet ik nog ff navragen, het was in elk geval perfect mooi droog!) De pakjes hebben we vooral om in de overgangsperiode het land op en af, makkelijk wat bij te kunnen voeren. En voor de lammetjes.

Ja klopt, maar hij was al begonnen zonder dat wij erbij waren en hij had zelf niet even gekeken hoe zwaar ze eruit kwamen omdat hij al 1.5 uur te laat was dus hij ging supersnel door. Op het eind hebben we even bijgesteld en toen was het beter. Vandaar dat de 2e ha beter ging. :j

Ik ga ook liever 10 keer met een kleine trekker waar het land geen sporen aan over houdt dan 1 keer met een zware trekker die dan wel sporen achter laat. Met zwaar materieel rijdt je het land 'dicht' of kapot is mijn ervaring. :)

Wat een goede opbrengsten overal, heel fijn! *\o/* We hebben er lang genoeg op moeten wachten dit jaar :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:05

Tja, die 400 kg pakken zullen toch echt met een zware shovel op z'n plek moeten worden gereden. Als ik al een voorhef met balenklem op de oude John Deere had, dan zou het ding zonder moeite met z'n achterwielen in de lucht eindigen :+ En dan kan je daar wel weer een paar honderd kilo contragewicht aan hangen, maar dan heb je - met de vrij smalle banden van die oude trekkertjes - uiteindelijk vermoedelijk net zoveel bandendruk.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:23

Afbeelding
Wij zijn van het eerste stuk 240 pakjes rijker. De helft meer als vorig jaar met de eerste snede.
Vandaag gaan we de kleine veldjes persen, gokken dat daar tussen de 60 en 80 pak vanaf komt.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:27

:') Ik zit hier met smart te wachten op de loonwerker om te horen hoelaat ze bij benadering gaan persen. Mijn autitische brein kan niet tegen die onzekerheid

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:32

Hier zijn van 1,25 ha 34 vierkante (voordroog)balen afgekomen, precies 2x zoveel als eerste snede vorig jaar. En het gras is pas half september 2022 ingezaaid waardoor het nog geen mooie dichte graszode is. En geen schade aan de bodem door de machines, was al droog genoeg. Zeker tevreden mee dus!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:33

Sanniejtjuh schreef:
:') Ik zit hier met smart te wachten op de loonwerker om te horen hoelaat ze bij benadering gaan persen. Mijn autitische brein kan niet tegen die onzekerheid

Helaas weten ze nooit hoe het loopt.
Wij kregen een tijdsbestek van een half uur en als het anders werd telefoon

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:36

Jullie hebben flinke opbrengsten. Voor ons was het helemaal geen grotere opbrengst dan normaal, ondanks het late maaien. Het gras heeft er andere jaren veel dikker opgestaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:41

Ik ga eind van de middag persen denk ik. Ligt inmiddels op ruggen. Sommige delen zal ik omheen moeten rijden om niet te veel sporen te rijden en om mn balen niet te verpesten door het natte hooi. Met harken reed ik al sporen maar nu kan ik iig zien waar ik omheen moet met de pers.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:12

Bij ons is het gisteren eind van de middag in midibalen gegaan. Van ruim 1 ha zijn er 67 balen afgekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:20

Geweldig zoveel zeg!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:30

hier is het wachten op de balenpers, alles is gortdroog, bodem gelukkig ook droog en hard

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:42

9 grote ronde balen van een kwart hectare.Het hooi is wel iets grof.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:47

veranadautje schreef:
Sanniejtjuh schreef:

Helaas weten ze nooit hoe het loopt.
Wij kregen een tijdsbestek van een half uur en als het anders werd telefoon

Hier zouden ze in de middag zijn (gister nog over gebeld), om 11.30 word ik gebeld: Ik ben er, maar er staan nog paarden in de wei waar ik doorheen moet. (Gelukkig had hij niet gewoon alles open gegooid en was hij gaan rijden, dat is wel fijn, zal ik straks nog ff zeggen).

Aaaahm, ja, het ligt ook nog niet in het wiers. Want jullie zouden in de middag komen, dus ik had met mijn boerman afgesproken dat die er om 12 u zou zijn, dan is de schaduw ook uit het land…
Ik dacht: in het ergste geval zou de loonwerker er dan ook om 12u zijn en moesten ze treintje rijden.

Gelukkig had hij nog een ander adres, dus eerst daarheen en “in de loop van de middag” is hij hier weer.
Inmiddels ligt het in het wiers, dus nu wachten
Het kan nog mooi even drogen nu. Er staat een straf windje met veel zon.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:08

Wij hebben 386 pakjes binnengehaald gister, 92 van ons eigen land, 98 bij de buurman en nog 196 bij iemand anders uit het dorp. We kunnen hopelijk een flink eind vooruit deze winter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:16

30 balen (van 350 kg ongeveer) op 3ha :+ vergeleken met jullie niet veel maar toch al het dubbele van wat ik afgelopen 2 jaar van dat veld haal. Bij de laatste baal stond ik bijna vast in de modder, net wat aan de laten kant achteruit terug gereden :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:40

We hadden van net iets meer dan een hectare 54 midibaaltjes. Nu nog ff bedenken waar we ze allemaal gaan laten. De machine vond ons droge spul niet fijn en stikte er half in op het eind. Droog is goed voor ons :)
Ik ben heel benieuwd of het de jongens gaat smaken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:07

Klinkt allemaal heel goed....de vooruitzichten zijn hier gelukkig ((nog)) goed. Hopelijk krijgen wij het maandag ook binnen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 20:11

Ik had vandaag een gesprekje met de loonwerker en ook bij hem is er echt idioot veel van het land af gekomen.
Normaal heeft hij ruimte zat, nu moesten ze kijken waar ze het lieten. Ik hoop echt dat het me gaat vallen met de prijzen, want ik vind het allemaal wel hoopvol klinken.