[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:39

Dat ligt aan de messen, ik heb ze tot nu toe alleen in 1mm en 3mm variant gezien. Tondeuses kunnen met behulp van opzetstukken wel langer scheren.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:48

En zijn die opzetstukken op alle machines passend of horen die opzetstukken bij 1 bepaald type machine?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:17

Ik heb dit alleen bij tondeuses gezien, heiniger en aesculap verkopen messenkopjes die langer scheren. Volgens mij is dat wel per machine verschillend of ze met opzetstukken of aparte scheerkopjes werken, maar een tondeuse is ook niet aan te raden om daar een heel paard mee te scheren.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:38

xGitano schreef:
Ik kom hier even binnengevallen: weet iemand of er scheermachines bestaan waarmee je kunt scheren tot op de lengte van ongeveer zomervacht, dus niet helemaal stekelig kort?

Je kan de lengte die overblijft instellen op je scheeraparaat.
Ik heb geen ervaring hoe dit eruit gaat zien.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:01

Evelien, kun je de lengte instellen op een groot apparaat of doel je op een kleine? Zo ver mij bekend kun je bij een grote alleen de lengte aanpassen met behulp van het ondermes.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:38

Model 3 scheren vind ik het mooist fijnst en handigst voor me poownie

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:52

jesra schreef:
[ Afbeelding ]
Als ik mijn paard in patroon 6 zou scheren, wat zou ik dan kwa dekens nodig hebben? (paard staat overdag op wei en snachts binnen op stal)
Ik heb momenteel een regendeken met fleece, een onderdeken van 200 gram en een winterdeken van 200 gram. (allemaal zonder hals)

Als ik het dan bijvoorbeeld zo doe:
<15 graden: Regendeken met fleece

<10 graden : 200 grams winterdeken

< 5 graden : 200 grams winterdeken

< 0 graden : 200 grams winterdeken met onderdeken 200 gram

< -5 graden: 200 grams winterdeken met onderdeken 200 gram

Zou dit zo goed zijn?

Zou je niet aan een lijst houden, vooral je pony gewoon goed in de gaten houden en blijven voelen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:53

Het ene paard heeft genoeg aan een 200 grams, en een ander staat nog te bibberen bij een 600 grams.
gewoon af en toe een hand onder de deken en voelen en kijken hoe je paard zich voelt.

Ligt ook aan de kwaliteit dekens, de ene 200 grams is de ander niet ;)

Mijn rijdpaard, onderhals alleen geschoren, lag vorige weej doodziek in de stal. Stond onder een regendeken. Heb hem toen in de benen geholpen, poetsen en een halsdeken 200 grams opgedaan en een half uur aan de hand stappen zodat de bloedsomloop weer op gang kwam. En hij was de oude weer. Een paar dagen goed in de gaten gehouden, maar denk echt dat hij het gewoon van te weinig dekens op heeft gekregen. Hij is nu weer goed te pas, gelukkig.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:51

Nathalie84 schreef:
Evelien, kun je de lengte instellen op een groot apparaat of doel je op een kleine? Zo ver mij bekend kun je bij een grote alleen de lengte aanpassen met behulp van het ondermes.

Ja, je kan de lengte aanpassen door het ondermes vérder in te stellen.
Bj een tondeuse heb je inderdaad opzetstukken

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 15:56

OK, naja bij mijn heiniger gaat dat niet. Die scheert altijd om 3mm.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:49

Even een vraagje :)
Heb vandaag mijn paard voor de eerste keer geschoren. Was voor mij de aller eerste keer.
Mijn paard heeft eerder een 'ongeluk' gehad en kan daardoor niet meer vaststaan. Erg lang verhaal, doet er verder niet toe haha. Nu heb ik hem dus met een hand vast gehouden en met de andere geschoren. Ben bewust alleen begonnen omdat mijn paard het niet zo op vreemde heeft. Nu ik heb ervaren hoe hij met scheren is wil ik as weekend de puntjes op de i zetten. Het is de bedoeling dat mijn vriend hem dan vasthoud zodat ik makkelijker kan werken. Maar kan dit dus of ga je dan al verschil zien met scheren?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:53

als de vacht al ietsje aangegroeid is zul je wel iets verschil zien, als er nog niks aangegroeid is zie je het in principe niet, tenzij je een ander apparaat gebruikt met ander soort messen

wat dikte van de dekens betreft...
Het hangt inderdaad erg van je paard af, hoe hij gestald staat, hoeveel ruwvoer je geeft, etc...
Ik voel regelmatig hoe mijn paard erbij staat qua warmte.
Ik heb er nu 200 gram op liggen, meestal ga ik rond de 5/6 graden overdag naar 300 gram en bij vriezend weer naar 400, evt meer zo nodig...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:02

Een klein verschil vind ik niet erg :). Moet het zo rond zijn hoofd netjes afwerken en de plooien zoals de lies, oksel. Het is niet overal even strak verder maar weet nu hoe ik het de volgende keer moet aanpakken haha!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:24

Ik wil mijn haflinger gedeeltelijk gaan scheren alleen de onderhals en halve halss en dan zo tussen zijn voor benen door een stukje buik.Maar waar kan ik dat mee aftekenen.Hebben jullie nog een tip om beide kanten het zelfde tekrijgen?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:35

Ik heb een ontzettend probleem, mijn oudere pony heeft sinds een tijdje nu een 0 grams regendeken op omdat het zoveel regende. Maar sinds hij een deken op heeft begint zijn huid super veel schilfers aan te maken en krijgt hij jeuk en kan niet goed krabben. Wat moet ik hiermee aan? wat ik van de pensioneigenaar begreep kun je beter niet deken-op-deken-af doen omdat ze het dan juist te pakken krijgen.
Help :?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 21:56

ik zou in ieder geval elke dag de deken even af doen en een goede poetsbeurt geven, als het niet te koud is zou ik 'm even af laten zodat hij zichzelf even lekker kan krabben waar hij jeuk heeft

verder zorgen voor een goed ademende en goed waterdichte deken

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 22:34

Oh ik zie nu dat dit topic over scheren gaat, faal :')

Bedankt! ik ga kijken of ik zijn deken helemaal af kan laten, eens kijken wat voor weer het morgen is, hij heeft namelijk wel gewoon lang haar :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:32

jessie84 schreef:
Ik wil mijn haflinger gedeeltelijk gaan scheren alleen de onderhals en halve halss en dan zo tussen zijn voor benen door een stukje buik.Maar waar kan ik dat mee aftekenen.Hebben jullie nog een tip om beide kanten het zelfde tekrijgen?

Je kan met krijt aftekenen. Ik vind het zelf het makkelijkst om van punt naar punt te scheren. Bijv. Van de lies naar oksel voorbeen in een rechte lijn.
Bij de hals kan je de bespiering aanhouden als lijn voor het scheren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:33

jessie84 schreef:

Met een veemerkstift, kun je voor een eurotje kopen bij een boerenbond oid ;)

Voor je paard staan en kijken of beide zijdes gelijk zijn anders een meetlintje pakken voor sommige punten?

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:57

Hoi, ik heb een vraagje.
Mijn pony heeft al een aardig vachtje op zn hals vooral, maar met rijden is hij binnen een kwartier al helemaal nat op zijn hals. Hij staat elke dag buiten met een 300 grams deken op. S'nachts op stal met die deken. Ik vind het zelf erg lelijk staan, ik rij zo vaak mogelijk en per week meestal wel een springwedstrijd. Nou gisteren bij oefenparcours zei de instructeur al dat hij geschoren zou moeten worden, maar mijn moeder wil dit eigenlijk niet. Wat is jullie advies?

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:08

Hoi allemaal,
ik wil graag mijn paard deze zaterdag gaan scheren, alleen we gaan hem een pasta geven omdat hij anders door het plafond gaat. Kan ik diezelfde dag nog een dressuurles volgen of moet hij dan nog bijkomen? Dus stel dan om 9.30 scheren en om 14.30 les. Zou dit kunnen?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:41

ik zou het niet doen, als het savonds was geweest had het wel gekund.
maar is ieders eigen keus

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:29

ik zou het ook niet doen, buiten dat je verdoofd is het ook best een ingrijpende actie voor hem als 'ie er voor verdoofd moet worden...

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:15

galopje2000 schreef:
Hoi allemaal,
ik wil graag mijn paard deze zaterdag gaan scheren, alleen we gaan hem een pasta geven omdat hij anders door het plafond gaat. Kan ik diezelfde dag nog een dressuurles volgen of moet hij dan nog bijkomen? Dus stel dan om 9.30 scheren en om 14.30 les. Zou dit kunnen?

Dan moet je de bijsluiter goed lezen.

Laats was ik ook bij iemand en die had haar paard ook een pasta gegeven.
In de bijsluiter van deze pasta (bij de DA gekocht) dat deze een werking had van 20 uur!!!!

Dus nee, lijkt me niet verstandig :n

Waarom laat je hem niet door een DA sederen?
Als je bij voorbaat al weet dat je paard door het lint gaat, uit ervaring kan ik vertellen dat een pasta dan niet echt veel zin heeft :o

Ik lees ook dat je hem zelf wilt gaan scheren, niet om je bang te maken, maar paarden die gesedeert zijn, zijn in het algemeen gevaarlijker dan dat ze niet gesedeert zijn, ze kunnen echt rare dingen uithalen. ;)
Wees er dus héél goed op verdacht dat je paard van het één op het andere moment kan gaan flippen!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:30

Hier ook even een vraagje.
De mijne is een kleine maand geleden geschoren maar schiet alweer aardig snel in de haren (komt door zn leeftijd denk ik..)
Nu heb ik tot nu toe altijd iemand laten komen maar alle vorige jaren maar 1x geschoren omdat in de winter vaak blessure etc hadden waardoor stil kwam te liggen en niet meer had geschoren later.

Nu gaat het deze winter hoop ik allemaal wel goed en blijf ik dus fanatiek door rijden incl. wedstrijden 2x per maand ongeveer en is het een ongelooflijke zweetklier dus moet ik wel scheren.
Maar aangezien ik hem dus regelmatig moet scheren blijkt maar weer wil ik het eigenlijk zelf gaan doen ipv elke keer iemand laten komen.

Nu zit ik er dus aan te denken om eerst een scheerapparaat te huren om te kijken of het wel iets voor mij is (want voor hetzelfde geld bak ik er helemaal niks van en zit ik met dat apparaat te kijken..)
Is er hier toevallig iemand in regio Den Bosch die iets/iemand weet wat voor een redelijk prijsje een apparaat verhuurt?