hoe is het met de dazen dit jaar ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: hoe is het met de dazen dit jaar ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:15

Ik meld me ook...zit in het buitengebied met langs alle wegen grote eikenbomen en veel maisvelden. Ik heb al zo'n 6 jaar de Loer dazenval staan en die heeft er dus al velen gevangen. Hij staat nu sinds een week of 3 en het waren nog geen enorme aantallen sinds...eergisteren. Het lijkt weer een explosie van dazen, ik zet de paarden nu 's ochtends ook binnen en doe ze pas rond een uur of 8 in de wei. Ik tref nu ook dazen aan bij de stal en zelfs bij ons terras. Dit hebben we nog niet eerder gehad. Ik denk dat het komt omdat we eerder een coniferen veld naast ons huis hadden en deze is nu bijna helemaal vervangen door een maisveld :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:27

Nou hier ook sinds een paar dagen een explosie! Ik zit midden in het bos, maar had er voorheen niet zo heel veel last van. Af en toe eentje, maar nu zitten de paarden onder zodra ze hun kop om de hoek van de stal steken. Gelukkig reageren ze er niet heel fanatiek op, al vinden ze het vast vervelend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:34

Die van mij reageren gelukkig ook niet hysterisch, maar ze hebben er duidelijk last van. Mijn witte merrie heeft behoorlijk wat bloedvlekken op haar hoofd :(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:26

Vreemd genoeg in de wei erg weinig, maar het pad er meteen achter daar ben ik vandaag gevlucht vanwege de enorme oeveelheid agressief aanvallende dazen. Heel vreemd maar beter daar dan in de wei zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:30

Hier is het ook echt niet normaal meer en nu heb ik ook nog eens het probleem dat ik hartpatient ben en het dus niet alleen veel zwaarder heb met dit bloedhete weer, maar ook echt ontzettend veel en snel zweet! Ik kan niet eens het weiland oplopen, zonder aangevallen te worden, rijden kan ik dus voorlopig wel helemaal vergeten, ik baal als een stekker. Merkte trouwens dat ze per dag dichter bij de inloopstal komen en las hier dat hoe donkerder hoe beter, dus heb ik een oud verduisterend gordijn voor de ramen en de altijd openstaande staldeurdeur gehangen, werkt als een tiet! en zelfs mijn grote angsthaas had het heel snel door en loopt er gewoon doorheen, was ik toch nog eventjes tevreden met mezelf vandaag...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:40

karuna schreef:
Vreemd genoeg in de wei erg weinig, maar het pad er meteen achter daar ben ik vandaag gevlucht vanwege de enorme oeveelheid agressief aanvallende dazen. Heel vreemd maar beter daar dan in de wei zelf.

Da's volgens mij logisch Karuna. Dazen houden van bossages enzo, niet van open veld :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:46

Zou je zeggen, alleen is er nagenoeg geen verschil tussen wei en pad erachter. Daar waar de wei stopt begint het pad meteen al. Langs dat pad staan eikenbomen. Meteen achter de wei echt heel erg veel terwijl ze aan de andere kant van de heining er niet zitten. In 2 minuten zeker 15 agressieve dazen, verder het pad afgelopen langs het weiland op en opeens waren ze weer weg om 10 meter verder weer massaal op te duiken. Heb dus op het dazenvrije stukje even gegraasd om daarna weer heel hard terug te lopen met pownie.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:49

hier in het hoge noorden zonder bos of mais , hebben ook verschrikkelijke last van dazen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:51

Mijn merrie gisteren.... Toen was het ook extreem, nu gelukkig al weer minder.
Zij en haar vriend staan dan ook helemaal ingepakt in de wei, maar ja, waar geen deken zit.....
Afbeelding

Moet zeggen zo erg als gisteren is het hier nog nooit geweest.
(Heb er gisteren stuk of 40 vermoord, vandaag maar 10)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:15

Arm peerd , ze is gewoon bruut aangevallen..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:17

Heb gisteren dan ook alles gewassen en dik in de sudocreme gezet.
Op de een of andere manier zijn dazen gek op de donkere delen van mijn fjord en met sudo..
Zijn ze WIT! Dat hielp al enorm.
Aantrekkingskracht was al stuk minder, maar ja, blijft natuurlijk niet eeuwig zitten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:25

het is hier ook sinds een paar dagen helemaal raak, ik heb er nog nooit zoveel tegelijk gezien, ik zelf werd ook enorm aangevallen en de paarden waren best in paniek.
we hebben nu een week de dazenval staan en die zit ook al best vol, na 1 dag zaten er al een stuk of 10 in.
ik heb mijn paardje maar even met shampoo gewassen en goed ingesprayd (op een gegeven moment en zeker met die warmte ruikt je paard zo naar zweet dat geen spray er meer tegenop kan).
hij stond meteen een stuk rustiger.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:41

Hier zitten er weer meer dan voorgaande jaren...

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:45

Slechts éen miljoen dazen.
Ranzig gewoon. geloof niet dat we dit eerder gehad hebben, je hoeft maar in de buurt te komen of je zit er zelf ook onder... Jak

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:58

Het "dazen-raadsel" duurt hier in Noord-Drenthe nog steeds voort.... vanmorgen bij mijn twee bonte paarden die schuin aan de overkant van mijn huis in de open weide staan zowat een Sint Vitus-dans gedaan om aan de steekmonsters te ontkomen... argh en auw!
Paarden ingespoten.

Kom ik terug thuis om de Shetlanders (zie mijn vorige post in dit topic) stal en buitenstuk (zandpaddock) uit te mesten, was ik even geruime tijd mee bezig, geen daas tegengekomen, noch op mijzelf, maar ook niet 1 op de Shetten.
Hartstikke fijn voor Shetten (en mij) maar het begint me nu te intrigeren: hoe kan dit?
Heb ik zoals iemand anders hierboven al postte een "wonderplant" staan (de paddock is omheind met enorme berken en overhangende Vlierstruiken)?
Verder liguster en buxus van de buren, die beiden overigens voor de Shetten giftig zijn, en die daarom dus netjes teruggesnoeid tot achter het hekwerk worden gehouden.

Vlak achter mijn huis ligt een natuurgebiedje waar je al op het pad er heen verrot wordt gedaasd.

Hebben de dazen ons nog niet ontdekt? En komen ze nog?

Een ding is zeker: ik ga morgenochtend niet weer naar het meertje met Jaopie, het is momenteel echt niet te doen, en voor hem ook niet leuk meer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:05

Vandaag werden wij ook aangevallen in de polder... het is echt niet meer normaal dit jaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:06

Maar er zijn veel minder wespen...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:01

Hier ook vreemd, veel dazen weer buiten de wei en en de weides aan de andere lant van een smal tussenpad. Onze weikant weer daasvrij. Gelukkig wel, wel veel vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:53

Bij mijn verzorgpaard ook een ramp.. Eergisterrn vliegenspray gemaakt, wat Dettol erin tegen dazen, wat ben ik blij dat ik het erin gedaan heb! Zelf ook helemaal ingesprayd met die spray, maar toch zijn er dazen die in de buurt blijven vliegen, en ja hoor, achterkant van mn benen niet ingesprayt, en 2 van die superleuke diertjes gaan me bijten, auw..
Ook vandaag en gister ingrsprayt XD zelfs met dit weer blijven ze in de buurt..

Xx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:00

Terpentijn als vlier de oplossing is dan laat het me weten, ik plemp gelijk mijn hele terrein vol met vlier :))

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:04

Vandaag valt het eindelijk wat mee hier (Noord-Groningen). De afgelopen week was het een plaag. Arme paarden helemaal onder de kleine bloedvlekjes. Ze worden er chagrijnig van!

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:20

Hier ook enorm last van dazen. Zowel wijzelf als de paarden. Ik loop tijdens het verzorgen van me paard tepdansend over t terrein heen en als ik me paard aan het poetsen ben moet ik zowat breakdancend in de rondte om me paard heen gaan om ze kapot te slaan.
En dan nog word ik geprikt of me paard. Wie heeft er de oplossing ervoor??

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:40

ik stel voor een stichting "Help de dazen met uitsterven.." op te richten... Donateurs genoeg denk ik..., volgen de ideeën vanzelf..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:42

Ik las hier een beetje opgelucht de horrorverhalen over dazenaanvallen. Want mijn paard had er nog niet zoveel last van. Jammer genoeg heb ik gisterenavond tijdens onze wandeling aan de lijve ondervonden wat zo een dazenaanval inhoudt. Paarden worden er ook echt helemaal gek van, doet zo pijn die beten. Dat zijn nou echt eens beesten die mogen uitsterven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:46

Hier aan de kust voor het eerst in jaren erg last van die rotbeesten, dacht altijd dat ze alleen in Drenthe enzo leefden maar helaas...

Ik werd zaterdag bericht door de pensionhouder dat me paard al geruime tijd door de wei rende en ontzettend aan het hijgen was. Ze zat ook onder de dikke bulten.
Nu loopt ze helemaal ingepakt, wat ook sneu is met dit warme weer :(