vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: vorst..sneeuw en ijs komt er weer aan.wat nu met de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:02

helpt zout strooien met -6? kun je dan gewoon rijden?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:03

Ze zeggen het allemaal, dus niet geschoten is altijd mis, toch??

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:03

ja inderdaad. maar hoeveel zout zou je dan nodig hebben?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:05

ik zie het al, met alleen de hoefslag goed maken vind ik het niet veilig. ben bang dat de jonge paarden ontploffen en ik op het bevroren gedeelte terecht kom. + ik kan geen lesgeven zo.

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:23

Hier ook nog iemand die deze vorst niet zo grappig vind. Rijden gaat nu idd niet, de bak is gewoon hard. Ze staan er wel de hele dag in (met uitloop) dus bang dat ze geen beweging krijgen ben ik niet. Ik zit alleen met water, ik haal dat uit de sloot (met pomp) en dan gaat het in een 1000 liter vat. Nu is die alleen bevroren :( . Elke dag met een H2O bag gaat lopen zie ik niet zo zitten. Hebben jullie nog tips om dat vat te isoleren dat ik er nog gewoon water uitkrijg??

Het levert trouwens wel mooie plaatjes op... vooral s'avonds als ik de laatste voerbeurt doe en de sterren staan aan de hemel. Of volle maan... <3 (het is bij mij nl echt donker, geen verlichting oid...)

DDlovesIona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:29

Bij ons op stal (vp) staan de paarden ook 24/7 buiten. Als de grond heel hard is, dan doen ze extra voorzichtig. En wij vullen de speciekuipen 2 á 3 keer per dag met de h2o bag. Echt een ideaal ding, wel beetje vorstvrij opbergen.
Qua rijden, we zitten op een boeren erf waar ook varkens zitten, dus de weg is altijd lekker vorstvrij! Voor de vrachtwagens *D
Verder kunnen wij dan heel makkelijk het bos in vanaf het erf. Daar is meestal nog wel heel goed te rijden, ook als het gesneeuwd/gevroren heeft. Hier doen we dan meestal ook nog een beetje dressuurmatig werk. Als het echt niet meer te doen is, dan gaan we naar een binnenbak in de buurt (dwars door het dorp heen).
Verder staan geen van onze paardjes op ijzers.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:50

_Lott schreef:
ja inderdaad. maar hoeveel zout zou je dan nodig hebben?

Bij ons is er de avond voor de vorst 100 kg op gegaan en daarna gesleept/gemengd

@noivadapaz haal je het uit de sloot met een domdelpomp oid?Zo ja dan kun je de slang terugleggen in de sloot en de pomp aan laten. ten eerste vriest je pomp dan niet stuk en ten tweede hou je het wak open.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:08

vanaf woensdag voorspellen ze hier 's nachts -10, en overdag -6 ;(
ik mag spreken van heel veel geluk met een heel groot stallengebouw, 2 binnenbakken en een kleine binnenbak om te longeren/losgooien.
heb wel al extra dekens in de zadelkast gelegd voor als we weer ingesneeuwd raken op stal...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:10

Ze zijn nu een stukje proef aan het doen om te kijken of de zout nog wat doet.
Ik hoop dat het nog een beetje zijn werk doet.

Heb even op buienradar gekeken en volgende week maandag stijgt de temp iets tot boven de 0. Dus als bak dan ontdooid vraag ik of ze gelijk willen zouten.

heb jullie berichtjes even uitgeprint voor ze. Kunnen ze de adviezen even lezen. :D

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:21

Ik weet waarom ik steeds een manege met binnenbak zoek. Nu staat mijn paard door ataxie op de weide en ik maak me zorgen om alles! Is de drinkbak niet bevroren (ik ga namelijk elke dag naar school en kan 's morgens niet even langs daar) dus daar ligt nu wat hooi op en een bal. Chica heeft ook erg weinig wintervacht tov de andere paarden en nu vrees ik dat ze het koud gaat hebben, maar een deken kan ik der niet omdoen want ze bijt ze stuk en kan er in vast komen te zitten.. Nu krijgen ze met 2 paarden elke dag een klein botje hooi en elk krijgt 1schep onderhoudsmengeling en dan nog een hoopje brood of wortelen, maar nu vraag ik me af of ik niet beter wat meer kan geven?
Ach ja ik wou dat het al terug lente was!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:29

zoveel mogelijk hooi voeren, dat hebben ze nodig om warm te blijven..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:31

eowyn,reken er niet op dat als de temp over dag 1 grd is dat er dan wat dooit..de grond is zo bevroren dat er niks dooit op 1 grd. dan heb je wel wat meer warmte nodig

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:32

renatue: vind idd een beetje weinig voer. Hooi erin stoppen. biks kan je wel wat van geven, maar minder belangrijk.
Ze moeten genoeg hooi krijgen.

Wat betreft haar vacht, tja, misschien is ze niet zo koudbloedig. Het ene paard maakt meer haar aan dan het andere.
Bij mensen natuurlijk ook. De een heeft meer haar dan de ander. Waarschijnlijk heeft ze niet meer haar nodig.
Niet teveel poetsen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:35

Het enige probleem is de bak vind ik.
Ik heb de paarden thuis staan en mijn bak is helemaal bevroren maar eerlijk gezegd heb ik zelf ook geen zin om met -2 ofso te gaan rijden..Water breng ik met de gator naar de stallen en voor de rest lopen ze alle 4 nog steeds 24/7.Pas als het echt 'gevaarlijk' wordt zet ik ze binnen,dus met een sneeuwstorm :P
Voor de rest wordt het dit jaar lekker veel sleeen als er veel sneeuw valt :D

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:35

knollentuin schreef:
eowyn,reken er niet op dat als de temp over dag 1 grd is dat er dan wat dooit..de grond is zo bevroren dat er niks dooit op 1 grd. dan heb je wel wat meer warmte nodig

sssssssssssssssssssstttttttttttttttttttt wil ik niet horen!!! :7 :7

Maargoed, houdt toch stiekem een beetje moed dat het zout ligt wat doet!
Vind het wel toppie dat ze er toch wat mee doen. Beetje te laat, maar ze proberen het wel en dat vind ik wel al heel netjes.
Gelukkig gaan ze het land op vandaag, dus beweging krijgen ze wel.
Tis jammer want eowyn begon net zo lekker te lopen. Gelukkig goed afgesloten, maar toch jammer. (kan natuurlijk 2 kanten op, dat ze straks nog lekkerder loopt, kan ze alles even verwerken, ze is nog jong zat, maar ze is zolang een slappe dweil gebleven en dat ging nu eindelijk beter....).

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:39

mij maakt het niet zo heel veel uit. rijd gewoon niet als het zo hard vriest. ze krijgen toch wel hun beweging op de bak. verder hebben we nog steeds een tracing op de kraan dus altijd water en de stallen doen we dicht als het echt heel koud word zodat de waterbakken niet bevriezen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:42

Ik rij gewoon als de bak bevroren is :j

Hij is hier gevlakt dmv een landmeter met een laser, dus echt kaarskaarsrecht. Daarbovenop ligt afgestorven hout, wat dus niet keihard wordt zolang hij enigzins "bereden wordt". Gister was de zandgrond wat harder dan normaal, maar dat afgestorven hout reed echt nog prima.
Vorige winter heb ik ook gewoon alle weken door gereden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:42

hihi snap ik eowyn,maar ik vond t al een beetje zielig voor je..zag je al klaar staan met paard te wachten tot de bak ontdooide...not! :D gewoon flink zout erop en slepen slepen en nog s slepen. ik hoop voor je dat t lukt..zeker tot 8 dec vorst...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:52

knollentuin schreef:
hihi snap ik eowyn,maar ik vond t al een beetje zielig voor je..zag je al klaar staan met paard te wachten tot de bak ontdooide...not! :D gewoon flink zout erop en slepen slepen en nog s slepen. ik hoop voor je dat t lukt..zeker tot 8 dec vorst...

:D :D
Nou ik zit heeeeel hard te werken achter mijn bureautje, dus lekker warm te zitten. 8-)
En de eigenaars mogen hard klussen op stal. We moeten ze allleen een beetje bij sturen zeg maar.
Ze beginnen net en zijn ook nog een beetje zoekende. Maar ze doen hun uiterste best.

Pfff tot 8 dec.....Wat duurt het nog lang voordat ik ga emigreren!!!
Ik wil nu!! :7

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:00

Wij hebben een binnenbak, dus op zich zou ik altijd kunnen rijden. Nu was het vorig jaar wel een keertje overdag rond de -10 en toen was de bak ook knoepertje hard.
Mijn paard heeft geen ijzers en zolang het kan komt hij buiten. Het is alleen jammer dat het hier ontzettend nat was voordat het ging vriezen. Alles is dus ongelijk opgevroren, want een natte paddock en buitenbak kun je niet goed slepen.
Mocht het echt heel hard gaan sneeuwen en vriezen, dan kunnen we met de paarden bijna niet meer naar buiten toe. Het pad wat we af moeten loopt een beetje schuin en wordt een heuze schaatsbaan voor de paarden. Wil je dat goed houden dan moet je daar elke dag kilo's zout overheen gooien.

Paard heeft dus geen ijzers, heeft nu zijn 300 grams deken op gekregen en als ik ga rijden gebruik ik een fleece uitrijdeken en een zweetdeken om los en uit te stappen.

Ik vind het maar niets dit weer.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:02

Mijn jaarling komt nog wel buiten, maar de bak is zeker niet vlak en daarom kies ik dan toch weer voor het grasland.
Alleen is het helemaal bevroren blubber met bandensporen ervoor om er te komen. (dankzij mijn lieve broertje)
Gisteren dacht mijn jaarling zelfs dat sneeuw bijt, hij durfde er niet op, pas na veel aandringen met een grote sprong :=
Hij vindt er ook helemaal niets meer aan nu! Dus ik geef hem maar wat hooi en kuil bij buiten.

De sportpaarden durf ik echt niet buiten te doen op dit moment, ben bang voor benenbrekerij! Ze komen normaal wel in de bak.
Dus met deze twee ben ik tot nu toe alle dagen op pad geweest naar manege en andere binnenbak. Vaak kon ik ze nog even loslaten
en dat vinden ze wel prettig en ik stap lekker lang los en ook uitstappen hetzelfde. (lekker met wollen deken op)
Hoorde op de radio van Pietje P. dat er -10 verwacht wordt aan het einde van de week :roll: Vandaag kan ik ivm werk niet bij de manege
terecht dus morgen gaan we weer op pad! Verder is het ook nog emmers water slepen aangezien mijn waterbakjes bevroren zijn ;(

Kost allemaal tijd en niet praktisch eigenlijk die vorst en sneeuw! Achja het is wel mooi, dat wel!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:06

Is het alweer bijna voorjaar? Bak is nu al bevroren en ik had nog wel gehoopt nog één of twee weekjes te kunnen rijden :(

Achja, dan ben ik maar verplicht tot het maken van buitenritten...

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:08

Bij ons gaan de paarden overdags de wei op en savonds weer op stal met een goede bodembedekking erin. Was eerder een koeienstal en de putten zitten er nog onder wat goed isoleerd. Bij ons gaan de meeste paarden graag naar binnen eind vd dag! De koelere paarden blijven liever langer buiten... De waterleidingen liggen daar ook onder in de putten wat betekend dat het heel behoorlijk moet vriezen voordat de zelfdrinkers op stal bevroren zijn! In de wei natuurlijk wel en geven we extra hooi en in spacybakken water. De stal is goed geisoleerd waar we een grote poetsplaats hebben. Dus binnen opzadelen is nog enigzins te doen. Buitenbak is goed droog met drainage maar wel bevroren! Mijn paard is bloederig dus terug op voer en veel naar buiten. Maar zodra de dekens eraf gaan snel gaan rijden anders ontploft ze!

Verder met de trailer zoveel mogelijk naar de binnenbak. Zolang er goed gestrooid word ben ik er met een paar minuten maar zo niet kan ik beter thuis blijven! Ik ga vanavond een poging wagen met de trailer te gaan en dan eerst even longeren voor ik erop ga (goed zadelmak) en dan hopen lekker te rijden! Succes allemaal!
Iemand een goede tip om buitenbak vorstvrij te houden? Als de bovenste laag maar een beetje dooi is!!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:20

Groningen en die contreien is het weer vaak nog iets erger dan bij ons.
Bij jullie is het vaak nog kouder en nog meer sneeuw.

Dus heb met jullie nog meer te doen.

Pffff hierbij komt het leed wat winter heet!

Sommige mensen snappen niet waarom ik zo'n hekel heb aan de winter.
Tja, komt echt doordat ik dan niks kan doen met mn kids.
Kijk een weekje komen we wel door, maar het is net eind november!!!!

spreekwoordelijk hardlopers zijn doodlopers, hopelijk met dit weer, snelle koude start, snelle dood van het winterweer.
MMMm klinkt wat raar geloof ik :7

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:40

Hier ook alles bevroren.
Me paardjes gaan nog wel elke dag naar buiten.
Maar rijden zit er niet meer in.
Dus vakantie, ik heb toch nu mijn handen vol om alles draaiende te houden.
Water bakken ophouden, erf ijsvrij houden enz enz.