Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:48

Die van mij liep ook te rillen en zijn rug was helemaal hard. Dus de mijne staat ook onder 0gr deken. Gaat wel weer af als het warmer wordt, maar deze dagen nog niet,.... :n

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:50

die van mij staan s'avonds gewoon onder een ongevoerd zomerdekje, en als ze net gewassen zijn. maar verder zijn ze overdag gewoon af (:

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:51

Focussed schreef:
_O- van die perongelukke druppels die die vangt als ik niet op tijd ben :')

arm paard... :n
hoe kun je :')

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:53

Bij mij ligt er ook een 0 grams op, maar dat is dan ook alleen maar voor de hevige regenval. Qua temperatuur is het namelijk helemaal niet nodig..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:56

Paard kan echt veel beter tegen temperaturen rond de 10 graden dan 25-30 graden.. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom ik nu paarden met dekens op zie, zijn die niet waterdicht?

Mijn paard heeft afgelopen winter 2 maanden lang sneeuw zonder enige beschutting of deken prima overleefd, nooit sloom, rillerig, stijf, verkouden of wat dan ook. En ik heb geen fjord/shet/haf/ijslander.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:56

Kijk dat heb ik weer ik heb dus geen 0 grams alleen vanaf 100

Hier staan ze dus onder de 100 en de jaarling wel onder een 0 grams

Warm hebben ze het niet ze zweten er niet onder ach dood gaan ze niet

Voorderest staan ze altijd onder een vliegendeken en de zwarte paarden onder een exceemdeken of een zomer deken anders worden ze bruin

Na het wassen onder een zomerdeken en voor shows of keuringen of wedstrijden hebben ze een ridderpakje (sleezy)

Cindy overleven doen ze het wel maar praktische is het niet voor paard en ruiter
Je moet met een dikke vacht weet ik hoelang uitstappen en ze zweten zich een ongeluk dan kies ik liever voor een pak dekens die kun je eraf halen een dikke vacht niet

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:00

Mijne heeft een zomerdekentje op }:0

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:03

Mijn paarden staan nog lekker normaal in de wei.
Halverwege september doe ik meestal de winterdekens op, 300 gr.
Mocht het echt koud worden dan krijgen ze nog een onderdeken.
Daarbij worden ze waarschijnlijk geschoren dus het is ook wel nodig.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:06

_Cindy schreef:
Paard kan echt veel beter tegen temperaturen rond de 10 graden dan 25-30 graden.. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom ik nu paarden met dekens op zie, zijn die niet waterdicht?

Mijn paard heeft afgelopen winter 2 maanden lang sneeuw zonder enige beschutting of deken prima overleefd, nooit sloom, rillerig, stijf, verkouden of wat dan ook. En ik heb geen fjord/shet/haf/ijslander.

Oke ieder zijn mening..
Goed dat jou paard daartegen kan maar ik zal het die van mij niet aandoen.. ;)

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:07

_Cindy schreef:

Die van mij is waterdicht, daar gaat het bij mij namelijk om. Ik vind het dan ook echt niet te koud voor een paard om zonder te staan, maar die van mij krijgt last van haar rug als ze te lang in de hevige regen staat.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:10

Vliegendeken kan ik begrijpen. Maar een paard een deken op gooien puur omdat jij het mooi vindt (tegen het verkleuren) daar kan ik dus niet bij. Het is een paard, geen barbie!

En onpraktisch, kom op zeg. Als jij met je paard zo traint dat hij volledig bezweet is moet je hem sowieso uitgebreid uitstappen. Heb je geen tijd dan kan je er ook voor kiezen want minder te rijden. Wintervacht van mijn pony valt trouwens mee:

http://img825.imageshack.us/img825/8794 ... 009029.jpg

En heeft nog nooit van haar leven in een stal gestaan of een deken op gehad. Komende winter blijft ze buiten maar met een inloopstal.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:10

Naomi_unique schreef:
_Cindy schreef:

Die van mij is waterdicht, daar gaat het bij mij namelijk om. Ik vind het dan ook echt niet te koud voor een paard om zonder te staan, maar die van mij krijgt last van haar rug als ze te lang in de hevige regen staat.

Hoe merk je dat? En heeft je paard een bepaalde aandoening? Is puur uit interesse dat ik het vraag.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:11

_Cindy schreef:

Ach kom...Beetje kort door de bocht vind je ook niet?

Er zijn genoeg bejaarde paarden die in deze regen wel een lekker warm dekentje kunnen gebruiken.
Of paarden die geen sterke weerstand hebben, die kunnen ook een 100gr waterdichte deken gebruiken.
Vind de reactie van ' ik kan dan ook echt niet begrijpen' , nogal kortzichtig.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:14

Inderdaad, je hebt ook uitzonderingen, zieke paarden bijvoorbeeld. Als je je paard om medische reden onder een deken zet kan ik dat goed begrijpen maar anders niet.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:15

_Cindy schreef:
Vliegendeken kan ik begrijpen. Maar een paard een deken op gooien puur omdat jij het mooi vindt (tegen het verkleuren) daar kan ik dus niet bij. Het is een paard, geen barbie!

En onpraktisch, kom op zeg. Als jij met je paard zo traint dat hij volledig bezweet is moet je hem sowieso uitgebreid uitstappen. Heb je geen tijd dan kan je er ook voor kiezen want minder te rijden. Wintervacht van mijn pony valt trouwens mee:

Het gaat niet om dat ik het mooi vind hoor ;)
zwarte paarden die half bruin zijn op keuring en shows nee daar pas ik voor....
Waarom wel een vliegendeken en geen exceemdeken? exceemdeken is voor veel zwarte paarden ook fijner ik woon naast het bos en heb zelf ook een stuk bos heb ik geen exceemdeken op word die aangevallen door een horde dazen wil je niet weten
Ik heb ze beide ooit eens zonder deken de weide op gedaan nee dat was geen leuk gezicht beide als een gek door de weide heen rennen bokken en doen omdat ze gestoken werden het heeft dus meerdere redenen ;)
En nee ik heb geen exceempaarden maar een vliegendeken helpt voor een ene meter

Tuurlijk stap ik mijn paarden uitgebreid uit ik heb een cooling down van minimaal 15 min dit is 2 rondjes draven aan de lange teugel en dan uitstappen hetzij onder het zadel hetzij in de molen
Hebben ze een dikke vacht dan ben je 8 keer zolang bezig en daar heb je echt geen tijd voor als je een trainingstal hebt waar je rond de 10 paarden op een dag rijd...
Of bied je jezelf aan om hier de heledag paarden uit te komen stappen?
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 28-08-10 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:15

Nou, misschien om te voorkomen dat ze direkt dik in het haar schieten?

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:17

Ik vind het echt drama die dekens ... zoals s'nachts is het idd wat frisser aan het worden maar nu met die zon.. gaat hij zich kapot zweten! Dus ik heb nog niks om en hij staat 24/7 buiten ( kan wel kiezen binnen of buiten)

Maar zodra ze weer op moeten pfff wil je hem even af doen moet ik altijd aan iemand vragen omdat ik op school zit! ;(

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:19

_cindy ; Waarom niet?

Mijn paard staat heerlijk 's nachts in haar stal, geschoren en wel met een super dikke deken. (in de winter dan he, nu nog niet.)
En waarom?
Omdat zelfs met goed uitstappen is de hele vacht na een half uur nog niet droog, heeft niets met uitstappen te maken maar met het feit dat haren zeiknat worden en die worden bij jezelf ook niet zomaar droog. De kans dat ze dan ziek wordt is 10 keer zo groot, dan dat ze geschoren is en daarna gelijk een deken op krijgt.
Daarbij is het voor mijn paard alleen maar ' zieliger' als ze haar warmte niet meer kwijt kan op wedstrijden en tijdens trainingen.

Oh en ik vind het ook niet mooi om een dikke teddybeer te hebben. ;)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:19

Mijn paard krijgt volgend jaar ook 24/7 een exceemdeken op, omdat ik haar zomerexceem niet op een andere manier kan oplossen. Het is niet zo dat ik wel voor vliegendekens ben en tegen exceemdekens. Nee ik begrijp het wel wanneer mensen een deken opdoen omdat het paard last heeft van vliegen, exceem, niet tegen regen of kou kan vanwege leeftijd/niet gezond zijn.

Maar wat ik dus niet snap is dat mensen een deken op doen vanuit hun eigen belang: bijv. omdat het tijd scheelt of omdat het mooier is. Dat zal waarschijnlijk komen omdat mijn paard voor mij hobby is en ik er geen geld mee hoef te verdienen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:20

die van mij heeft ook al met een 100 grams deken opgelopen. donderdag was ze natgeregend en het ze het heel erg koud...dus eerst zweetdeken en toen 100 grams erop gedaan...heb haar opgegeven moment ook weer naar buiten gedaan omdat ze op stal gek werd := dan was die deken wel fijn...gister heeft ze um ook hele dag nog omgehad en vanmorgen heb ik deken afgehaald...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:23

ik heb een haflinger maar die gaat echt wel onder een deken als het ongv 10 graden is overdag. Aangezien die van mij helaas lang binnen staat in de winter. Merk ik dat hij zich niet lekker warm kan lopen. ook al staat die nu dan wel beschut. die van mij krijgt in de winter een 0 grams regendeken om met fleece. Mocht het niet als vorige winter behoorlijk gaan vriezen krijgt hij een deken van 150 grams op. Mocht de winter mee vallen dan doet hij de hele winter het met de fleece regendeken. En ik merk dat hij dat lekker vind.

als ik geen deken gebruikt krijg ik vliegles haha.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:26

Komt die vliegles dan niet omdat je paard weinig kan bewegen, doordat hij veel binnen staat?

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:43

_Cindy schreef:
Mijn paard krijgt volgend jaar ook 24/7 een exceemdeken op, omdat ik haar zomerexceem niet op een andere manier kan oplossen. Het is niet zo dat ik wel voor vliegendekens ben en tegen exceemdekens. Nee ik begrijp het wel wanneer mensen een deken opdoen omdat het paard last heeft van vliegen, exceem, niet tegen regen of kou kan vanwege leeftijd/niet gezond zijn.

Maar wat ik dus niet snap is dat mensen een deken op doen vanuit hun eigen belang: bijv. omdat het tijd scheelt of omdat het mooier is. Dat zal waarschijnlijk komen omdat mijn paard voor mij hobby is en ik er geen geld mee hoef te verdienen.

Die van mij heeft last van zijn wintervacht met rijden, vandaar bij mij de deken. Ik rij dan volop wedstrijden en aardig fanatiek, maar ook dit is hobby!!! Het paard laat niet merken dat ze het niet leuk viind wel dat ze last heeft van haar vacht er zijn dus wel meerdere redenen om een deken op te doen!

En al zou je er geld mee moeten verdienen, dan nog heb ik er geeen problemen mee dat de paarden een dek op hebben, hangt er maar net vanaf wat er mee gedaan wordt. Als ze shows, wedstrijden oid moet lopen dan is het voor de beesten ook een stuk fijnen om de warmte makkelijker kwijt te raken (door minder vacht dus)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:55

Vind het nog te vroeg voor een deken eigenlijk maar het weer gaat nu zo hard te keer. Mijn 0 grams regendeken is niet meer waterdicht, eerst een nieuwe aanschaffen dus ga er niet gelijk een 200 grams opleggen :P

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:19

Morgen wordt het zo slecht dat die van mij een ongevoerde regendeken op krijgt. Hij had gister op stal zelfs de vacht opgezet. :D Tja, in een paar dagen van 25 graden naar 14 graden en veel regen en wind is ook niet je van het. Zodra het weer wat zachter wordt gaat de deken weer af, 's nachts sowieso zonder deken.