Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Cindy schreef:Paard kan echt veel beter tegen temperaturen rond de 10 graden dan 25-30 graden.. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom ik nu paarden met dekens op zie, zijn die niet waterdicht?
Mijn paard heeft afgelopen winter 2 maanden lang sneeuw zonder enige beschutting of deken prima overleefd, nooit sloom, rillerig, stijf, verkouden of wat dan ook. En ik heb geen fjord/shet/haf/ijslander.
_Cindy schreef:Paard kan echt veel beter tegen temperaturen rond de 10 graden dan 25-30 graden.. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom ik nu paarden met dekens op zie, zijn die niet waterdicht?
Mijn paard heeft afgelopen winter 2 maanden lang sneeuw zonder enige beschutting of deken prima overleefd, nooit sloom, rillerig, stijf, verkouden of wat dan ook. En ik heb geen fjord/shet/haf/ijslander.
Naomi_unique schreef:_Cindy schreef:Paard kan echt veel beter tegen temperaturen rond de 10 graden dan 25-30 graden.. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waarom ik nu paarden met dekens op zie, zijn die niet waterdicht?
Die van mij is waterdicht, daar gaat het bij mij namelijk om. Ik vind het dan ook echt niet te koud voor een paard om zonder te staan, maar die van mij krijgt last van haar rug als ze te lang in de hevige regen staat.
_Cindy schreef:Vliegendeken kan ik begrijpen. Maar een paard een deken op gooien puur omdat jij het mooi vindt (tegen het verkleuren) daar kan ik dus niet bij. Het is een paard, geen barbie!
En onpraktisch, kom op zeg. Als jij met je paard zo traint dat hij volledig bezweet is moet je hem sowieso uitgebreid uitstappen. Heb je geen tijd dan kan je er ook voor kiezen want minder te rijden. Wintervacht van mijn pony valt trouwens mee:
_Cindy schreef:Mijn paard krijgt volgend jaar ook 24/7 een exceemdeken op, omdat ik haar zomerexceem niet op een andere manier kan oplossen. Het is niet zo dat ik wel voor vliegendekens ben en tegen exceemdekens. Nee ik begrijp het wel wanneer mensen een deken opdoen omdat het paard last heeft van vliegen, exceem, niet tegen regen of kou kan vanwege leeftijd/niet gezond zijn.
Maar wat ik dus niet snap is dat mensen een deken op doen vanuit hun eigen belang: bijv. omdat het tijd scheelt of omdat het mooier is. Dat zal waarschijnlijk komen omdat mijn paard voor mij hobby is en ik er geen geld mee hoef te verdienen.