Wie staat er nu al in de dekens ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

die van mij staat 24/7 zonder met een schuilstalletje :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:13

Mayflower_ schreef:
Mijn Fries staat ook zonder deken buiten. Ze is nu wel ''mooi'' bruin :') Maar een zomerdeken vind ik veel te warm.

Het is hele dunne stof hoor, hebben ze geen last van :)

MiniLoe

Re: Wie staat er nu al in de dekens ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:52

Vliegendeken is ook dun maar daarmee zweet mn pony wel meer bij warm weer dan zonder iets op.
Mijn ponys gaan pas met tempraturen ruim onder de tien graden met deken op.

Weet je hoe weinig dagen je paardje anders eens lekker helemaal zonder deken staat....
Snap dat als je iets met je paardje wilt doen dat je geen wintervacht wilt ,of als je paardje ziek is of tegen vliegen wilt beschermen of zichzelf niet kan warm houden dan een dek op, maar om kleurverandering tegen te gaan..... dertig graden zoals laatst en dan nog een dek op....vind ik persoonlijk te ver gaan ook al is het een zomer dekje

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:24

Ook hier staan ze met regendek. Ze staan 24/7 buiten zonder schuilmogellijkheid. Van de week hebben we ze wel een nacht binnengehaald.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:50

mij niet gezien met dekens, alleen in de winter met de kou, zeker mijn oudere merrie.
vind het erg zielig om met 30 graden een deken om te doen, ga maar eens na bij jezelf hoe goor dat om je lijf gaat plakken. dan maar een bruine fries, het zij zo. en een regendeken met dit weer vind ik ook niks, laat ze maar lekker paard zijn, ik wil geen paard dat bij ieder buitje meteen staat te trillen omdat wij het er zielig uit vinden zien dat hij nat is. bij ziektes en exzeem vind ik het een ander verhaal, maar denk en dat het paard het koud heeft bij een buitje of verkleuring, pff hoe ver gaan we erin. ze hebben bij mij wel allemaal een vliegenkap om ivm ontstoken/geiriteerde ogen en bortselen met dazenspray, verder lekker bloot. zag er van de week 1 lopen met een deken, hals, buikflap, hoofdkap tot bij de neus, slingertjes voor de neusgaten, staartflap, en zelfs een soort vreemde kousen tot in de liezen.
meisje gaf aan dat er soms een daas zat en ze bang was voor een lelijke bult.... dan ga je toch echt te ver voor mijn gevoel... niet echt paardwaardig meer, beestje kon amper draven. als het nou was omdat hij allergisch was ok, maar uit mooiheid.... doe maar normaal.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:54

mijne blijven lekker zonder deken, ook met de regen. Zafier, Valentijn en Joppe hebben het helemaal niet koud en staan gewoon lekker te eten ook met die regen van de afgelopen tijd.

Amor en Melody houd ik wel in de gaten maar als mijn stallen vrij zijn en ze hebben het weer koud zullen ze eerder een paar uurtjes op stal doorbrengen dan dat ik er een deken opgooi, Dat krijgen ze van de winter wel weer op namelijk.

Ze staan 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid (helaas)

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:04

Mijn merrie heeft een regendeken met fleecelaag op.
Ze heeft door het slechte weer van de afgelopen dagen koorts opgelopen en al haar spieren zijn verkrampt. Ze kon met pijn en moeite heel iets bewegen.
Dus op advies van de dierenarts heeft zij een dekentje op.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:09

helaas is mijn nieuwe paard minder bestand tegen het weer dan ik in eerste in stantie dacht,, dus madame staat helaas onder een 0 grams regendeken :( helaas geen schuil mogelijkheid :'(

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:35

Mijne staat 24/7 buiten zonder schuilomgelijkheden en ik heb hem een 0-grams regendeken omgedaan..
Met deze regen en harde wind is het best wel aan de frisse kant vind ikzelf..

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:44

Die van mij staat ook zonder deken, dat rekken we zolang mogelijk. Hij staat in de winter al onder een deken en ben blij als het kreng af mag en er dus voorlopig niet op hoef. Ik verbaas me erover hoeveel mensen hun paarden een deken op doen in de zomer, ook bij mij op stal hoor. Dan geven ze als excuus van ja jou paard (ik heb een haflinger) kan tegen deze kou, regen, zon, wind etc etc etc en de mijne (bijv kwpn'er) niet, vind ik zulke flauwe kul maar goed ik laat ze maar in hun waarde, ze moeten het allemaal maar lekker zelf uitzoeken, die vind mij mag lekker in zijn blootje rond rennen :-)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:47

Die van mij staan ook nog met een zomerdek.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 20:19

Marleen_ schreef:
Die van mij staat ook zonder deken, dat rekken we zolang mogelijk. Hij staat in de winter al onder een deken en ben blij als het kreng af mag en er dus voorlopig niet op hoef. Ik verbaas me erover hoeveel mensen hun paarden een deken op doen in de zomer, ook bij mij op stal hoor. Dan geven ze als excuus van ja jou paard (ik heb een haflinger) kan tegen deze kou, regen, zon, wind etc etc etc en de mijne (bijv kwpn'er) niet, vind ik zulke flauwe kul maar goed ik laat ze maar in hun waarde, ze moeten het allemaal maar lekker zelf uitzoeken, die vind mij mag lekker in zijn blootje rond rennen :-)

je hebt zeker gelijk maar als je paard op 3 benen staat en in elkaar kruipt omdat ie de extreme kou gewoon niet aan kan.. zou je dan geen deken omdoen ?
ik heb zelf een schurft hekel aan dekens,, maar mijn appaloosa stond toch echt te verrekken van de kou.. is het dan aan mij om te zeggen zoek het maar uit ??
ik wil er wel naar toe om dekenloos te gaan,, ook swinters.. maar nu het weer zo een extreme omschakeling had in ene vindt ik dat niet fair voor een paard dat geen zucht wind gewend is :)

SiggHorsezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:22

Mijn pony heeft in zomer echt geen dekens op,,
&& ze trekt zich ook niks aan van het slechte weer.
Ze staat van 's middags 12 uur tot 's avonds 8 uur buiten,
en mag daarna weer in haar warme stalletje.
<3

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:46

Hannemarie schreef:
die van mij staat 24/7 zonder met een schuilstalletje :D

jep die van mij ook :) maar ik heb nu een regendeken (en vliegendeken) besteld, en als het regent krijgt ze die dus wel om, want laatst stond ze te trillen van de kou |( ze is trouwens nog 1 jaar :j

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:49

Als een paard op drie benen staat, is dat toch gewoon de relax stand.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:55

Jooon schreef:

ja,

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:00

Mijn pony staat nu ook met regendek 24/7 buiten. Ik had hem liever niet opgedaan maar ze heeft helemaal geen beschutting. Vanmiddag gaat ze lekker op een dikker landje zodat ze wat extra's heeft voor de slechte dagen.
Als het zonnetje weer gaat schijnen krijgt ze haar UV/vliegendeken weer op van top tot teen want anders gaat ze verbranden.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:15

Jooon schreef:

Als mijn paard op 3 benen staat bel ik de veearts.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 12:20

Aan de mensen die het zielig vinden: Het is dus echt niet zielig, de stof is heel erg dun en ze zweet er NIET onder. Mijn pony heeft het niet zo snel warm, superdunne vacht heeft ze. En nog eens het gaat niet om warmte ofzo maar om de vervaging van vachtkleur. Die vervaagde vachten vind ik echt geen gezicht. Dus ja ze loopt 365 dagen per jaar met een deken op, verder rij ik 6 keer in de week en gaat ze elke dag naar buiten met soortgenootje. En dan niet in zo'n banketstaaf paddockje maar gewoon in een mooi weiland. Ook in de winter komt ze elke dag buiten (behalve als het echt extreem is). Hup dekens op en gaan. Desnoods is ze ingepakt met 2 dikke winterdekens en een regendeken maar ik vind het feit dat mijn pony elke dag naar buiten kan van veel grotere waarde! Verder heeft ze een supergrote stal met een lekker strobed, mijn voerbeleid is goed. Ik vind paarden die de hele dag in een kleine stal staan en daarna een uurtje mogen rijden in een muffe binnenbak veel zieliger. Of broodmagere paarden, of juist veel te dikke paarden. :)

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:05

Tat_jana schreef:
Marleen_ schreef:

je hebt zeker gelijk maar als je paard op 3 benen staat en in elkaar kruipt omdat ie de extreme kou gewoon niet aan kan.. zou je dan geen deken omdoen ?
ik heb zelf een schurft hekel aan dekens,, maar mijn appaloosa stond toch echt te verrekken van de kou.. is het dan aan mij om te zeggen zoek het maar uit ??
ik wil er wel naar toe om dekenloos te gaan,, ook swinters.. maar nu het weer zo een extreme omschakeling had in ene vindt ik dat niet fair voor een paard dat geen zucht wind gewend is :)

Tuurlijk als het paard het koud heeft dan gaat er ook een deken op bij mijn paard maar zolang die paarden niks laten merken en lekker staan te eten, zonder enige teken dat ze het koud hebben nou dan gaat dat deken eraf en die blijft eraf. Dus het verschilt gewoon per situatie uiteraard maar ik vind dat sommige mensen ontzettend overdrijven! Laat de natuur ook een beetje zijn werk doen (zolang het kan uiteraard)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:14

Doe mij maar een paard die er 100% tegenkan! Mijn shetje had er zelfs last van, die hou ik in de gaten maar heb ik niet meer betrapt op rillen (was afgelopen donerdag met dat rotweer wel zo). Daar ga ik geen dekentje voor kopen (sloop-koning) maar met smerig weer krijgt die extra hooi en gaat de grasmasker af zodat ze zich meer warm kan eten en dat lijkt wel te helpen.

Mijn merrie was vanochtend flink koud onder haar regendek!! Het was ook zo guur vannacht! Maar heb eigenlijk geen zin om al meer op te gooien, maar misschien vannacht als het weer zo waait & regent toch maar de regendeken met fleecevoering opgooien... Bah, ik baal ervan dat ik nu al met dekens moet zeulen. Maar goed, alles om mijn paard blij te houden.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:18

Hier staan ze ook in hun blootje. Alleen met extreem warm-benauwd (dazen weer) weer dan krijgen ze een vliegen deken op. Want hier hebben we veel last van de dazen omdat ik onderaan het bos woon.
Anders gewoon in hun nakie.
Ze hebben wel beschutting (bomen)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:29

Jooon schreef:

is dit een serieuse reactie of ??
ik bedoel echt op 3 benen afwisselend omhoog houden om zover mogelijk in elkaar te kunnen kruipen.
niet erg bevordelijk voor de spieren, met name de rug die helemaal vast gebibberd zat :)

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:18

Mijn mietje stond afgelopen week met het helse weer vreselijk te rillen van de kou en ellende. Onze wei is zo nat dat je eigenlijk flippers aan moet om fatsoenlijk te kunnen lopen. Die van mij staat dus ook lekker onder een regendeken met fleecevoering. Ze is een stuk vrolijker en gaat nu ook gewoon eten. Per paard dus heel verschillend, ik ben ook de enige in de groep die haar paard met een dek op heeft staan. Gewoon doen wat je vindt dat goed is. Als het wat beter weer wordt gaat het dek er gewoon weer af.
Laatst bijgewerkt door seline1981 op 18-07-11 23:24, in het totaal 2 keer bewerkt

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:21

Normaliter krijgt mijn paard geen dekens op in de zomer. Alleen een vliegendeken, met erg vliegerig weer. En ik heb hem deze week voor het eerst (ooit) in de zomer een regen deken op gedaan. Hij heeft een super dunne zomervacht en deze temperaturen zijn ook niet echt zomers te noemen.. Hij leek het echt koud te hebben.